Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › lekke zuigerveren. Zuigerveren OF hele motor vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2013 om 11:31 #17259215
Ik heb een een Opel Astra F, 1.4 uit 1995.
Nu zijn mijn zuigerveren lek. (ja, weet ik redelijk zeker, heb overdruk in mijn karter, uitlaatgassen komen uit mijn olie pijlpijp en bij de olievuldop.Nu zegt een kennis van me, dat we best de zuigerveren kunnen vervangen. Een ander zegt, dat de cilinders dan ook gehoond moeten worden.
Weer een ander zegt, motor er uit, andere motor er in.Wat is beter? En wat is het meeste werk?
In het geval van motor verwisselen, kan ik er dan ook een ander type motor in zetten? Wat voor motoren kan ik gemakkelijk hiervoor gebruiken?
Alle hulp en adviezen die ik kan krijgen, ben ik erg blij mee!
Groetjes, Gijs
13 juli 2013 om 11:44 #18159514Zonde van je geld een motorswap/reparatie op een 1.4 Astra-F. Gewoon geld in de zak houden en een andere F zoeken die wel goed is… ;)
13 juli 2013 om 13:05 #18159515zou eerst de hele astra een keer nakijken of het nog zinvol is er een ander blok in te lepelen.
een ander motortje is de goedkoopste oplossing.het is niet alleen zuigerveren maar ook honen.
als je dat honen goed wilt doen moet het blok er uit.
zo wordt je lijst met delen die je nodig hebt steeds langer.en dan is het de vraag kun je het zelf of met een maat of moet hij naar een garage.
20 juli 2013 om 22:36 #18159516Carterdruk hebben deze 8kleppers ALTIJD, ook bij mijn Ascona welke geen spetter olie verbruikt komt damp uit de peilstok en oliedop, ook is het carterventilatie dopje in het luchtfilterhuis altijd wel nat van de Carterdruk…
Motor verbruikt nauwelijks olie, zakt in 8000km van max naar net een klein randje onder max (motor is een Smallblock 8V, 1.6S 16SV van 1986).
Beetje druk / damp uit de oliedop / peilstok zegt niets bij deze 8kleppers, is eerder regel dan uitzondering
Willem
19 augustus 2013 om 16:40 #18159517@Sugarmadman wrote:
Ik heb een een Opel Astra F, 1.4 uit 1995.
Nu zijn mijn zuigerveren lek. (ja, weet ik redelijk zeker, heb overdruk in mijn karter, uitlaatgassen komen uit mijn olie pijlpijp en bij de olievuldop.Nu zegt een kennis van me, dat we best de zuigerveren kunnen vervangen. Een ander zegt, dat de cilinders dan ook gehoond moeten worden.
Weer een ander zegt, motor er uit, andere motor er in.Wat is beter? En wat is het meeste werk?
In het geval van motor verwisselen, kan ik er dan ook een ander type motor in zetten? Wat voor motoren kan ik gemakkelijk hiervoor gebruiken?
Alle hulp en adviezen die ik kan krijgen, ben ik erg blij mee!
Groetjes, Gijs
Andere zuigerveren betekent inderdaad dat je dan op z’n minst de cylinderwanden moet laten controleren.
Maargoed, meestal is het handiger om gewoon direct te zeggen “hoon ze maar”. Je zal toch moeten honen bij nieuwe zuigerveren.Bij het honen wordt er namelijk een patroon in de cylinderwanden gemaakt wat zorgt dat de nieuwe zuigerveer lichtjes afslijt en onderwijl ook dat patroon wegslijt. Zo raken de twee delen juist op elkaar ingewerkt en geven ze een zo lek-dicht mogelijk resultaat.
Hoon je niet, dan zullen de nieuwe zuigerveren dus ook niet 100% passen en nooit helemaal goed afsluiten.Of het zinnig is om te doen?
Meestal kost het meer dan een ander blok. Aan de andere kant kan je dan ook stellen dat je van een ander blok niet weet hoe de staat is, en na reparatie van je huidige weet je exact wat de staat is.Als je alles zelf gaat doen zullen de kosten nog aardig beheersbaar zijn, maar kost wel veel tijd.
Persoonlijk zou ik zeggen: haal een ander blok.
Ondanks dat je niet weet wat de staat is, is het meestal een goedkoper alternatief. Vaak kan je wel 2 of 3 blokjes kopen voor het geld wat je besteed aan reparatie van je huidige.Gaat het je puur om de leer-ervaring of gewoon voor de hobby? dan zou ik leuk de gereedschapskist pakken en aan de slag gaan, om dan na demontage de cylinders te laten honen en de boel dan weer terug op te bouwen.
19 augustus 2013 om 20:48 #18159518Wat willem zegt. Heb wel eens een 8v gehad die extreem veel carterdruk had. Peilstok werd naar buiten gedrukt maar ding verbruikte nul aan olie en reed gewoon goed.
Wil je toch wat anders pak je een ander blokje met de kans dat die het ook al heeft.
19 augustus 2013 om 21:04 #18159519compressiemeter er op, weet je ook al een stuk meer, maar als het blok goed loopt, waarom zou je.
21 augustus 2013 om 21:29 #18159520Mijn Smallblock 1.6 8kleppertje (1.6S Carburateur uit 1985) puft ook lekker uit de dop of carterventilatieslang hoor, bij stationair draaien..
Dit heeft met het totaal niet geavanceerde carterventilatie systeem te maken.Ook is altijd de opening in de filterbak (zo’n ouderwetse ronde) voor de carterventilatie lekker nat en plakkerig van de natte oliedamp.. zelfs na een rit van 280km
maar ze verbruikt 0,0 aan motorolie.. tussen de beurten door.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.