Levensduur motor….. Benzine/Diesel/LPG

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Levensduur motor….. Benzine/Diesel/LPG

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263616
    erik72
      Lid sinds:
      29 August 2013

      Waarom gaat in de regel een dieselmotor (veel) langer mee dan een benzinemotor?
      Is dat een gevolg van het diesel motor principe, of omdat er met een diesel veel vaker langere stukken gereden wordt?
      En hoe zit het met de belasting van een dieselmotor bij hogere toerentallen, langdurig duitse autobahn bijvoorbeeld op hoge snelheid?

      Groet, Erik.

      #18210531
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Effe inhaken op je vraag:

        1.Diesel:
        Is van nature een eerder “vettige” brandstof en dat verklaart al ten dele waarom ze langer meegaan….maar natuurlijk ook vanwege o.a. de hogere compressie werden oude diesels van steviger en meer materiaal gemaakt.
        Ook zaten er minder slijtagegevoelige onderdelen op.
        Moderne diesels worden (qua gewicht) steeds lichter, maar de prestaties schieten omhoog. Ook zijn ze tegenwoordig voorzien van zwaar belaste onderdelen zoals de turbo en allerlei elektronica.

        2.Benzine:
        Is van nature een “droge” brandstof en veel agressiever voor metalen.

        3.LPG:
        Erg droge brandstof die praktisch geen vervuiling bevat (dit zie je dan ook weer terug in de olie, deze blijft erg lang zuiver. Er kleeft echter één nadeel aan rijden op LPG…..indien je klepzittingen NIET gehard zijn (stalen zitting dus), loopt de klep op de duur in op de zitting en dat wordt een kostelijk grapje. LPG verbrand trouwens op hogere temp en dit kan bij oudere wagens wel eens aanleiding geven tot een kapotte of doorgebrande cilinderkop dichting.

        4.Puur persoonlijk (en mijn jaren achtergrond kennis gebruikende inzake auto & de ontwikkeling hiervan) kan ik vaststellen dat de moderne Diesels en Benzineblokken in levensduur niet ver ontlopen. Sommige benzine motoren rijden na een km stand van om en bij een 300.000 nog vrolijk rond en hun al dan niet Diesel broertjes zijn soms al lang “overleden”. Er zijn van die diesels die met moeite 200.000km halen (zelfs al rijde de eigenaar nog zo netjes) :hmmz
        Koop je een nieuwe, zal de verkoper je met gepaste trots vertellen dat deze moderne wondertjes der techniek makkelijk 500.000 Km kunnen draaien zonder revisie (en daar zullen ze vast gelijk in hebben).
        Kom een tijdje later dezelfde auto inruilen met 100.000+ Km en de auto lijkt onverkoopbaar…..

        Anekdote:
        Iedereen kent die verhalen wel, in de jaren 60-70 (tot de opkomst van die kleine snel draaiende dieseltjes – alla golf 15D. enkel als voorbeeld bedoelt), reden de meeste “handelsreizigers” met een Benz etc…(no offens), deze dingen gingen volgas niet veel harder dan een frisse 130km/hr.. Dat konden deze motoren bijna eindeloos volhouden en lm standen van 500.000 km en meer waren geen zeldzaamheid….Tot in de tweede helft van de 70er jaren VW de Golf 15D introduceerde, sneller en vooral lichter dan die oude Benzjes etc….De Heren reizigers (vergeef me de benaming), waren gewoon om steeds “volle gaaze” te rijden met hun trage en logge diesels….dus werd die kleine dieselmotor totaal niet ontzien en tja….de astronomische km standen verdwenen als sneeuw voor de zon!!!
        De huidige generatie “dieselmotoren” zijn alle ziek in het zelfde bedje….veel te veel “opgefokt” en vooral erg onderhouds gevoelig. (lees gerust: DUUR). Indien men niet te veel km maakt op jaar basis (en ik weet niet wat men in NL als norm hierover aanhoudt), baat het niet om te investeren in een diesel auto. Hier gaat het niet alleen over aankoopprijs etc…maar over de hogere onderhoudskosten/gevoeligheid van de diverse dure onderdelen (turbo/injectors etc…).

        Hopelijk is je vraag hier mee wat opgehelderd en kan U weer verder ;)

        #18210532
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          1.5TD hier 312500KM, en loopt nog als nieuw.

          De motor is nu wel opgevoerd, dus hoe lang die nu nog mee gaat, who knows???

          Maar nu een 20.000km verder nog steeds geen sporen van extra slijtage

          Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

          #18210533
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Ff iets simpels:
            Toeren is beweging beweging en dat is slijtage.

            Vrachtwagens maken 1800-2000 toeren vol gas formule 1 autos 8000+ toeren vrachtwagens doen makkelijk 1.000.000km formule 1 auto,s halen de 24uur niet.

            Oude diesels maakte geen toeren maar moderne diesels met turbo,s maken net zoveel toeren als hun benzine broeders…levensduur is dan plus minus net zo lang.

            Der zijn bv mercedes w124 diesels die 700.000 op de klok hebben maar de zijn ook small block chevs die 700.000 hebben gedraait is maar net hoe je met je blok omgaat maar in de regel zijn jank (hoog toeren) motoren zijn sneller gaar dan langzaam draaiende weinig vermogen brengende motoren.

            Je kunt op 2 manieren vermogen krijgen:
            Maak een grote motor ala 3 4 5 6 7 8liter inhoud,of maak een motor die veel toeren maakt,dat gebeurt der in de regel nu klein blokje 1,4-2L met een turbo en veel toeren alleen mijn gevoelt zegt me dat dit geen echt lange levensduur heeft van 4 ton plus…immers beweging is slijtage.

            Benzine en diesel geld dit voor.

            #18210534
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Ouwe Benz Diesels draaide gewoon 4600-5000 toeren Continu bij 130 a 140km/u.
              (Onze MB TN 410D’s draaide volgens het boekje 4900 toeren max, en dat draaide ze bij 125km/u Continu, Zijn bijde het bedrijf verlaten, met prima draaiende (3.0liter) 5 cilinder dieselmotor bij 450.000km, enige minpuntje was het olieverbruik van 1 liter op 2500 a 3000km, wat ze van nieuw af mee gekregen hadden. (de latere Sprinter 412D met eveneens een (2.9liter) 5cilinder met turbo, deed het niet met minder olieverbruik, ook deze haalde de 400.000km probleemloos.

              Mijn 1.5TD doet niet veel meer (5700 max, maar dan doet ie niks meer, houd bij 4500 a 4700 toeren wel op met trekken.
              Mijn diesel draait (nu nog wel) vrij hoog toeren op de snelweg, namelijk 3200tpm bij 120km/u volgens berekening (door de iets lagere bandjes zelfs iets meer toeren bij 120km/u werkelijk), dat loopt dus bij 160 a 170km/u al gauw tegen het rode vlak op, dat zal ze niet heel lang uithouden denk ik, alhoewel deze Japanse (Isuzu) diesels knap hufterproof zijn.
              Ben driftig op zoek naar een andere Versnellingsbak, zodat het toerental van 3200 naar zo’n 2650 toeren gaat bij 120km/u, motortje zelf heeft power zat, (ze is ten slotte van 67pk, en 132Nm naar 100pk, en 180Nm gegaan) en de 4e van de te plaatsen bak is vrijwel gelijk aan de 5 van de huidige, dus een heel groot probleem is het dan niet om dan eens langer in 4 te moeten hangen.

              Staat nu trouwens op 316.500km

              @ GSe:

              Vrachtwagens draaien tegenwoordig langdurig minder dan 1500 toeren op de Baan, de meesten zitten bij 80km/u op de 1000 a 1200 toeren.
              Met accelereren komen deze Zelden boven de 1800 toeren meer uit.

              Zelfs mijn 6,7liter 6pitter in de Atego komt zelden boven de 2000 toeren, en draait bij 83km/u zo’n 1400 toeren, en dat is toch echt een motor die wel toeren nodig heeft om wakker te worden.

              Formule 1 auto’s zitten geloof al ergens tussen de 16.000 en 20.000 toeren tegenwoordig.

              Willem

              #18210535
              marzon
                Lid sinds:
                1 June 2014

                lawaaiige krengen vond ik dat , die atego’s

                #18210536
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Gelukkig is deze Atego goed geisoleerd.

                  Binnen knap stiller als onze Daf cf75-310.

                  De motor self is echt een knikkerdoos, of eerder eeen bak kiezels.

                  Door WIM-V6, vanaf de teledinges
                  let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.

                  #18210537
                  Andre_Ede
                    Lid sinds:
                    16 June 2006

                    @wim-v6 wrote:

                    Formule 1 auto’s zitten geloof al ergens tussen de 16.000 en 20.000 toeren tegenwoordig.

                    Willem

                    De huidige F1 mag max 15.000 toeren maken en dat doen ze meestal niet omdat niet gaat met de huidige benzine verbruik regels, daardoor komt het toerental niet boven de 12.000 toeren maar vaker houdt het nu bij 10.000 toeren al op

                    #18210538
                    RamSwa72
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 February 2014

                      Ik had met mijn Volvo 740 GLi op lpg 1,3.000.000 gereden , het was dat de multilink achter as er onderuit gerost was maar weet zeker dat die nog wel een ton of 2 had kunnen rijden met die zelfde motor
                      Wat belangrijk is dat je de onderhoud interval aan houd of eerder dan vermeld in je auto boekje

                      ik had dus bij één komma drie miljoen kilometer geen olie hoog verbruik 0,5L op 5000 kilometer
                      Deze wagen was fabriek af met lpg installatie je moet er ook geluk bij hebben
                      de corsa van mijn vrouw 1.5TD joy was motorisch echt op met 210.000 op de teller

                      #18210539
                      sleutel13
                        Lid sinds:
                        16 March 2014

                        Mijn 850 20v deed 4.5ton op lpg.

                        #18210540
                        cano666
                          Lid sinds:
                          28 September 2012

                          Heb een astra gehad x18xe1 deze heb ik weg gedaan bij 3ton auto deed het nog prima.

                          #18210541
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            @RamSwa72 wrote:

                            de corsa van mijn vrouw 1.5TD joy was motorisch echt op met 210.000 op de teller

                            best knap als je zo’n Isuzu bij normaal gebruik kapot krijgt binnen de 500.000km.

                            getuned tot 103pk / 191nm.
                            324.000km achter de kiezen.
                            olieverbruik van service naar service. van max op de stuk naar 3/4 vanaf min gezien (0,25ltr 15.000km). en dan te bedenken dat er s’ochtens altijd wel een druppie olie onder de motor ligt.

                            Door WIM-V6, vanaf de teledinges
                            let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.

                            #18210542
                            RamSwa72
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 February 2014

                              Tja Wim , en ik moet je zeggen ze ging er toch echt netjes mee om , maar wat ik ook al zei je moet er ook geluk bij hebben :jerry

                              #18210543
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Dan mag er toch wat loos geweest zijn, als je ziet dat de meesten die te koop staan ergens tussen de 250.000 en 450.000km staan..
                                Van de meeste Corsa-B-TD’s die te koop staan is ook enkel de motor die nog wat waard is, meestal is de carroserie en/of het interieur gewoon helemaal afgeleefd of verrot.

                                ik heb er op mijn zoektocht een aantal bekeken, van de meeste waren de Chassis Rot, enkeling met verrotte radiateur (kwaal), en zeldzam 2 tegengekomen met een Vet Turbootje en dan ook een beetje olierook na tijdje stationair draaien.

                                Hoogste km stand is 550.000km, en die had echt een Prima motortje, Lekvrijer dan de mijne, mooie droge turbo, beetje Wacky Radiateurtje

                                Willem

                                #18210544
                                RamSwa72
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 February 2014

                                  die Isuzu liep van af het begin al erg rauw en naar mijn mening niet erg lekker rond was na 60,000 op de klok al aardig nat rond om
                                  Binnen de garantie periode is deze auto ook meerdere keren in de garage geweest , echter heeft hij natuurlijk ook niet alleen maar de garage gezien
                                  hij heeft Croatia , Italië , Spanje ,Polen , en Engeland gezien maar toch hij was echt op na 210.000
                                  dit resulteerde in een boven dan normaal olie verbruik 1l 500 km en slecht starten enz enz
                                  en een diesel die olie verbruikt moet je slopen
                                  wij kochten het als demo model met 819 gereden kilometers op de teller de prijs was toen ook goed , maar wat ik al eerder zei je moet er geluk bij hebben

                                  #18210545
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Knap nagelen koud is juist goed, als ie koud (te) stil word is ie op.
                                    Dat is bij ouwe diesels het geval.

                                    Mijn Isuzu knikkert er lekker op los en verbrand vrijwel geen spetter olie.
                                    Enige wwt ie doet is olie lekken, maar dat hoort bij een oldskool Isuzu diesel.
                                    Als ie niet lekt moet je je zorgnen gaan maken, dan is namelijk de olie op. :D

                                    Door WIM-V6, vanaf de teledinges
                                    let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.

                                    #18210546
                                    Dr.Ed
                                      Lid sinds:
                                      9 October 2011

                                      Onze jap (Honda Civic ’97 1.4i) op lpg heeft hier inmiddels 440k achter de kiezen. Zit inmiddels een andere kop op, maar nog steeds het originele blok. Neemt 1 liter olie op de 25000km. Was het plaatwerk maar net zo degelijk :ass

                                      #18210547
                                      omegast
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 December 2014

                                        de isuzu diesel die in mijn astra F lag was ook op na ruim 2 ton. :cry maar de 2.0 dti in mijn vectra b1 heeft het 680000 km volgehouden..en de huidige omega gaat ook goed met 325000 op de klok..

                                        #18210548
                                        Eviltruckdriver
                                          Lid sinds:
                                          4 August 2013

                                          het blijft een kwestie van een goede basis auto scoren goed onderhouden en een beetje geluk hebben ik ben gek op mijn isuzu astra ja zweten wil hij wel maar start gelijk op de eerste slag van de moter nouwelijks olie verbruik geen roet of rook en ik ben vast niet de enige goede auto,s bestaan maar je moet wel een goede eigenaar zijn om hem zo te houden ! :wub :wub :wub :thumb

                                          #18210549
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Mijn Gekietelde Corsa 1.5TD inmiddels doorgetuft naar 346.000km, en nog steeds loopt ze vloeiend zonder enige vorm van overmatige olieverbruik.

                                            0,25iter max verbruikt ze op 15.000km.

                                            #18210550
                                            Dolby
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 May 2008

                                              @Wim-v6, Wauw had ik maar met mijn Z22se zo’n netjes olie verbruik. :wors Ben er gewoon jaloers op. :thumb

                                              @wim-v6 wrote:

                                              Mijn Gekietelde Corsa 1.5TD inmiddels doorgetuft naar 346.000km, en nog steeds loopt ze vloeiend zonder enige vorm van overmatige olieverbruik.

                                              0,25iter max verbruikt ze op 15.000km.

                                              #18210551
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                Mijn 2.5-V6 met 205.000km en versleten kleprubbers 1liter op 12.000km.

                                                Mijn 2.5-V6 met 240.000km
                                                Niks bij hoeven vullen op 16.000km

                                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                #18210552
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  Kadett-E 1.6i 470.000km 1liter op 8.000km

                                                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                  #18210553
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    @Wim-v6, dat zijn allemaal hele mooi verbruik gegevens qua olie verbruik. :thumb

                                                    #18210554
                                                    wim-v6
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      12 August 2005

                                                      Dolby. Dat zijn normale Olieverbruiken, zoals ze horen.

                                                      De 1.6i had mijn Zus in een jaar van 1 liter op 15.000km naar 1 liter op 8000km gereden door haar ge-rag bij koude motor…

                                                      Verder heb ik wel oliezuipers gehad van Opel en VW.

                                                      onderandere mijn Corsa-A GSi, 1 liter op 800 a 1200km, door klemmende olieschraapveren na knappe heetloper.
                                                      Combo-B met X16XE, waarschijnlijk ooit een klemmend zuigertje gehad op Cilinder 3, deze drukte ook aardig wat Olie mijn OlieCatch Can in.

                                                      Willem

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.