Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2013 om 22:23 #17676815
Mooi werk dat dak, al vaak genoeg gezegd, maar geen half werk hier. :thumb
11 augustus 2013 om 19:22 #17676816vandaag de neus in orde gemaakt, was ook nog wat klein laswerk aan. Daarna de neus op de auto uitgemeten en gelast.
Tevens is vandaag is een grote dag.
Na een hele lange en zware antibiotica kuur is de manta nu eindelijk genezen van roesteritus.
Ze is officieel gezond verklaard! Met andere woorden, het laswerk zit erop :worsop wat kleine dingen na, namelijk de achteras, radiateurbalk en eventuele steuntjes of gaatjes die dicht moeten.
Ook maar alles wat gelast is voorlopig even in de menie gesmeerd, onderkant bodem doe ik als de manta op de wielen staat op de brug. Ik hoop dat de auto eind van de week op de wielen staat :thumb
12 augustus 2013 om 11:54 #17676817:shock: Foei, daar steekt al heel wat tijd in (vandaag voor het eerst het topic doorgekeken). Maar ziet er goed uit en er wordt over nagedacht.
Ik weet dat je vaak van iedereen tips krijgt die vaak weer nog meer werk opleveren en je hoeft er ook niets mee te doen hoor, maar moest ik het opnieuw doen en ik was net zo ver als jij nu dan zou ik nog de moeite nemen de tunnel een stuk groter te maken. Dan bedoel ik niet perse in de breedte, maar wel in de hoogte vanaf het schutbord tot aan de opening waar de versnellingspook komt. ook zou ik een uitsparing maken van bovenkant tunnel naar schutbord.
Redenen:
– Koppelingshuis bouten beter bereikbaar, ook bij bredere/hogere versnellingsbakken
– Meer ruimte aan de achterkant van de cilinderkop (C20LET wateraansluiting etc.)Als de auto ‘dadelijk’ klaar is is de impact veel groter en doe je dat zo snel niet meer en je hebt er in de toekomst alleen maar plezier van (wat je ook uitdenkt ;) )
Heb je intussen de koppelingspullen (drukgroep en plaat) al? Zo niet dan weet ik nog wel wat ;) Sachs Racing drukgroep met organische F1 plaat voor E30-M3 Getrag
12 augustus 2013 om 12:38 #17676818Hoi Rik,
Leuk dat je het topic hebt doorgelezen.
De koppelingsspullen heb ik al compleet, heb toen het blok met bak en bijbehorende koppelingset in een koop gedaan.
Over die tunnel kan ik nog eens nadenken. Zit zeker waarheid en potentieel in wat je zegt.
Ik ga nu de auto eerst helemaal opbouwen voordat er iets gestraald en gespoten wordt, dan zie ik ook meteen waar het in de toekomst zou kunnen gaan knellen, of waar ik liever meer ruimte heb. Dan heb ik altijd nog de kans om het een en ander aan te passen voordat er iets in de lak staat :thumbOja, mocht René toevallig die golf 3 schroefveren achter niet meer nodig hebben, ben ik de volgende die zich aanbevolen houdt om te passen of dat het uitkomt met mijn BMW as :angel
Verder heb ik nog 1 vraag met betrekking op het vooras modificeerverhaal:
Ik heb net zoals bij jou de aanslagen voor de voorste draagarmen ingekort, zodat deze niet zover uitveren. Nu ga ik rijden met koni geel korte dempers en -60 veren. Was dit dan wel nodig geweest? Ik hoop niet dat het zo is dat de aanslagen dadelijk zo strak staan dat als de motor erin gaat er nog steeds geen veerweg is. Ik ga er sowieso vanzelf achter komen, maar misschien kun jij dit zo al beantwoorden?
12 augustus 2013 om 14:26 #17676819@Ben_M wrote:
Verder heb ik nog 1 vraag met betrekking op het vooras modificeerverhaal:
Ik heb net zoals bij jou de aanslagen voor de voorste draagarmen ingekort, zodat deze niet zover uitveren. Nu ga ik rijden met koni geel korte dempers en -60 veren. Was dit dan wel nodig geweest? Ik hoop niet dat het zo is dat de aanslagen dadelijk zo strak staan dat als de motor erin gaat er nog steeds geen veerweg is. Ik ga er sowieso vanzelf achter komen, maar misschien kun jij dit zo al beantwoorden?
Ik las ook de discussie hierover in je topic…..Nee hoor, tenzij je er een ‘Dakar-uitvoering’ van wilt maken, hou je nog uitveerweg genoeg over. Kijk maar hoe ver die van mij nog uit wil veren; geen enkel probleem.
DE reden om de aanslagen zo in te korten is om te voorkomen dat HELE STUGGE veren voor asfalt toepassing (550-900 lb) die ook een heel stuk KORTER zijn (uit mijn hoofd ca. 245-250mm ongespannen) nooit los kunnen komen. Zou je dit soort stugge veren net zo lang maken/laten dat ze origineel nog op spanning blijven met uitveren, dan wordt de Ascona net een Landrover Defender zo hoog. Met de Bilsteins (C-Kadett Rally) die ik heb, kwamen de veren dan ook nog los te zitten. Je kunt dan natuurlijk ook staalkabels monteren, maar of de APK-meester daar nu zo vrolijk van wordt (?). Dan vind ik ingekorte aanslagen ook fraaier/degelijker.
Misschien zijn die gele Koni’s nog korter, dat weet ik zo niet.
‘Gewone’ verlagingsveren zijn bij lange na niet zo stug als die ik heb en die op het asfalt in wedstrijden toegepast worden. Daarvoor was het verzetten van de aanslagen niet nodig geweest (maar last ga je er ook niet van krijgen, met een wat verlaagde wagenhoogte).
Zoals altijd…..het is maar wat je er mee van plan bent en hoever je wilt gaan.
:angel maar na ruim 18 jaar met mijn Ascona te hebben gesleuteld/aangepast en ook echt gereden op veel circuits weet ik intussen (zonder te hoeven napraten) dat een paar 550-900kp veren in combinatie met een dubbele stabilisatorstang aan de voorkant, een enorme verbetering is op de wegligging op een circuit. Achter moet ie zeker niet te hard, maar voor :thumbup
Deze heb ik vorige week nog gescoord in the UK (dadelijk heb ik weer wat langere veren nodig met de Granada naven):
“a pair of BRAND NEW Tarmac / Race specification front springs for use on Manta B and Ascona B…. The springs are manufactured with progressive rating of 550/900lbs.. The ride height of the front of the vehicle will be reduced by 40mm on standard GTE ride height..”
Even voor het idee: Deze op de foto heb een draaddiameter van 17mm en die ik er nu onder heb zitten zelfs 19mm
12 augustus 2013 om 16:06 #17676820Mooi om te weten dan :thumb
Dat dubbele stabilisator verhaal heb ik ook nog helemaal meegelezen toen je daar mee bezig was.
Ik ga voor voorlopig nog maar eerst voor een enkele, aangezien het geen circuit auto wordt. Ik heb de standaard M8 bouten waar deze mee bevestigd zit al vervangen door dikke draadbussen waar aan beide kanten een M10 bout in zit, hoop dat dit al veel gaat schelen. Mocht ik het toch niet genoeg vinden, heb ik natuurlijk ook zo een 2e stabilisator gemonteerd..15 augustus 2013 om 08:57 #17676821Is dit mischien ook een optie, zit er nu bij mij onder… Moet eerlijk zeggen dat het best veel werk geweest is om dit goed eronder te krijgen.
Maar daar wegen wel een hoop voordelen tegenop, denk aan rijhoogte instellen en de keuze in veren is veel ruimer omdat dit een veelgebruikte maat is op veel verschillende auto’s.
Excuses voor de slechte foto, dit was even snel tijdens het passen slijpen en lassen gedaan zegmaar…
De binnenschermen heb ik ook aangepast, kolom verhoogd en verstevigd.
Is redelijk te zien op de foto, dit betekende wel dat mijn standaard motorkap niet meer paste… Bleek dat een 400 kap met iets verhoogde luchtinlaten aan de zijkanten wel past. :afro
De dempers zijn koni’s voor de manta, met daaromheen een draadbus met moeren, bodemplaat en een schroefdop om de demper op z’n plek te houden. De ogen zijn van de koni’s afgehaald en op de draadbus gelast met een extra vesteviging er omheen.
Al met al een hoop werk zegmaar… Ik vond het de moeite waard om te doen, het is aan jou om de beste optie die voor jou werkt uit te zoeken. Hoe meer info je hebt des te beter kan je je eigen plan trekken, ik hoop dat je er wat aan hebt.18 augustus 2013 om 21:15 #17676822Hoi Jacob,
Die schroefset voor had ik in je topic inderdaad al gezien. Ik denk dat ik het beperkt ga houden tot de achteras bij mij.
Mocht ik me in de toekomst bedenken, kan ik dit altijd nog doen.Verder heb ik de auto vandaag op de wielen gekregen. Heb een paar dagen geworsteld met de vooras omdat ik deze niet passend kreeg.
Na het opnieuw maken, passen en lassen van de extra steunen aan de carrosserie paste de as wederom niet. Bleek uiteindelijk aan de starre blokken te liggen. De diameter van de bus iets opgeboord en nu past de as probleemloos onder de wagen. Ook meteen de stuurkolom ingebouwd zodat de auto rollend is.Verder heb ik nu de originele achteras er onder gebouwd. Het is de bedoeling dat nu de motor en alle onderdelen aan/in de auto komen zodat ik een mal kan gaan maken voor de naven. Dan kan ik de BMW as op de juiste wielbasis en met het goede camber in rustpositie uitmeten en pasmaken :thumbup
Het begint weer langzaam aan op een auto te lijken :jerry
19 augustus 2013 om 19:36 #17676823Leuk om wat onderdelen te passen, dan lijkt het al meteen heel wat :thumb
19 augustus 2013 om 19:43 #17676824Vandaag de motor er eens voor de gein ingehangen om te kijken hoe alles uitkomt.
Ik had 2 mogelijkheden:1. De linkse motorsteun (turbokant) naar voren toe verplaatsen
2. De rechtse motorsteun (inlaatkant) naar achteren toe verplaatsen.Na van allerlei meetwerk heb ik voor optie 2 gekozen. Ik meen dat het blok bij Ben ook zo in de manta heeft gelegen. De pook komt nu exact in het midden van het tunnelgat uit, de motor ligt verder naar achteren, beter voor de gewichtsverdeling. Dit heeft ook weer een paar nadelen:
Beide motorsteunen moeten verlast worden, de rechtse naar achteren toe, en bij de linkse moet er plaats gemaakt worden voor de haakse bocht van de turbo naar de intercooler toe. Ook komt de oliepan net tegen de vooras aan, precies waar ik de schetsplaat ingelast heb. Daar zal dus een stukje uit moeten. Ook komt de achterkant van het blok net tegen het schutbord/tunnel aan, waar de bak moet komen dus hier zal een stuk vrijgemaakt moeten worden.
19 augustus 2013 om 23:56 #17676825:thumb Kijk, dat is het betere werk! Erg netjes allemaal.
Het begint zo ook al een beetje druk te worden onder de motorkap… Dat word alleen nog maar erger :shock: Ik weet inmiddels al niet meer wat ik allemaal heb moeten veranderen om alles te laten passen.20 augustus 2013 om 16:29 #17676826Vandaag weer flink liggen stoeien met de motor. Motorsteunen aangepast en het blok ligt supernetjes in de auto.
Echter……
Met de bak er bij aan is er echt geen mogelijkheid om het geheel in de auto op de plaats te krijgen. Dit heeft te maken met het kantelen van het blok, de 1.8s oliepan die de schetsplaten raakt bij het erin leggen (met de nieuwe steunen past hij er overigens wel tussen) en daarbij het vrijwel niet passen in de tunnel.
Nu dus weer 2 mogelijkheden:
1. Hele tunnel eruit snijden en ruimer maken (tunnel verbouwen, blok achter de vooras, pook in het midden)
2. Blok toch op de originele positie leggen (schetsplaten weer uit de as snijden en voortrein verlassen, pook uit het midden naar voren)Hier ga ik eerst eens even fijn over nadenken. Bij optie 2 komt er ook nog bij dat er nieuwe motorsteunen gemaakt moeten worden want heb vandaag de 1.8s steunen geleend van Emiel-manta, maar die aan de turbozijde past ook niet (komt tegen de drukluchtflens aan + de olieslang past niet).
Tot nu toe heeft optie 1 nog de voorkeur, lijkt me minder ingrijpend werk, de meeste dingen komen beter uit en het blok ligt achter de vooras.
Maar ik wacht er nog even mee. Wil dit even goed overdenken.
Graag jullie ervaringen, adviezen, ideeën, meningen, foto’s enz. enz. enz.20 augustus 2013 om 21:12 #17676827Ideen genoeg… :D ik heb wel wat geknutseld met een kadett in het verleden, een D kadett.
ombouw naar rwd met een gewicht verhouding van 50/50, was erg leuk om te doen.
Met een porsche 944 bak achterin en een hoge snelheid as direct naar de drukgroep voorin, met aangepaste bellhousing van een f16 bak.Veeeeeel werk….
22 augustus 2013 om 12:06 #17676828Kleine update:
Gisteren weer de hele dag liggen vechten met de motor maar hij wil er toch echt niet mooi in liggen.
Dus vandaag maar even op ebay de stalen 18s motorsteunen uit de UK besteld. Dan heb ik in ieder geval een referentie, en al het blok en de bak er mooi inliggen en alles past dan laat ik het mooi zo. Dus nu even afwachten tot ze binnenkomen en in de tussentijd misschien alvast wat meer opbouwwerk.22 augustus 2013 om 17:34 #17676829Omdat ik me anders toch maar verveel ben ik maar verder gegaan met vertinnen van delen van de auto vandaag.
Langzamerhand wordt ik er toch steeds handiger in. Als je maar eenmaal weet hoe het moet…Heb ook nog wat foto’s van het stoeien met de motor:
groter maken van de tunnel
Blok ligt te hoog en niet op de goede plaats met de nieuwe nagemaakte steunen van ???
Dus daarom deze maar besteld, wel ong. 2 weken levertijd helaas…
Daarom vandaag maar weer verder met wat delen vertinnen:
22 augustus 2013 om 20:02 #17676830Netjes Ben,
Krijg spontaan zin om weer met de mijne verder te gaan.
Op enkele plekken na is mijn bodem 100% kaal, waarna ik verder kan met een paar kleine puntjes die laswerk nodig hebben, en het afwerken van het geheel.
Daarna ben ik even ver als jou, en ga ik verder met het aanpassen van de tunnel.Ik begrijp dat de steunen die ik bij mijn motor gekregen heb dus niet de juiste waren.. Ding ziet er niet uit zo, en dit gaat zo nooit passen!
Ik wacht even af wat de pasvorm van die Engelse steunen is, anders bestel ik me ook een set. Al zie ik zelfbouw ook wel zitten, waardoor het blok verder achter de vooras komt te liggen.24 augustus 2013 om 18:04 #17676831Zo, terwijl ik wacht op mijn motorsteunen maar alvast begonnen met het een en ander opbouwen. Ook nog even de kale bodemdelen op de brug in de menie gezet. Volgende keer verder met de kabelboom in de auto leggen en daarna denk ik het dashboard en interieur er gedeeltelijk in zetten.
Spoiler is doorgezakt en ook kapot, nieuwe ligt al klaar, alleen even ophalen.
24 augustus 2013 om 20:35 #17676832hey
volg je al een tijdje ziet er dik uit
die motorsteun was bij mijn let ook een gekloot dan heb ik het over de turbo kant
ik had 3 setjes gekocht niet een die paste hippo 18s en zelfbouw toen heb ik hem zelf gemaakt
hoop dat je iets aan de foto hebt
oja let wel op de olie afvoer van de turbo toen ik de stuun klaar had zag ik dat pas dus weer aan passenhttp://www.freebits.nl/images/652GetAttachment.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
25 augustus 2013 om 12:30 #17676833Klopt die olieafvoer kwam ik ook niet mee weg toen. Ik houd daar zeker rekening mee.
Maar wat ik dus begrijp uit je verhaal is dat je 3 van die setjes ebay steunen besteld hebt en ze allemaal geen geweldige pasvorm hebben aan de turbokant?In ieder geval is het zo dat als ik die steunen heb ik de referentie heb. Mocht de steun niet passen kan ik hem natuurlijk zo maken dat hij wel past, als ik maar de maat heb :thumb
25 augustus 2013 om 18:05 #17676834nou
ik heb aan de startmotor kant die van hippo gebruikt die ander van hippo en de rest paste niet kwam niet uit
toen heb ik zelf een plaat gemaakt die passend gemaakt en toen een u profiel er op gelast en toen weer een buis voor de olie afvoer
er in gelast hier ben ik wel even bezig geweest met een vriend van me pa heb de motor wel 10x er uit en er in gehad
kijk maar eens in mijn topic27 augustus 2013 om 20:46 #17676835Kleine update zonder foto.
Afgelopen 2 dagen aan de kabelboom gewerkt. Alle AMP, kroonsteen en andere beunzooi eruit geknipt en alles netjes gesoldeerd met krimpkousen en opnieuw ingetaped. Ook een aantal gesmolten draden netjes vervangen. Vanaf de zekeringkast naar achteren toe en gedeeltelijk onder het dashboard is nu alles zover klaar. Ook nog wat dashboard spullen gemonteerd om te kijken hoe alles uitkomt, hier moet ook nog het een en ander vervangen worden. Vanwege de tunnel die aangepast gaat worden zal het kacheldeel waar de klep in zit om te wisselen tussen boven en onder ook aangepast moeten worden. Al met al weer een hoop te doen…
28 augustus 2013 om 11:15 #17676836
Doorzaken doen die krengen allemaal voor mij des tijd een reden om niet voor deze spoiler te kiezen.
Ga jij voor een dichte polyester 400 klep?
28 augustus 2013 om 15:05 #17676837Hoi Logan,
Ik ben in principe niet van plan om voor zo’n polyesteren spoiler te gaan. Ik vind het ineens zo’n massief geheel omdat deze helemaal dicht is. Daarom ga ik nu gewoon weer voor een originele spoiler, ik kan er zo eentje ophalen die nog helemaal gaaf en niet doorgezakt is, met alle bevestigings draadeindjes er ook nog aan.
Verder ben ik nu ook nog op zoek naar nieuwe instumenten. Ik wil graag turbodruk, oliedruk en temperatuur meters in de middenconsole gaan bouwen. Wil dit dus nu al gaan doen zodat ik meteen de bedrading hiervoor in orde kan maken voordat het hele dashboard erin zit. Ik ben wat op internet aan het speuren en kom van allerlei spul tegen, ben er nog niet uit wat ik neem.
VDO – goed spul, wel overal losse sensoren bij kopen en nogal aan de prijs
http://biesheuvel.nl/group/264/vdo_meters” onclick=”window.open(this.href);return false;RaidHP – weinig over gehoord, volgens mij beetje gulden middenweg spul, redelijk te betalen en sensoren zitten er bij
http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=381″ onclick=”window.open(this.href);return false;ala autostyle classic line – goedkoop, alle sensoren erbij, weet niet wat de nauwkeurigheid en kwaliteit is.
http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=107″ onclick=”window.open(this.href);return false;Voor mij is het belangrijk dat ik dit in de gaten kan houden en dat het functioneel is. Mij boeit het verder totaal niet wat er voor merk op het tellertje staat als ze maar enigszins geijkt zijn. Suggesties?
29 augustus 2013 om 08:06 #17676838dit is weer goed opgeschoten
leuk je manta weer op wielen te zien staandat is ineens zo een fase van, …. daar zijn we al doorheen :)
blijf het zowizo volgen
mooi project man30 augustus 2013 om 17:07 #17676839Gister en vandaag weer het een en ander gedaan.
De motorsteunen uit ierland zijn gisteren aangekomen. Dus meteen even testen of deze direct tegen het blok paste. Zoals al verwacht moest die aan de uitlaatkant iets aangepast worden, maar dat stelde eigenlijk niks voor. Pasvorm is dus goed!
Vervolgens heb ik de nippel van de olieretour even afgedraaid zodat deze langs de motorsteun op kon.achteraf kan dit waarschijnlijk toch niet omdat het dan met de rubber niet uitkomt, maar dat zie ik later wel. Bleek dus dat de trillingsdempers die ik ertussen had zitten net iets te laag zijn en in diameter te groot, blok paste niet in de auto omdat de turbo tegen de rubber aankwam. Vandaag maar even originele manta rubbers gehaald en ja hoor, het blok ligt hartstikke mooi in de auto. Nu moet de voorassteun aan de turbozijde nog even aangepast worden zodat er ruimte ontstaat voor de slang, en dan zou het moeten passen.
Nog even kort met de bak geprobeerd maar deze past nog niet helemaal perfect. Volgende keer verder om dit uit te vogelen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.