Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Lucht Filter ? Sport filter.. verschil ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2014 om 15:34 #17266701
Heey allemaal..
Ik heb sinds kort mijn standaard luchtfilter vervangen door een sport (inductie kit) nu is mijn vraag wat het beste is qua vermogen ? Ga je er op vooruit of is dit verschillend ?
Ik ben niet zo heel technisch met kleine dingen maar als ik een luchthapper maak en een hitteschild erom heen plaats ?
Ik rijd een Opel astra sedan 1.6 16v bj.2000 zxe16 is de motor code als goed is
Ty :hmmz
29 juni 2014 om 15:50 #18240697AnoniemLid sinds:
1 January 1970Sportluchtfilters blijken in de praktijk helaas niet hun belofte te kunnen waarmaken, je zuigt immers warme lucht aan i.p.v. koude lucht. Dit betekent dat het vermogen verminder i.p.v. van stijgt in vele gevallen, beter is gewoon een sportinlegfilter te plaatsen.
Voor goed te zijn, zou je dus een “buis” moeten kunnen leggen die constant garant staat…voor frisse lucht aanvoer. maar daar moet dan weer plaats voor zijn….Hitteschild en luchthapper, ok….maar dan kom je al met aardig wat werk etc….aandraven. (of je moet dol zijn op zagen/spuiten etc…
29 juni 2014 om 16:18 #18240698En nie alleen het filter heeft invloed ook de lengte van het inlaat traject, zeker op atmosferische motoren.
29 juni 2014 om 16:26 #18240699Zal hooguit een lekker geluidje geven, meestal lever je er eerder iets op in dan dat het opleverd.
hetzelfde geld voor de inlegmatjes.
Wil nog wel een keertje op de bank er uitdraaitjes van laten maken, maar wij verloren op een K&N inleg mat Goed 7pk, en 5Nm tegenover een Origineel paneelfiltertje van een 10tje.
Willem
29 juni 2014 om 16:31 #18240700Orgineel zijn de filters door MANN ontwikkeld, laatst met een van de ontwikkelaars gesproken, volgens hem zijn papieren filters altijd beter.
En inderdaad zoals wim aangeeft meestal lever je er op in.29 juni 2014 om 16:34 #18240701Dus ik krijg geluid, gebruik meer benzine en lever ook nog vermogen in ?!
29 juni 2014 om 16:39 #18240702jup..
@ Haasje17.
Weet je wat raar is, De Filters voor Opels zijn ontwikkeld door MANN maar de aftermarkets van MANN passen voor de meter niet..
Willem
29 juni 2014 om 16:44 #18240703Gelukkig maar toch anders zouden ze het vanaf fabriek al verkeert hebbe gedaan. :jerry
29 juni 2014 om 16:50 #18240704ja ik heb van mijn levernacier vaak Purflux of Bosch, die passen lekker.
Willem
29 juni 2014 om 19:20 #18240705ik krijg van mijn leverancier ook vaak Bosch inderdaad.
5 juli 2014 om 15:18 #18240706leg uit..
waarom is een papieren filter beter dan een k/n inlegfilter?
papier zit sneller vol met pollen en roet/stof
k/n is meer open voor meer lucht doorlatener word gemeten hoeveel lucht er aangezogen word (simpelgezegt) en daarop word de inspuiting aangepast , correct me if i’m wrong.
dus een papiertje in de bak geeft minder lucht door dus minder brandstof resulteert in minder pk
k/n geeft meer lucht dus kan er een beter mengsel gemaakt worden dus meer pk
nu past de ecu continu de inspuiting aan op de lucht kwaliteit en daarom veranderd er weinig in vermogen door vastgestelde kenvelden en de motor is geprogrammeerd met de papieren filter , maar beter en sneller door acceleleren moet dan toch evengoed merkbaar zijn lijkt me…
5 juli 2014 om 16:13 #18240707@red-bull wrote:
leg uit..
k/n is meer open voor meer lucht doorlatener word gemeten hoeveel lucht er aangezogen word (simpelgezegt) en daarop word de inspuiting aangepast , correct me if i’m wrong.
dus een papiertje in de bak geeft minder lucht door dus minder brandstof resulteert in minder pk
nu past de ecu continu de inspuiting aan op de lucht kwaliteit en daarom veranderd er weinig in vermogen door vastgestelde kenvelden en de motor is geprogrammeerd met de papieren filter , maar beter en sneller door acceleleren moet dan toch evengoed merkbaar zijn lijkt me…
Heel simpel, een schoon papieren filter laat MEER llucht door dan een Inlegfilter van green of K&N.
Waarom zit papier sneller vol moet stof en pollen? Waar blijven die pollen bij een inlegfilter van K&N? Juist ook gewoon in het filter.Toen dit topic starte heb ik mijn huidige orginele filterbox vervangen voor een Flowmaster van dbilas nou klinkt leuk, meer lucht zou je denken, maar koppel is vele malen slechter als voorheen. Conclusie een inlegfilter of ander filter is niet altijd beter zeker niet. Ik vermoed dat waneer het inlaatraject lager word of de diameter van de pijp smaller dat het koppel wel beter zal worden.
Als het allemaal zo simpel was als iedereen schets dan hadden ze af fabriek ook wel een ander filter geplaatst.
Het inlaat traject is niet zomaar even in elkaar gezet, maar daar is degelijk over nagedacht. Wil je hier wat aan aanpassen begin dan met bedenken wat je wil bereiken. En bereken dan wat de nieuwe situatie moet zijn.
Den je zal best stop er ander filter in dan heb ik lekker meer vermogen, in veel gevallen lijkt dat zo door het geluid en de beleving.
Maar op de rollerbank word vaak het tegendeel bewezen.5 juli 2014 om 16:17 #18240708OJa de Z16XE meet overigens geen luchtmassa maar luchttemperatuur en luchtdruk. (negatieve druk, vacuum).
Bij meer onderdruk gaa die ook meer inspuiten.5 juli 2014 om 17:21 #18240709@Haasje17 wrote:
@red-bull wrote:
leg uit..
Heel simpel, een schoon papieren filter laat MEER llucht door dan een Inlegfilter van green of K&N.
Waarom zit papier sneller vol moet stof en pollen? Waar blijven die pollen bij een inlegfilter van K&N? Juist ook gewoon in het filter.Toen dit topic starte heb ik mijn huidige orginele filterbox vervangen voor een Flowmaster van dbilas nou klinkt leuk, meer lucht zou je denken, maar koppel is vele malen slechter als voorheen. Conclusie een inlegfilter of ander filter is niet altijd beter zeker niet. Ik vermoed dat waneer het inlaatraject lager word of de diameter van de pijp smaller dat het koppel wel beter zal worden.
Als het allemaal zo simpel was als iedereen schets dan hadden ze af fabriek ook wel een ander filter geplaatst.
Het inlaat traject is niet zomaar even in elkaar gezet, maar daar is degelijk over nagedacht. Wil je hier wat aan aanpassen begin dan met bedenken wat je wil bereiken. En bereken dan wat de nieuwe situatie moet zijn.
Den je zal best stop er ander filter in dan heb ik lekker meer vermogen, in veel gevallen lijkt dat zo door het geluid en de beleving.
Maar op de rollerbank word vaak het tegendeel bewezen.je kunt wel een beter inlegfilter gebruiken, maar om iets te merken zul je toch er voor moeten zorgen dat er meer lucht doorheen kan, dus restrictiepijpjes eruit, dat verschil merk je met een origineel papieren filter ook, toen die van mij op de rollerbank stond had ik helaas geen originele papieren filter bij me anders had ik een uitdraai gehad, het verschil met de elm gemeten was er wel maar niet opzienbarend.
6 juli 2014 om 15:03 #18240710Oplossing is vele male simpeler:
Sportfilter laat meer lucht door dan standaard filter.
De computer wil de (zuurstof)lucht-brandstof verhouding in balans hebben.Conclusie:
Meer lucht met meer brandstof. Hoger verbruik door de correct van de computer maar zelfde verbruik door de capaciteit van de motor.Een sportfilter is alleen interessant wanneer er ook een vergroot uitlaattraject is en vergrote zuigers.
Anders zorgt het alleen voor een leuk geluid en een hogere brandstof rekening.MAAR:
Het systeem is WEL interessant om de lucht DIE je opzuigt van een andere plek af te halen.
Koude lucht bevat meer zuurstof dan warme lucht. Dus het inzuigen van ‘goede’ lucht kan weer resulteren in een lager brandstofgebruik.Wanneer je bijvoorbeeld van onder de auto lucht aanzuigt door een smallere diameter buis zal je dit direct terug zien in de testbank-resultaten.
6 juli 2014 om 15:39 #18240711Simpel:
Vectra B 2.5-V6 i500:
Vermogen met:
standaard element: 196pk
Schoon vers K&N: 189pk
Goedkoper sportfilter: 193pk
Filterbak open zonder filter: 203pkDus die k&n geeft minder lucht door als een 5000km oud standaard papier element
Let op inlaat temperatuur tijdens meten met papieren mat was 7graden hoger door warmere omgevingsruimte ten tijde van de meting.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.