Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
13 november 2012 om 22:06 #17676765AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maat van me heeft wel n x een compleet dak overgelast
Op z.n mantaEnkel had die de stijlen niet gewoon doorgehaald
Maar de stijl laten overlappen.
Beetje lastig te verwoorden maar kwam hier op neer
Dat hij de stijlen aan de binnenkant korter had gemaakt
En dan aan de buitenkant dus langerAan de auto had die dat uiteraard andersom
Dan krijg je meer stevigheid in de stijl
Is wel veel meer werk en heel vel pas en meet werkDoe je t niet helemaal goed dan heb je kans dat je voor en achterraam gaan lekken
Of er niet meer in passen. Ken me n geval herrineren
Van iemand met n ascona waar t voorraam steeds van scheurde
Bleek achteraf ook n anderdak opgezet te zijn
En ook t gat net te krap. Raam kreeg je der wel in enkel net wat te weinig ruimteDus al met al n precies klusje
14 november 2012 om 08:44 #17676766Respect voor je “knutselwerk” dat je daar de ruimte tijd en geld voor over hebt. Vooral tijd.
:wors :wors :wors
Heb je meer foto`s .
14 november 2012 om 09:08 #17676767@Ben_M wrote:
dat lijkt totaal niet op een bmw as, die constructie is heel anders ;)
zien er idd 4 link boxen uit in combi met starre as.
14 november 2012 om 17:54 #17676768Het is idd geen bmw as, maar het was maar een idee voor je bevestigingspunten te veranderen.
14 november 2012 om 21:53 #17676769@ louwe, veel en nauwkeurig werk is het sowieso al :jerry Het is enkel wat het snelst gaat en dan ook het mooiste af te werken is. Ik denk dat dit het compleet omlassen van het dak is, ipv alleen de stijlen en dakplaat overboren. Denk sowieso dan maar een mal van de voor en achterruit maken en zorgen dat dit weer 100% klopt voor het vastlassen.
@ OAH, alle foto’s die ik maak gaan het forum op ;)
@ Youngtimer, Deze manier heb ik vaker langs zien komen op het forum inderdaad. Dit wordt veel gebruikt om een 4 link starre as van bijvoorbeeld volvo onder een manta/ascona te bouwen. VOor de bovenste reactiestangen zul je dan eventueel (niet perse nodig) de bodem uit moeten snijden en hier bakken in maken. BMW is een aslichaam met onafhankelijk geveerde draagarmen. Je hebt dus eigenlijk niks te maken met bewegende delen bij je bodemplaat. Je maakt het complete subframe met differentieel statisch onder de bodem. Ik hoef dus veel minder diep mijn bodem in te gaan als met die bakken voor de trekstangen bij een 4link systeem :thumb
14 november 2012 om 22:12 #17676770Denk wel even na en hou rekening mee met krimp en trek bij laswerk aan zo’n dak.
15 november 2012 om 15:03 #17676771sowieso eerst vasthechten en tussendoor bij het lassen blijven meten en de mallen gebruiken, dan zou het goed moeten gaan. Die manier waarop louwe het beschrijft bevalt mij wel. Dit in combinatie met plaatjes punten in de stijlen zal meer als sterk genoeg zijn :)
5 december 2012 om 13:25 #17676772nog vorderingen ifv de achteras?
5 december 2012 om 22:11 #17676773Helaas nog geen enkele vordering aan het gehele project, ligt momenteel even stil ivm drukte.
Verder ga ik eerst het dak vervangen en vervolgens de neus erin lassen. Dan vooras en motor + bak monteren, al het gewicht in de auto plaatsen en de originele achteras eronder zetten. Dan kan ik zien hoe het eruit ziet, en het hart van de naaf ten opzichte van allerlei punten meten. Dan weet ik ook waar ik moet zitten met de naven bij het pasmaken van de bmw as.27 maart 2013 om 19:38 #17676775Zo, na een lange, drukke en nogal hectische periode toch weer eens tijd gevonden voor de manta.
Om eens goed te bekijken hoe het er allemaal uitziet heb ik de dakplaat er maar eens even ruw uitgesneden en ook de buitenste a-stijlen eraf geboord. Aangezien het nogal gemakkelijk ging heb ik toch besloten de buitenste dakhuid tesamen met de a-stijlen te vervangen. Foto’s zover:
29 maart 2013 om 17:06 #17676776Bij mij moet er ook een nieuw dakkie op. Heb m al een jaar of wat liggen, maar de kadett gaat nu even eerst. Ik hoop van de zomer met mijn 400 te beginnen :jerry
king:
31 maart 2013 om 15:17 #17676777het is in ieder geval wel kak werk joost :thumbdown
Eigenlijk heb je ook zo’n elektrisch of pneumatisch trilmachientje nodig waarmee je netjes de puntlassen door kunt bikken.
Als je losboort en vervolgens nog met een beiteltje moet nabikken dan gaat je hele plaatwerk eraan helaas.Ik moet er ook nog even eentje zien te lenen/kopen :hmmz
31 maart 2013 om 17:09 #17676778Ik slijp ze na met powerfile(schuurbandje)na het boren.
gaat goed,haal er ook wel eens wat oppervlakte roest mee weg.
wel oppassen,neemt goed af.
john
31 maart 2013 om 20:28 #17676779Hoi John,
Ik bedoelde het eigenlijk op een andere manier. De overgebleven restjes haal ik gewoon met de lamellenschijf eraf.
Waar het om gaat is dat als je de puntlassen uitboort, er meestal toch nog net nog een stukje overblijft wat aan elkaar vast zit. Deze zul je dan los moeten bikken. Met een trilapparaatje is dat heel handig zonder dat je het plaatwerk beschadigd. Zo’n dakplaat is nogal gevoelig voor vervorming namelijk :thumbdown5 april 2013 om 17:19 #17676780zo, heb het resterende plaatwerk van het oude dak nu ook verwijderd.
De achterste buitenstijlen en de raamsponningen zijn ook niet geweldig meer, maar nog wel te redden.
Heb er al wat stukjes ingelast, binnenkort de resterende gaatjes nog dichten.Ik denk dat ik later de c stijlen en alle raamsponningen ga vertinnen, om te zorgen dat alle putjes weg zijn en de sponningen niet meer zo snel gaan roesten :D
14 april 2013 om 18:40 #17676781ok ik snap het,doe ik meestal dat met schroevendraaier of beitel.
met schuurbandje wil ook wel,echt handig apparaat.
alleen met dat scherpe plaatwerk snij je de bandjes snel kapot.
succes john
25 april 2013 om 10:11 #17676774Heej Ben, bij jou ook alles op een laag pitje?
Hoe gaat het met afstuderen?
Kadett is laatste tijd ook (weer) weinig aan gebeurd. Maar hopen dat we in juni van alle ellende af zijn en dat we dan flink vooruitgang kunnen boeken :thumb .25 april 2013 om 19:59 #17676782Hey Barry, ja gebeurt nu even bijna niks aan de manta.
Heb laatst een audi coupe gekocht als nieuwe daily, maar dat blijkt ook weer een rotte frikandel te zijn dus moet daar ook nog erg veel aan doen. Afstuderen gaat verder harstikke goed.3 juni 2013 om 20:53 #17676784Zo, de afgelopen dagen eindelijk weer eens tijd gevonden voor de manta.
Ik heb de raamsponning en de c stijlen achter afgemaakt.
Om het verstevigende binnenwerk van de a stijlen te repareren, moest toch echt de paravan los van de auto.
Aangezien dat toch al niet veel meer was niet zo’n groot probleem. Gelukkig blijkt die van mijn oude carrosserie nog goed te zijn, die kan ik dus mooi gebruiken. Deze losgeboord en netjes verwijderd. De hoekjes waren wel slecht dus daar maar vast nieuwe ingelast. Aan 1 kant is de binnen a stijl al gerepareerd, nu de andere kant nog en dan kan de paravan teruggelast worden. Zodra die op zijn plaats zit kan er eindelijk de nieuwe dakhuid op :DVerder heb ik nog de benodigdheden voor het vertinnen opgehaald, dus bindmiddel en tin.
Foto’s van de vorderingen:
4 juni 2013 om 22:03 #17676783Zo, vandaag de andere kant gerepareerd, meteen even de sponning in de primer gezet waar de paravan straks op terug komt.
5 juni 2013 om 21:54 #17676785Omdat het de laatste dagen zo lekker gaat zag ik vandaag wederom geen reden om niks te doen.
Vandaag heb ik de paravan terug gelast en ik moet zeggen, ik vind het niks tegenvallen.
Als eerste heb ik nieuwe strengetjes schuim op de paravan houders geplakt. De oude waren helemaal ingezakt en half vergaan.
Vervolgens de overlappende delen geprimered en de paravan gepositioneerd, vastgeklemd en geproplast.De zijflapjes van de paravan moeten er nog even aan gelast worden, en dan kan er verder gegaan worden met het dak en nog wat andere kleine laswerkzaamheden.
Foto’s van vandaag:
5 juni 2013 om 23:26 #17676786Netjes bezig hoor! Petje af, dat je het zo grondig aan pakt! En je hebt lekker de ruimte ook zie ik.
7 juni 2013 om 22:21 #17676787Zo, vandaag even het binnenwerk van het dak kaal gemaakt, in de primer en vervolgens chassis coating gezet.
8 juni 2013 om 22:23 #17676788Niet normaal wat een werk hier verzet wordt. :thumb
Ben je er trouwens nog wel eens achter gekomen wat voor ecu er bij die 2400 zat?
9 juni 2013 om 13:08 #17676789danku voor de leuke reacties.
Helaas ben ik er nooit achter gekomen wat voor ECU dat was.
Nog niemand weten te vinden die het me kon vertellen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.