Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Lince Zafira A 2.2 uit 2001
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juli 2011 om 21:36 #17240154
Op 1 juli 2011 een Zafira A gekocht bij De Groot in Soesterberg, Donderdag 7 juli kon ik hem afhalen.
Zo zag hij eruit, toen ik hem ophaalde bij de dealer.
Eerst de auto aangekomen in Dordrecht:
En hier de achterkant. Visje en Zafira en motoraanduiding heb ik al erafgepeuterd, lijmlaag zit hier er nog op.
Lastig te zien, maar linksonderin aardig wat swirls erin zitten:
Motorruimte mag hier wel ff schoongemaakt worden.
En zo is ie geworden.
Volgende artikelen ga ik gebruiken om de Zafira weer wat kleur te krijgen.
12 juli 2011 om 21:37 #17905871Checklist:
1. Mistlamp zit vocht in
2. Barst in achterlicht (komt goed uit, gaat toch nieuwe witte in) DONE
3. Parkeersensoren, kijken of dat gaat lukken
4. Blinderen DONE
5. Stuur staat niet recht, dus moet nog uitgelijnd worden DONE
6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.
7A. Moet 4 nieuwe banden hebben
7B. Nieuwe velgen
8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.
9. En ik ga een grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE
Inspectie stond ook in het scherm. Kan ik dat zelf wissen overigens?? Of moet garage dat doen? DONE
10A. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE
10B. Waarschijnlijk opnieuw synchroniseren. Is dat zelf te doen?? DONE
11. Detailbeurt DONE
12. Airco doet het niet / wordt niet koud.
13. Motorkapkabel vervangen. DONE12 juli 2011 om 21:39 #17905872Volgende punten reeds behandeld; Sleutel gesynchroniseerd na batterij vervangen. Hij doet het weer. Voor de mensen die het niet weten; deuren dicht en sleutel in contact draaien (niet starten) en knopje ingedrukt houden. Klaar
Ander punt was knipperlichthendel weer gangbaar maken:
Heb wat foto’s geschoten:
2 schroeven verwijderen achter het stuur; links en rechts zit er 1. Dan kan je bovenbedekking eraf halen
Bovenop zitten nog 2 schroefjes,die draai je los en 1 schroef onderzijde, dan heb je wat meer ruimte.
Knipperunit eruithalen door 2 lipjes in te drukken, boven en onderzijde:
Waar de hendel in valt, zit in een kastje, die ook los klikken.
Het witte palletje, daar zit een veer in, die heb ik wat verder van elkaar getrokken, zodat ie wat strakker staat.
1. Thermostaat vervangen. Ik ging naar de dealer toe, magazijnman keek me raar aan. Hij had nog nooit een thermostaat verkocht voor een Astra/Zafira. Was ook niet op voorraad, ook niet bij dichtsbijzijnde dealers. Dus heb maar een thermostaat bij de autohandel gehaald. Kostte me 10 euro :D
Oude thermostaat heeft zeker zijn tijd gehad. Rubbers van oude thermostaat dwarrelt wel ergens in mn systeem nu…maar goed.Had overigens ook lampadapters besteld voor de Zafira. Wilde deze doorzagen om er xenon in te bouwen. Dus ik kreeg ze netjes. Onderweg naar de auto, zag ik dat het Astra G adapters waren. Dus ik ga terug, zegt die man. Deze moeten het zijn, er zijn geen andere.
Dus ik zeg: 100% zeker dat deze fout zijn. Ook zijn collega wist niet dat er in een Zafira andere adapters waren.
Dus ik kreeg mn geld terug. Schijnbaar waren er volgens de magazijnman Bosch en Valeo koplampen, ik had de Valeo…
Heb denk ik 10 Zafira’s in mn handen gehad, ik ken ze niet anders dan…”Valeo”…maargoed.2. Grote beurt uitgevoerd; Oliewissel, Oliefilter, Luchtfilter, Interieurfilter, bougies en brandstoffilter vervangen. Koelmiddel was redelijk goed, maar door thermostaat vervangen, toch zo’n liter of 3 a 4 ververst.
3. Inspectie gereset. Voor de mensen die het niet weten; Dagteller ingedrukt houden en auto op contact zetten.
12 juli 2011 om 21:43 #17905873Inmiddels met de tapijtreiniger binnenbekleding schoongemaakt; Dashboard + deurpanelen etc schoongemaakt + start van detailen.
Maandag 11 juli was de 1e 4 uur van het detailen; inclusief afplakken. Velgen en banden ga ik niet doen, liggen volgende week nieuwe onder waarschijnlijk, dus dan doe ik het wel.
Eerst het afplakken:
Hier de volledige rechterkant gedaan, enkel lakgedeelte. Plastice delen, moet nog behandeld worden.
Motorkap is nog niet gedaan, verschil is redelijk te zien. Foto is met een telefoon gemaakt, dus beeld is niet heel super.
Hopelijk kan ik het donderdag afmaken.
12 juli 2011 om 22:12 #17905874Inmiddels zijn de lijmresten van de logo ook eraf, zit nog wel een klein afdrukje in, maar hoop dat ik grootste gedeelte eraf kan polijsten.
Visje:
Zafira:
Uiteraard op een auto van 2001; wat lakschades, steenslag en sommige krassen zijn heel erg diep. Ben ermee bezig, hoop dat ik het kan camoufleren:
Dit zijn de punten onder andere:
Zo ga ik het behandelen, dit is even van de motorkap:
steenslagpitjes langzaam in meerdere lagen opvullen met lak, dan overtollige wegschuren en dan polijsten. Hoop dat het goed komt.
13 juli 2011 om 21:14 #17905875OK, ik vond het allemaal maar een beetje te lang duren. Afgelopen zondag bezig geweest met detailen toen niks meer gedaan, enkel lak aanbrengen op steenslagpuntjes.
Vandaag vond ik het genoeg geweest, sommige zijn nog niet helemaal goed, maar dat moet maar.
Ben dus met een schuurpapiertje over mn overtollige lak gegaan, beetje aan de grote kant, maar goed. Denk dat het wel goedkomt.15 juli 2011 om 20:06 #17905876Vandaag mijn detailbeurt afgemaakt, was wel ff een tijdje zoet geweest. Achteraf ben ik nog wat vergeten, kijken of ik het nog ga doen.
De stapjes:Motorkap weer glad gemaakt. Resultaat is redelijk, pitjes zijn nog wel goed te zien. Dus denk dat ik het niet meer ga doen, ik hou het wel met lakstift op steenslag.
Bij linkerachterlicht, zat nog een diepe kras, heb hem een klein beetje opgevuld en ook opgeschuurd.
Zo was het;
Zo is het geworden:
Hier enkel gepolijst, nog geen voeding en sealant.
Lak is in orde nu, enkel de trims zien er niet uit.
15 juli 2011 om 20:09 #17905877De trims…..weer afplakken:
ex-Zafira logo. Logo is wel te zien, als je van onderen kijkt, richting licht. Ik kon wel een groffere compound gebruiken, maar ik laat het zo.
Voorbumper ook gedaan:
Totaalplaatje:
15 juli 2011 om 22:05 #17905878So zeg, die is mooi geworden :O
15 juli 2011 om 22:49 #17905879Hij is nog niet klaar :p
Trekhaak heb ik er vandaag onderuit gehaald.
Ramen worden nog geblindeerd; ook omdat er geen alarm in zit, dus wordt extra hard rammen, wil je erdoorheen komen.
Andere velgen staat op de planning over 3 weken.En dan is mn geld wel op.
16 juli 2011 om 02:18 #17905880goed bezig!
mooi ding king:16 juli 2011 om 18:15 #17905881Vandaag; 4 deukjes eruit laten halen bij Carclean, waarvan er 2 is gelukt. 1 voor de helft weggehaald, dus nog steeds goed zichtbaar en nog 1, zo goed als weg. Ziet er dus weer wat strakker uit.
Toen thuis; motorkap kabel vervangen.
Oude had nog zo’n tekentje erop zitten, nieuwe is helemaal blanco. Heb de oude maar over gezet, want stel je voor dat ik morgen niet meer weet, waar dat hendeltje voor is.
Vervangen is redelijk goed te doen, heb er ook geen foto’s van gemaakt; maar let wel op!!
Mantel van de kabel, niet te dicht bij slot doen, daar had ik dus niet opgelet. Resultaat; kap dicht en ik kreeg hem niet meer open, omdat de kabel zelf tegen de mantel aankwam. Ben dus onder de auto gaan liggen, met mn arm door de motorruimte heen; kabel omgevouwen en mn broer aan de hendel laten trekken. Geen leuke klus.18 juli 2011 om 16:24 #17905882Vandaag achterlichten vervangen, moet zeggen….vond het bij andere auto’s altijd mooier :P Moet er even aan wennen volgens mij.
Heb er tijdelijk even oranje knipperlichten ingepropt, komen zilvere bollen in.hier half om half
Hier helemaal
18 juli 2011 om 16:44 #17905883Mooie wagen zo hoor!
18 juli 2011 om 16:53 #17905884Netjes :thumb
18 juli 2011 om 20:30 #17905867Laatste puntjes worden op de i gezet;
Dinsdag wordt het geblindeerd
Woensdag uitlijnen
Donderdag wordt spoel van de aircopomp vervangen en condensor vervangen
Mistlampen heb ik al binnen, dus die moet ik nog erop zetten.Blijft niet veel meer over van mijn lijstje :D
Moet nog even achteraan gaan, van mn thermostaat, die is nog niet goed. Wil heb ff goed krijgen.19 juli 2011 om 17:15 #17905869EHm….afgelopen zaterdag bij Carclean geweest, daar hadden ze een meeting.
De 1e 200 bezoekers kregen een goodiebag…Dit was hem dus….lekker GRATIS!!!
En vandaag kreeg ik deze binnen met de post….
Kleine flesjes ga ik meenemen voor in de auto :P
Ben voorlopig ff genezen voor een paar weken :P
Vandaag ook mn auto uitgelijnd, die rijdt dus weer redelijk recht. Trekt nog een beetje naar links, over paar weken nieuwe velgen en banden, dan moet het allemaal goed zijn. Was ook al vantevoren gezegd, dat mn banden er niet best uit zagen.
Overigens….volgens mij is mn spaarvarken best wel leeg nu :(
19 juli 2011 om 17:19 #17905868Vandaag ook mijn auto laten blinderen;
Voorzijruiten zijn met 65% folie gedaan, de achterruiten met 20% folie.Hier is het nog een groot verschil, er zit nog niks op mn voorzijruit.
Zo ziet het er nu uit.
Hier lijkt de achterzijruiten heel donker, maar in het echt, kan je gewoon nog door de auto kijken. Door de reflectie zie je op foto niet meer. En ook nog door donkere achtergrond (hekken) lijkt het nu extreem donker.
Zo ziet het er van binnen uit:
De zijruiten zijn normaal al iets donkerder als de voorruit. Nu is dit genomen van de binnenkant.
Hier de voorruit vergeleken met de voorzijruit
Hier de voorzijruit vergeleken met de achterzijruit;
Hier zicht naar achteren met 20% doorlaatbare folie:
20 juli 2011 om 22:21 #17905885Vandaag thermostaat voor de 2e keer vervangen voor OEM……temperatuur schommelt nog steeds. 80 graden geeft ie aan op de snelweg. Volgens de papieren gaat de thermostaat open op 94 graden…….
Snapt er geen zak van.
21 juli 2011 om 20:35 #17905886Geluk of pech??
Vandaag bij de aircoboer geweest; Mobiliteitservice Thomassen. Prima jongens;
Kwam daar dus voor mijn airco reparatie. Had bij de koop van de auto afgedwongen dat mocht er reparatie nodig zijn, dat het dan op 50/50 basis zou zijn. Dus het scheelt altijd de helft :PVandaag aangekomen; kreeg na een half uur al wat slecht nieuws te horen.
Spoel van de pomp was defect en lekke condensor, maar goed; schade valt dan mee.Condensor gedemonteerd, was al niet de originele. Vorige beun had er een te lange bout erin gedraaid. Dus toen de bout eruit ging; lekte ie koelvloeistof. Oftewel een nieuwe radiator.
Nu de condensor en de radiator eruit zijn, pomp demonteren, maar ook deze was al niet orgineel en ook deze was overleden. Lagers kraakten al en pomp draaide niet.
Helaas was de pomp niet voorradig, dus die wordt er volgende week erin gezet.
Ik heb nu dus een nieuwe condensor, nieuwe radiator en een nieuwe aircopomp straks. Had er niet op gerekend, maar als ik maar 50% hoeft af te rekenen, scheelt gelukkig weer wel. Alles nieuw en met garantie op de airco.Hier wat foto’s
De pomp
Onderste rij van de condensor zat er al raar bij.
Oude radiator:
Even uit mn hoofd gezegd is voorste doos de condensor en achterste doos de radiator. Een nieuw Behr/Hella.
23 juli 2011 om 11:30 #17905887Nieuwe checklist:
1. Mistlampen vervangen DONE
2. Nieuwe achterlicht met witte knipperlichtDONE
3. Parkeersensoren DONE
4. Blinderen DONE
5. Uitlijnen DONE
6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.
7. Nieuwe velgen + nieuwe banden hebben
8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.
9. Grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE
10. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE
11. Detailbeurt DONE
12. Airco doet het niet / wordt niet koud.
13. Motorkapkabel vervangen. DONE
14. Distributieketting vervangen23 juli 2011 om 20:02 #17905870Je pakt het wel goed aan zeg! Ding is straks weer tiptop in orde!
24 juli 2011 om 19:42 #17905888Vandaag niks aan de Zafira gedaan; maar aan mijn ex-auto. Auto is nu van mn vrouw :P
Heb de BMW een detailbeurt gegeven. Hij is zo goed als af. 1 ding moet nog gedaan worden en dat is “bandenzwart”
Foto’s zijn met telefoon genomen.
24 juli 2011 om 20:31 #17905889geblindeerde ruiten ziet er erg goed uit. :thumbup
nog een vraagje over die distr. ketting, waarom wil je die vervangen, hoor je rare geluiden?
hoe weet je of je hem moet vervangen, ik heb ook een 2.2 uit 2001, met 150.000km.. ik hoor nog niks bij mij.
hoe is het benzineverbruik bij jouw? ik krijg hem niet boven de 1 op 10.
greetzz Kim24 juli 2011 om 20:43 #17905890Distributieketting is een “kwaal” bij de 2.2 motoren. Er is een modificatie geweest, waarmee het is opgelost. Echter ik weet niet of dit bij mij is gebeurd. Dus dan het zekere voor het onzekere, nogmaals zelf vervangen. Dan weet ik het zeker.
Luisteren kan met koude motor. Eerst de motorkap open en dan starten. Zonder oliedruk kan je een lichte ratel horen. Dit is dan de ketting. Zodra hij op druk komt, zou het geluid weg moeten zijn.
Heb 2 weken geleden oliebeurt uitgevoerd, maar binnenzijde motor is wat aan de vuile kant. Ik ga dus nog een keer een oliewissel doen met motorreiniger. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.