Collega Opel rijders,
Ik heb een Zafira B uit 2005. Het is een 1.6 16V 77KW en dus als ik het goed begrepen heb een Z16XEP. Ik had na het oplossen van een vacuumlek (PCV membraan in kleppendeksel) nog steeds een hoge “long term fuel trim” bij hoge toeren (+15% ongeveer). Bij stationair is alles ok. (rond de 3% totaal)
Ik verdacht daarop de LMM en ben die gaan bekijken. Nadat ik deze schoongemaakt had viel mij op dat er maar twee draden in de connector zitten. Ook begreep ik dat hier zowel de luchtmassa en de buitenluchttemperatuur gemeten wordt. Ik zie ook maar één component in de LMM.
Heeft iemand een idee hoe dit werkt?
Overigens heeft het schoonmaken van de LMM maar een klein beetje geholpen. Wat mij opvalt is dat de MAF waarde in de scanner bij een uitgeschakelde motor nog 1,67 g/s is. Weet iemand of dat normaal is?
Een uiteraard als iemand suggesties heeft wat het probleem kan zijn, dan hoor ik dat graag.
Gr. Edwin