Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 1.9N ‘kietelen’
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2014 om 18:35 #17267501
Hallo iedereen
Ik ben al een tijd opzoek naar een mooie oldtimer voor mee te rijden tijdens de weekends en vakanties. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een achtertrekker 70’s/80’s coupé zoals de Manta, Capri, Sierra xr4i enz. Nu heb ik een mooie Opel Manta 1.9N uit 1980 te koop zien staan. Hij is naar mijn weten volledig standaard en is het dus een 1.9 met 75pk. Die 75pk is mij toch wat ‘te min’ en aangezien ik vooral thuis ben in de wereld van Ford, vroeg ik mij af wat jullie Manta kenners/liefhebbers doen om dit blokje te ‘kietelen’, m.a.w. meer pit uit halen. Waarschijnlijk d.m.v. dubbele webers, scherpe nokkenas enz. maar zoals ik al zei ben ik niet thuis in de wereld van Opel en weet ik ook niet wat voor prijskaartje hier op te plakken. Geen idee of het uitmaakt, maar ik ben zelf afkomstig uit Belgisch Limburg. Alvast bedankt voor jullie advies!
13 augustus 2014 om 19:37 #18248080De 1.9N heeft een vrij lage compressie, dus niet echt een goede basis om te gaan tunen.
Het beste (qua werk en kosten tegen het uiteindelijke resultaat) is waarschijnlijk gewoon de motor vervangen door een 2.2 van een rekord of een 2.4 van een omega of frontera. Dan zit je ook op 115 of 136 pk en je hebt ook een aardig koppel.14 augustus 2014 om 01:14 #18248081@manta1977 wrote:
De 1.9N heeft een vrij lage compressie, dus niet echt een goede basis om te gaan tunen.
Het beste (qua werk en kosten tegen het uiteindelijke resultaat) is waarschijnlijk gewoon de motor vervangen door een 2.2 van een rekord of een 2.4 van een omega of frontera. Dan zit je ook op 115 of 136 pk en je hebt ook een aardig koppel.Daar vreesde ik dus al voor.. wat voor een kostenplaatje kan daarop worden geplakt? Welke aanpassingen moeten er nog voor worden gedaan?
14 augustus 2014 om 14:40 #18248082Nou gewoon een TURBO er op monteren, net als in de jaren tachtig was er een HYPE met de Saab 99 TURBO. ;)
Kijk maar in de CIH gedeelte waar al iemand op low budget met een TURBO aan het spelen is. :thumb
14 augustus 2014 om 14:55 #18248083@Brainbread wrote:
@manta1977 wrote:
De 1.9N heeft een vrij lage compressie, dus niet echt een goede basis om te gaan tunen.
Het beste (qua werk en kosten tegen het uiteindelijke resultaat) is waarschijnlijk gewoon de motor vervangen door een 2.2 van een rekord of een 2.4 van een omega of frontera. Dan zit je ook op 115 of 136 pk en je hebt ook een aardig koppel.Daar vreesde ik dus al voor.. wat voor een kostenplaatje kan daarop worden geplakt? Welke aanpassingen moeten er nog voor worden gedaan?
Valt 100% mee. Er is maar vrij weinig aanpaswerk nodig, blokken zijn aan de basis gelijk, alleen de inlaat en uitlaatpoorten van de 1.6 t/m de 2.0 komen niet overeen met die van de 2.2 en 2.4.
Kwa kosten, voor 500 euro heb je wel zo’n blok.
Op de site http://www.mantablog.nl staan diverse ombouwen stap voor stap uitgelegd, plus wat je nodig hebt en aan moet passen.
En anders wel op dit forum in het CIH gedeelte. Staan ook ombouwen naar 2.0 / 2.2 / 2.4 uitgelegd.14 augustus 2014 om 19:07 #18248084AnoniemLid sinds:
1 January 1970goeie 2,2 of 2,4 cih, worden al zeldzamer dus ook wat duurder
maar met een goeie 1,9 e
of 2,0 e kun je ook al heel aardig meekomen/voorblijven in het dagelijkse verkeerwat al gezegt is als basis is de motor gelijk aan je 1,9n
dus weinig aanpassingen
(iets meer bekabeling voor de injectie)tenzij je er ook meteen een 5 bak in wild hangen
dan is het iets meer werklastigste is nog een retour leiding op je brandstof tank maken
die heb je bij een injectie wel nodig en heeft je 1,9n waarschijnlijk niet
maar zelfs dat is wel goed te doen ;)15 augustus 2014 om 09:54 #18248085AnoniemLid sinds:
1 January 1970Persoonlijk zou ik gewoon de voorkeur geven aan de standaard 19N te “bleuprinten”….zo heb je iets speciaal/apart en zeker eentje die mee kan in het huidige verkeer. Komt er nog bij..de voldoening die je hebt van je geleverd werk. Trouwens ..wat gaat er boven het geluid van die heerlijk-gulzig zuigende dubbele Webers :D .
15 augustus 2014 om 14:44 #18248086Wel O wello, een echte Ford man dus.
Nou dat komt dan mooi uit, Waarom er geen Ford motor in de Manta bouwen.
Aangezien je dan ook extra puf onder de kap wil, dan stel ik voor om de motor en bak van een Escort Cosworth Turbo te nemen.
Van de Sierra kan natuurlijk ook. ;):thumb :thumb
15 augustus 2014 om 16:12 #18248087AnoniemLid sinds:
1 January 1970das ook al eerder gedaan
en inderdaad vind ik ook hele mooie motorenmaar wel nog wat prijziger dan een c20let
of een saab toerbo ;)15 augustus 2014 om 17:23 #18248088AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dan zou ik i.p.v. van een Cosworth blok te plaatsen, eerder kiezen voor een 2.0l Dohc blok en 5 bak (uit de Sierra)en dat wat “kietelen” , dingen zijn erg betrouwbaar en eenvoudig te verkrijgen. Hoe meer vermogen je in gelijk welk oud model gaat leggen…te meer problemen zou je kunnen tegenkomen…..en dan refereer kwestie “kasstevigheid”. Tuurlijk kan je de boel laten(zelf) doorlassen etc…maar ligt er aan hoe ver je wil gaan?
Off topic:
neem je genoegen met bv een pk’tje of 125 à 140….dan is de 2?.0L Dohc een goede keuze, kwestie rendement aka prestaties en kan je aardig vlot met het huidige verkeer mee doen (en zelfs een paar “Lowrider petjes” het leven aardig zuur maken :D) Plaatste zelf een 2.0L DOHC blok in een Escort MkII…ding ging als de befaamde brandweer en bracht een hoop fun in een toen eerder saaie periode van mijn leven.Succes!
21 augustus 2014 om 08:50 #18248089De TURBO project staat in de ASCONA-forum. :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.