Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › lel turbo vervangen door leh klaar!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2010 om 17:52 #17219416
Zo,
Ook de onze zit er op.
Inderdaad wel een heel karwei,maar het is te doen.
Beetje geluk dat we een astra H hebben,dus niets met de “duure” koelings mod. te maken hebben.
Proefrijden…. en na 1 keer de 5000 toeren aan te hebben aangetikt, kwam dat akelige steeksleuteltje tevoorschijn. Vandaag aan de comp.gehangen en blijkt dat de turbo druk veel en veel te hoog is.
Er is een sensor die zegt dat hij bij de 200 kpa in “beveiliging”slaat.
Tijdens het rijden met de laptop kwam er een waarde van 255 kpa op het scherm te staan.
Moet zeggen dat,voor hij op storing slaat,echt een enorm koppel heeft,maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nu de software weer even aan laten passen,en hopen dat het dan weer goed is.Hou jullie op de hoogte. Antwan
1 april 2010 om 11:04 #17649842Waarschijnlijk je MAP sensor die loopt te hoeren…
2 april 2010 om 11:46 #17649843zit op je intercooler toch? bovenop.
2 april 2010 om 18:03 #17649844Ja idd en bij te hoge “boost” kan ie storingen geven en is een andere met hogere waarden
aan te raden.
Maar zou wel even uitzoeken hoe hoog de druk was en is.
En kan ook aan de “wastegate” liggen als ie te strak afgesteld is.Groet en succes Marcel.
2 april 2010 om 18:41 #17649845Tijdens het rijden met de laptop was de waarde 255 kpa.
Nu de orginele software weer even is terug gezet,zit hij rond de 100 kpa,en is er dus ook geen storing,ook al trek je hem flink door.
De tuner is nu aan het kijken of hij de software aan kan passen,of eventueel de software van een opc er op te zetten.
Die sensor vervangen is een optie,maar die valt volgens docu.bij de 250 kpa in storing.
Dus even kijken wat de beste optie is.
Tot horens.20 april 2010 om 20:23 #17649846Daar zijn weer,
Na een tijdje gewacht te hebben op de nieuwe software,is hij er vandaag op gezet.
Proefrijden met de laptop….waar hij de vorige keer rond de 5000 rpm op “storing” sloeg, doet hij dat nu rond de 5500 toeren.
In plaats dat de turbo druk omlaag is gegaan,gaf hij nu op de laptop 259 kpa aan toen hij blokkeerde,in plaats van de 255 bij de vorige software.
De storingscode’s zijn; p1106 en p1243.
Na het resetten gaat het goed,tot je weer wat hoger in toeren gaat rijden.
Wat denken jullie hier van???21 april 2010 om 06:06 #1764984721 april 2010 om 15:14 #17649848Ja,de betekenis van deze storingen is mij bekent.(forum).
Maar misschien heeft er iemand ervaring met deze codes,
en weet hoe dit probleempje opgelost kan worden?Dank u.
21 april 2010 om 19:36 #17649849even terug naar het begin.
Orginele lel turbo kapot, vervangen door leh.
Met de orginele software geen problemen.
Nu de nieuwe software er op zit, komt het bekende sleuteltje in beeld als je de auto flink laat door trekken.(tot de 5000 toeren niks aan de hand).
Daar boven krijgen we code p1106 en p1243 in beeld.
Het rare is dat met de orginele softw.hij niet boven de 1 bar uitkomt, met de nieuwe software gaat ie naar de 1.6 en slaat ie op storing.
Is dan de softw. gewoon niet goed, of is het een kwestie van een sensor (welke) uitwisselen die deze druk wel aan kan?
Het is jammer dat ie wel wil,maar niet kan/mag van een of ander sensortje.Groeten.
21 april 2010 om 20:19 #17649850Ik had hetzelfde toen die RVS uitlaat zonder kats eronder zat…MAP sensor gaf een fout en liet mn auto in noodloop gaan. Druk was ook blijkbaar te hoog.
Na terugplaatsen hoofdkat was t over (en trok de auto een stuk minder hard :( )22 april 2010 om 07:17 #17649851origineel gepost door eindelijk
even terug naar het begin.
Orginele lel turbo kapot, vervangen door leh.
Met de orginele software geen problemen.
Nu de nieuwe software er op zit, komt het bekende sleuteltje in beeld als je de auto flink laat door trekken.(tot de 5000 toeren niks aan de hand).
Daar boven krijgen we code p1106 en p1243 in beeld.
Het rare is dat met de orginele softw.hij niet boven de 1 bar uitkomt, met de nieuwe software gaat ie naar de 1.6 en slaat ie op storing.
Is dan de softw. gewoon niet goed, of is het een kwestie van een sensor (welke) uitwisselen die deze druk wel aan kan?
Het is jammer dat ie wel wil,maar niet kan/mag van een of ander sensortje.Groeten.
Lekker he , al die electronica , ik heb eventueel die sensor wel voor je liggen alleen moet wel weeeer je software erop aan laten passen.
Groet Marcel22 april 2010 om 14:29 #17649852Ik neem aan dat je het over de map sensor hebt?
Volgens info gaat de orginele sensor tot 200 kpa.
Een sensor van een leh (opc) gaat tot 250 kpa.
Omgerekend is dat 2.5 bar min de buitenlucht van ongeveer 1 bar= 1.5 bar overdruk.
Tijdens het rijden met laptop gaf ie 260 kpa (1,6 bar) aan, dus zou hij theoretisch met de sensor van een opc ook op storing moeten slaan.
Staan trouwens de orginele wastegates van allebei de turbo’s hetzelfde afgesteld???Groet. Antwan
22 april 2010 om 16:22 #17649853Die van mij gaat tot 300 kpa.:D
groet Marcel.
22 april 2010 om 18:45 #17649854p1106 is map sensor……
maar……………….het kan ook zijn dat de temp vanuit de ic te hoog wordt,,,en daardoor in noodloop gaat…..ik heb ook een tijdje gereden op 1,5 bar met de leh turb….en standaard ic…continue noodloop.na lange tijd rammen.
als vakantie geld binnen is ff grotere diameter downpipe aanschaffen en een remap…richting de 1,5 bar weer…en dan maar kijken.
de p1243 heefd te maken met de achterste turbodruk doos…..
zie ook mijn topic 2weken verder…ecu niet dood……
hoop dat je verder komt met deze info…..
ro
22 april 2010 om 18:51 #17649855*aanvulling*
rijd inmiddels met jbi fmic,c20let direct air intake en jbi chargepipe en bigbore tophat.
enorm verschil tov de standaard spullen!!!!!toppie
was 550 kwijt compleet….maargoed….ook een smak geld…maar in theorie zou ik nu weer hogere drukken aankunnen….omdat de temp nu geen issue meer hoeft te zijn…
heb je btw diagnose apparatuur tot je beschikking?dan kan je de temps uit/aflezen.
22 april 2010 om 21:39 #17649856Maat van me heeft een diagnose service bedrijf, wel makkelijk.
We hebben tijdens het rijden niet naar de temp. gekeken, alleen bij welk toerental / turbo druk de storing komt.
Moet er misschien even bij zeggen dat de astra verder standaard is, dus alleen andere turbo met software, geen moeilijke woorden zoals hierboven te lezen ha ha.
Misschien nog een keer aan de laptop hangen om de temps af te lezen.
Enig idee wat zo’n mapsensor kost (300 pka)?23 april 2010 om 16:48 #17649857Net zoveel als een standaard of orginele (90 E).
Groet Marcel23 april 2010 om 18:22 #17649858zozo toon, ge ligt ok goed in de moejlijke woorden.
gaat wel weer goed komen met de astra.groeten.
23 april 2010 om 19:52 #17649859ik zou ook zeker ff snuffelen op ebay…..
kan soms nog schelen…23 april 2010 om 23:38 #17649860als het met €90 opgelost is, vindt ik het best.
zal het nog enige schade aan de motor brengen, als je zo’n mapsensor van 300 kpa aansluit?
Het is immers gemaakt voor de 200 kpa???23 april 2010 om 23:45 #17649861Heee gijs.
Ja, ik begin het al aardig te leren.
Als je hier een tijdje rond neust, wordt je er beetje bij beetje handig in.
Hoop ook dat het goed komt met de astra.
Ze zeiden ook al dat je niet beter kunt sleutelen dan de fabriek??!!
Tot horens. Houdoe.24 april 2010 om 05:49 #17649862origineel gepost door eindelijk
als het met €90 opgelost is, vindt ik het best.
zal het nog enige schade aan de motor brengen, als je zo’n mapsensor van 300 kpa aansluit?
Het is immers gemaakt voor de 200 kpa???Volgens mij kan dit niet zomaar…
24 april 2010 om 07:02 #17649863origineel gepost door Baas J.
origineel gepost door eindelijk
als het met €90 opgelost is, vindt ik het best.
zal het nog enige schade aan de motor brengen, als je zo’n mapsensor van 300 kpa aansluit?
Het is immers gemaakt voor de 200 kpa???Volgens mij kan dit niet zomaar…
Idd , maar had ik al eerder gezegd : software aanpassen.
Groet Marcel
24 april 2010 om 07:48 #17649864origineel gepost door sincere107
*aanvulling*rijd inmiddels met jbi fmic,c20let direct air intake en jbi chargepipe en bigbore tophat.
enorm verschil tov de standaard spullen!!!!!toppie
was 550 kwijt compleet….maargoed….ook een smak geld…maar in theorie zou ik nu weer hogere drukken aankunnen….omdat de temp nu geen issue meer hoeft te zijn…
heb je btw diagnose apparatuur tot je beschikking?dan kan je de temps uit/aflezen.
Hey ro,
Hogere drukken zijn niet zo beter hoor. OP AOC zie je gasten die Phase 3.5 hebben en maximaal op 1.4 bar rijden.Wat ik direct merkte na het plaatsen van een FMIC is dat mijn turbodruk van 1.4-1.5 naar 1.1 ging, Oftewel lucht is kouder meer luchtmassa waardoor de turbo minder hard hoeft te werken voor het zelfde effect.
3 mei 2010 om 16:37 #17649865ja ok….maarja meer power is meer van alles he?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.