Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2013 om 20:04 #17676840
Vandaag weer een eind verder gekomen.
De bak aan het blok geschroefd en vervolgens in de auto gelegd. Dit is nu best goed mogelijk, ook met de tunnel zijn er geen problemen meer, ben wel blij dat ik er extra ruimte gemaakt heb. Er is wel minimale ruimte tussen de oliepan en de verstevigingsplaten in de vooras (hooguit 1 tot 2mm) dus deze zullen wat uitgehold worden. Ook is de baksteun voor een gedeelte klaar, de 1e trillingsdemper zit eraan. Nu nog naar een 2de punt toe maken en dan is dat ook weer klaar. Inlaat blijft een probleem, de kap kan net wel net niet dicht. Er zal toch iets aan de inlaat aangepast moeten gaan worden of nog een kleine scoop op de kap erbij. Weet nog niet wat ik ga doen, even over nadenken. Waarschijnlijkste optie op dit moment is de sfi vervanger af frezen op de flens om deze wat naar onderen te brengen.
3 september 2013 om 20:42 #17676841AnoniemLid sinds:
1 January 1970He ben
Een andere oplossing
(Had ik ook bij m,n manta)
Is de carresorie iets hoger op de vooras zetten
Ik had rubberen blokken/strippen van 8mm tussen de draagbalk en de vooras
Daar waar die draadpen verticaal door je chassisbalk gaatDie ruimte zat er ook nog precies op die draadstang
Wil je nog meer ruimte dan zal je die stang moeten velengenDeze “ophoging” kun je met de veren wel weer compenseren
Een scoop vond ik geen optie
Vandaar dat ik deze oplossing bedacht had :thumb ;)3 september 2013 om 20:50 #17676842Hoi Louwe,
Ik weet dat dat een veel gebruikte oplossing is. Bij mij kan dit niet meer door de wijzigingen aan de vooras en hoe deze aan de carrosserie zit bevestigd. Vandaar dat ik nu andere aanpassingen overweeg. Zie zelf de scoop ook nog niet echt zitten dus ik ga eens kijken wat ik er aan ruimte bij kan snoepen door de inlaat wat te veranderen eventueel.
Verder vind ik dat de auto nog steeds aardig hoog op z’n poten staat, zelfs nu het blok erin ligt. Schokdempers staan nog steeds bijna maximaal uit. Begin toch te twijfelen of ik geen verkeerde veren heb gekregen… Maar dat is voorlopig voor latere zorg. Dat zie ik tegen die tijd wel weer.
3 september 2013 om 20:54 #17676843hey
had gezien dat met de motorsteun gelukt is leker man scheeld een hoop werk
ga ook een set bestelen voor op de plankmaar licht je motor en scheef in dat lijkt op de foto zo
3 september 2013 om 21:13 #17676844AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Ben_M wrote:
Hoi Louwe,
Ik weet dat dat een veel gebruikte oplossing is. Bij mij kan dit niet meer door de wijzigingen aan de vooras en hoe deze aan de carrosserie zit bevestigd. Vandaar dat ik nu andere aanpassingen overweeg. Zie zelf de scoop ook nog niet echt zitten dus ik ga eens kijken wat ik er aan ruimte bij kan snoepen door de inlaat wat te veranderen eventueel.
Zou best kunnen dat dit tegenwoordig meer gedaan wordt?
In actie1998 was ik de eerste met deze oplossing ;)
Tjah mischien dat je met de inlaat nog iets kunt winnen?
Maar mischien is dat wel meer werk dan toch de vooras bevestiging wijzigen??
Bij m,n ascona heb ik iets meer ruimte maar moet nog kijken hoe dat gaat worden
Als de verstevigingsplaat onder het onderblok zit mischien moet ik de dwarsdrager van de vooras
Nog wel aanpassen :hmmzVerder vind ik dat de auto nog steeds aardig hoog op z’n poten staat, zelfs nu het blok erin ligt. Schokdempers staan nog steeds bijna maximaal uit. Begin toch te twijfelen of ik geen verkeerde veren heb gekregen… Maar dat is voorlopig voor latere zorg. Dat zie ik tegen die tijd wel weer.
3 september 2013 om 22:29 #17676845Ik ben op zich wel tevreden over hoe de vooras nu onder de auto zit dus dat probeer ik het liefst mogelijk zo te laten. Ik zal er mn gedachten nog eens overheen laten gaan…
Motor ligt op de foto inderdaad een klein beetje scheef, maar dat heb ik alweer gecorrigeerd met de baksteun ;)
Op die foto had ik de baksteun er nog niet onder zitten en lag het geheel nog op een assteun.4 september 2013 om 05:16 #17676846Maar waarom kun je as tov casco geen 8 mm lichten dan.
2 platen met slob gleuf er tussen schuiven en klaar lijkt me4 september 2013 om 08:41 #17676847Ik heb het nog eens doorgelezen en ik snap niet dat de hoogte een probleem blijft, zeker met sfi vervanger.
Misschien nog wat ideeen uit eigen ervaring:
Zelf heb ik BMW motorsteun rubbers van een oude 323i, ik kan niet alles meer terugvinden maar als het goed is is het onderdeelnummer MC06739 , . Ze zijn lekker stug en iets lager.
Ik kan ook de website niet meer terugvinden waar afmetingen bijstonden, maar uit mn hoofd zijn deze 1 cm lager dan mijn originele – 16 n – motorsteunrubbers.
Daarbij heb ik om de inlaatkant iets meer vrijheid te geven, aan de uitlaatkant tussen motorsteun en motorsteunrubber een alu plaatje gezet van 3mm dik.Weliswaar met originele 18s motorsteunen, maar in deze opstelling ligt mijn c20xe mooi laag en ook voor het oog wat netter tov origineel.
Ik heb met deze opstelling ook probleemloos met de originele SFI bak gereden en heb nog een paar mm ruimte tussen de pan en vooras.
Ook ligt de pan op het zicht absoluut niet scheef.
Ben er zelf erg tevreden over.Misschien kun je er niks mee door je vooras modificaties , maar wie weet. :hmmz
4 september 2013 om 17:39 #17676848Blok lager leggen wordt ook weer lastig, ivm dat de turbo dan steeds dichterbij de vooras komt, er moet al een heel stuk uit de voorassteun en waarschijnlijk vooras zelf gesneden worden om de turboslang kwijt te kunnen…
Eddie, vanwege dat de vooras star aan de auto zit met extra bevestigingsbeugels op de balken, kan hier niks meer tussen.
Misschien maar gewoon zelf een nieuwe inlaat collector ontwerpen, ook nog een optie.
Verder vandaag wat spullen gehaald, en de motor weer uit de auto gehaald. De tunnel kan nu afgebouwd worden en de vooras moet nog wat aangepast worden bij de ingelaste schetsplaten. Ook de deur van de bijrijderskant heb ik in orde gemaakt en is klaar.
Trillingsdemper bijgehaald voor de bak, 10mm korter als nodig dus een teflon ring gedraaid van 10mm
Deurreparatie:
Slotgat was creatief weggeplamuurd en een plaatje erachter geprikt
Weer gefatsoeneerd
5 september 2013 om 19:09 #17676849Vandaag dus de vooras aangepast bij de schetsplaten en de tunnel weer dichtgebouwd.
Was ook begonnen met de deur aan de bestuurderskant maar dat is oud ijzer. Plamuurdikte van zeker 5mm om de ellende te verbergen. Hoop niet dat dit met de bijrijdersdeur ook is. Dus weer iets voor op het lijstje erbij.
Volgende keer de voorassteun wegsnijden en blok met turboslang inmeten totdat het past.
5 september 2013 om 20:48 #17676850AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik kan bij m,n ascona in principe de vooras ongewijzigd laten
voor de turbo ;)
maar dan wel met n garret turbo incl spruitstuk ;)
staan wel foto,s van in m,n topic ;)
kan zelfs de originele 1,8 motorsteunen gebruiken :shock:LennO kan best zijn dat je met n originele stalen kap wat meer ruimte hebt
op mijn ex manta lag een 400 kap die zijn wel lichter maar ook iets dikker
kwam net niet goed uit qua hoogte zelfs met de sfi vervanger (de originele irmscher)na de modificatie ging t prima ;)
5 september 2013 om 21:03 #17676851Het gaat bij mij ook om een luizenpiemel, een cm is al genoeg. Ga ik denk ik proberen de inlaat in te korten.
11 september 2013 om 16:08 #17676852Die aanpassing aan de tunnel ter plaatse van het schutbord heb je helemaal goed gedaan, daar heb je ook in de toekomst plezier van (had ik ook ooit eerder zo moeten doen) :thumbup
Volgens mij gaat de rest ook wel goedkomen wanneer je gewoon zo doorgaat. Succes!11 september 2013 om 19:16 #17676853De afgelopen 2 dagen niet veel kunnen doen vanwege slecht weer, ik heb helaas geen plaats om de motor binnen in de garage in de auto te hangen. Daarom maar vast het dashboard er helemaal ingebouwd om te kijken hoe het eruit ziet.
Maar vandaag was het weer redelijk goed weer, en de motor hangt er nu voorlopig definitief in om hem te laten lopen en voor de 1e testrit. Om het hoogteprobleem op te lossen heb ik aan de rechter kant een iets lagere motorrubber gebruikt van een cm. Het geheel past nu net onder de kap, dus met een licht afgefreesde SFI vervanger komt het kwa ruimte helemaal goed. Verder heb ik de hele linker voorassteun aangepast en het motorrubber iets verplaats om plaats te maken voor de turboslang, welke nu netjes past. De baksteun heb ik afgemaakt en de motor ligt nu netjes in de auto. Ook is er nu genoeg vrije ruimte tussen vooras en oliepan.
Voor de kachelradiateur heb ik ook gezocht en dit zal er waarschijnlijk eentje van een Smart gaan worden. Deze past precies in het gedeelte van de kachel waar de vorige eigenaar hem ingekort heeft. Dan gewoon een los kraantje tussen de aanvoerslang en dan is dat ook weer opgelost.
11 september 2013 om 20:54 #17676854Wanneer ik dat zo zie (niets dan lof overigens :thumbup ) dan is een Z20LE* inbouwen aan de turbo-zijde nog eenvoudig (alleen een rechter motorsteun vooras afsteuning overzetten i.p.v originele). Super, goede vorderingen!
12 september 2013 om 18:18 #17676855Vandaag weer flink aan de gang geweest.
Het blok heb ik alvast wat verder opgebouwd en ik ben bezig geweest met het inpassen van de radiateur en intercooler.
Eerst begonnen met die rotte kromme radiateurbalk uit de auto te slijpen en deze te vervangen door een mooie 50×50 koker.
Vervolgens de radiateur en intercooler op bokken precies in lijn met de motor en de aansluitingen gezet en een framepje gelast om ze in te bouwen. Voor de oliekoeler ben ik van plan deze nog op het framepje te bouwen en dan net onder de intercooler en radiateur (zie laatste foto).
13 september 2013 om 17:09 #17676856Goed bezig :) MAAAR of ik ben peitleuterig ..
Die motor hé zit die nu niet scheef in het vooronder ? bedoel dan de lengte richting ? zit lijk mij toch kleine centimeter in zo op de foto …. ;)
Verder prima bezig eigenlijk wel beetje jalours , zelf tijdgebrek :jerry
13 september 2013 om 18:30 #17676857Bedoel je tussen voor en achter of links en rechts?
Als je links – rechts bedoelt dan ligt ie recht, als je voor – achter bedoeld dan klopt het dat hij achter iets lager ligt, maar dit hoort ook zo. Hij ligt nu precies gelijk aan hoe de balken lopen langs de motor, en de bak zit nu mooi boven in de tunnel en de tussenas zit precies in lijn met de achteras. Het zou kunnen dat het zo lijkt omdat de auto voor eigenlijk nog flink moet zakken. Staat nog steeds bijna in zijn uiterste stand dus dat kan er ook mee te maken hebben ;)
16 september 2013 om 18:35 #17676858Zo, de afgelopen dagen wat kleinigheden gedaan. Nog wat dingen gemonteerd, steun voor de koelers afgelast en de oliekoeler ook nog geplaatst. Heb hem toch maar opzij gezet zodat ie niet ook nog voor de andere koelers komt te zitten.
17 september 2013 om 20:16 #17676859Die ligt er netjes in, wat is de hoogte van je inlaat bocht vanaf je gasklep gemeten? En hoeveel ruimte heb je tussen motorkap en gasklep?
17 september 2013 om 20:40 #17676860Ik zal die hoogte morgen even voor je meten.
Ruimte tussen de kap en de inlaat (de slang is net het hoogste punt) is zo goed als nihil. Ik heb al een iets lagere motorrubber gebruikt aan de inlaatkant. De kap ligt er nu praktisch op, maar hij kan wel net dicht zonder dat hij erop hangt. Inlaatbocht is trouwens een SFI vervanger van Irmscher. Ik ben nog aan het twijfelen of dat ik het een tijdje zo aankijk of dat ik de sfi vervanger nog enkele millimeters affrees aan de flenszijde…
18 september 2013 om 15:35 #17676861Gister en vandaag weer het een en ander gedaan.
Alle druk/vacuum slangen uitgezocht waar deze moeten zitten. Inmiddels ook alvast het uitlaatspruitstuk en turbo gedemonteerd, wat een kak werk zeg. Dus daarna kon ik eindelijk de motorsteun vastschroeven. Nu is het wachten op de nippel voor de olieretour van de turbo, dan kan het geheel er weer op. Nog even de originele recirculatieklep gecontroleerd maar deze is gelukkig al afgesloten door de vorige eigenaar, weer een zorg minder dus. En voor de rest nog maar meer spul op en aan de auto gebouwd, deuren erin, interieur zover erin en inmiddels ook nog de spatbordjes er vast aangehangen.
En dan eindigen we daarna nog met een vraag, als ik de motronic en de turbodrukmeter aansluit zoals weergeven op de afbeelding, klopt dit dan ook, of hoort die motronic origineel op een andere aansluiting te zitten?
19 september 2013 om 06:36 #17676862Denk dat je je informatie wel in dit schematje kan vinden :
In principe maakt het niet uit waar je hem aansluit, als het maar na de gasklep is.
25 september 2013 om 13:25 #17676863Schiet lekker op !
Misschien een tip, er is een kans dat er lucht in je oliekoeler blijft zitten als je hem zo monteert, maar dat kan je eenvoudig controleren, als ie overal even warm is, dan is het goed :D25 september 2013 om 21:13 #17676864Goede tip :thumb
Ben er toch nog over aan het denken om de oliekoeler andersom te monteren met de slangen boven. In principe kan ik hem nog wel zo verplaatsen dat deze op dezelfde hoogte komt als nu en dan met de slangen boven. Dat scheelt weer het risico als de manta nog verder in de veren zakt een kapotgereden olieleiding met alle gevolgen van dien. Dit ook na een aantal opmerkingen en tips van het Duitse OHF…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.