Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › LPG (onsteking) afstelling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2011 om 09:16 #17231468
Heeft iemand zijn onsteking vervroegd bij een 3.0e op LPG? Heb hem nu op punt staan bij 900 toeren met vaccuum los maar hij blijft stationair iets of wat onregelmatig lopen. Motor ligt stil maar heel af en toe schommelt het toerental. Als ik de grote schroef van omvl verdamper indraai begint hij beter te lopen maar krijg ik de indruk dat hij te arm gaat lopen stationair. Starten doet hij dan ook beroerd. Dus zat te denken om de onsteking wat vroeger te zetten.
Indien hij op een goede CO-waarde door de gasboer wordt afgesteld vind ik hem slecht starten als hij koud is en blijft hij vrij lang hangen op 1200 toeren met gaslos en in zijn vrij.
Iemand ervaring hiermee? Met name of het onstekingstijdstip invloed hierop heeft.
22 januari 2011 om 10:22 #17802723op lpg mag het aan aantal graden vroeger dan op benzine, looptie mooier mee
die gasboeren stellen het co af op apk waarde en das veel te arm imo
23 januari 2011 om 23:56 #17802724als de wagen afgesteld is bij een gasboer, dan is de ontsteking ook bijgesteld.
je zou m stationair wat meer co kunnen geven,
kleine schroef van de omvl verdamper.24 januari 2011 om 08:01 #17802725Die kleine schroef is de bovenste? Ze hebben mij verteld daar juist vanaf te blijven..
24 januari 2011 om 16:29 #17802726jups.
moet je eingelijk ook vanaf blijven, evenals de onderste :D
maar let wel goed op wat je doet!
de kleine bout iets merken op punt waar hij nu staat is niet verkeerd.en een heel klein, echt heel klein, tikkie kan wonderen verrichten.
24 januari 2011 om 19:30 #17802727Okay. de onderste heb ik al flink aan liggen draaien. Staat ook “idle” bij. Heb hem flink uitgedraaid. Dan blijft hij het minst in toeren hangen bij stationair draaien na bijvoorbeeld een snelwegrit. Ook start hij dan koud en warm het beste. Hij staat dus denk ik flink rijk.
Maar ik weet niet of hij onsteking heeft gesteld.Ik begrijp van meerdere mensen dat als je aan de kleine schroef komt dat hij meteen rot kan gaan lopen. Momenteel stottert hij niet, als het kouder wordt houdt hij bovenin even in maar dit kan ik bijstellen met de hoofdstelschroef in de leiding naar het mengstuk.
Dus dat durf ik eigenlijk nog niet. Was beniewd of er winst te behalen valt uit de onsteking.En even voor de goede orde: meer co of gas is schroef uitdraaien?
24 januari 2011 om 19:34 #17802728AnoniemLid sinds:
1 January 1970probeer een hier je vraag te stellen ;)
24 januari 2011 om 20:33 #17802729de bovenste stelschroef is het co,
de onderste stelschroef het stationair toerental.
de schroef in je slang naar mengstuk stel je het maximaaldoorlaat mee af.
auto lekker warm rijden, en dan de co schroef laten voor wat ie is.. en de stationair toerental eens terug draaien,
kan best wezen dat hij dan beter gaat lopen, maar draai niet te snel, auto moet zich even wennen aan de hoeveelheid.strek er gerust een kwartier tot half uur voor uit.
voor het hele afstel verhaal
24 januari 2011 om 21:45 #17802730Dank je wel. Het afstel verhaal had ik al eens gevonden.
Als ik hem netjes rond laat lopen stationair, blijft hij vrij lang hoog in het toerental hangen met ontkoppelen. Op zich geen ramp, maar hij start vrij slecht als ik hem uitzet. Dit doe ik door stelschroef B in te draaien. Draai ik deze uit, en volgens mij gaat hij dan rijker lopen want hij ruikt dan ook meer naar LPG uit de uitlaat, valt hij mooi terug in toeren (wat ook klopt met een rijker mengsel). Alleen mooi rond lopen zit er dan niet in. Hij loopt op 6 als ik naar de uitlaat luister, maar om de zoveel slagen schudt de motor dan een keer.Afstellen van de hoofdschroef voor de maximale doorlaat heb ik dusdanig ingesteld dat hij zich niet meer verslikt bij rond de 5000 toeren. Als deze iets te arm staat (met -10graden buiten) wil hij zich nog eens verslikken dan bij vollast.
Ik merk wel als je hem rijker zet dat de trekkracht onderin iets af lijkt te nemen.Hoe heb jij je onsteking staan Hans? Ik heb hem weer teruggezet op punt. Lijkt ie beter te starten.
25 januari 2011 om 16:54 #178027318 graden voor.
op je inlaatbuit zit een schroef, luchtomloop.
hoever staat die open?
loopt de wagen ook op benzine? hoe loopt ie dan?
mocht hij enkel op lpg rijden, dan de schroef op inlaatbuis iets verder open zetten misschien.
25 januari 2011 om 20:39 #17802732Okay. Origineel als je hem op punt zet bij de poelie is 10 graden voorontsteking, dacht ik zo. Dus hij staat dan iets later? Of 8 graden vroeger dan de merktekens?
Heb momenteel de merktekens gelijk staan op de poelie.
Luchtomloop die sluit. Heb ik wel in koude toestand verder opengezet om met koude start op lpg iets hoger toerental te krijgen.Op benzine liep hij tijdje terug nog goed maar heb er geen luchthoeveelheidsmeter opzitten. Alleen een aanzuigbuis met sportfilter. Maar kan hem van het weekend nog eens ombouwen naar benzine.
Heb de stelschroef B van de verdamper iets verder dichtgezet. Nu loopt hij vloeiender. Hoop dat hij morgen dan wel nog start. Nadeel is wel dat hij nu de ene keer 1100 toeren draait en af en toe 900 toeren. Maar daar kan ik wel mee leven.
Denk dat ik maar een beetje de gulden middenweg moet kiezen stationair loop betreft.
25 januari 2011 om 20:47 #17802733kan wezen dat je verdamper smerig is.
(aangezien je aangeeft dat het toerental nog wel eens schommeld.)
wat de ontsteking betreft.
ik heb de mijne afgesteld zonder behulp van de merktekens, maar met strob lamp.
dus vandaar de 8 graden.dat zal dan wel 8graden voor het 0 punt wezen. bdp.
let wel, dit zijn mijn bevindingen, rij zelf niet op benzine.
die hele installatie is eraf.25 januari 2011 om 20:50 #17802734Okay dank je. Je hebt het vliegwiel dan gebruikt als merkteken. Dan staat mijn onsteking dus een heel eind goed.
Lijkt me sterk dat de verdamper smerig is. Systeem is 3000km oud en koelwater ziet er zuiver uit. Het schommelen is meer dat hij op 1100 toeren staat. En na een heel tijdje terug zakt naar 900 of gewoon meteen op 900 staat.
Zal ook nog eens checken op valse lucht. Geeft ook wel eens zo’n verschijnselen.25 januari 2011 om 20:56 #17802735als hij later terugzakt naar 900 kan duiden op valse lucht.
busje remreiniger nemen en beetje op de injectoren spuiten, daar willen ze wel eens valse lucht trekken.
hebben de onsteking afgesteld (laten doen door broerlief) op krukaspoelie.
c30ne motor, met 30e ontsteking en poelie
25 januari 2011 om 20:59 #17802736Zal van het weekend eens gaan zoeken. Dank je voor de tip van de injectoren.
Misschien toch eens gaan kijken voor een fatsoenlijke lamp om te stellen. Heb nog een of ander ouderwets ding wat ik tussen de bougiekabel van de 1e cilinder moet zetten.c30ne of 30E lijkt mij hetzelfde.
25 januari 2011 om 21:03 #17802737lijkt het zelfde ja maar als je de boel doorelkaar gaat gebruiken kan het wel feest geven :D
zo`n scobe lamp hadden we hier ook, maar dan met graden instelling.
aansluiten op accu. en 1e cilinder.
de inlaatpakking wil ook wel eens lekken, en de gasklepas ook, vooral daar waar het zwarte kastje op je gasklepas gemonteerd zit.
maar spuit maar wat remreiniger in de ronde, kun je tenminste dingen uit gaan sluiten.
om je verdamper te reinigen moet de achterzijde los gedraaid worden.
dus dat ding wel ff uit de auto halen.
al vind ik dat hij bij 3000 km nog niet dusdanig versmeerd mag wezen.
heb de mijne pas na 2 jaar losgehaald. denk zo`n 15000 km verder, lag onderin inderdaad wat in, maar niet zorgelijk.
hoever staat je co schroef eingelijk open??
deze staat bij een monza senator met omvl r90e verdamper vaak bijna dicht.
oja.. draai de schroef er niet helemaal uit !!!
25 januari 2011 om 21:05 #17802738Is dan nog een luxe lamp :P Mijne kan alleen flikkeren en voedt zijn eigen met de vonk.
Hoop dat het een beetje goed weer is.
25 januari 2011 om 21:06 #17802739ach joh.. je staat immers onder de kap te werken :D enkel je rug wordt nat :D
25 januari 2011 om 21:10 #17802740Jaja. Zie je de buren weer kijken: is ie nou weer bezig.
Zit eigenlijk te denken. Koppakking zou het ook eens kunnen zijn. het af en toe schudden. Hoorde van de week een paar keer een luchtbel door de kachel gaan.
Zou wel vervelend zijn. Ook maar meteen even zo goed als het gaat controleren.25 januari 2011 om 21:14 #17802741tja t kan zoveel wezen.
enkel vervelend lopen bij stationair…. en af een toe een backfire..?
verbrande klep?
ook zo maar een gissing van wat het mogelijk kan zijn :D
probeer eerst maar eens het een en ander.
om dingen uit te sluiten.goodluck
25 januari 2011 om 21:18 #17802742Tnx. Alleen vervelend lopen bij stationair inderdaad. Als ik de verdamper arm zet loopt hij wel mooi rond, op 6. Nooit backfires.
Misschien water in een cilinder.Zullen eens kijken van het weekend. Rij pas 3000 km met de auto en laat hem zo nu en dan wel eens werken dus het zou zo maar eens kunnen dat het een en ander vervangen moet worden voordat hij in fatsoenlijke conditie is wat bij de vorige eigenaar niet aan het licht is gekomen.
25 januari 2011 om 21:28 #17802743mooi die verdamper armer zetten dan :D
25 januari 2011 om 21:51 #17802744Dan start ie weer slecht tot niet haha. Altijd wat he :D
25 januari 2011 om 21:55 #17802745dan draai je te ver :P
25 januari 2011 om 23:06 #17802746ik zat ook al te kijken verdamper – stelschroef – backfire
dat heb ik allemaal niet, maar dat klopt dan ook wel
ik heb een andere gas installatie:o
die wordt bij gesteld via een DELL (een laptop!! geen lieftallige jongedame:P)
maar ik dacht dat een 30E blok injectie was?:hmmz edit:ik moet beter leren lezen
is het ook:cool: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.