logica bij vervanging distributieketting Zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) logica bij vervanging distributieketting Zafira

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277617
    Patron
      Lid sinds:
      12 June 2016

      Vrienden maakten mij attent op een extreem tikkende motor van mijn Zafira 2.2 direct van 2006. Bij de grote beurt in juli 2015 vroeg ik aan de monteur of dit door de distributieketting komt en volgens hem was dat zo maar ,zo zei hij, is de distributieketting onderhoudsvrij.
      Het zat mij toch niet lekker met ruim 155.000km op de teller dus gaf ik Orange Motors Schiedam ( waar mijn auto in onderhoud is) begin dit jaar opdracht tot vervanging. Na het vervangen was het tikken allesbehalve weg maar nam ik maar aan dat dit wellicht toch goed was.
      Nu ging ik vorige week mijn auto elders in het land inruilen op een jongere Zafira en viel van mijn stoel toen de verkoper een lagere inruilprijs gaf omdat zijn chef werkplaats zei dat de distributieketting diende te worden vervangen vanwege het tikken. Ik vertelde hem dat dit begin dit jaar was gebeurd waarop hij zei dat er wellicht maar 1 in plaats van 2 kettingen waren vervangen.
      Hierop heb ik via mail mij beklaagd bij Orange omdat er naar nu blijkt maar half werk is geleverd. Door een dame werd mijn klacht afgedaan met de opmerking dat het destijds wel niet nodig zou zijn gebleken om beide kettingen te vervangen en ook bij de in april uitgevoerde kleine beurt dit niet gebleken was dus vandaar, hen treft geen blaam.
      Ik vind dit vreemd: er is met niet overlegd of ik 1 of 2 kettingen wilde laten vervangen, ik geef € 800 uit aan een zinloze reparatie en nu ontstaat er voor mij een kostenpost van bijna € 400 zijnde de opnieuw te maken arbeidskosten.
      Wat vinden jullie hier van ?

      #18324325
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Tja naar mijn mening hadden ze dit wel aan mogen geven ik zou als garage zijnde altijd alles vervangen tenzij de klant anders beslist.

        Zitten inderdaad 2 kettingen op 1 distributie ketting en een blanasas ketting.

        Willen allebei wel rammelen/tikken.

        #18324326
        Patron
          Lid sinds:
          12 June 2016

          Ja dat leek mij ook logisch Opeltje17 vandaar

          #18324327
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            idd wat opeltje zegt.. de grage had je in moeten lichten en je voor de keuze moeten stellen of je 1 of 2 kettingen wil vervangen als de andere nog niet nodig was zodat de keus bij de klant is en niet bij de garage..
            als je de kettingen wil laten vervangen kun je dat ook via het forum laten doen.. is goedkoper..

            zijn toen ook de tandwielen mee vervangen of alleen de ketting??

            #18324328
            Chris88
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 February 2015

              Jij (de leek in deze) geeft opdracht tot het vervangen / repareren van een onderdeel. Je mag er dan ook vanuit gaan dat hij zijn werk begrijpt en vervangt wat daarbij nodig is.

              Ik denk dat je ook niet naar de schoenenwinkel gaat om een nieuwe rechter schoen te halen omdat deze versleten is..nee, je koopt een nieuw paar.

              Als een, in jou geval distribueerden uit twee onderdelen bestaat dienen deze als paar vervangen te worden tenzij er anders word afgesproken. In jou geval zou ik wederom richten op Orange, zij hebben in mijn ogen zich niet aan de afspraak gehouden.

              Jammer dat het eerste aanspreekpunt, die totaal geen kennis heeft op het gebied van techniek joumzon slechte smaak nalaat. Helaas heb ik ook zon ervaring gehad met Orangje Nieuwerkerk.. Met als resultaat dat ik daar nooit meer kom!

              Heel veel succes met de afhandeling wn hou ons op de hoogte.

              #18324329
              Patron
                Lid sinds:
                12 June 2016

                De chef werkplaats van de dealer waar ik nu de jongere zafira heb gekocht had nog wel meer punten die zij , nu het blok toch open lag, hadden kunnen bekijken/aanbevelen want dat zou op de korte termijn onnodig arbeidsloon en problemen hebben voorkomen.
                De houding van degene die mij geantwoord heeft is inderdaad een aanfluiting, zo van ons valt niets te verwijten en u zoekt het maar uit.
                Mijn klacht bij Orange heeft dus niks opgeleverd en mijn schade is een lagere inruilprijs.

                #18324330
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  ik zou `m dan niet inruilen en hier door iemand van het forum onder handen laten nemen… is goedkoper en wordt dan beter gedaan..
                  als je dan nog beslist om in te ruilen hebben ze niks meer om op af te dingen…

                  #18324331
                  Chris88
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 February 2015

                    Is de auto nu inmiddels al verkocht? Hoeveel verlies heb je er nu op geleden?

                    Volgende keer Orange maar even voorbij rijden… Orange is toch de nieuwe naar voor Eef en Huub?

                    #18324332
                    Patron
                      Lid sinds:
                      12 June 2016

                      Ja auto ingeruild vandaag en € 800 minder inruil voor gehad vanwege de distributieketting …
                      Orange heeft Eef en Huub maar ook P.A. van der Kooij Schiedam (waar ik dus mee te maken had)/Vlaardingen/Spijkenisse ingelijfd.
                      Aangezien er voor mn nieuwe auto toch maar 1x per jaar of 30.000 km een beurt nodig is overweeg ik om dit onderhoud maar uit te laten voeren waar ik m gekocht heb : Havik Auto’ s ( SternGroep) in Den Helder want daar ben ik in ieder geval correct en vriendelijk geholpen.

                      #18324333
                      Astra_DLS
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 March 2008

                        Ik heb een zafira van hetzelfde jaar en motortype.
                        Toen ik de mijne vorig jaar kocht rammelde deze ook zo erg en is dit direct bij aanschaf vervangen.
                        Volgens de verkoper een karwei van ongeveer een dag werk en ca. 1300 Euro als je dit normaal uit laat voeren.
                        Het lijkt er wat dat betreft dus op dat ze inderdaad niet alles gedaan hebben.

                        De verkoper gaf destijds aan dat de ketting inderdaad Onderhoudsvrij is, maar dat er bij de fabricage een aantal typen kettingen in gebruik zijn geweest die niet de juiste kwaliteit hadden.

                        Met de vervanging zou je dan ook een update moeten krijgen waardoor hij wel echt onderhoudsvrij moet zijn. Bij ons was de km stand 166xxx op moment van vervanging.

                        Via Tapatalk

                        #18324334
                        bart-gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 July 2012

                          een ketting is nooit echt onderhoudsvrij.. die dient ooit vervangen te worden.. kettingen rekken uit bij gebruik…

                          #18324335
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Zijn zat auto’s waarbij de kettingen een autoleven mee gaan, dus onderhoudsvrij zijn.

                            Kettingen zijn niet anders, heeft te maken met de spanner bij de Z22YH.

                            Juist met veel km’s gaan kettingen lang mee, zo zijn er ook 2.2’s die met de oude spanner heel oud worden met veel km’s

                            #18324336
                            Patron
                              Lid sinds:
                              12 June 2016

                              Dan heb jij de goede voorlichting gehad en keuze gemaakt Astra_Dlz en zo hoort t, dat was mijn punt namelijk : niet een reparatie voor € 800 uitvoeren die achteraf geen zin heeft want half werk.
                              Discussie over onderhoudsvrij is beperkt tot ja zou 300.000 km kunnen/moeten maar zo niet dan heb je grote schade vandaar mijn wens tot vervanging Opeltje17

                              #18324337
                              Opeltje17
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 January 2012

                                Ik weet het heb de mijne in april gedaan (allebei) met 159K km’s.

                                Geleider was al gebroken, anders idd veel schade gehad.

                                #18324324
                                Patron
                                  Lid sinds:
                                  12 June 2016

                                  Vandaar mijn beslissing tot vervanging Opeltje17 met dit teleurstellende resultaat dus bij Orange Motors zien ze mij niet meer terug.
                                  Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met Motorhuis Delfgauw of Adr.van der Tholen in Barendrecht ?

                                  #18324338
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    hoeft er niet perse voor naar de garage te gaan.. een handje vol mensen hier is kundig genoeg om je te helpen met het vervangen van je kettingen
                                    ik wantrouw ook een aantal garages in mijn omgeving.. vandaar dat ik het zelf doe… er is 1 persoon waar ik heen ga als ik een brug nodig heb of als ik het niet alleen kan..
                                    er wordt jammer genoeg een hoop belazerd bij garage bedrijven die gene idee hebben waar ze mee bezig zijn en geld aan je willen verdienen…

                                    #18324339
                                    Astra_DLS
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 March 2008

                                      Maar dan moet je in de basis zelf genoeg kunde hebben. Anders ligt nog alles bij een ander.

                                      Via Tapatalk

                                      #18324340
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        klopt.. maar je kan het jezelf aanleren. of het werkplaats handboek erbij gebruiken..
                                        dat laatste moet niet zo heel moeilijk zijn.. alleen het juiste gereedschap in huis hebben is het grootste probleem.. vele hebben geen momentsleutel etc.. of indien nodig een brug tot hun beschikking

                                        #18324341
                                        Astra_DLS
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          6 March 2008

                                          Moment sleutel en brug zijn voor mij geen probleem maar aan distributie ga ik niet aan beginnen.

                                          Remmen schoonmaken enz vind ik nog wel leuk met wat olie en filters etc maar daar stop ik.

                                          Via Tapatalk

                                          #18324342
                                          bart-gsi
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 July 2012

                                            ok.. ja ik hield het voor gezien bij m`n koppeling vervangen.. heb geen brug.. moet die een lenen.. en ik kan niet ontluchten in m`n eentje..
                                            dus ook daar zitten m`n grenzen

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.