luchtfilterhuis corsa b x1.4xe 1999

Forumindex Forums Modellen Corsa luchtfilterhuis corsa b x1.4xe 1999

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    ondanks alles

Goededag allemaal,

Een vriendin van mij heeft een goeiekope corsatje gekocht.
      nog niet eens een slechte wagen. maar er zijn wel wat dingen waarvan ik denk…nou… misschien had je daar wat beter over na moeten denken. Zo is er bijvoorbeeld een K&N luchtfilter geplaatst, wat mij niet helemaal origineel over kwam. Ik ben met haar naar een lokale garazie gereden. Waar mijn vermoeden bevestigd werd dat het niet helemaal origineel was en ook niet echt goed was ingebouwd.
      Volgens de monteur kan dit zeker in de winter zorgen voor wat problemen met het lopen van de motor.

Ze staat nu voor de keuze of deze “tuning” goed uitvoeren, of gewoon terugbouwen naar de originele luchtinlaat. Het is mijn auto niet, en wat haar betreft hoeft het geen opgefokt apparaat te worden en daar heeft ze ook geen geld voor.
      De monteur raadde aan om via de onderdelenlijn te kijken. maar daar heb ik nog niet veel op binnen gehad.

Dus waar ik naar op zoek ben is een origineel luchtfilterhuis voor een corsa B x1.4xe en waar beter te zoeken dan bij mensen die wel graag een opgefokte corsa hebben, waar de 1 of ander wellicht nog zo’n ding in de schuur heeft liggen.

Het gaat dus om het complete huis met het 1 met alles wat erbij hoort. :)

Alvast bedankt

McKaamos
      Deelnemer

Nou, ik denk dat beide zeiden van het verhaal prut zijn ;)
        Dat het niet origineel is klopt als een bus, maar er is niks mis mee.

Wat de garage zegt slaat ook als een mannelijk-geslachtsdeel op een drumstel met een vrouwlijk-geslachtsdeel-effect.
        Een sportfilter gaat je auto in de regel niet slechter van lopen. Het doet ook niks positiefs bij een verder standaard auto.
        Het enige voordeel wat je er van hebt, is dat je hem er af kan halen en onder de kraan houden om het schoon te spoelen. Daardoor hoef je niet elke zoveel tijd een nieuw luchtfilter te kopen. Filter uitwassen is genoeg.

Ennuh, defineer “niet goed ingebouwd” eens? Je kan namelijk niks verkeerd doen met zo’n ding, of je moet wel een enorme druiloor zijn.
        Ik denk dat de garage gewoon geld aan je wil verdienen. Elke keer een nieuw filter verkopen levert meer op dan een K&N filter onder de kraan houden…

Dus, waar het op neerkomt is dat zo’n filter goedkoper onderhoud oplevert. Ook geeft het iets meer motorgeluid waardoor het klinkt alsoffie “knetter hard gaat, jonguh!” :P
        Ik zou er geen geld in steken iig. Hij zit er op en is niet nadelig.

Daarbij, als je via Onderdelenlijn.nl een filterbak gaat zoeken krijg je aanbiedingen van allerlei sloperijen die je de hoofdprijs vragen voor een filterbak.
        Als je het al wil doen, ga dan gewoon persoonlijk naar de sloop. Dat is goedkoper, en je kan afdingen (want ook dan vragen ze meer dan wat het waard is)

2e-c14nz

Ik zou hem er in ieder geval zo snel mogelijk eraf halen. Je auto kan hierdoor meer gaan verbruiken en minder door trekken doordat hij over het algemeen meer warme lucht aanzuigd. Het beste is gewoon lekker op de sloop zoeken en een leuk filtertje erin doen. Dat hij vooral in de winter minder zou lopen is niet goed beredeneerd. De x14 en x16 blokken zijn vrij groot voor een motorruimte van een corsa. De wagens hebben vaak moeite om hun warmte kwijt te kunnen. In de zomer zal je blok niet alleen de warmte van zichzelf hebben, maar ook van buitenaf. Dubbel op dus. Kort om, die kelk eraf en een orginele plaatsen. Ik ga er maar vanuit dat het om een kelk gaat :)

pluuske

[rquote=1901508&tid=145351&author=ondanks alles]Goededag allemaal,

Een vriendin van mij heeft een goeiekope corsatje gekocht.
            nog niet eens een slechte wagen. maar er zijn wel wat dingen waarvan ik denk…nou… misschien had je daar wat beter over na moeten denken. Zo is er bijvoorbeeld een K&N luchtfilter geplaatst, wat mij niet helemaal origineel over kwam. Ik ben met haar naar een lokale garazie gereden. Waar mijn vermoeden bevestigd werd dat het niet helemaal origineel was en ook niet echt goed was ingebouwd.
            Volgens de monteur kan dit zeker in de winter zorgen voor wat problemen met het lopen van de motor.

Ze staat nu voor de keuze of deze “tuning” goed uitvoeren, of gewoon terugbouwen naar de originele luchtinlaat. Het is mijn auto niet, en wat haar betreft hoeft het geen opgefokt apparaat te worden en daar heeft ze ook geen geld voor.
            De monteur raadde aan om via de onderdelenlijn te kijken. maar daar heb ik nog niet veel op binnen gehad.

Dus waar ik naar op zoek ben is een origineel luchtfilterhuis voor een corsa B x1.4xe en waar beter te zoeken dan bij mensen die wel graag een opgefokte corsa hebben, waar de 1 of ander wellicht nog zo’n ding in de schuur heeft liggen.

Het gaat dus om het complete huis met het 1 met alles wat erbij hoort. :)

Alvast bedankt[/rquote]

ik heb er nog eentje liggen . die kun je er zo op monteren .
            moet je alleen even een nieuw paneel filtertje in doen .
            in goede staat .
            je kan hem hebben voor 25 euro inc verzend kosten .
            u2u maar bij intressen

Lex
            Deelnemer

ik heb er nog 1 liggen van een b gsi 1.6 16v.
              geen idee of die gelijk zijn?
              zit ook een filter in meen ik.

McKaamos
              Deelnemer

[rquote=1901634&tid=145351&author=2e-c14nz]Ik zou hem er in ieder geval zo snel mogelijk eraf halen. Je auto kan hierdoor meer gaan verbruiken en minder door trekken doordat hij over het algemeen meer warme lucht aanzuigd. Het beste is gewoon lekker op de sloop zoeken en een leuk filtertje erin doen. Dat hij vooral in de winter minder zou lopen is niet goed beredeneerd. De x14 en x16 blokken zijn vrij groot voor een motorruimte van een corsa. De wagens hebben vaak moeite om hun warmte kwijt te kunnen. In de zomer zal je blok niet alleen de warmte van zichzelf hebben, maar ook van buitenaf. Dubbel op dus. Kort om, die kelk eraf en een orginele plaatsen. Ik ga er maar vanuit dat het om een kelk gaat :)[/rquote]
                Meer verbruiken met een sportfilter is een 8valve kwaal, niet een 16valve kwaal. Komt door het verschil tussen de luchtmassa meters.

En warme lucht is theoretisch wel slecht, dat klopt. Echter, dan hebben we het over temperaturen van honderden graden.
                Lucht in de motorruimte zal eens een keertje 50 a 60 graden zijn. Het verschil is daarbij zo klein dat er weinig van te merken is.
                Grappige is wel dat het vaak als argument wordt aangehaald, maar niemand weet waar het eigenlijk vandaan komt.

Warme lucht zet uit, net als dat warm water of metaal uitzet als het warm wordt.
                Daardoor bestaat een bepaald volume lucht uit minder deeltjes dan wanneer het koud is.
                Echter, auto’s zijn gemaakt om zelfs op grote hoogte, in ijle lucht te rijden. Ijle lucht is hetzelfde fenomeen als warme lucht, maar dan veroorzaakt door extreme hoogte (bergritjes)

Als voorbeeld: Lucht in de Alpen is ijler dan warme lucht onder de motorkap.
                Toch rijd een Opeltje prima door de bergen in Zwitserland, en mis je niet eens echt vermogen.

Het komt er op neer dat de motor er prima rekening mee houd. Daar heeftie z’n lambdasensor voor, zodat er gecompenseerd kan worden voor teveel of te weinig zuurstof in het luchtmengsel.

2e-c14nz

wel vreemd dat de onze wel veel meer ging verbruiken. Buiten het verbruik trok hij bij warm weer totaal niet meer door. Gelijk eraf die zooi. Ook is de kans dat mje meer kleine fijn stof naar binnen trekt aanwezig. Als het zo goed voor je blok zou zijn, dan zouden ze hem in de fabriek erwel op zetten.

Haasje17
                  Moderator

Eehh meer verbruiken? Bij mij gaat die dan juist minder verbruiken en trekt die juist beter door. Maar ander verhaal is motoren met luchtmassamter en lambda zullen gewoon beter of even goed lopen. Omdat deze alleenmaar makkelijker aan zuurstof kunnen komen en een ander geluid maken.

2e-c14nz

Wanneer ik een standaard filterhuis heb verbruikt hij idd minder ja :D

McKaamos
                      Deelnemer

[rquote=1902403&tid=145351&author=2e-c14nz]Wanneer ik een standaard filterhuis heb verbruikt hij idd minder ja :D [/rquote]
                        Maar jij rijd met een 8valve toch?

Die hebben een andere LMM dan 16valve blokken.
                        De werveling lijkt bij alle 8valve’s te f**ken met het sensor in de LMM, wanneer je de filter direct op de LMM schroeft (zoals in de handleiding).
                        Daardoor gaat de motor meer inspuiten dan nodig.

Het zou normaalgesproken zo moeten zijn als Haasje17 zegt. Het verbruik mag niet veranderen en je denkt dattie “knetter hard gaat, jonguh!” omdat het filter wat meer geluid geeft. In de praktijk is het verschil niet eens meetbaar ;)

Dus nogmaals: Er is niks mis met sportfilters op een 16valve Opel blok. 8valve heeft er enigzinds problemen mee.
                        Als je 16valve het er prima mee doet, hoef je het niet te veranderen. Het levert je niks op wat verbruik betreft of in vermogen, maar het geeft je wel de mogelijkheid tot goedkoper onderhoud omdat je de filter kan wassen.

En als je een reden wil hebben dat die sportfilters er niet in zitten vanaf de fabriek is dat heel simpel uit te leggen: het kost meer en je hoort de motor beter.
                        Kostenbesparing en stilte is voor een fabrikant belangrijker

2e-c14nz

Reed eerst met een 8v nu met een 16v. Maar ben benieuwd of de topic starter er nog uit komt :D

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.