Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › lekstroom waarvandaan?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 mei 2011 om 12:24 #17236392
ik heb een topic gemaakt over mijn C ascona welke niet starte.. maar vanmorgen dus weer niet.
half uurtje aan de lader en vroem.ik heb een versterker ingebouwd (zat er al 1 in maar heb een andere ingezet op zelfde aansluitingen.)
sindsdien heeft ie die problemen.hoe kan ik uitvogelen waar de lekstroom (denk dat dat het is) vandaan komt.
versterker zit in de koffer zit op de plus een zekering tussen
ik heb geen idee:D
wel heb ik 2 knipperlampjes (alarm) in mijn dashboard maar dat mag toch niet zoveel stroom vreten dat de accu binnen een 2 dagen leeg is.8 mei 2011 om 21:42 #17865488Beste is met een amperemeter of stroom tang, maar als je die niet hebt en als het aanzienlijke stroom is (maar niet gigantisch, zoals starten) dan kun je eens tussen je ‘auto’ en accupool* een 12V gloeilampje zetten en kijken of die gaat branden als alles in rust zou moeten zijn.
Zo ja dan eens links en rechts wat dingen los trekken van gebruikers. Zoals die versterker. Als het lampje dan uit gaat is het bingo.
*Dus gewoon een accupool los gooien en dan weer verbinding maken met het lampje er tussen. Pas altijd wel goed op dat je de accu niet kortsluit uiteraard! Verder is dit een 100% veilige, goedkope en handige test methode.
9 mei 2011 om 06:11 #17865489wat bij mij brand als alles in rust zou moeten zijn is:
– radio standby
– 2 knipperlampjes in het dashboard (alarm look a like)gister met big sexy het een en ander doorgemeten met een multimeter.. maar gaf ook niet een duidelijk resultaat.
waardes die ik had gemeten waren vrij normaal.geen stroom op de remote bij uitstaan van de radio.
9 mei 2011 om 07:52 #17865490en moet dat lampje dan tussen de plus of min pool?
9 mei 2011 om 08:55 #17865491AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Oenatje wrote:
en moet dat lampje dan tussen de plus of min pool?
dat maakt eigenlijk niet zo veel uit
als je maar tussen een pool en de klem die van die pool afgekomen is meetmaar mooier is dat te doen met een multimeter
op de stand ampere ;)9 mei 2011 om 09:11 #17865492ik heb het inderdaad gedaan met een multimeter louwe,
toen heb ik alleen de versterker kabel gemeten dat was niet zo veel bijzonders.wat kan ik het beste doen met die multimeter dan?
op de plus pool zitten wat draden 2 of zo geloof ik, en dan de plus voor de versterker.
hoe meet je zoiets nou door op lekstroom dan?
alles uitzetten in de auto en dan pool eraf, en met die multimeter doorlussen kijken hoeveel ampere er doorheen gaat?9 mei 2011 om 09:14 #17865493heb k net gedaan (weet niet of ik het goed deed) maar gaf ie een waarde van -11.9 aan
9 mei 2011 om 12:24 #17865494Wat je even heel goed in de gaten moet houden is dat je stroom (ampere) alleen kunt meten in de lus, terwijl je spanning (volt) heel makkelijk in de schakeling kan meten zonder dingen los te trekken.
De multimeter heeft dus een aparte aansluiting voor het meten van stroom!!!!!
Als je die aansluiting niet gebruikt, maar de draden gewoon erin hebt zitten als normaal met spanning meten doet die functie NIETS….
Hier even een plaatje bij het praatje:
Je ziet bij die aansluiting boven de rode plug ’10A’ staan, daar moet dan dus de rode draad in om ampere te kunnen meten…
Steek de draad naderhand ook gelijk terug!!! Anders blaas je de eerstvolgende keer dat je spanning wilt meten gelijk de zekering eruit!!!!
Hou even rekening met de maximaal toegelaten stroom van de multimeter, anders blaas je de zekering op z’n minst eruit. Een beetje meter kan 10 ampere meten en dat moet voor lekstroom metingen meer dan genoeg zijn.
Om deze reden doe ik toch nog altijd liefst eerst het lampje, of het lampje én de multimeter in serie, want ook al trek je een paar honderd ampere, dat lampje begrenst heel effectief die stroom en houdt dan de zekering heel in de meter. Bovendien zie je met een lampje aan hoe fel hij brandt of er enorm veel stroom loopt of als hij niet of nauwelijks gloeit slechts een klein beetje stroom….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.