Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Levensduur EGR-buis X2.5Xe ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2014 om 20:15 #17268136
Hoi allen,
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Vectra naar de Opel Garage gebracht voor een grote beurt + apk. Later die dag werd ik gebeld door de garage met de mededeling dat waarschijnlijk de egr buis vervangen moest worden i.v.m. de apk. Ze dachten ook nog even aan een gescheurd inlaatspruitstuk maar uit nader onderzoek bleek het toch alleen om de egr-buis te gaan, en een rubber van de inlaatspruitstuk. Nu kon ik mij herinneren dat bij dezelfde garage 2 jaar en net geen 25.000 km geleden (teller staat nu op 209.062 km) de bobine is vervangen. Ik meende mij ook te herinneren dat toen ook de egr-buis is vervangen. Toen ik dit aangaf zei de beste man dat we hier wellicht wel over gesproken hebben maar dat deze toen niet is vervangen. Ik wist het niet meer zeker. Dus in overleg vervangen.
Maar nu heb ik de auto weer thuis en heb ik de onderhoudsfacturen die er in liggen bekeken. Tot mijn verbazing zag ik dat de egr-buis toen blijkbaar wel is vervangen. Exact hetzelfde onderdeel staat nu ook op de factuur. Nu vraag ik mij dus af of het normaal is dat dit onderdeel na 25.000 km weer aan vervanging toe is? Of dat ik morgen toch maar even een telefoontje moet plegen..;)Ik ben benieuwd naar jullie mening! Dank alvast voor eventuele reacties.
Greetz
22 september 2014 om 18:11 #18253192Nou…toch maar even gebeld dus. Er werd aangegeven dat er 2 jaar garantie zat op het onderdeel. De factuurdatum was 4 dagen over de garantiedatum heen…zul je net zien. Gelukkig werd er niet flauw gedaan en het bedrag is van de factuur gehaald, incl. een stukje arbeidsloon. Probleem opgelost. Hopelijk gaat het deze keer langer mee.
1 oktober 2014 om 11:39 #18253193Bij mijn X25XE zit de Originele EGR pijp er nog op (1996 / 250.000km).
Heb ook nog geen gescheurd uitlaat spruitstuk, ook nog oriigneel (1996 / 250.000km)Wij hebben na jaren van sleutelervaring aan dit type motor wel geconstateerd dat vaker het spruitstuk scheurt dan dat het egr pijpje scheurt.
bij meer dan de helft van deze X25XE vectra-B motoren is het uitlaat spruitstuk gescheurd.Willem
3 oktober 2014 om 18:14 #18253194ik had het ook, gelijk afgedopt op het spruitstuk zelf :thumb
18 december 2014 om 21:08 #18253195Zo mannen, alles ging weer goed tot voor kort de motor bij ca. 1400 toeren in de 5 op constante snelheid (tussen 50 & 60 km/h ongeveer) wat begon te stotteren. Ietwat gas erbij of gas los en er is niets aan de hand, ook bij accelereren niet. Nu rijd ik deze snelheid wel vaak in de 5 en dan is het toch knap irritant. Aangezien ik twee linkse handen heb, heb ik de auto toch weer even na laten kijken en nu blijkt dus de egr-klep lek te zijn. Ik kon via de garage een nieuwe bestellen maar die moest uit Engeland komen en moest ca. €350,- kosten excl. btw en montage. Ik dacht dank je de koekoek, nu ben ik dus aan het zoeken naar een alternatief. Ik lees van alles over afdoppen e.d. maar ik zou niet weten waar ik zoiets op een goede manier kan regelen. De garage waar ik kom mag het blijkbaar niet doen. Nu kwam ik dit onderdeel tegen op internet voor een stuk lagere prijs:
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/search/EGR+Klep+Opel+Vectra-B+X25XE/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mijn vraag is nu als ik dit onderdeel bestel, zou dat dan voldoende zijn of moet ik nog een pakking hebben of iets dergelijks? de garage geeft wel aan deze te willen monteren en ze denken dat het wel moet passen. Het scheelt mij i.i.g. enorm aan de kosten lijkt mij. Vanaf januari ga ik overigens een stuk minder kilometers maken en veel minder korte stukken rijden. Als ik hiermee dus nog wat jaartjes vooruit kan vind ik het best.
18 december 2014 om 21:28 #18253196http://www.ebay.co.uk/itm/32-EGR-valve-4mm-blanking-plate-gasket-VAUXHALL-OPEL-16V-1-4-1-6-2-2-2-5-2-6-/171283634094?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27e14cd7ae” onclick=”window.open(this.href);return false;
Plaats deze tussen je egr klep en de buis(2 torx bouten los), en als het goed is is het dan opgelost. De vectra x25xe van mijn broer al ruim een jaar afgedopt en doet het gewoon goed en storingsvrij.
3 maart 2015 om 10:27 #18253197Heb zelf een Plaat tussen de EGR gemaakt, geknipt uit een Origineel Kadett-E Voorscherm.
Werkt nu 8 jaar later nog prima, Originele EGR er nog steeds op, Keurig schoon inlaat traject, Geen storingen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.