Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2014 om 18:15 #17676890
Uiteraard ging het vandaag verder.
Meeste tijd is vandaag besteed aan het draaien van nieuwe binnen en buitenbussen voor de BMW as op te hangen. PU bussen zijn degene die normaal de vooras aan de balken houden. Kon ik mooi gebruiken. Zit dus ook met M14 bouten vast nu, net zoals E30.
Daarna heb ik alvast de nieuwe subframedragers gehecht, als het Diff ophangpunt ook klaar is gaat de as onder de auto uit en las ik alles netjes in elkaar.
Heb inmiddels ook het diff er al onder gehangen, en de stand van de aandrijfassen valt me ook niet tegen.
Laatste foto is hoe ik het diff ophangpunt ga maken, een stuk koker met een draadgat M12 die aan de balk van de auto gelast zit.
Mocht ik nog voor het diff deksel met het dubbele oog gaan, zal ik het aan de andere kant ook zo maken.Proberen volgende week een set schroefpoten geregeld te krijgen, dan kan ik dat ook verder afwerken. Als dan alles zover klaar is ga ik verder met de bodem van de auto terug erin te lassen.
14 november 2014 om 16:49 #17676891Vandaag het laswerk aan de as afgemaakt en de Diffsteun.
14 november 2014 om 21:51 #17676892Mooi project zo!
ik vraag me alleen 1 ding af.Stel je zet hem op z’n wielen, zonder het diff aan je net gemaakte steun te bevestigen.
Dan zal de dwarsbalk van je wielophanging omhoog willen omdat je wielarmen op de dwarsbalk scharnieren en de dwarsbalk weer aan de auto.
Wat dus de vraag is, vangt nu je diffsteun alle krachten op?Omdat ie origineel aan de uiteinden van de dwarsbalk vast zat en de krachten recht omhoog dan opgevangen worden.
14 november 2014 om 23:18 #17676893In mijn ogen niet helemaal, aangezien de draagarmen scharnieren aan de dwarsbalk en de grootste veerkrachten hiermee dus op de veerpoten zullen komen. De diffsteun vangt in feite dus alleen een licht moment op. Bij een gewone E30 zit het eigenlijk niet anders, enige verschil is dat de ogen daar verticaal staan. Echter zijn originele rubbers ook slap genoeg om behoorlijk wat mee te kunnen geven. Originele diffsteun van een E30 is ook niet meer als 2 stukjes plaatstaal.
De meeste mannen bij BMW rijden met een diff deksel welke een dubbele steun heeft, hiermee heb je dus al verbeterde krachtverdeling op je steun. Er zijn er ook die nog een extra bevestigingspunt maken bij de bovenste bouten waarmee je het diff aan de dwarsbalk schroeft. Hier heb ik over na zitten denken, maar besloten om dit voorlopig nog even aan te kijken.
15 november 2014 om 07:01 #17676894AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb je al schroef poten???
ik dacht dat m,n neefje nog wat had liggen
van een e36??wil hem wel ff informeren ;)
15 november 2014 om 10:24 #17676895Hoi Louwe,
Nee ben nog op zoek naar schroefpoten.
Als t goed is probeert Emiel-Manta dit weekend wat te regelen van golf 2 / polo 6n.Denk dat die van BMW niet gaan werken, die zijn volgens mij een stuk langer en die hebben boven een dome met 2 draadeinden.
Maar als hij eventueel even de max ingeveerde en max uitgeveerde lengte + de buitendiameter van de schroefveer op zou willen meten, en een fototje mee sturen kan ik wel bekijken of ik ze kan gebruiken :thumb16 november 2014 om 10:27 #17676896AnoniemLid sinds:
1 January 1970had hem ff gevraagd
maar schroefset was al weg :???:kan je dus ook niet aan de maten helpen…
16 november 2014 om 22:24 #17676897Ah jammer.
In ieder geval toch bedankt :thumb
17 november 2014 om 17:25 #17676898Zo, vandaag weer lekker verder gegaan.
As hangt nu helemaal op zijn eigen. Eind van de week ga ik schroefpoten van een Polo 6N halen om te kijken hoe dit uitkomt.
Heb in de auto weer 2 balken teruggelast om de sterkte in de carrosserie terug te krijgen waar de originele balken plaats gemaakt hebben voor het subframe.Heb er ook even voor het idee een wiel opgeschroeft en op hoogte gezet om te kijken hoe het camber er nou werkelijk uitziet. Het ziet er eigenlijk hartstikke goed uit, dus ik denk dat ik de setjes om het camber te kunnen stellen mooi achterwege laat.
Komende 2 dagen zal ik besteden om de bodem weer mooi dicht te maken.
18 november 2014 om 22:57 #17676899GVD het gaat hard hier!
Super werk Ben, respect!!Doe mn uiterste best de set morgen avond even op te pikken.
Dan kijk maar ff wanneer je ze kunt komen oppikken ;)19 november 2014 om 23:28 #17676900Eergisteren alvast een kant van de bodem weer dicht gemaakt met ruimte voor de as. Toch weer meer werk als ik had gedacht.
20 november 2014 om 21:05 #17676901Goed bezig! Ik blijf het op de voet volgen, heel erg interresant. Altijd leuk om te zien dat mensen zo serieus bezig zijn.
23 november 2014 om 19:37 #17676902Zo, vandaag nog even flink doorgewerkt. De bodem zit weer dicht.
Verder ga ik toch nog een extra steunpunt maken voor de as. Aan de bovenkant van de diffhouder maak ik nog een punt aan de carrosserie met trillingsdempers, die dan voornamelijk druk op zullen gaan vangen als er bijv. geremd en geaccelereerd wordt.
24 november 2014 om 22:07 #17676903Zo, vanavond helaas niet zoveel kunnen doen.
Heb in elk geval vast de nieuwe bevestigingen gemaakt aan de diffkom om deze nog extra af te steunen tegen de carrosserie.
Kijken dat ik morgen de steun gemaakt krijg. Heb de as er inmiddels weer onder hangen.
De veerpoten van VW Polo zijn in elk geval helaas te kort. Dan heb ik ze toch van een Golf II nodig. Even kijken of ik dat geregeld krijg.25 november 2014 om 19:36 #17676904AnoniemLid sinds:
1 January 1970zonde ik heb onlangs al m,n laatste vw delen
weggedaan
zat ook nog n set vertselbaar bij voor achterhad onder m,n caddy mk1 enkel de voorste gebruikt…..
wel mooi dat je hem bijna weer op de wielen kan gaan zetten :thumbup
25 november 2014 om 21:55 #17676905Achja Louwe, als we alles van tevoren wisten.. :jerry
Inderdaad op de wielen zetten komt langzaam dichterbij. Hoop Emiel wel wat veerpoten geregeld krijgt ergens.Vandaag nog even bezig geweest, heb de steun vast gemaakt waarmee de kom nog aan de karrosserie komt.
Kijken of ik m er deze week nog een keer onder las.30 november 2014 om 20:23 #17676906Zeer mooi project. :thumbup
2 december 2014 om 21:16 #17676907Zo, vandaag eindelijk materiaal in huis om weer flink vooruit te kunnen, cardanassen van E30 en E36, stabilisatorstangen E30 en schroefpoten van golf 2 :thumb
3 december 2014 om 21:04 #17676908Zo, vandaag de veerpoten er eens onder gezet, moet zeggen valt me niet tegen.
Kwa hoogte kom ik sowieso uit, en de poten passen mooi in de dohmen.
Heb ze er voorlopig even provisorisch onder zitten, omdat ik komende tijd nog wat klussen voor anderen moet doen.
Om het definitief te maken, moet ik even nieuwe busjes draaien voor in de rubbers van de veerpoten beneden en moeten de veertorens versterkt worden. Ook even aanslagen op het subframe maken voor de draagarmen, want als de wielen loshangen zitten de veren los als ik de schroefpoten op de juiste hoogte zet. Ze staan nu dan ook een cm of 4 te hoog. Een veerpootbrug zie ik eigenlijk het nut niet echt van in, aangezien de tank tussen de dohmen geschroefd zit en deze dus al als een veerpootbrug fungeert. Vandaar dat ik deze waarschijnlijk dan ook niet ga maken.6 december 2014 om 18:17 #17676909Vandaag weer verder gegaan aan de manta.
Heb als eerste de cardanas ingemeten. Het is een combinatie geworden van 2 assen, namelijk het deel wat ik er al bij had en op de bak past, + het achterste gedeelte van een E36. Deze moet ik 230mm in laten korten om te zorgen dat ie past. Daarnaast nog de extra diffsteun op zijn plaats gelast.Ook heb ik de baksteun nog licht aangepast zodat het geheel wat rechter onder de auto zit en ik met de cardanas dan ook beter wegkom. Verder nog een van de 2 veertorens vast aangepast en de bus onderin de veerpoot opgeboord, zat genoeg vlees om van M10 naar M12 te gaan. Misschien morgen de andere kant doen en dan ga ik van de week aan de stabilisatorstang beginnen.
6 december 2014 om 20:55 #17676910Zow! :thumb Ik had al een tijdje niet meer in de Manta-hoek gekeken. Goed bezig :thumbup . Die zou zo dadelijk wel eens heel mooi kunnen gaan sturen. Ben benieuwd, ik had het nog nooit gezien tot nu toe.
6 december 2014 om 23:35 #17676911Netjes Ben!
Hoop dat de schroefpoten gaan werken :)
Maar goed, voor de prijs kon je het ook niet laten :thumb7 december 2014 om 16:48 #17676912tip voor de cardan as: Wim v/d Werff in Baarlo.. ;)
7 december 2014 om 17:20 #17676913Dan zal ik eens contact opnemen met deze man :thumb
9 december 2014 om 20:27 #17676914Terberg kan het ook, eveneens in Baarlo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.