Forumindex › Forums › Modellen › Astra › luchtfilter X20XER
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2011 om 09:48 #17233720
Beste mensen, ik ben Arjan en dit is m’n eerste topic.
Ik heb hier al tamelijk veel gelezen op de forums en er staat veel nuttige informatie.
Ik ben zelf in het bezit van een Astra G OPC 1 X20XER.Nu heb ik zojuist hoe eigenwijs ook (ondanks de ‘slechte’ reacties daarover hier op het forum) een open K&N filter 57i op de opc1 gezet en de koude luchttoevoer zo goed mogelijk aangelegd.
Toch heb ik het idee dat de prestaties er niet op vooruit zijn gegaan, eerder nog iets achteruit.Met het originele filter begon hij vanaf 4000 toeren een aardige spurt te krijgen, maar nu is dat bijna helemaal weg en maakt hij vanaf 4000-5000 toeren alleen maar meer aanzuiggeluid ineens wat.
Dit geluid komt echt ineens aanzetten bij dit toerental terwijl je qua trekkracht weiniig merkt.
Ook het klimmen in snelheid vanaf de 170 km/uur is minder geworden lijkt wel.
Het geluid is natuurlijk wel bruut maar het idee dat je vermogen inlevert maakt het niet aantrekkelijk.Wat kan ik hier het beste aan doen:
-kan ik het bijvoorbeeld nog laten afstellen zodat het toch beter wordt dan met het originele luchtfilter ?
– is een inlegfilter van k&n toch beter ?
– of gewoon toch het originele filter houden ?
– Bij het kiezen voor het originele filter/inlegfilter, wat kan ik dan het beste voor achterdemper nemen voor een bescheiden donkere sound en geen vermogenverlies ?
goede ideeen of ervaringen welkom en bedankt alvast
5 maart 2011 om 09:53 #17829133K&N inleg is beter ja, open filters zorgen voor verandering van de luchtstroom, en daarmee kan het motormanagement in de knoei komen.
met een inleg verandere je niks aan het traject,.
Willem
5 maart 2011 om 09:55 #17829134Alleen op een rollenbank kun je erachter komen of je erop achteruit ben gegaan
of niet , de verschillen zijn te klein om echt met het “seat of the pants”gevoel
te meten.
Mogelijk kan ook zijn dat je motor nu wel meer lucht krijgt maar niet voldoende
brandstof (hoewel hij dat wel zou behoren bij te regelen via de lambda) ook
hiermee weet je het pas zeker door een uitstootmeting bv. te doen.5 maart 2011 om 10:07 #17829135ok, bedankt voor de snelle informatie.
Is een k&n inlegfilter ook beter voor de prestaties dan het normale standaard luchtfilter, afgezien van het feit dat hij minder vaak verwisseld hoeft te worden ?
Past een inlegfilter (k&n) voor de 2.0 16v 136pk gewoon in het filterhuis van de 2.0 16v OPC1 ?Er valt dus niets af te stellen, hij regelt het allemaal zelf ?
Nog mensen die ervaring hebben met andere einddemper bij dit type ?
5 maart 2011 om 10:43 #17829136bij mijn astra F in ieder geval wel.
is een x18xe.kwa geluid niet maar hij begint net iets eerder te trekken.
groetjes Jurrian
5 maart 2011 om 16:20 #17829137Om de powerfilter aan te sluiten moest ik ook een vacuumstekker loskoppelen die normaal met een klemmetje op de standaard filter zit geschoven.
Naast deze stekker liep een soort zwarte luchtslang die misschien wel los heeft gezeten terwijl ik de powerfilter heb uitgetest, ik had hem namelijk nog niet eerder gezien tot ik vanmiddag weer de originele luchtfilter erop heb gezet.Ik heb dus nu weer de standaarfilter erop zitten en het kan zijn dat ik tijdens het terugzetten van de originele filter met het lostrekken van de stekker dit slangetje had losgetrokken maar kan dit eventueel invloed gehad hebben op de prestaties tijdens het rijden met de K&N Powerfilter dat dit slangetje juist vast of los had moeten zitten?
Ik weet niet waar dit slangetje van is, misschien zijn er mensen die dit weten en kunnen vertellen of dit uit kan maken of niet?!
alvast bedankt
5 maart 2011 om 18:05 #17829138Luchtslang is hoogstwaarschijnlijk carterontluchting en als deze eraf ligt
heb je een vacuum/lucht lekkage als de slang van het kleppendeksel af
komt zal deze niet zoveel van invloed zijn geweest op de prestaties ,
geeft eerder mogelijk wat oliedamplucht onder de kap omdat ze niet werden
afgezogen.
K&N inleg is een 1 op 1 wissel met het orginele filter.
Had persoonlijk de ervaring dat de K&N 57i wel goed was maar gewoon te
veel lucht en te weinig brandstof kreeg (grotere injectoren en andere openingstijden nodig)
en dit kun je alleen met tuning verhelpen (meten en afstellen)
Speed costs money , so how fast do you want to go?5 maart 2011 om 23:00 #17829139[rquote=1884111&tid=143924&author=OPCdriver]Luchtslang is hoogstwaarschijnlijk carterontluchting en als deze eraf ligt
heb je een vacuum/lucht lekkage als de slang van het kleppendeksel af
komt zal deze niet zoveel van invloed zijn geweest op de prestaties ,
geeft eerder mogelijk wat oliedamplucht onder de kap omdat ze niet werden
afgezogen.
K&N inleg is een 1 op 1 wissel met het orginele filter.
Had persoonlijk de ervaring dat de K&N 57i wel goed was maar gewoon te
veel lucht en te weinig brandstof kreeg (grotere injectoren en andere openingstijden nodig)
en dit kun je alleen met tuning verhelpen (meten en afstellen)
Speed costs money , so how fast do you want to go?[/rquote]ok, bedankt voor de reactie.
Ik heb het trouwens wel over een slang die niet naar het kleppendeksel gaat maar eerder naar de het gasklephuis en hij begint bij de stekker van de elektronische koolstofregelings-vacuümschakelaar die je tijdelijk los moet koppelen om de open luchtfilter te monteren en loopt deels parallel met de draad van deze stekker.Het gaat om een slangetje die bestaat uit een tamelijk hard rubber, niet erg buigzaam en ongeveer de doorsnede van een schrijfpen ietsje dikker misschien dus ik weet niet of dit om de carterontluchting gaat?
Zou dit niet te maken hebben met de luchtmeting o.i.d. ?Mocht het iets dergelijks zijn en het slangetje zat los tijdens het rijden met de k&n open luchtfilter, kan dit dan wel invloed hebben gehad op het rijden met de open luchtfilter dat hij bijvoorbeeld de toename van lucht door het open filter niet hebt kunnen meten en dus te weinig brandstof geeft in verhouding met de lucht ?
5 maart 2011 om 23:43 #17829140slang van de tank dampafzuiging, en j, die moet aangesloten bijven.
kan zeker invloed hebben op het rijgedrag.
Willem
6 maart 2011 om 09:09 #17829141Weet iemand trouwens hoe ik aan zo’n luchtinlaat voor de luchtfilter komt als op onderstaande foto ?
Hij is een stuk breder dan degene die ik nu heb en zit toch aangesloten aan zn orginele filterhuis.
6 maart 2011 om 09:10 #17829142van een diesel pikken.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.