Mag Corsa uit 2011 (1,4/100 pk) caravan (825kg leeg) trekken

Forumindex Forums Modellen Corsa Mag Corsa uit 2011 (1,4/100 pk) caravan (825kg leeg) trekken

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    eduardkarel

Hallo Opel-kenners

Even een vraagje aan jullie
      Na jaren diverse Mazda 626 te hebben gereden, ga ik woensdag aanstaande mijn nieuwe Corsa van febr. 2011 1,4 Edition “111” ophalen.

Ik heb gezien dat deze Corsa maximaal 1000kg. mag trekken. Nu heb ik een caravan en die weegt leeg 826kg.

Is het verstandig om zo’n zware caravan te gaan trekken met deze Corsa? Geeft dat geen beschadigingen aan de motor of schade aan andere zaken van de Corsa?
      Ik wil dan wel in Nederland blijven en rustig rijden.

Ben benieuwd naar jullie technisch advies hierover. Alvast bedankt.

wim-v6
      Deelnemer

Ligt aan hoe je ermee omgaat, de Huidige generatie motoren zijn wel Hoogtoerig, maar velt heus wel mee te trekken hoor….

Willem

Vannos
        Deelnemer

als je te zwaar word zou ik oppassen voor je koppeling dat lijkt mij dan het eerste dat gaat slijten

je zit sowieso onder het gewicht wat je max mag trekken. moet dus lukken

Corsa_GSi
          Deelnemer

Of het mag moet je zelf even kijken.
            Het hangt af van wat er op het kentekenbewijs van de caravan staat.
            Je moet daar het gewicht + maximale laadvermogen optellen en dat moet minder of gelijk zijn aan 1000kg.

Ga je er over heen, dan mag het niet!

wim-v6
            Deelnemer

Heb je wel Rijbewijs E bij B:

Ja hoor, ik mag met de Vectra gewoon een aanhanger trekken welke 2000kg mag wegen, als ie maar niet zwaarder is dan 1500kg..

maareuh, ik heb geen E bij B:

dan mag het niet, in dit geval mag de aanhanger + laadvermogen het leeggewicht van de auto niet overschrijden.

Willem
              Het max totaalgewicht

crossagek

@Corsa_GSi wrote:

Of het mag moet je zelf even kijken.
                Het hangt af van wat er op het kentekenbewijs van de caravan staat.
                Je moet daar het gewicht + maximale laadvermogen optellen en dat moet minder of gelijk zijn aan 1000kg.

Ga je er over heen, dan mag het niet!

maar hoe zit het hier dan mee ??

De regels :

Een rijbewijs B volstaat zolang de caravan inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg. Daarnaast is het toegestaan een caravan te trekken van meer dan 750 kg met alleen rijbewijs B als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

1 de caravan mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de leeggewicht van de auto;

2 én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
                In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.

ik weet niet wat een corsa weegt tegenwoordig , maar ik denk snel richting een 1100 kg ??

dus dat zou betekenen dat volgens bovenstaand e regels de corsa een caravan mag trekken die beladen is en dus een maximaal toegestane massa van 1099 kg heeft . of ben ik nu gek ??

wim-v6
                Deelnemer

1100kg mag de Caravan MOGEN wegen in dat geval, als de auto dit gewicht mag trekken…

Ik zal het nog een keer neerzetten met mijn auto als Voorbeeld:

Mijn auto weegt op kenteken 1343kg
                  Mijn auto mag 1500kg trekken

In geval van Rijbewijs B mag ik nu een aanhanger trekken welke TOTAAL! niet meer MAG wegen als die 1343kg die de auto op kenteken weegt.

Stel de aanhanger heeft een Totaal Maximum massa van 1500kg, en weegt leeg 500kg, dan mag je m voorals niet trekken, als is ie leeg nog niet!!!

Mag de anhanger bijvoorbeeld niet meer dan 1300 of zelfs 1343kg wegen, is het geen probleem, mag je deze trekken met rijbewijs B.

heb je rijbewijs B-E:

Dan mag je zelfs een aanhanger trekken welke 5000kg mag wegen, als ie maar niet zwaarder is dan de 1500kg die de auto mag trekken…

Ik heb er dan ook wel regelmatig een aanhanger achter welke 2000kg mag wegen, dat mag gewoon leeg of tot 1500kg geladen..

Willem

Corsa_GSi
                  Deelnemer

En dan vergeet je nog de regel dat het totale treingewicht niet boven de 3500kg mag zitten, want je mag bij een auto die 1340kg weegt en 1500kg mag trekken nogsteeds met een B rijdbewijs die 1500kg er achter hangen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

eduardkarel

Dank voor jullie reacties. De vraag was meer of het schade toebrengt aan je auto, als een caravan een leeggewicht heeft van 826kg en de Corsa (100pk) mag 1000kg trekken.
                      Tis allemaal net aan omdat je ook wat bagage meeneemt. Ik denk dat het toch extra slijtage oplevert, ook al rij je rustig en blijf je in Nederland.

Maar ik ben niet technisch en jullie mogelijk wel
                      Bedankt

vluggejaapie
                      Deelnemer

Een exemplaar uit 2011 heeft in ieder geval genoeg remvermogen is mijn mening. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken, en een paar weken op vakantie is ook geen probleem… Ja je koppeling, onderstel, aandrijving, lagers, remmen slijten harder… Maar die die paar weken per jaar zijn te verwaarlozen. Als je hovenier/sloper bent en dagelijks met een beroerd geladen tandemasser moet rondcrossen is het een ander verhaal.
                        Maar natuurlijk wel even uitzoeken inderdaad of alles qua cijfers klopt, anders ben je aast onverzekerd bezig en loop je tevens kans op boetes.

Stornie

Als het goed is heeft de caravan ook een oplooprem en is deze zelf geremd, omdat deze meer weegt dan 750 kilo. De remmen van de auto zullen dus echt niet veel meer gaan slijten dan normaal lijkt mij.
                          Ik zou gewoon met de caravan gaan rijden, zeker als deze uiteindelijk niet meer weegt dan 1000 kilo. Opel geeft volgens mij niet voor niets aan dat je er 1000 kilo mee mag trekken?

Corsa_GSi
                          Deelnemer

Dat geeft Opel niet op, maar het RDW dacht ik. :hmmz

En geloof me de boel slijt echt wel qua remmen enzo hoor, zeker als je vol continue een hele zware aanhanger er achter hangt.
                            Bij mij waren de achterschijven binnen 30dkm helemaal weg, in 2 jaar tijd met heel vaak een 1500kG trailer erachter door de Eifel.

seccondbest

maareuh, ik heb geen E bij B:

WAT?!?

wel op de bak met aanhanger maar geen E achter de B??
                              weet je het zeker wim, ik dacht dat als je de E achter de C haalde je automatich ook de E achter de B kreeeg omdat die makkelijker is.

wim-v6
                              Deelnemer

Ikzelf heb E achter B-C

Als ik de Bus haalt heb ik ook nog E achter D zonder wat extra’s te doen…

Willem

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.