Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Licht vliegwiel en snelle koppeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 september 2010 om 16:30 #17225738
Binnenkort mijn koppeling vervangen van de calibra.
Dacht misschien gelijk zo’n licht vliegwiel en andere koppeling erin als het niet al te duur is.Graag advies, en linkjes waar ik wat kan krijgen.
Is gewoon nog voor normaal straatgebruik trouwens.
Gr Menno ;)
9 september 2010 om 17:06 #17726715Wat hoop je ermee te bereiken ?
9 september 2010 om 17:26 #17726716Nouja daarmee zou ik als het goed is toch een stuk sneller moeten kunnen optrekken?
Later misschien nog andere nokkenassen enzo, maar koppeling is nu op dus ik dacht misschien gelijk wat anders monteren king:9 september 2010 om 17:30 #17726717Mijn ervaring is dat een race koppeling verschrikkelijk irritant is bij file rijden.
Een lichter vliegwiel zou je wel kunnen doen, maar ik denk dat de brandstofdruk verhogen meer helpt bij het sneller accelereren van een standaard C20NE.
Dus als je het vliegwiel vervangt door een lichtere, probeer daarna dan de brandstofdruk eens op 3 bar te zetten ;)
9 september 2010 om 18:49 #17726718Waar verkopen ze die onderdelen?
En toevallig misschien nog iemand een orginele koppeling tekoop?Gr Menno
14 september 2010 om 10:44 #17726719Vliegwiel af laten draaien bij Biesheuvel kost rond de 90 euro, en dan gewoon standaard koppeling van en luk erin en het is :thumbup.
Wat Freek zeg over de brandstofdruk is ook een goede, zeker in combi met een ander uitlaatspruitstuk en evt. een lexmaul inlaat.
Gewoon stap voor stap is dit goed te bekostigen en blijf het ook leuk omdat je dan steeds iets nieuws hebt.
succes
15 september 2010 om 07:55 #17726720Brandstofdruk verhogen… kan dat gewoon met een benzinedruk regelaar? Levert de pomp genoeg, zeg maar? Of moet er dan ook een krachtiger pomp op?
Regelaar moet sowieso, volgens mij, omdat de standaard regelaar allicht bij een lagere druk benzine in de retourleiding stuurt.15 september 2010 om 08:03 #17726721origineel gepost door McKaamos
Brandstofdruk verhogen… kan dat gewoon met een benzinedruk regelaar? Levert de pomp genoeg, zeg maar? Of moet er dan ook een krachtiger pomp op?
Regelaar moet sowieso, volgens mij, omdat de standaard regelaar allicht bij een lagere druk benzine in de retourleiding stuurt.alle multipoint pompen van opel zijn gelijk,
dus als een calibra met phase 3 chip 280 pk drukt met deze pomp, dan kan een standaard c20ne ook wel voorizen van 3 bar brandstofdruk ;)
15 september 2010 om 08:33 #17726722Ahh ok, dus gewoon een andere drukregelaar er op plempen, en dan ben je al weer klaar :)
Dat is al waar ik op zat te hopen, zeg maar :P15 september 2010 om 08:47 #17726723maar waar ik een beetje mee zit,
een snelle koppeling bestaat niet, wel een koppeling die meer vermogen aan kan, (neem dan een van een c20xe als je dat wilt (wel icm drukgroep en druklager)
door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)
c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.
16 september 2010 om 05:16 #17726724origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)
c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.
En toch is een licht vliegwiel wel wenselijk, of het nou een c20ne, 20seh of een c20xe is. Ik heb ze op alle 3 gehad en vind het super. Maar wat je zegt over een c20xe ben ik wel met je eens, omdat deze hoogtoerig is en dus ook pas bij een hoog toerental zijn vermogen krijgt, heb je hier het meest profeit van je lichte vliegwiel.
16 september 2010 om 07:18 #17726725origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
maar waar ik een beetje mee zit,een snelle koppeling bestaat niet, wel een koppeling die meer vermogen aan kan, (neem dan een van een c20xe als je dat wilt (wel icm drukgroep en druklager)
door een lichtvliegwiel win je geen vermogen alleen de motor komt sneller op toeren wat wenselijk is bij een hoog toerige motor zoals de c20xe (of een flink aangepakte 20seh)
c20ne heeft juist in lage toeren power.. of je moet er een andere nokkenas in wilen doen.
Een “snelle koppeling” is een koppeling die heel snel grijpt door een hoger wrijvingscoefficient ;) Daardoor kan je de pedaaluitslag kort houden en gaat hij zich meer gedragen als een aan/uit systeem.
Dat is wenselijk in de racerij waarbij je de koppeling inramt, schakelt en dan je poot zo snel mogelijk weer omhoog trekt.
Daardoor kan je sneller schakelen en verspil je minder tijd die je anders kan besteden aan gasgeven.16 september 2010 om 08:26 #17726726dat zeg ik gamma
16 september 2010 om 17:58 #17726727origineel gepost door sebastiaankadettcabriogsi
dat zeg ik gammaNee, Karwei ;)
Anyway, dat een koppeling sneller grijpt betekent niet dattie meer vermogen kan hebben. Het kan netzogoed zijn dattie bij meer motorvermogen belabberd werkt omdat de motor hem dan net zo hard verslijt als een gewone.
In de praktijk komt dat eigenlijk niet voor, maar het kan ;)Wat ik uiteindelijk duidelijk probeer te maken is dat “snelle koppeling” een correcte term is en niet persé een koppeling hoeft te zijn die hoog vermogen aan kan.
16 september 2010 om 20:29 #17726728Ik heb een afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel gekocht van marktplaats.nl af.
En dan doe ik er gewoon een orginele koppeling op.Op 3 bar gaan rijden lijkt me ook wel wat, kan iemand die dat gaat doen een paar fototjes maken van hoe/waar je dit erop zet die regelaar.
Een Lexmaul inlaat en spaghetti uitlaatspruitstuk heb ik al, nokkenasje staat ook nog op het verlanglijstje.
En dan chippie uiteraard, ben nu wel heel benieuwd hoeveel pk’s je daar dan bij elkaar uitkrijgt :)17 september 2010 om 05:09 #17726729origineel gepost door CalibraMenno
Ik heb een afgedraaid en gebalanceerd vliegwiel gekocht van marktplaats.nl af.
En dan doe ik er gewoon een orginele koppeling op.Op 3 bar gaan rijden lijkt me ook wel wat, kan iemand die dat gaat doen een paar fototjes maken van hoe/waar je dit erop zet die regelaar.
Een Lexmaul inlaat en spaghetti uitlaatspruitstuk heb ik al, nokkenasje staat ook nog op het verlanglijstje.
En dan chippie uiteraard, ben nu wel heel benieuwd hoeveel pk’s je daar dan bij elkaar uitkrijgt :):thumbup.
Een chip op maat zou helemaal een kersje op de slagroom zijn. Dit moet je uiteraard wel als ALLERLAATST doen, :vertag. Alles word dan goed afgesteld en je weet gelijk hoeveel vermogen dat je hebt.succes
25 september 2010 om 21:00 #17726730richting de 140 moet je wel komen met die setup… ik had met de spag en lexmaul 120pk en 190 nm koppel..
26 september 2010 om 12:34 #17726731Maar 5 pk extra door een lexmaul en spaghetti spruitstuk wil je zeggen?
Zou me wel tegenvallen al met al, hoop dat ik op iets van 150 pk kom!26 september 2010 om 16:46 #17726732ik heb hem op de rollerbank gehad toen.. maar vergeet niet dat die 120 pk uit een motor komt die al 2 ton + gelopen heeft en uit 93 is…
denk niet dat ie evenveel pk’s heeft als dat ie nieuw uit de fabriek kwam.26 september 2010 om 18:00 #17726733jij doe er nog een andere nokkenstok in en brandstof druk verhogen, 140pk idd haalbaar meer dan dat kost al gouw veel.
26 september 2010 om 18:03 #17726734tja wat is teveel, als je het zelf kan doen/monteren.. nokkenas kost rond de 200 euro geloof ik.. of gewoon ff goed speuren.
1 oktober 2010 om 11:10 #17726735origineel gepost door CalibraMenno
Waar verkopen ze die onderdelen?
En toevallig misschien nog iemand een orginele koppeling tekoop?Gr Menno
neem een c20xe koppeling, drukgroep, en druklager, dit voeldoet meer dan.
licht vliegwiel vind ik zelf alleen helpen met motoren waar het vermogen vooral in de hogere toeren licht (wat bij c20ne echt niet zo is! dit is wel te veranderen dmv een nokkenas, maar hoe ver wil je gaan met een straat auto.
ik heb hier nog een 296 graden as liggen maar daarop loopt de moter beroerd stationair, ook dit is te verhelpen maar een echte chip op maat (die dit verhelpt) kost al gouw veel euries
mijn ervaring, een groep N systeem uitlaat en een hogere brandstofdruk doen het goed bij een c20ne :)
als je burnouts gaat trekken pak dan een c20xe koppeling anders is een standaard koppeling prima, en verschillende jongens in de drag race/ sprint die ik ken, en met c20ne, rijden/gereden hebben, rijden allemaal met standaard vliegwiel,
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.