Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Licht inhouden / stotteren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2010 om 22:56 #17221867
Update: zie laatste post
Ik heb het gevoel dat mijn C20XE meer kan dan dat ‘ie laat blijken. Namelijk tussen de 2500 en de 4500 RPM wilt ‘ie nog wel eens even licht hikken of stotteren. (met nadruk op lichtjes) Dit veroorzaakt het gevoel dat de auto heel veel mee moet slepen (aanhanger gevoel) Op hogere toeren is dit gevoel minder.
Heb inmiddels de bougies, brandstofpomp + filter vervangen. en dat scheelt behoorlijk. Maar ik ben er nog niet helemaal heb ik het gevoel. luchtfilter is ook recentelijk vervangen.
Brandstof-vlotter in de tank is vervangen i.v.m. roest en lekkage, tezamen de brandstofslang.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Of zou een simpele ECU reset al soelaas kunnen bieden?
Iemand vertelde mij dat het wel eens de brandstofdrukregelaar kon zijn?
31 mei 2010 om 16:45 #17680802Heb je je gasklep ook al eens schoon gemaakt?
Deze willen ook nog al eens vervuilen. Pak ook de randen van de klep goed mee!Wat betreft je brandstofdrukregelaar; misschien dat het membraampje gescheurt is wat er in zit, maar volgens mij komt dat niet vaak voor. Is het vacuumslangetje wat op de drukregelaar zit niet stuk?
Anders eens even een andere drukregelaar proberen
31 mei 2010 om 21:32 #17680803heb het zelfde probleem als Imperium. ik heb het idee dat de motor in een noodloop zit kan ook gewoon de stekker van het ontstekingshuis los trekken en dan gebeurt er niks motor blijft lopen en starten denk zelf dat de spoel die erin zit kapot is maaaaaaar hoe kan ik dat na meten ??????? heb ook bijna alles al vervangen zelfs een 3 bar brandstofdrukregelaar erop gezet daarmee loopt hij iets rustiger maar blijft licht inhouden:hmmz:hmmz:swear
1 juni 2010 om 06:48 #17680804Hoe zijn de bougiekabels van jullie??
En de verdeelkap (als het een M2.5) betreft.
Meet de kabels maar eens door.
De contactpinnetjes van de verdeelkap goed schoon maken of evt kap + rotor vervangen. €10 ben je klaar
1 juni 2010 om 22:35 #17680805benne allemaal nieuw . maar het klopt toch niet dat ik de stekker van de hall-sensor los kan trekken en dat de motor gewoon blijft lopen en of starten?!!
1 juni 2010 om 22:35 #17680806ps is idd een m2.5
2 juni 2010 om 13:50 #17680807Bougiekabels en verdelerkap + rotor zijn nieuw. Ook lijkt het er op dat de auto “misfired” als hij stationair loopt (en je hoort het ook als je 2000 toeren onbelast draait)
Ook lijkt het er op dat de auto meer inhoud en stottert wanneer hij koud is. Maar als hij warm is houdt hij niet meer in maar mis ik wel vermogen.. althans, zo voelt het.
Suggesties?
Even een opsomming wat er dus aan gedaan is tot nu toe.
Olie + oliefilter
Nieuwe uitlaat (100% origineel en gasdicht)
Nieuwe bougies (NGK BKR6EK) + rotorkap + rotor + bougiekabels (aftermarket)
Nieuwe luchtfilter
Nieuwe brandstofpomp + filterKlein filmpje van m’n uitlaat wanneer stationair: let goed op de laatste 5 seconden voor de misfire (je hoort het niet zo goed op de video maar om de 3 seconden ongeveer misfired ie/ploft ie wat)
http://www.youtube.com/watch?v=Nfa_rYC5Xsk
Nog eentje: http://www.youtube.com/watch?v=ufNDRbjrf8Y Nogmaals, je hoort het heel slecht ivm de microfoon.
Hoe kan ik uitsluiten dat dit lean misfire is? dus een verkeerde A/F ratio? want dan weet ik dat ik het moet zoeken in het brandstofsysteem..
2 juni 2010 om 16:24 #17680808Poe, dan weet ik het verder ook ff niet meer.
Hebben jullie al eens rondgevraagt op het Astra GSi forum?
Wel ff voorstellen daar, stellen ze zeer op prijs.Suc6:thumbup
2 juni 2010 om 18:59 #17680809injectoren vervuild/verstopt?
of hij zuigt valse lucht aan.dit zijn de eerste 2 dingen die mij te binnen schieten.
wat voor een kleur heeft je bougie?
3 juni 2010 om 00:13 #17680810origineel gepost door svdk20
injectoren vervuild/verstopt?
of hij zuigt valse lucht aan.dit zijn de eerste 2 dingen die mij te binnen schieten.
wat voor een kleur heeft je bougie?
1. Geen idee, hoe kan ik dit testen?
2. Koffiebruin
Bedankt voor je reactie.
3 juni 2010 om 19:10 #17680811Valse lucht aanzuigen kun je zo testen:
Met een bus remmenreiniger langs de vacuumslangen, inlaatspruitstukpakking, gasklep en injectors spuiten.
Als je tijdens het spuiten op een bepaalt deel merkt dat de motor anders gaat lopen, hoger in de toeren. Dan weet je dat hij daar valse lucht aan zuigt7 juni 2010 om 19:02 #17680812Nou ook geen valse lucht. Ook koelvloeistof temp sensor vervangen vandaag. Nog niet goed kunnen testen maar stationair hoor je hem nog steeds overslaan.
Wat ik denk, omdat ik ook een abnormaal verbruik heb (gem. 1:8) is dat de bobine de veroorzaker is, is dat mogelijk?
8 juni 2010 om 15:05 #17680813kan best je bobine zijn ja!
Probeer deze eens uit te wisselen met een andere
8 juni 2010 om 16:04 #17680814Nog tips voor een goedkoop adresje?
8 juni 2010 om 19:41 #17680815ik zou eerst ene via het forum hier proberen te regelen.
Of via het GSi forumNieuw kosten ze ongeveer €100 imitatie.
Stel de bobine is het probleem niet, heb je zo’n ding van 100 euro aan je kont hangen:hmmz
12 juni 2010 om 06:40 #17680816origineel gepost door GSI Racer
Valse lucht aanzuigen kun je zo testen:Met een bus remmenreiniger langs de vacuumslangen, inlaatspruitstukpakking, gasklep en injectors spuiten.
Als je tijdens het spuiten op een bepaalt deel merkt dat de motor anders gaat lopen, hoger in de toeren. Dan weet je dat hij daar valse lucht aan zuigtHoud er rekening mee dat er ook nog warme delen zijn aan een motor !
te vaak worden dit soort handige tips gegeven.
een cilinderkop is op bedrijfs temp. 200 graden celcius.
het zelf ontbrand punt van lichte brandstoffen zit vaak op 160-180 graden.dus kijk maar wat er gebeurt.
eh ohja bdp kabel gechecked ?
want als je bobine niet echt goed is dan denk ik dat je eerder zwarte bougies hebt.18 juni 2010 om 16:42 #17680817Nou het probleem met het schokken / inhouden als hij koud is, is nog niet opgelost. Heb inmiddels de temp sensor vervangen wat helaas geen enkel effect heeft gehad..
Op het moment dat de watertemp meter ook maar iets begint te lopen dan is het weg.. ook stottert hij nog maar heb nog geen bobine kunnen vinden..Maar het is toch vreemd dat hij alleen wat schokt als ie koud is? (Stotteren doet ie ook als ie warm is, maar dat is ontsteking denk ik)
18 juni 2010 om 18:36 #17680818zit net de post nog eens door te lezen welk merk aftermarket bougiekabels heb je want als ik het goed heb werken maar 2 immitatie merken goed bij opel. uit mijn hoofd dacht ik ngk en remu.
18 juni 2010 om 18:40 #17680819NGK Bosch BERU zijn de Betere
dan heb je nog die Goedkope Super LEAD oid, (deze heb ik nu al ruim 100.000km op de V6 zitten, naar alle tevredenheid / voorlopig meer km’s als de originele BERU kabels), en dan heb je nog een hele berg van die goedkope meuk..
Willem
18 juni 2010 om 21:43 #17680820Dat zou ik even moeten nakijken. Vandaag hebben we even BKR5EK bougies erin gedaan van een kameraad en daar loopt hij zover ik nu gemerkt heb niet anders op.. Wat me wel opviel is dat m’n bougies helemaal wit waren. nu zitten ze er ook nog maar 700 km in. Maar ze zien er uit alsof ze nog geen km hebben gereden. Dat lijkt me ook niet goed of wel.. Want stel hij loopt te arm.. hoe kan ik dat zeker weten? Aangezien het verbruik wel ontzettend hoog is.. 15l/100km gemiddeld. en dan doe ik rustig aan.
Compressietest met koude motor leverde het volgende op:
cil 1: 12 bar
cil 3: 11 bar
cil 4: 11.1 bar
cil 2: 12 barBest netjes toch?
En even heel wat anders, de brandstofpomp, horen jullie die als jullie de auto op contact zetten? bij mijn calibra hoor ik de pomp niet “primen” terwijl je dit op andere auto’s wel vaak hoort.. pomp is al vervangen trouwens, maar vroeg het me gewoon af.
19 juni 2010 om 06:42 #17680821Bougies:
deze komen uit een LPG auto (Z18XE) ..Jou bougie zit er redelijk netjes uit, tenzij er alleen korte stukjes mee gereden is, dan had ie donkerder mogen wezen.
kan een te arm mengsel zijn
– Temp Sensor (Motorregeling) (creme wit of Blauwe sensor)
– LMM
– Lambda sonde
– Vervuilde injectoren
– Benzine pomp welke te weinig levert
– Brandstofdrukregelaar doe op te lage druk afregelt
go on and on.Compressie:
– 11 a 12 bar is niet om over naar huis te schrijven, maar met koud meten valt de test meestal lager uit.
– Mijn C20XE Welke ruim 3ton weg had deed warm een Bar of 14 op alle cilinders.Willem
19 juni 2010 om 10:06 #17680822Vergis je niet in de bougies, ze zien er net zo uit als jouw meest rechter op de foto, spierwit dus.
LMM is getest. werkt gewoon.
Blauwe tempsensor (CTS) is vervangen.
Lambdasonde zou ik na moeten kijken, alleen dan zou hij veel te rijk moeten lopen? (verklaard wel het brandstofverbruik, maar niet dat hij arm loopt..)
Benzinepomp is recentelijk vervangen..
Brandstofdrukregelaar.. moet ik testen, weet alleen niet hoe.Compressie is idd gemeten met een koude motor, alhoewel de tester waarmee het gebeurd is ook niet meer 100% lekdicht is bedenk ik me net. ben al blij dat alle 4 de waardes mooi bij elkaar in de buurt liggen.
Maar heb jij een idee of jouw benzinepomp wel “buzzt / primed” als je de auto op contact zet? die van mij doet dat namelijk niet?
20 juni 2010 om 08:54 #17680823origineel gepost door Imperium
Maar heb jij een idee of jouw benzinepomp wel “buzzt / primed” als je de auto op contact zet? die van mij doet dat namelijk niet?
Dat hoort zo. Zodra je gaat starten gaat die pas draaien.
Dus je pomp draait dan al wel, voordat je motor aanslaat. Mits die op de originele manier is aangesloten, via de rood/blauwe draad van het brandstofrelais dus.20 juni 2010 om 09:01 #17680824origineel gepost door Imperium
Vergis je niet in de bougies, ze zien er net zo uit als jouw meest rechter op de foto, spierwit dus.LMM is getest. werkt gewoon.
Blauwe tempsensor (CTS) is vervangen.
Lambdasonde zou ik na moeten kijken, alleen dan zou hij veel te rijk moeten lopen? (verklaard wel het brandstofverbruik, maar niet dat hij arm loopt..)
Benzinepomp is recentelijk vervangen..
Brandstofdrukregelaar.. moet ik testen, weet alleen niet hoe.Compressie is idd gemeten met een koude motor, alhoewel de tester waarmee het gebeurd is ook niet meer 100% lekdicht is bedenk ik me net. ben al blij dat alle 4 de waardes mooi bij elkaar in de buurt liggen.
Maar heb jij een idee of jouw benzinepomp wel “buzzt / primed” als je de auto op contact zet? die van mij doet dat namelijk niet?
Spierwitte bougies duid op te arm mengsel..
en ja, daar gaat ie ook veel van verbruiken, al veracht je het tegendeel, maar de motor moet met een arm mengsel harder werken om goed vooruit te komen.
Als ie te rijk had gelopen had je wel Zwarte bougies gehad.
Willem
21 juni 2010 om 18:01 #17680825Hm lekker dan. Ik kan me nog wel herinneren dat ik onderstaand onderdeel heb vervangen van een 8klepper of een v6 uit mn hoofd. die van mij was doorgerot bovenaan.. verschillen deze dingen nog van model dan? want anders weet ik het ook niet meer.. constant gezeik met brandstof en deze auto..
hoe heten deze dingen eigenlijk en waar kan ik ze evt kopen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.