Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › LPG ontluchten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2011 om 07:51 #17243766
Ik rijd een Astra Coupé x18xe1 op LPG en nu begreep ik laatst van mijn oom (die vroeger veel Opels op lpg heeft gereden) dat hij ieder jaar de tank eens moest ontluchten door een ventieltje open te draaien.
Je perst namelijk ook steeds lucht de tank in (het kleine beetje tusen de vulopening op de auto en de vulslang) als je tankt.Als je de vulslang afkoppelt, schiet er wat LPG weg, diezelfde hoeveelheid gaat steeds de tank in, gaat op het LPG drijven en vult dus steeds verder je tank.
Weet iemand of dit nog steeds moet of dat dit automatisch gaat tegenwoordig? En als het wel moet, hoe moet dat dan, want in die “doos” op de tank zie ik geen ventiel.
Alvast bedankt.
30 november 2011 om 16:25 #17948608komt mij over als lulverhaal, je vulleiding zit vol gas, lucht komt er amper bij en mocht dat zo zijn dan verdwijnt die lucht met het gas de koper leiding in en wordt bij de carb weer gemend met jawel, lucht
heel vroeger zaten er kraantjes op de tank, tegenwoordig nie meer, terecht, levensgevaarlijk denk ik zo
30 november 2011 om 16:55 #17948609Tja, weinig lucht per tankbeurt, maar na 10 jaar tanken kan dat toch misschien wel een paar liter schelen qua tankinhoud?
En als lucht lichter is dan LPG, komt dit niet in de brandstofleiding naar de motor, want dan zweeft het dus bovenin.
Een kraantje op de tank, daar had m’n oom het ook over. Dat lijkt mij ook gevaarlijk, want als de LPG dus zwaarder is dan lucht, blijft het in je kofferbak hangen.Meer mensen die hier hun licht eens op willen laten schijnen?
30 november 2011 om 17:04 #17948610Ff voor de orde, je gaat tanken, je sluit de slang aan met de koppeling, je steekt de koppeling op je nippel, je draait en klemt hem vast
Wanneer zou er lucht in moeten komen?
30 november 2011 om 17:23 #17948611Nou, er zit natuurlijk lucht tussen de koppeling en de nippel, volgens mij duw je dat de tank in, want het kan nergens anders heen.
Dezelfde hoeveelheid als dat er bij het loskoppelen van de koppeling in de lucht verdwijnt (alleen staat dat onder druk).1 december 2011 om 10:34 #17948612imo propbleem zoeken die er niet is
1000-den mensen rijden al tig jaar op gas, nog nooit zoiets gehoord
1 december 2011 om 10:37 #17948613Tja, “vroegah” werd het dus schijnbaar wel gedaan. Ik had er ook nog nooit van gehoord, totdat m’n oom vroeg of dat nog steeds nodig was.
Blijkbaar dus niet :P2 december 2011 om 12:15 #17948614Iemand anders die hier iets van weet?
2 december 2011 om 17:30 #17948615Verdamper legen bij een beurt kan ik begrijpen ook al hebben veel verdampers niet eens een aftapje meer.
2 december 2011 om 18:07 #17948616Nou dat kraantje zat er niet om te ontluchten maar om te zien of de tank op 8o% vulling zat…
Vroeger had je geen 80% afsluiter/begrenzerEen ontluchting moet per definitie op het hoogste punt gebeuren, dit kraantje zat niet op het hoogste punt maar in de appendagekast, dus ook niet geschikt voor dat doel…
2 december 2011 om 18:26 #17948617Okay, dus bij het tanken slaat het vulpistool automatisch bij 80% af? Ik let er namelijk zelf nooit op. Ik weet ook niet wat de officiële inhoud van de tank is. Maar ontluchten hoeft bij een moderne LPG G3-installatie niet meer?
Bedankt voor de reacties.
2 december 2011 om 18:42 #17948618gewoon NEE dus.
10 december 2011 om 00:26 #17948619vorige week mijn tank van 70 liter leeggereden en er ging bij deze dertigjarige nog vlot 72 liter in :thumb
10 december 2011 om 07:28 #17948620Ja…ik weet dus niet hoeveel liter mijn tank is. Heb ‘m al eens nagemeten en getekend in SolidWorks en daar mee de inhoud berekent, maar weet niet wat de wanddikte is, dus dan is het nog steeds maar gokken. Heb er gisteren 44 liter in getankt en hij was helemaal leeg gereden. Soms rijd ik ‘m compleet leeg en gaat er meer of minder in, misschien ook nog afhankelijk van de temperatuur?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.