Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › luidsprekers serie aan sluiten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 mei 2013 om 23:25 #17258070
Beste opel forum leden
Ik had namelijk gehoord dat ik op een 2 kanaals versterker 4 luidsprekers kan aansluiten
Maar dan in serie hoe werkt het eigenlijk komt er dan nog wel zuiver geluid uit? En hoe reageert de versterker er op
Kom er dan vermogen verlies?Alvast bedank
25 mei 2013 om 06:17 #18146658Je kunt ze zowel in serie als paralel aansluiten.
Houd er rekening mee dat je versterker het vermogen moet kunnen aansturen.
In de meeste gevallen zijn auto speakers 4 ohm.Op het moment dat je deze in serie aansluit krijg je dus op de speaker uitgang een weerstand van 8 ohm.
Wat de meeste versterkers wel ondersteunen, ze leveren hierbij enkel minder vermogen.Sluit je ze in paralel aan dan kijg je een weerstand van 2 ohm per kanaal en hierbij zal de versterker het meeste
vermogen leveren. Enkel moet je versterker dit ondersteunen, en dit zal niet elke versterker doen.Het werkt beide enkel de laatste is maar de vraag hoelang als je versterker er niet voor geschikt is kan deze eraan stuk gaan.
Dus de vraag is wat voor speakers heb je en wat voor versterker.
25 mei 2013 om 10:47 #18146659Het gaat om een fusion RE-AM45020 450 wat en luidsprekers moeten nog gekocht worden
Maar ik dacht aan een combo set voor de voor portieren en 2 losse luidsprekers voor de achter portieren en dan de 2 losse in serie met de combo set te laten spelen25 mei 2013 om 11:39 #18146660Oke, deze versterker ondersteund 4 en 2 ohm. De meeste auto speakers zijn 4 ohm. Dus paralel 2 ohm.
Dus je moet ze dan parralel aansluiten in plaats van in serie. Dus composet (met filter) + achterspeaker rechts en zelfde geld voor links.
Afstellen is dan wel wat lastig. De versterker levert 130 watt rms per kanaal. Op 2 ohm Dus ik zou zorgen dat je speakersets dan rond de 65 wat zitten. Als je bijvoorbeeld achter 55 wat rms doet en voor 65 mischien 75 watt rms kan dat ook. Zeker niet speaker kopen die meer vermogen kunnen hebben dan dat de versterker kan leveren omdat je speakers dan eerder kapot gaan. Als meer versterker vermogen dan speakervermogen kan minder kwaad. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.