Lekkende dingen :(

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Lekkende dingen :(

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255404
    marcdax
      Lid sinds:
      15 February 2013

      Even een vraagje ivm mijn 1.8 cabrio 16v , bouwjaar 2001
      Verloor koelvloeistof , deze kwam niet bij de olie (of omgekeerd) , zag nergens lekken dus naar de garage voor een druktest.
      Nu bellen ze met minder prettig nieuws
      – lekkende thermostaat
      – lekkende dichting waterpomp
      – lekkende darm ergens achteraan de motor
      Nu zouden ze bij die dichting van de waterpomp ook weer een nieuwe distributieriem en dergelijke moeten monteren.
      Kostprijs van dit alles : +- 850euro (werk en onderdelen-officiele dealer opel) is dit ook niet wat veel ? Of ligt de kostprijs van die onderdelen zo hoog ?
      (garage vraagt 62/uur) heb op dit moment nog geen gedetailleerde offerte gezien dus weet niet hoe of wat….

      Is dit normaal bij een compleet onderhouden auto (OH boekje heb ik van de vorige eigenaar , ik ben de 2e eigenaar) en bij een km stand van ongeveer 103.000km ? Heeft van 67000km een nieuwe distributieriem gehad (zie ik op het OH boekje) en altijd rond de 10.000km onderhoud

      extra vraag : ik ben nu ook geen leek op motorisch gebied (eerder op kleinere motorblokjes maar soit) , maar als die thermostaat lekt zou ik dat dan niet merken dat die niet op temperatuur komt ? Want die komt mooi op temperatuur en gaat niet boven de 90° of ben ik hier nu mis ?

      #18106979
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        ansig is dit gewoon een dealerprijs.

        Thermosstaat kan je prima zelf
        Slang vervangen zou je ook zelf kunnen

        alleen voor de waterpomp, moet de distributie los, en vervangen worden.. compleet
        die laatste maakt het ook duur..

        je zou eens een universele garage kunnen proberen.

        Willem

        #18106980
        marcdax
          Lid sinds:
          15 February 2013

          Thermostaat had ik ook net gevonden hier op het forum.

          Kvind het toch wel een heel dure prijs , als ze nu aan 370euro onderdelen zitten (lijkt me nog heel veel) dan werken ze der 8 uur aan ?
          Als ze 1 uur aan die thermostaat werken , dan rekenen ze om een nieuwe distributie en waterpomp te steken 7uur :wtf ???

          @wim-v6
          , idd distributie moet los maar die vervangen kost een 350euro , waar komt dan die andere 500euro van ? Een waterpomp vervangen kan toch geen meerprijs zijn van (neem nu iets) 200euro , dan rekenen ze nog 300euro voor een darm en een thermostaat te steken ?

          Nu heb je nog een officiele dealer in de buurt , daarstraks even langs geweest en die zei me dat het voor distributie – waterpomp – thermostaat rond de 450euro zou kosten , dit vind ik redelijk van prijs

          Edit : we spreken over prijzen in Belgie , die zijn in het algemeen wel lager dan in NL

          #18106981
          Klopper
            Lid sinds:
            19 September 2010

            Alles wat je zelf kan doen zoals de slang achter op het blok en de thermostaat (mits deze niet achter de distributie zit), gewoon zelf doen. Daarmee snoep je al gauw wat geld van de prijs af. Verder is 450,- een prima prijs voor dat werk.

            #18106982
            Vannos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2010

              wel apart dat er 3 dingen lekken…

              al bij een universeel garage langs geweest ?

              #18106983
              marcdax
                Lid sinds:
                15 February 2013

                De thermostaat zit bovenaan en vooraan het blok dus die ga ik wss zelf doen. Het zou het thermostaathuis zijn dat lekt.
                Die lekke darm moet ik natuurlijk terug voor bellen want ik weet niet welke het is :???:
                Distributie en waterpomp zou ik laten doen.

                Ja vind het ook wel vreemd dat er zoveel “lekke” dingen zijn , ik ben ongeveer een halve liter koelvloeistof kwijt op een 800-1000km…..
                Hier in de buurt heb je ook niet zoveel universele garages. En om dan ook weer een druktest te laten doen bij hun.

                #18106984
                Vannos
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2010

                  ieder geval als het op 3 dingen lekt loopt het eerder leeg !

                  Zou ook niet te lang wachten, aangezien je waterpomp kan lekken via het lager of afdichten tussen pomp en je motor.
                  als je pomp het begeeft, heb je meer problemen !

                  druk test duur misschien 5 tot 10 minuten..

                  #18106985
                  marcdax
                    Lid sinds:
                    15 February 2013

                    Druktest duurde 1 uurtje zei de garage , dat was 70euro voor de druktest.
                    Ga dit wel zo snel mogelijk vervangen das zeker.
                    Ofwel vraag ik de andere garage om dit eens opnieuw te doen en kijken wat zij dan zeggen.
                    Vind het wel raar dat het thermostaathuis moet vervangen worden wegens een lek , nochtans heb ik geen last met op temperatuur komen van de motor.
                    Denk dat ze m’n vriendin gezien hebben , die heeft em binnen gedaan , en er hangt nog een L op en denk dat ze daar van willen profiteren….
                    Thanks voor het advies iedereen :thumb

                    #18106986
                    vluggejaapie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 June 2010

                      Vraag me dan sterk af wat zij onder een druktest verstaan. Bij mijn garage schroeven ze een speciale fietspomp op het koelreservoir, zetten er druk op en dan zoeken naar natte plekken. Als je er 8 bar op zet en de pakking van je waterpomp of thermostaathuis ligt er uit kan zelfs stevie wonder zien waar het lek is.

                      Een uur daarvoor uitrekenen vind ik belachelijk

                      #18106987
                      marcdax
                        Lid sinds:
                        15 February 2013

                        Gohja , bij blijven hebben ze al niet graag en ze hadden ook geen tijdstip wanneer ze het zouden doen.
                        Vanmorgen gebeld en ze zeiden me dat ze al snel aan 470euro onderdelen kwamen en de rest +-400euro was dan werkuren (das dan een 7uur werk dat ze rekenen).
                        Nu vraag ik me af of ze nu heel duur zijn of dat die andere prijsopgave wel met de werkuren was :???:

                        #18106988
                        marcdax
                          Lid sinds:
                          15 February 2013

                          Nu naar de andere garage geweest , is het ineens 575euro zonder de lekkende darm.
                          Damn , nu weet ik totaal niet meer hoe of wat :(

                          #18106989
                          Vannos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 November 2010

                            De vraag is natuurlijk wat word er nou bedoel met lekkende darm ? neem aan een koelslang…?

                            die 575 is ieder geval beter dan 870 euro,

                            als alles op gelost is voor die 575 euro zou ik het ieder geval bij die garage laten vernieuwen.

                            dealer wil nog wel eens spullen aan smeren die niet kapot zijn. heb genoeg verhalen voor je niet alleen van de opel dealer !

                            #18106990
                            marcdax
                              Lid sinds:
                              15 February 2013

                              ik vermoed het , ik weet het zelf niet , de garage waar de druktest is uitgevoerd is nog meer top secret dan de CIA…..
                              Die andere begon ook al , 575euro als er ook niks tegen slaat , tis ook al een auto van 12 jaar oud , blablabla , ik hoor ze al komen.
                              Tis mss ook omdat ik gewoon ben bij m’n 2wielers alles zelf te doen dat ik een beetje wantrouwig ben.
                              Heb al zitten denken om een nieuwe druktest te laten doen bij de andere en er bij te blijven dat ik zelf zie wat ze doen en waar het lekt.
                              Trouwens als ik het zwarte blek afhaal moet ik dat toch direct zien dat die waterpomp lekt ? Moet toch ergens iets van wit of gelijk wat op die plastiek hangen ? Tenzij het verdampt voor het er kan opvallen….
                              Mijn achterbumper uitblutsen deze middag ging soepeler :D

                              #18106991
                              Klopper
                                Lid sinds:
                                19 September 2010

                                Gewoon even naar de Kwikfit, die doen alles open en bloot. En misschien dat hun ook een mooie prijs kunnen maken.

                                #18106992
                                corsaboy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  @Klopper wrote:

                                  Gewoon even naar de Kwikfit, die doen alles open en bloot. En misschien dat hun ook een mooie prijs kunnen maken.

                                  Nou daar heb ik juist slechte ervaring mee, die proberen je meteen een nieuwe uitlaat en remsysteem te verkopen :(

                                  #18106993
                                  joop1970
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 September 2010

                                    en kunnen geen wielen balanceren :puke . Maar dat is off topic

                                    #18106994
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Zal best, maar die hebben tenminste wel een lektest binnen no-time GOED gedaan -_-‘

                                      #18106995
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Kwikfit ga ik ook nooit meer heen, twee ervaringen mee en kan er nu al een boek over schrijven. Ben het wel eens dat een garage die geen openheid biedt eentje is om te vermeiden. Vaak zitten die op de ene klant waar het mee valt de tegenslag van de ander te compenseren. Dat wil je je niet over jouw rug laten gebeuren!

                                        Gewoon kijkje in de keuken anders naar een ander. Zo maar een prijs vergelijken om dingen op te lossen zonder te weten hoe of wat heb je niks aan. Originele onderdelen zijn toch ook van een stuk hogere kwaliteit vaak dan namaak rommel. Nadeel van die laatste is dat het vaak wel een jaartje houdt, en dan zit je weer met de gebakken peren.

                                        Succes er maar weer mee! :thumbup

                                        #18106996
                                        Vannos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 November 2010

                                          @Klopper wrote:

                                          Zal best, maar die hebben tenminste wel een lektest binnen no-time GOED gedaan -_-‘

                                          het zal vast per filiaal anders zijn, maar hier zijn ze niet te vertrouwen. hebben denk wel meer dan 30 man gehoord in 3 jaar tijd dat aanbiedingen enz enz , nog duurder waren dan onze vaste prijzen. ook dingen werden voor jan … vervangen. ze proberen te veel aan te smeren en te veel te profiteren van de kleine lettertjes onder hun ooo zo zulke mooie reclame,s apk 19 euro enzo .. ik gun ze niks meer, afzetters .

                                          #18106997
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Van Altena Hilversum ga ik altijd heen, die zijn eerlijk en open en rekenen normale prijzen en gebruiken gewoon onderdelen bij de dealer vandaan, en zijn niet vies van een oudere auto….

                                            #18106998
                                            marcdax
                                              Lid sinds:
                                              15 February 2013

                                              Kwikfit hebben we hier niet dus die mogelijkheid valt af ;)

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.