Losse kabel – Corsa D 1.3 cdti

Forumindex Forums Modellen Corsa Losse kabel – Corsa D 1.3 cdti

• Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 juni 2021om 09:40 door Anoniem.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    CorsaTristan
    Deelnemer

Beste forumleden,

Tijdens het snuffelen onder de motorkap kwam ik een kabel tegen die niet vastgeklikt zit in een ander extern onderdeel. Weten jullie wat dit onderdeel is en of ik deze kabel gewoon weer kan aansluiten?

Extra info: sinds ik de auto enkele weken geleden heb gekocht brand het motor management lampje. De garage vertelde dat dit een gevolg was van een verkeerde geprogrammeerde EGR tijdens het chiptunen wat altijd is gedaan. Nu ik dit losse kabeltje heb ontdekt ben ik zeer benieuwd of dit mogelijk het probleem is waardoor het lampje brand

Wie o wie kan mijn vraag beantwoorden?

Foto motor 1Foto motor 2

Anoniem

Om te bepalen waar het lampje van is, moet je de auto uitlezen. De garage geeft aan dat er iets verkeerd is geprogrammeerd bij het chiptunen. Dan zou ik de auto laten staan.

De losse stekker zit aan het gasklephuis. Ik denk dat hiermee zowel de gasklep wordt bediend als de gaskleppositiesensor wordt uitgelezen. Misschien is de gasklep permanent opengezet als onderdeel van het chiptunen. De gasklep zit er om meerdere redenen. Hij zorgt ervoor dat de motor mooier stopt, de EGR beter werkt en dat het roetfilter geregenereerd kan worden, indien aanwezig. Ik verwacht dat het niet aangesloten hebben van deze stekker een foutmelding oplevert, want de gaskleppositiesensor is niet aangesloten.

CorsaTristan
        Deelnemer

Raad je het aan om de stekker weer aan te sluiten of is er kans op eventuele schade?

Anoniem

Of het schade aan kan richten weet ik niet. Ik denk het niet. Hoe de rest van de motor erop reageert is onbekend, omdat niet bekend is welke software op de ECU is gezet. ‘Gechipt’ betekent namelijk alleen dat het niet meer de originele software is.

Ik zou eerst zo snel mogelijk uitlezen waarom het lampje brandt. Wellicht komt er een reden naar boven om (te proberen om) de koop ongedaan te maken. Ik vind het namelijk schimmig klinken dat de garage een auto chiptunet voor de verkoop.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.