Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Lotus CIH motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2014 om 12:16 #18060747
Maarr voor de FANS van de BMW F1 TURBO motor wil ik wijzen op het blad RTL GP nummer 2 van dit jaar.
Daarr staat een leuk stuk in over die geweldige motor van BMW, ook wel: BAYERISCHEN MOTOREN WAHNSINN genoemd.
Deze motor had toen meer dan 1400 pk!!
En laten we wel wezen, toen waren het ware helden echte kerels die een monster moesten temmen.
En NU???????
Vergeleken met die wilde jaren van toen lijken ze tegenwoordig wel WATJES!
Gerhard Berger riep al eens: een echte F1 auto moet minimaal 750 pk hebben, en het liefst MEER!Dit was off topic.
22 mei 2014 om 14:32 #18060748Jep…ben er op geabonneerd, vandaar dat ik het wist van die 100.000 km ;)
Kun je nagaan dat je met 1400 pk op de achterwielen door de straatjes van Monaco glibbert.
Ik kom een paar keer per jaar in Monaco en heb ook eens over het circuit gekart. Ik was er 2 weken geleden nog toen ze al waren begonnen met de opbouw van de tribunes, hekken en bandenstapels en ik kan je vertellen: het is echt heel erg smal. Maar goed, buiten dat, toch maar weer terug op de Lotus CIH.22 mei 2014 om 15:29 #18060749CIH staat trouwens voor Cam In Head, dus cih is wel een breed begrip, zou ook zomaar over een niet opel motor kunnen gaan.
22 mei 2014 om 15:36 #18060750Want dit is ook gebaseerd op een opel cih toch:
22 mei 2014 om 16:31 #18060751@RISL wrote:
Jep…ben er op geabonneerd, vandaar dat ik het wist van die 100.000 km ;)
Ik was er 2 weken geleden nog toen ze al waren begonnen met de opbouw van de tribunes, hekken en bandenstapels en ik kan je vertellen: het is echt heel erg smal. Maar goed, buiten dat, toch maar weer terug op de Lotus CIH.Effe offtopic dat was niet voor de F1 wedstrijd die binnenkort is dat was voor de Historic Grand Prix of Monaco die 2 weken eerder is dan de F1
23 mei 2014 om 06:51 #18060752Ik weet het, maar dat laten ze wel staan allemaal voor de F1-race.
“Vroeger” was de historische race namelijk in het najaar en de F1-race in het voorjaar, maar ze hebben de historische race naar voren gehaald zodat ze maar 1x hoeven op- en af te bouwen.
De historische race in Monaco heb ik 2 keer bezocht en die op Zandvoort nu 1 keer. Eind augustus is die in Zandvoort weer, heb al kaarten besteld. Zijn echt aanraders voor de liefhebbers van klassieke racewagens.23 mei 2014 om 09:33 #18060753Tiff Needell deed ook mee, reed een tijdje op de derde plaats en is volgens mij zesde geworden.
Let wel er waren diverse klassen uit verschillende periodes.p.s. Needell is het met 1 L of 2?
23 mei 2014 om 09:43 #18060754Er waren geloof ik iets van 7 klassen.
Met twee LL :D
Oeps gaan we weer helemaal offie
23 mei 2014 om 09:45 #18060755@Haasje17 wrote:
Want dit is ook gebaseerd op een opel cih toch:
CIH = cam in head.
De naam zegt het al, ligt nokkenas in de cilinderkop.
Oftewel CAM IN HEAD.Bij de 400 motor ligt deze er bovenop de cilinderkop.
Oftewel het is een DOHC.
DOHC = double overhead camshaft.
Let op het woord: overhead oftewel boven het hoofd.23 mei 2014 om 12:18 #18060756@jethro wrote:
Tiff Needell deed ook mee, reed een tijdje op de derde plaats en is volgens mij zesde geworden.
Let wel er waren diverse klassen uit verschillende periodes.p.s. Needell is het met 1 L of 2?
Needell inderdaad met dubbel L.
Bij de Historic Grand Prix in Zandvoort eind augustus komen 13 klasses aan start, elk nog met hun eigen subklasses.23 mei 2014 om 19:57 #18060757Komt die Bleekemolen dan ook met zijn gele F1?
Men dat senior zijn oude F1 had staan.23 mei 2014 om 21:10 #18060758Dat is nog niet allemaal bekend, maar ik houd het wel in de gaten. Vorig jaar reed de oude Bleek met een van de coloni’s van Henk Janus, net als Lammers.
24 mei 2014 om 05:35 #1806075924E
Bauform: R4
Steuerung: CIH
Anzahl der Ventile: 16
Bohrung (mm): 95,0
Hub (mm): 85,0
Volumen (cm³): 2410
Leistung (kW bei min-1): 106 / 5200
Drehmoment (Nm bei min-1): 210 / 3800
Verdichtung: 9,7 : 1
Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ82 Bosch LE-Jetronic
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator
Eigenschaften:
Verwendung: Ascona B (Getrag), Manta B (Getrag)Volgens documentatie valt die motor dan toch weer onder de CIH motoren.
24 mei 2014 om 08:03 #18060760AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Haasje17 wrote:
24E
Bauform: R4
Steuerung: CIH
Anzahl der Ventile: 16
Bohrung (mm): 95,0
Hub (mm): 85,0
Volumen (cm³): 2410
Leistung (kW bei min-1): 106 / 5200
Drehmoment (Nm bei min-1): 210 / 3800
Verdichtung: 9,7 : 1
Motormanagement: Bosch L-Jetronic, ab MJ82 Bosch LE-Jetronic
Oktanzahlbedarf: 98v, keine Klopfregelung
Steuerung: Steuerkette
Abgasanlage: kein Katalysator
Eigenschaften:
Verwendung: Ascona B (Getrag), Manta B (Getrag)Volgens documentatie valt die motor dan toch weer onder de CIH motoren.
waar heb je dit weg dan??? Wikipedia of zo???
jehtro heeft het al duidelijk zat uitgelegd
een multiklepper (16v / 24v ) kan geen cih zijner is domweg geen ruimte om de beide nokkenassen in de kop weg te werken
daarom liggen zo boven op de kop DOHCde oude opel cih motor heeft als grootste nadeel dat in en uitlaat aan de zelfde kant zitten
dat hindert de flow ;) dus om daar verschrikkelijk hoge vermogens uit te halen…………24 mei 2014 om 08:29 #18060761Dit komt zo te zien van Opel-infos, over het algemeen een behoorlijk kloppende site.
En staat inderdaad ook zo in de Opel documentatie:
24 mei 2014 om 10:16 #18060762Hallo daarr………………….
Heb twee links, de eerste in het Nederlands en de tweede in het engels.http://www.mantaclub.nl/index.php/mantapedia/19-i400″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://groupbrally.com/?page_id=36″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Veel lees plezier!
24 mei 2014 om 12:18 #18060763Niet helemaal ontopic, maar heb bovenstaande link gelezen en kwam dit tegen: Opel Manta 400 4WD
A unique four wheel drive Manta prototype did appear in Sweden before that country’s international rally in 1983 and was shown to a select gathering of motoring press as something of a publicity stunt. Its concept was simplicity itself using the Ferguson System as the only modification to the car’s Group B specification. In the ensuing tests with Ari Vatanen the car proved more driveable than a Quattro, but it was unfortunately a stillborn project. It is now owned by a member of the Group B Club.
Iemand wat meer info hier over?
[edit]
De andere link ook gelezen:
Volgens de Jochen Berger kwam de Manta kwam 2 jaar te laat. Omdat het een achterwiel aangedreven auto was, werd het steeds moelijker om te concurreren met de 4wd aangedreven concurrenten in groep B, zoals de Audi Quatro en Lancia’s. Opel zag dit ook in en begon na een jaar in het debuut in Frankrijk met een vierwiel aangedreven Manta in samenwerking met Furguson, een Brits bedrijf gespecialiseerd in alle wheel drive technologie. Een prototype werd voorgesteld aan de pers in Zweden. Tests met deze auto, uitgevoerd door Henri Toivononen en Ari Vatanen, lieten zien dat deze versie beter controleerbaar was dan de Audi Quattro.Omdat het volgens de regels van de FIA om een nieuw model ging, moest deze dus opnieuw worden aangeboden voor homologatie. Maar Opel beschikte niet over de tijd en het geld en het hele project werd geannuleerd. Het prototype 4WD auto is nooit bewaard gebleven en werd later als een normale 2 wiel aangedreven Manta ingezet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.