Manta 400R turbo project

Forumindex Forums Modellen Manta Manta 400R turbo project

25 berichten aan het bekijken - 576 tot 600 (van in totaal 826)
  • Auteur
    Ben_M
    Deelnemer

Zo, na een lange periode toch weer eens tijd en zin gevonden om weer aan de manta te werken.

Heb inmiddels een andere trillingsdemper gemonteerd aan de turbozijde omdat helaas toch de olie retourslang geen plaats had met de originele manta demper. Hij is wel klein in diameter, maar ik verwacht er verder geen problemen mee. Alles heeft nu net een paar millimeter speling dus dat is afgehandeld :D

Na meerdere tips daarna maar eens besloten om de oliekoeler toch andersom te monteren. Nu is er dus minder kans op lucht en de grondspeling is weer iets groter geworden.

Ook ben ik begonnen aan het aanpassen van het kachelhuis. De Austin Mini kachelradiateur past echt precies op de plaats waar ik hem graag wou hebben. Ook heb ik een kachelkraantje geregeld, die komt van een Corolla AE86. Ik ga het kachelhuis weer dichtmaken met een stalen plaat welke ik vast pop en de naden zullen afgedicht worden met een geschikte kit.

Binnenkort weer verdere updates :thumb

Ben_M
      Deelnemer

Vandaag de kachel afgebouwd. Ook nog een busje gedraaid voor de gaskabel.

RacesconaB204
        Deelnemer

:thumb Super, netjes!

Slangpilaren gaan nu precies langs de achterkant van de kop en boven- en onder inlaatspruitstuk, denk ik.

Ben_M
          Deelnemer

de onderste komt inderdaad tussen de kop en inlaatspruitstuk uit en dat is precies goed. De bovenste zit eigenlijk iets minder mooi, maar in ingebouwde toestand is er nog net genoeg plaats zodat er een slang die bijna haaks is (welke ik toevallig heb liggen) op past. Anders probeer ik het met een knietje of iets dergelijks. Kan ook altijd nog de aansluiting op de radiateur wat inkorten.

Voor de aanvoer ben ik van plan de nu nog afgedopte aansluiting achterop de kop te gebruiken, de afvoer wil ik uit laten komen in de aanvoerslang naar de turbo, omdat deze van de ”collector” afkomt. Dus theoretisch ga je dan het gekoelde water door de kachelradiateur weer naar de turbo voeren. Dit dan door middel van een Y splitsing zodat de flow richting turbo toch zo optimaal mogelijk blijft.

Ben_M
            Deelnemer

Afgelopen week en weekend niet veel gedaan. Heb inmiddels wel al weer een aantal benodigde onderdelen verzameld, waaronder nieuwe lampenkappen met de platte optilux lampen. Verder probeer ik van de week nog even de benodigde meters te bestellen (oliedruk, temp en turbodruk).

Heb ook weer een nieuw idee voor het ophangen van de achteras, maar dat zien jullie tegen de tijd dat ik daarmee begin wel king:

Ben_M
              Deelnemer

Zo, net nog even wat plaatjes geschoten, van de optiluxen en de meters die vandaag binnen gekomen zijn. Zijn niet de beste foto’s, maar beter als niks… :angel

Ben_M
                Deelnemer

Zo, na een hele lange tijd de manta aan de kant gehad te hebben vanwege andere zaken heb ik gisteren eindelijk weer opgepakt.
                  Heb de komende periode weer meer tijd voor de auto dus lekker verdergaan waar ik gebleven was.

Gisteren heb ik de hele kachel afgebouwd. Omdat die gaten waar de parkers in moeten toch altijd rotgedraaid zijn heb ik deze maar uitgeboord en er M6 klinkmoeren in gelijmd. Nu kan ik de kachel mooi met M6 boutjes vastzetten.
                  Heb de originele kachelklep kabel van de manta pasgemaakt voor het mini cooper kraantje en het werkt perfect. Ook meteen geplaatst en alles aangesloten.

En ik heb een instelbare brandstofdrukregelaar van QSP gekocht van lenn0.

rabbitopc

zo’n kachel kraantje moet ik ook nog een keer op mijn drift auto zetten !

heb je die nieuw gekocht ?

Ben_M
                    Deelnemer

Die heb ik inderdaad nieuw gekocht, kun je zo bestellen op internet.

Hier de link:
                      http://www.classicminionderdelen.nl/webshop/motordelen/-koelsysteem/detail/385/kachel-kraan-mpi.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

Verder heb ik deze week nog de kabelboom van de manta en die van de c20let bijna compleet uitgezocht en gelabeled.
                      Ik heb nu voor 99% alles bekend, alleen nog een paar draden waar ik het even niet van weet.

Fearless
                      Deelnemer

Goeie dat kraantje. Bestel ik ook even. Mijne is niet gangbaar en blijft op warm staan.

Ben_M
                        Deelnemer

Zo, weer een hoop gebeurd. Ik heb bijna de hele kabelboom af, op nog wat kleine dingen na. Het enige wat rest is dadelijk alles netjes in hulzen leggen zodat het netjes oogt.

Heb vandaag ook nog even mijn instrumentenpaneeltje in orde gemaakt. Gele lamp is het motorstoringslampje, en de blauwe lamp met schakelaar is om de knippercodes uit te kunnen lezen.

Ben_M
                          Deelnemer

Gisteren weer iets spannends gedaan. Voor het eerst sinds 5 jaar weer spanning op de bedrading gehad. Heb een accu aangekoppeld om te kijken wat er gebeurt en of alles werkt. In ieder geval geen kortsluiting of verbrande draden :D

Ook functioneert er een hele hoop, maar een aantal dingen ook nog niet:

Het linkse relais, als je op de bestuurdersstoel zit met 3 aansluitingen ratelt constant wanneer de auto op contact staat. Wie weet waar deze voor dient?
                            Knipperlichten en alarmlicht functioneren nog niet,
                            Lampen rechtsachter functioneren nog niet,
                            Handremcontrolelampje functioneert nog niet,
                            achteruitrijverlichting functioneert nog niet.
                            Kachelmotor loopt ergens aan,
                            Achterruitverwarming functioneert nog niet,
                            Motorservicelampje geeft knippercodes aan ipv knippercode lampje.

Dat was het wel zo’n beetje. Verder werkt alles voor zover ik kan testen, en gaat de motor ook rond.
                            Dus nog het een en ander aan uitzoek en reparatiewerk.

2000
                            Moderator

Service lampje zou kunnen, waarschijnlijk 12 (staat in uitleesmodus) en 31 (mist krukas signaal, logisch als ie niet draait)

Ben_M
                              Deelnemer

volgens mij krijg ik alleen maar code 12.

Maargoed, verder nog niet zo belangrijk. Gaat erom dat het verkeerde lampje nu knippert, dus dat betekent verkeerd aangesloten.
                                Ik weet niet of het mogelijk is wat ik wil, maar dat zoek ik nog wel even uit in het schema.

Het is de bedoeling dat het motorservicelampje werkt (dus de niet uitleesmodus) Maar dat ik wel de uitleesmodus (met knippercodes dus) in kan schakelen.

Edit: Zoals ik het nu begrijp kan je maar met 1 lampje werken. Dus het is dan of de service, of de uitleesmodus. Hmm, jammer. Heb ik 1 lampje teveel in mn paneeltje zitten :hmmz

2000
                                Moderator

Klopt, de mijne zit in mijn dashboard op de plek waar de gevarenlicht indicator zat. Brand gewoon met contact aan, en gaat uit als ie draait. Schakelaartje zet ‘m in uitleesmodus, en zoals je al zei: zelfde lampje :D

Emiel-Manta
                                  Deelnemer

Ik heb ‘t ook weer opgepakt sinds een week!
                                    Ik kom, zoals ik laatst al appte, snel even aan :thumb

Ben_M
                                    Deelnemer

Zo, weer een paar kleine dingen gebeurd.

Gisteren bij Emiel wat onderdelen van de sloper afgehaald voor de mijne.

Heb vandaag wat elektrische problemen opgelost, en nog wat dingen gevonden.

Ik krijg nu ook code 31, geen krukassignaal. Betekent dus dat motorisch tot nu toe alles goed zit.
                                      Mijn knipperlichten doen het inmiddels ook.

Dan nog een vraagje, als ik de achterruitverwarming inschakel hoor ik het relais inschakelen, maar ik krijg maar 0,6 volt op de draad achter. Is dit normaal, of moet hier gewoon 12 volt op komen te staan? Misschien vanwege een lage spanning en hoge stroom om de ”spiraal” op te warmen?

Daarna heb ik nog geprobeerd de achteruitrijverlichting te testen maar toen smolten me alle draden van de alligatorclips weg. Dus de volgende keer maar weer even meten wat er verkeerd gaat :hmmz

Ben_M
                                      Deelnemer

Knipperlichten en alarmlicht functioneren nog niet, done
                                        Lampen rechtsachter functioneren nog niet, done
                                        Handremcontrolelampje functioneert nog niet, -> schakelaar werkt. Denk lampje in dashboard kapot.
                                        achteruitrijverlichting functioneert nog niet. done
                                        Kachelmotor loopt ergens aan, done
                                        Achterruitverwarming functioneert nog niet, -> nog niet zeker
                                        Motorservicelampje geeft knippercodes aan ipv knippercode lampje. -> omsolderen naar 2 standen schakelaar.

Elektrisch dus bijna voor elkaar.
                                        Denk dat de volgende stap de motor starten wordt. Even een provisorische opstelling maken en dan weten we dat ook weer.

Emiel-Manta
                                        Deelnemer

Ben benieuwd kerel!

Achterruit verwarming werkt overigens gewoon met 12Volt.
                                          Even meten hoeveel volt je aan de uitgang van je relais meet. Rest snap je zelf wel :D

Ben_M
                                          Deelnemer

Zo, en de motor loopt :thumb

http://youtu.be/VzAT_0o67Mg” onclick=”window.open(this.href);return false;

Zonder storingen en foutmeldingen.
                                            Hier heeft ie nog wel geen uitlaat en koelwater, dus alleen even kort stationair.
                                            Oliedruk is ook in orde.

2000
                                            Moderator

Top! Lampje hoort zo te knipperen, je hebt alleen een schakelaartje nodig om de uitleesmodus uit te kunnen zetten. (dat betekent die code 12: uitlees modus)

Ben_M
                                              Deelnemer

jup klopt. Ik moet het schakelaartje wat ik nu heb nog even vervangen door een 2 standen schakelaar om te switchen tussen uitlezen en motorservice.

Ben_M
                                                Deelnemer

Zo, nu lekker 2 weken vakantie, dus genoeg tijd om weer flink aan de manta te besteden.

Vandaag begonnen met de achteras ombouw. Heb vandaag de hele auto compleet recht gemeten en gezet.
                                                  Na 100x opnieuw gemeten te hebben heb ik eerst een setje oude schokdempers vastgeprikt zodat de as op precies de goede plaats stond, en vervolgens de malletjes in de wielkuipen gelast.
                                                  Kwa spoorbreedte verschilt het maar 2mm, dat is dus vrijwel niks en komt mooi uit. Het is de bedoeling dat de BMW as dadelijk ook aan de naven tegen de malletjes gebout wordt, daarna kan ik het subframe exact zo plaatsen dat de wielen precies naar mijn zin komen te staan. Hoe ik de as onder de auto ga monteren zal zich gaandeweg nog wel uitwijzen. Kijken wat tegen zijner tijd het beste uitkomt.

Ben_M
                                                  Deelnemer

Vandaag lekker verder gegaan. De BMW as hangt eronder.
                                                    Heb al het een en ander uit de bodem gesneden om het aslichaam wat hoger te krijgen, maar er mag nog wel wat meer uit.
                                                    Verder ga ik toch gebruik maken van de Camber/Toe-in setjes welke je voor E30 kan krijgen. Hiermee kan ik dan de draagarmen nog net iets mooier recht krijgen.

As bevestig ik aan de originele trekstangpunten van de manta welke nog verstevigd worden. Daarnaast ga ik eens kijken welke ophangingsboer voor mij de ideale schroefveren kan vinden/maken. Golf of Polo is leuk, maar zijn toch wel wat zwakker, en het bevestigingsgat is M8 ipv M12 zoals bij BMW. Hier kan ik natuurlijk dan wel zelf een bus voor draaien naar M12. Lengte van de veerpoot in ruststand (dus auto op de wielen en op de grond) moet 475mm bedragen. Buitendiameter van de schroefveer mag niet groter zijn dan 100mm, liefst nog iets minder. Toevallig iemand een goede suggestie?

FamilieVectra
                                                    Deelnemer

Wow……

Het is een mooi project, afgelopen uur van af pagina 1 helemaal doorgelezen.

Diep respect ! :thumb

Deze ga ik zeker volgen.

25 berichten aan het bekijken - 576 tot 600 (van in totaal 826)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.