Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Licht aan overdag.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2010 om 20:42 #17224021
Hallo,
Wie rijdt er altijd met licht aan overdag?
Heeft al iemand een aansluiting gemaakt waarbij de verlichting automatisch aangaat indien het contactaangezet word?
Dus contact aan verlichting aan, contact uit verlichting uitMvg,
OPCer
28 juli 2010 om 06:54 #17704805ik rij lang niet altijd met licht aan. Maar de stukken langs het NH kanaal wel. Dat is zo onoverzichtelijk dat je haast wel wil anders wordt je niet gezien.
En zoveel draden meubelen dat de lampen aan gaan zodra je start is overbodig vind ik.
Wat je dan beter kan doen is led verlichting installeren die uit gaat als je de verlichting aan doet.
28 juli 2010 om 08:05 #17704806Zonder nadenken doe ik na het starten mn gordel om en het licht aan..
altijd.. Ik heb taxi gereden en dan zit je gewoon teveel op de weg om dat niet te doen.In nederland hebben de grijze en alle verdere donkere autos door ons typische weer nou eenmaal te vaak de kleur van het wegdek of de lucht.
Als het er ook nog eens bij regent zie je sommige kleuren autos gewoon echt niet meer.
Gezien worden is heel belangrijk en kost je hooguit af en toe een lampje verwisselen.
In Hongarije waar ik een tijdje woonde is het sowieso verplicht altijd licht aan te hebben.
Stadslicht zouden ze trouwens echt per direct uit autos moeten slopen..Op mn ouwe Honda brommert had ik het wel zo aangesloten dat als ie startte mn licht ook aan ging en pas uit ging als de motor weer uit was.
28 juli 2010 om 15:19 #17704807Gordel om, auto starten, licht aan… dat is mijn ritueel en moet je zeggen dat ik het vrijwel nooit vergeet het is net zo automatisch als de gordel om doen voor mij.
Ik heb het bij mijn moeder en zusje automatisch gemaakt met een universeel relais (want het originele dagrijlicht relais van Opel kost rond de 70 euro)
Je doet het als volgt:
Je neemt de constante + kabel achterop je verlichtingsschakelaar en die knip je door en maak je aan beide kanten van het relais.
Constante + vanaf de accu op pin 30 van het relais (eerste helft van het doorgeknipte draadje)
Plus die geschakelt gaat worden naar de verlichtingsschakelaar op pin 87 van het relais (de andere helft van het doorgeknipte deel)
Draad over contact op pin 86 van het relais (de draad die het op “contact” signaal geeft)
Massa op pin 85 van het relaisNu kan je de verlichting altijd aan laten staan en gaat de boel branden met auto op contact zetten.
(bij sommige type’s Opel kan je het met de Tech2 (laten) programmeren, vooral can-bus auto’s dus dat zijn o.a. Astra H, Zafira B, Vectra C)
28 juli 2010 om 15:22 #17704808Ik rijdt altijd met licht aan.
bij de combo zet ik het zelf aan, evenals bij de trucks op het werk.
Bij de vectra gaat dit automatich
Contact aan = tellerverlichting aan
Motor aan = buitenverlichting aanWillem
28 juli 2010 om 15:27 #17704809het is ook iets van een europese regel dat bij alle nieuwere auto’s automatisch de lampen aangaan.
Zelf rij ik ook altijd met de lampen aan, zien ze me iig net een stukje beter.
28 juli 2010 om 15:35 #17704810origineel gepost door Fearless
het is ook iets van een europese regel dat bij alle nieuwere auto’s automatisch de lampen aangaan.Zelf rij ik ook altijd met de lampen aan, zien ze me iig net een stukje beter.
Ze willen in Europa volgens mij vanaf 2012 verplicht stellen voor nieuwe auto’s dat er een dagrijlicht systeem opzit (met dimlicht of speciale lampen)
Dat het in Nederland niet verplicht is om met verlichting overdag te rijden heet o.a. te maken met de motorrijders vereniging(en) die claimen dat motoren dan niet meer opvallen tussen de auto’s omdat vrijwel elke motor standaard verlichting aan heeft en auto’s niet.
28 juli 2010 om 20:35 #17704811Hoort bij mij ook bij de standaard procedure, starten en licht aan……..altijd.
29 juli 2010 om 14:49 #17704812Altijd xenon aan :D
29 juli 2010 om 16:07 #17704813Alleen licht in het donker anders zie ik niet hoe snel ik ga
5 augustus 2010 om 15:55 #17704814origineel gepost door OPC Turbo
Je doet het als volgt:Je neemt de constante + kabel achterop je verlichtingsschakelaar en die knip je door en maak je aan beide kanten van het relais.
Constante + vanaf de accu op pin 30 van het relais (eerste helft van het doorgeknipte draadje)
Plus die geschakelt gaat worden naar de verlichtingsschakelaar op pin 87 van het relais (de andere helft van het doorgeknipte deel)
Draad over contact op pin 86 van het relais (de draad die het op “contact” signaal geeft)
Massa op pin 85 van het relaisNu kan je de verlichting altijd aan laten staan en gaat de boel branden met auto op contact zetten.
Werkt dit bij alle auto”s , niet opel bedoel ik?
mijn zafira gaat het vanzelf aan als het donker wordt, bij de auto van mij vrouw zou ik het graag altijd aan willen hebben.5 augustus 2010 om 16:49 #17704815Dit werkt bij alle auto’s.
Fiat, Lancia en Alfa hebben dit standaard zo zitten.
5 augustus 2010 om 17:13 #17704816dank je, ga het uit proberen.
laat het nog weten.6 augustus 2010 om 17:26 #17704817Vandaag een relais geplaats op aanraden van OPC turbo.
Werkt perfect, contact aan verlichting aan , contact uit of sleutel uit contactslot verlichting uit.
Is makelijk aan te sluiten, achter je zekering kast ligt de kabelboom naar je verlichtingsschakelaar.
Hierbij knip je de dikke rode kabel door, deze 2 kabels steekt je op het relais.
De massa en de contactschakeldraad heb ik even achter de autoradio weggehaald.
Deze steekt je ook op het relais.
En klaar is keesMvg,
OPCer6 augustus 2010 om 23:10 #17704818een how to maken lijkt me een goed plan…
12 augustus 2010 om 15:41 #17704819origineel gepost door martijn b.
een how to maken lijkt me een goed plan…How to gemaakt, helaas geen foto`s genomen.
Mvg,
OPCer
12 augustus 2010 om 16:07 #17704820Over het algemeen altijd licht aan overdag. Vindt dat je dan beter zichtbaar bent, zou bij wet eigenlijk geregeld moeten zijn net als in Zweden.
Ff iets anders, ook licht gerelateerd. Jongere auto’s (VW bijvoorbeeld) hebben een knipperlichtautomaat die het licht 3x laat knipperen als je het ff aantikt ipv de ene keer die onze wagens doen.
Is er een makkelijk aanpassing om dat voor elkaar te krijgen want vindt dat persoonlijk erg fijn. Dacht iets met het relais ook maar ben niet zo thuis in de electronica.
12 augustus 2010 om 18:39 #17704821@ viperjegts:
op e-bay staan van die modules te koop voor een paar euries.is wel vanuit duitsland.
ik rij altijd met licht overdag!wel stads i.c.m. mistlampen.
is wel “strafbaar” maar ziet dr beter uit ;)12 augustus 2010 om 18:58 #17704822Ik rijdt alleen met slecht weer met licht aan . als het
zoals de laatste tijd prachtig weer is niet.
Maar ik heb dan ook een bril dat scheelt natuurlijk.:P12 augustus 2010 om 19:50 #17704823origineel gepost door Vipertjegts
Ff iets anders, ook licht gerelateerd. Jongere auto’s (VW bijvoorbeeld) hebben een knipperlichtautomaat die het licht 3x laat knipperen als je het ff aantikt ipv de ene keer die onze wagens doen.
Is er een makkelijk aanpassing om dat voor elkaar te krijgen want vindt dat persoonlijk erg fijn. Dacht iets met het relais ook maar ben niet zo thuis in de electronica.
heeft mijn zafira gewoon standaard
13 augustus 2010 om 07:52 #17704824origineel gepost door martijn b.
een how to maken lijkt me een goed plan…How to:
Menn rijdt naar VOD.
Vraagt om dagrijlicht in te schakelen met Tech2.
VOD schakelt dagrijlicht in.
Afrekenen en klaar.De functie dat lampen automatisch aangaan zit namelijk al lang in de software. De nieuwere Opels.
13 augustus 2010 om 09:23 #17704825VOD ??????
13 augustus 2010 om 09:49 #17704826Thanx DEEF. Die moet ik maar is ff gaan bestellen dan!
origineel gepost door hennyw
origineel gepost door Vipertjegts
heeft mijn zafira gewoon standaard
Dat zeg ik, moderne auto’s van de afgelopen paar jaar. Mijne is van 2003 en toen was het er nog niet.
VOD = Vriendelijke Opel Dealer trouwens.
13 augustus 2010 om 10:25 #17704827wij hebben een OVOD = ON Vriendelijke Opel Dealer :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.