Het hoeft idd niet meer. Hedendaagse benzines zijn beter, schoner, effectiever dan de benzines uit de jaren 1970-1980. Probeer wel een hoger octaan dan 95 te tanken (V-Power heeft al 96 of 97; anders een ‘Super Plus’), dat is altijd beter. En ja, ik gooi er tóch, voor mijn gemoedsrust, een kwak loodvervanger bij per tankbeurt. Gewoon, voor de neurotische zekerheid. Maar t hoeft niet.
Wel opletten dat je geharde klepzadels hebt, anders raken kleppen en zadels beschadigd.
Tetra-ethyllood werkte ook als buffer tegen “micro welds” tussen klep en zadel.
(Wanneer is opel begonnen met geharde klepzadels? Idk…)
Hier heeft een OHC motor geen last van, deze klepzittingen zijn vrij hard.
Ik en de Vorige eigenaren van mijn Ascona-C3 16SH (deze hoort op Super 98 te rijden) rijden al jaren op euro95 ongelood.
Het apparaat loopt er niks minder om, en geen Verdere nevenschade en/of Olieverbruik (185 haalt ze nog op de GPS (170km/u fabrieksopgave)).
Willem
Auteur
Berichten
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.