Forumindex › Forums › Modellen › Astra › lichtschakelaar Opel Astra G 2001
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2012 om 17:18 #17249353
Beste mensen,
Ik heb ergens gelezen dat je een lichtschakelaar zonder voormistlampen om kan bouwen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Zo ja, kan die persoon het mij uitleggen?
Ik heb mistlampen in de voorbumper gebouwd en ga een dezer dagen een relais halen.
Alleen de schakelaar moet vervangen/omgebouwd worden.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb wel ergens iets gelezen in de duits, maar mijn duits is niet zo goed.Graag hoor ik van iemand
J R.
8 juni 2012 om 07:10 #18034197Als ik me niet vergis staan hier voldoende topics over hoe je mistlampen kunt inbouwen en welke relais enzo je nodig hebt.
1- Je hoeft alleen maar een lichtschakelaar te zoeken voor de g. die ook de knop heeft voor de voormistlampen.
2- Je kunt de oude lampenschakelaar heel makkelijk eruit halen met 2xplatte schroevendraaier links en recht in het midden
van de schakelaar voorzichtig te druk dan komt de lampenschakelaar naar voren toe. Je kunt hiervoor ook 2 bank pasjes
gebruiken om te voorkomen dat je het interieur niet beschadigd. Daarna de nieuwe schakelaar terug plaatsen is kliksysteem.Veel succes ermee.
9 juni 2012 om 18:01 #18034198Het makkelijkst is wat hier boven staat; eentje halen met de juiste knoppen er al in.
Maar; ze zijn om te bouwen, dat heb ik ook gedaan. Je hebt dan 2 schakelaars nodig, aangezien je wat onderdelen dubbel nodig hebt. Het uitwendige is simpel, je haalt de schakelaar uit elkaar, en het ‘blinde’ kapje er vanaf. Die vervang je met de andere achtermistlicht-knop.
Binnenin is het wat lastiger. Je moet op de ‘sloop’schakelaar het knopje waar het pookje van de schakelaar op drukt van de printplaat desolderen en op de juiste plek op het printje van de ander solderen. De tracks liggen er al, je moet alleen het fysieke knopje solderen. Als je dat gedaan hebt zet je het geheel weer in elkaar, en test je het knopje. Je moet een duidelijke “klik” horen als je de knop indrukt, gelijk aan de ander. Alle andere contacten (dus die naar de auto toe) zitten al achterop de print. Het gaat puur om de switch op de print en het fysieke knopje aan de buitenkant.Ik heb even zo snel geen foto’s van mijn ombouwsel, maar uiteindelijk ziet het er dus zo uit:
De linker is voor de voor-mistlampen en de rechter voor de achter-mistlampen. Zelfde logo, andere kant van de auto. (Als iemand nog een defecte schakelaar mét de juiste knop heeft voor een sloopprijsje hou ik me uiteraard aanbevolen. ;) )Ik heb nu nog wat overblijfselen van verschillende lichtschakelaars op zolder liggen. Ik heb er toen 2 van de sloop meegenomen, waarvan er 1 defect bleek (maar van buiten erg mooi), de ander erg lelijk en afgeragd maar werkte wel goed, en de derde die al in de auto zat bij aankoop. Als je wil kan ik wel wat foto’s schieten van de printjes en welke knopjes je moet hebben.
11 juni 2012 om 13:42 #18034199Bedankt voor je uitleg, maar als je voor mij enkele foto’s wilt schieten dan wordt het voor mij een stuk makkelijker (hoe ik het zelf niet uit te zoeken).
Alvast bedankt voor je moeite.Groeten Jack
12 juni 2012 om 13:21 #18034200Ik heb net even op zolder gekeken in de Grote Bak met Meuk, en ik kan nog maar 1 schakelaar vinden. Ik denk dat ik ergens die andere weggegooid heb. Zodra ik ‘m vind laat ik het je horen.
Wat je nodig hebt:
– 1 ‘gewone’ lichtschakelaar (met 1 keer mistachterlicht)
– 1 knopje voor het voor-mistlicht OF een knopje voor het achter-mistlicht
– 1 circuitje voor het interne knopje.
– 1 veertje voor achter het nieuwe voor-knopje
– 238.497x geduld, zoals bij alles. ;)Sorry voor de kwaliteit foto’s. Ik had alleen m’n iPhone binnen handbereik.
Je neemt een platte schroevendraaier, en die steek je tussen het randje van de lichtschakelaar en de achterkant. Je ziet op de zijkant allemaal bolletjes zitten en het idee is om die bolletjes door het gaatje te krijgen en eruit.
Dan komt dat dus zo uit elkaar.
Binnenin zie je dan het draaimechanisme zitten van je lichtschakelaar en een circuitje. Die neem je eruit (zit gewoon geklikt op de zijkanten), waarbij je oplet dat de veertjes die er achter zitten niet wegspringen. Die zorgen voor contact tussen het circuitje en de schakelaar zelf richting auto.
Hier zie je het knopje zitten wat de achtermistlampen bedient. Daar heb je er dus 2 van nodig. Als je een tweede circuitje hebt liggen moet je deze dus lossolderen van de achterkant
Op de achterkant zie je de 4 contactjes van het knopje zitten, en aan de andere kant 4 ‘schone’ plekjes. Daar moet het nieuwe knopje in komen. Met de soldeerbout het tin verhitten, nieuwe knopje er doorheen drukken, en vastzetten. Het circuitje is nu klaar.
Dan haal je het blinde kapje aan de buitenkant eraf, en doe je daar een knopje in met een veertje er achter, zodat deze op zijn plek klikt. Goed kijken hoe de rechter zit, zo maak je de linker ook. Dan zie je al dat het knopje ingedrukt wordt door het nieuwe mistlampknopje. Je hoort ook het tikken van het knopje.
Alles weer in elkaar zetten, in de auto bouwen, en testen of het werkt.
Dit is wat ik allemaal nog zo snel kon vinden op zolder. Je mag dit hebben voor 5 euro, dan heb je
– 2 veertjes voor achter het mislampknopje
– een zelfgebouwd mistlampknopje (is niet mooi, maar voldoet wel even totdat je er 1tje op de sloop vindt)
– een circuitje met het juiste knopje om eraf te halen
– een buitenkant met draaiknop. Leuk voor op de koffietafel of zo. ;)Als je dit wil hebben, 5 euro + verzenden (6,75) en het is voor jou. :thumb
12 juni 2012 om 14:17 #18034201Ik heb nog een splinternieuwe schakelaar liggen.
Met voor en achter mistlamp.
Je hebt een pm ;)12 juni 2012 om 14:29 #18034202Dat is wel een stuk makkelijker ja… ;)
12 juni 2012 om 16:35 #18034203En wat moet die schakelaar kosten dan?
12 juni 2012 om 17:39 #18034204Je mag de schakelaar voor 30 euro hebben.
Opsturen kan ook.
Stuur anders maar een pm anders is het net zo een marktplaats topic. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.