Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › LMM, EGR of toch de BDP-sensor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 mei 2015 om 20:47 #17272121
Hallo allemaal,
Na me enige tijd geleden te hebben aangemeld op het forum (voor de liefhebber zie: ‘even voorstellen trustme’) is daar nu het allereerst topic.
Ok, ter zake. Ik heb al flink op het forum rond gespeurd en dacht een paar keer ‘he, dat lijkt sprekend op mijn situatie’. Maar na verder lezen lag het toch allemaal iets anders.
Hieronder de klachten van mijn Corsa b (x1.2xe).Een bekend fenomeen: Corsa houdt in bij koude motor. Zodra de motor warm is kwam de klacht tot voor kort niet terug.
Vanavond op (de snel)weg naar huis ging echter het bekende storingslampje branden en hield de motor overduidelijk in. Op een parkeerplaats even herstart en alles was weer normaal. Normaliter had ik de klacht alleen bij een koude motor, wanneer ik zo rond de 1500/2000 toeren in de tweede versnelling reed. Auto houdt in en boven een bepaalde toerental zijn alle paarden (weer) wakker.Op het forum lees ik dat de oorzaken gezocht kunnen worden in, of;
– Kapotte luchtmassameter;
– Kapotte krukassensor;
– Vuile EGR-klep.Overigens snap ik dat uitlezen e.e.a. duidelijk maakt, maar dat afwachtende hoor ik graag jullie meningen.
Ik heb in ieder geval geen last van een schommelend stationair toerental of een slecht startende motor. Toerental blijft, ook bij steenkoude motor, erg netjes en heeft geen golvend verloop. De klacht wordt het meest gemerkt indien de motor koud ‘onderin’ (bij een toerental tussen grofweg 15/1600 en 2000) moet oppakken in de tweede versnelling.Trouwens, ook voor mijn idee: Kunnen jullie mij vertellen of de ‘klachten’ bij drie genoemde problemen ook duidelijk van elkaar afwijken, of valt dat erg mee?
28 mei 2015 om 20:54 #18285911IS vaak de LMM. Zou je eigenlijk even om moeten wisselen van een 1,2 waarvan je weet dat er een goede opzit. Kun je het testen. Sloop exemplaren werken vaak niet en imitatie is ook niks. Origineel bosch is de beste optie.
29 mei 2015 om 12:28 #18285912Of gewoon uitlezen. Voor 2 tientjes kan je al wel een op-com clone vinden.
Dan weet je gewoon waar het vandaan komt.Als ik je verhaal zo hoor zou ik gokken op de lmm, maar is wel een gokje van €200.-.
29 mei 2015 om 15:14 #18285913Egr is t igg niet dan slaat die meteen aan met starten maar moet je 5/6 sec starten eer die loopt
29 mei 2015 om 15:21 #18285914Dank voor de reacties tot nu toe.
Om de twijfel weg te nemen laat ik de garage morgen even de auto uitlezen. Een plek waar ik graag kom, aangezien ik daar zeker niet bedonderd word. Oprechte lui, die graag met je meedenken. Hoe dan ook, morgenochtend willen ze even een diagnose stellen.Nu gun ik die gasten van de garage veel, maar een LMM kan ik heus zelf monteren.
Vanmiddag even geïnformeerd bij de Breezan. Daar willen ze me een LMM van Facet aansmeren, a 160 eur. ex BTW.
Ok, daar had ik even niet op gerekend. Ik wist dat ik op bedragen van nabij/boven de 120 euro moest rekenen. Maar is 160 ex. BTW niet erg veel?
Een andere zaak maakt het nog bonter, met prijzen van 194 (Hela) en 231 (Bosch) ex btw.Na voorgaande verhalen is de twijfel toegeslagen. Kan ik niet beter naar de sloop rijden, daar (deels op de gok) er twee meenemen en het risico lopen dat ik over een paar maanden weer op zoek mag naar een nieuwe/andere LMM? Of zijn er hier mensen die (betrouwbare) adressen weten waar voor minder LMM van kwaliteit worden geleverd?
Ohja, en de vraag…maakt het merk LMM nog veel uit (Hela, Bosch, Facet)?29 mei 2015 om 15:51 #18285915Even zoeken op de Duitse eBay levert je als het goed Is een bosch lmm op van rond de 100
31 mei 2015 om 13:02 #18285916Bosch orgineel pakken! 107 euro inclusief verzenden duitse ebay!
1 juni 2015 om 13:25 #18285917Niet gaan lopen kl*ten met andere merken, gewoon een nieuwe bosch kopen.
Die €234,- klopt wel, is de adviesprijs van bosch. Lmm is een dure grap.
Bij de meeste automaterialenzaken kan er wel 10-20% van de prijs af, als je daar om vraagt.
En anders idd op internet goed zoeken…3 juni 2015 om 18:02 #18285918Allen hartelijk dank voor de reacties.
Hierbij ff kort wat is gebeurd.Afgelopen zaterdag naar de garage gereden en daar de Corsa laten uitlezen. De éne foutmelding na de andere (meldingen over lambdasonde en luchtmassameter, maar ook over ‘temperatuur toerentalsensor). Hoe dan ook, de monteur merkte zelf ook dat er iets mis was.
Na het controleren van de bougies (monteur wilde zeker zijn dat het daar niet aan lag) is de automaterialenzaak gebeld. Bosch was te bestellen, maar niet voorradig. Deze zou dus pas op z’n vroegst maandag worden geleverd. En aangezien ik deze week weer in oost Nederland ben en de garage in het mooie Zeeuwse land ligt (waar ik van oorsprong vandaan kom), kon er zo snel niets worden gemonteerd. Het zat de monteur (en mij) toch niet lekker, dus zijn we ‘even’ naar de sloop gereden.
Een ‘originele tweedehands’ Bosch voor 20 euro’s geïnstalleerd, nieuwe slangklemmen erop gezet (wat zijn dat toch ondingen, die originele Opel-klemmen) en zowaar: het reed enorm beter!
Na een testrit de boel nog even laten uitlezen en jawel hoor: Het euvel is verholpen! Auto trekt weer netjes vloeiend door en houdt niet in.Mocht deze LMM binnen één jaar nu de geest geven, dan schroef ik er wel een nieuwe op. Voor nu ben ik in ieder geval enorm geholpen met een sloopexemplaar. Wat mij betreft meer dan het proberen waard.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.