Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Makkelijk sleutelen aan een Corsa B?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2010 om 01:12 #17224373
Hoi,
Ik wil graag een Opel Corsa B 1.6 GSI aanschaffen als eerste auto.
Maar het liefst wil ik alle onderhoud zelf doen ,
dus de vraag is eigelijk is een corsa makkelijk te onderhouden en kom je overal bij?
of moet je steeds de motorblok vaak uit de auto trekken?En vindt je voor deze auto ook veel onderdelen?
En ten slot :P ik lees hier over veel type motor blokken welke type vinden jullie het beste ( bedoel ik mee voor onderdelen vinden en welke motor blok meest pit heeft stock.)
Alvast bij voorbaat dank
6 augustus 2010 om 07:58 #17708432stomweg gezecht, als je in je motor ruimte bezig ben en laat je schroevendraaier vallen pleurt hij op de grond:D kan echt overak makkenlijk bij, doe zelf ook het ondrrhiud van me auto, scheeld hoop geld.
van de blokjes die orgineel in een b horen is de gsi het pittigst, kwa ombouw de 2.0 16v of 2.0 16v turbo, of een vr6:p
corsageak
6 augustus 2010 om 08:50 #17708433Corsa’s zijn heel goed zelf te onderhouden. In ieder geval het reguliere onderhoud :)
Onderdelen kan je aan komen bij elke automaterialenzaak (Brezan bijvoorbeeld) maar ook op Ebay staan vaak onderdelen voor dump prijzen, en anders op de sloop :)
Ik raad wel aan om een werkplaatshandboek te kopen, voor het geval iets niet wil lukken of je liever eerst even inleest op wat je wil gaan doen.6 augustus 2010 om 08:56 #17708434@McKaamos, Goeie tip voor werkplaatshandboek.
Voor de mensen onder ons die nieuwsgroepen gebruiken is dit simpel te downloaden. Opel TIS 2000
Je zou ook kunnen googlen naar een handboek.
Merendeel van het onderhoud doe ik ook zelf. Maarja een GSi heeft denk ik meer nodig van een simpele 1.4i 8v..
Achja… ben er zeer tevreden over in ieder geval !
6 augustus 2010 om 09:26 #17708435De Corsa GSI voor ’96 heeft 109 pk (en dus de pittigste) en een andere bodykit. Die van na ’96 heeft 106 pk dus scheeld mekaar bijna niks. De looks van na ’96 GSI is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als iedere andere versie. Onderhoud van deze wagens is makkelijk zelf te doen je kunt overal goed bij. En er is materiaal genoeg te vinden voor deze wagens!
origineel gepost door corsageak
of een vr6:pcorsageak
:wtf We gaan toch geen VW blok in een Opel leggen?:argue
:jerry:jerry
6 augustus 2010 om 09:30 #17708436op die klote accu na kom je overal goed bij! :P
moest toen ik me corsa had is een accu switchen… wat een KUT klus…die bout die op dat plaatje zit die de accu op de plek houd zat helemaal vast geroest ofzo..
was er iig goed lang mee bezig en je komt er niet bij..verder is onderhoud goed te doen op deze auto!
6 augustus 2010 om 09:35 #17708437origineel gepost door dennis121
op die klote accu na kom je overal goed bij! :P
moest toen ik me corsa had is een accu switchen… wat een KUT klus…die bout die op dat plaatje zit die de accu op de plek houd zat helemaal vast geroest ofzo..
was er iig goed lang mee bezig en je komt er niet bij..verder is onderhoud goed te doen op deze auto!
Je komt er wel goed bij hoor, mits je natuurlijk goed gereedschap hebt! Alleen als ie vastgeroest zit kan het wat lastiger worden om hem los te krijgen ;)
6 augustus 2010 om 09:38 #17708438tja…
ik zat met gewoon gereedschap… :P
ik vond het iig zwaar KLOTE werk!maarja oude auto’s zijn sowieso 10 x fijner om wat aan te doen..
moest van de week ff iets simpels doen bij me ouders hun skoda fabia uit… 2004 ofzo :oEVENTJES een lampje vervangen…
damn wat een pokke werk, die nieuwe motorruimtes zitten helemaal vol gebouwd.. je komt bijna nergens goed bij…. ben je ook 15 minuten verder voor een lampje.. :S6 augustus 2010 om 10:36 #17708439De gsi motor is niet echt fijn om aan te sleutelen hoor. Vooral als je bij de gasklep moet, of bij je egr.
Voor de rest is het wel goed te doen.6 augustus 2010 om 12:06 #17708440Volgens mij zit die egr klep en gasklep bij alle 16 kleppers (X12XE, X14XE en X16XE) in de B op een kutplek.
Maar met het juiste gereedschap en een brug kom je een heel eind.Een paar weken terug zelf de distributie vervangen van mn gsi blok, kwestie van goed kijken en veel op opel-forum.nl lezen :P
6 augustus 2010 om 15:39 #17708441kijk hier kom ik wat mee!!
Ik heb aardig wat gesleuteld aan scooters ( maarja heel wat anders dan auto’s! )
Ik was zo ie zo van plan een werkplaatshandboek te kopen als ik iets ga doen wil ik me zelf eerst goed inlezen!!Heb wel wat aardig goed gereedschap thuis ( koop altijd over van auto dealers die failliet gaan ) ik ga nu zeker voor een corsa kijken en sleutelen met 1 hand zie ik wel hoe ver ik kom ( ja ik heb maar 1 hand :P )
Dank jullie wel en jullie zullen me zeker hier vaker zien langskomen!:thumbup
p.s
Waar moet ik echt opletten bij een aanschaf van een corsa?
6 augustus 2010 om 16:06 #17708442Opletten op roest, vooral bij de dorpels en B stijlen. Verder uiteraard goed luisteren hoe de motor klinkt, opzich zijn het best stabiele karretjes.
Vooral de C16XE en X16XE lusten nogal eens slok olie, let daar dus ook even op.
6 augustus 2010 om 16:47 #17708443origineel gepost door Camel Blauw
Waar moet ik echt opletten bij een aanschaf van een corsa?Ff de zoekfunctie van het forum gebruiken, zal hier vast wel een lijst staan met alle punten!
Sleutelen met 1 hand zal niet altijd gemakkelijk zijn maar daar heb je vast wel een handigheidje voor ontwikkeld. Hoe doe je dat met autorijden eigenlijk? Ombouwen ofzo?
Succes met je zoektocht, kijk ook maar eens bij het te koop gedeelte hier! En we zien de :kewlpics wel verschijnen hiero zodra je er 1tje hebt.
6 augustus 2010 om 17:38 #17708444Viper, denk dat het ligt aan welke hand je mist. :)
Als je een schakelbak wil rijden kan je theoretisch je linkerhand missen. Even een knietje tegen het stuur om em op z’n plek te houden en dan met de linkervoet koppelen en met je hand schakelen.
Andere optie is simpelweg in een automaat rijden :)Ik vind het in ieder geval bewonderenswaardig :) Ik vind het al lastig genoeg om een peuk tussen m’n vingers te houden tijdens het rijden :P
Edit:
Ohjah, vanaf 1997 is Opel begonnen met het galvaniseren van de carroserie. Dat betekent dat wagens van 1997 en later minder snel roesten.
Daar voor moet je vooral letten op de dorpels, wielkasten en veerschotels.
Bij allemaal wil de voorste rand van de motorkap nog wel eens roesten (de 94’er van m’n vriendin heeft dat, maar de 2000 van een collega ook)
Verder opletten met modellen waar een Ecotec blok in ligt. (X**XE blokken) want die hebben een distributieketting ipv een riem, en die ketting wil nog wel eens vroegtijdig slecht worden (al na 100dkm ipv de 400dkm die ze mee zouden moeten gaan). Daarbij willen de kleppen van die modellen ook nog wel eens gaan tikken wat een slecht teken is. Oorzaak is vaak de ketting, maar niet altijd. Als je het slim aanpakt neem je eentje met een C**SZ blok (SOHC 16valve geloof ik) of een C**NZ (SOHC 8valve).
Leukste is een C16SE of E16SEI met een goeie 100PK. Dat zijn GSi uitvoeringen, dus ze zijn te herkennen aan de GSi badge.6 augustus 2010 om 18:19 #17708445Die laatste zijn wel de gsi versies van de A Corsa. B Corsa heeft C16XE (109pk) en X16XE (106pk)
En neem aan dat er ook wel wettelijke regels e.d. zijn voor het rijden met 1 hand. Want met het knietje het stuur vasthouden is natuurlijk niet echt veilig te noemen. (doe het overigens vaak zat zelf hoor, daar niet van :D;))
6 augustus 2010 om 22:14 #17708446bedankt voor de tips ga het zeker even opslaan en neem het lijstje mee als ik een aankoop ga doen!
En zeker dat ik wat :kewlpics laat zien als ik hem hebMckaamos@: ik mis mijn rechterhand maar me arm die heb ik 3 kwart, dus ik gebruik me arm om te schakelen en ik heb een uitzondering gekregen dat ik met mijn linker op 12 uur mag zitten en de taxi chauffeur manier van sturen.
Enige regel die ik krijg is dat mijn auto een stuurbekrachtiging heeft voor de rest mag ik in elke auto stappen die ik wil.
6 augustus 2010 om 23:11 #17708447Oei, stuurbekrachtiging? Dan vallen A Corsa’s (tot en met 93, die hoekige dingen) sowieso af, en volgens mij hebben lang niet alle B Corsa’s het. Die van m’n vriendin iig niet. GSi’tjes misschien wel…
Hoe groot is je budget? Ook wat maandelijkse kosten betreft? Want een Vectra of een Calibra is dan ook wel een optie. Die hebben standaard stuurbekrachtiging en als je een model met C20NE motorblok pakt (onverwoestbare 8klepper) heb je ook zat ruimte onder de kap om te werken. C20XE, C20LET en X25XE zijn een stukkie krapper vanwege de bredere kop bij C20XE, toevoeging van een Turbo en intercooler bij de C20LET en de dubbele kop wegens V6 bij de X25XE.
Is ook een reden om niet voor een Ecotec te gaan in een Corsa, want dat zijn ook DOHC 16valve’s en daar van is de kop een stuk groter, waardoor je minder ruimte hebt om te werken. Verschil tussen de C14SZ van m’n vriendin en de X12XE Ecotec van m’n collega is enorm wat ruimte onder de kap betreft.Voor een Vectra of Calibra ben je per 3 maand zo’n 150 euro kwijt aan belasting (tegen ongeveer 60 voor een Corsa) en afhankelijk van je leeftijd en schadevrije jaren kan de verzekering ook redelijk pittig zijn. Ik betaal ongeveer 45 euro per maand voor m’n Calibra in de verzekering met 0 schadevrije jaren, nu 1 jaar een rijbewijs en 25 jaar oud.
Daarbij zijn zwaardere auto’s iets dorstiger, dus benzinekosten worden ook wat hoger.6 augustus 2010 om 23:39 #17708448Helaas heb ik niet zon groot budget ben namelijk pas 19 en ben nog student,
en dit zal me eerste auto worden.
Heb gelukkig wel paar leuke corsa’s gezien op autoscout met stuurbekrachting dus dat scheelt.7 augustus 2010 om 00:00 #17708449Ikzelf heb nu ruim 6 jaar ongeveer een Corsa B uit ’93.
Ik weet inmiddels hoe hij helemaal in elkaar zit.
Het gaat hier om een 1.2 8v een X12SZ motortje.Wat ik je aanraden kan, als je voor een Corsa gaat, is het in boekvorm de Vraagbaak aan te schaffen.
Mocht je nou een 1.6 ofzo iets dergelijks gaan pakken, kijken dan of je van Haynes het tuning boek vinden kunt voor de Corsa B. Is ook een erg geinig boekje.Succes met je aanschaf.
7 augustus 2010 om 05:13 #17708450origineel gepost door Camel Blauw
Helaas heb ik niet zon groot budget ben namelijk pas 19 en ben nog student,
en dit zal me eerste auto worden.
Heb gelukkig wel paar leuke corsa’s gezien op autoscout met stuurbekrachting dus dat scheelt.Ah jah, dan valt een grote wagen al snel af idd. Zie ook maar eens een Calibra verzekerd te krijgen met 19 ;) je betaalt je scheel aan premie :P
Corsa is dan wel “the way to go” idd :)Ohjah, bedenk me nog wat, neem geen Corsa op diesel als je minder als 10000km per jaar rijd, die zijn twee keer zo duur in de belasting, en het verschil haal je er dan pas ongeveer uit door de goedkopere brandstof.
Maar daar was je vast al wel van op de hoogte. :)Edit:
Ik bedenk me nog niets! :P
Opel is als Lego ;) Onderdelen van andere modellen kan je met grote regelmaat gebruiken voor je Corsa.
Zo zou je bijvoorbeeld remklauwen met remblokken van een Calibra Turbo of Astra G kunnen kopen en remschijven van een Meriva 1.8i (Z18XE) en dat zonder aanpassingen op je Corsa zetten. Uiteraard wel ruimte in de wielen nodig, dus misschien grotere velgen kopen.
Motorblok van een andere Opel kan je ook redelijk makkelijk overbouwen. Wordt regelmatig gedaan. Kost je, als je een beetje bedreven bent, een dag werk schijnbaar.
Dus beperk jezelf niet tot Corsa onderdelen als je iets moet vervangen. Upgraden met onderdelen van andere Opels kan ook prima en voor weinig geld :)7 augustus 2010 om 09:38 #17708451Niet alle GSI uitvoeringen hebben stuurbekrachtiging helaas. Ik had een 93-er met electrische ramen en zonder stuurbekrachtiging op 17 inch met 205-40 banden. Reed op zich goed, maar parkeren is wat zwaarder. Stuurbekrachtiging is overigens natuurlijk gewoon in te bouwen, is alleen niet altijd even makkelijk vanwege de ruimte achter het blok.
7 augustus 2010 om 10:25 #17708452origineel gepost door corsageak
stomweg gezecht, als je in je motor ruimte bezig ben en laat je schroevendraaier vallen pleurt hij op de grond:Dcorsageak
Nog nooit aan een 16V gesleuteld zeker.
Dat ligt akelig vol.
ga maar eens de gasklep loshalen of de EGR los halen, erger nog, de dynamo…
en ja de 1.6 16V is de pittigste standaard motor in de corsa-B
maar ook gelijk de zwakste en storings gevoeligste..
Willem
7 augustus 2010 om 11:23 #17708453ik sleutel nou relaxter aan me 2.016v dan dat k deed aan me 1.6 gsi in me b
7 augustus 2010 om 12:03 #17708454Klopt, meer ruimte
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.