Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Lekke koppakking z22se ? Gevonden, scheur in kop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2011 om 12:49 #17233927
Dag mensen, wij zijn bezig met een vectra C met de z22se motor. Nu komt er koelvloeistof bij de olie (in korte tijd de gehele inhoud).
De garage heeft de waterpomp vervangen (die heeft een verbinding met het oliekanaal) maar het probleem blijft.
Nu denken wij aan de koppakking of een scheurtje in het blok.
Maar aangezien dit een hele klus is ben ik wel benieuwd wat jullie mening hierover is.Dus is er misschien iemand die het zelfde probleem gehad heeft of zijn er meer plekken waar de olie en koelvloeistof
bij elkaar komen? En is het bij deze motoren aan te raden om ook de ketting en spanners te vervangen?Blok heeft 136.000 km gelopen. graag hoor ik van jullie.
Groet Dennis15 maart 2011 om 17:50 #17832353Nou we hebben de kop eraf gehaald en zijn er achter. Er zat een scheur in het blok van zo’n 25cm lang :argue
(Zal misschien vanavond nog wel even een fotootje plaatsen)Iemand nog die weet als het bij deze motoren aan te raden is om ketting en of spanners te vervangen?
15 maart 2011 om 19:50 #17832354Benieuwd naar foto’s ja..
25 centimeter lange scheur. Tjonge.. Heb wel eens gehoord dat mensen de bougies vervingen en te vast zetten en daarmee de kop in de lengterichting scheurden. Benieuwd of de scheur in deze richting loopt.De ketting zou ik zeker vernieuwen, maar voor de zekerheid even navragen bij de garage (ligt aan bouwjaar motor), want er kan ook een modificatie zitten op de oliesproeier. In het begin werden de z22se’s geleverd met een te kleine sproeier die verstopte en daarmee gebroken kettingen opleverde..
Gr,
The DukeP.S.
Hier heb je trouwens de officiële Opel info daarover: linkje15 maart 2011 om 20:55 #17832355Ok dank voor je info. En de scheur loopt inderdaad in de lengte richting, en de bougies zaten behoorlijk vast, dus grote
kans dat die de schuldige zijn.Van de ketting gaan we dan navragen, de auto is van 2003 dus waarschijnlijk van net na de modificatie.
Hieronder nog ff de foto’s. Volgens mij is de scheur goed te zien.
gr, Dennis
De scheur loopt op de foto gezien van rechts 25cm naar links17 maart 2011 om 16:41 #17832356Toevallig nog iemand die een cilinderkop weet voor een vectra z22se?……….
We zijn al een paar dagen aan het zoeken. Helaas zonder resultaat :argue
En anders moet er maar een ander blok in.17 maart 2011 om 22:10 #17832357Bedankt voor de foto’s en succes met het repareren..
Ik kan je helaas niet aan een kop helpen.Gr,
The Duke17 maart 2011 om 22:14 #17832358Nou zoals het nou lijkt hebben we een cilinderkop gevonden :D
Maar wat zijn die dingen lastig te vinden…. Ik hoop dat dit wel de goede is18 maart 2011 om 08:09 #17832359Hoi,
Mooi dat je een kop gevonden lijkt te hebben.
Ik kreeg dit nog door van een zeer technische kennis (en niet alleen op papier :) )PS, geef die man even door dat ie straks wel het laatste type kettingset monteerd, met het nieuwe type Z20NET spanner.
Success,
The Duke18 maart 2011 om 17:38 #17832360En dat is GM nr.: 55570337
18 maart 2011 om 17:47 #17832361Oké, super bedankt voor je info.:D
Hier kunnen we wat mee.
Groet, Dennis
6 april 2011 om 21:08 #17832362Eindelijk het blok weer in elkaar, maar nu wil de auto niet starten.
Hij draait wel rond maar ‘pakt niet aan’. Misschien iemand een idee. Of moet misschien de
computer gereset worden? Of zijn er andere redenen waardoor de motor niet wil lopen nadat hij uit elkaar is geweest?Alle stekker e.d. zitten er weer goed op.
6 oktober 2011 om 19:23 #17832363Is het startprobleem al opgelost?
Mijn vader heeft met zijn zafira ongeveer hetzelfde probleem.
Daar is wat ik begreep de thermostaat, de koppakking en de distributieketting vervangen en waarschijnlijk nog andere dingen maar nou wil de auto ook niet meer starten.
Het gaat om een Zafira A met Z22SE motor van het bouwjaar 2002.6 oktober 2011 om 19:55 #17832364Ik zou eerst iemand zoeken met een OPCOM, zodat je hem uit kunt lezen of er iets geks is te zien via foutcodes.
Als tweede stap zou ik de test opties gebruiken van de OPCOM, daarmee kan je (ligt beetje aan model motor, weet niet 100% of met deze ook kan) bijvoorbeeld de bougies laten vonken of injectoren laten spuiten, zodat je wat dingen uit kan gaan sluiten.Gr,
The Duke6 oktober 2011 om 20:00 #17832365Lijkt wel van piepschuim die kop op de bovenste foto, wel slecht trouwens dat hij is gebarsten, zijn we niet echt van opel gewend. Wel eens heel heet geworden soms?
Succes verder met de reparatie!
6 oktober 2011 om 20:07 #17832366@the-duke wrote:
Ik zou eerst iemand zoeken met een OPCOM, zodat je hem uit kunt lezen of er iets geks is te zien via foutcodes.
Als tweede stap zou ik de test opties gebruiken van de OPCOM, daarmee kan je (ligt beetje aan model motor, weet niet 100% of met deze ook kan) bijvoorbeeld de bougies laten vonken of injectoren laten spuiten, zodat je wat dingen uit kan gaan sluiten.Gr,
The DukeVolgens mijn vader is auto bij de opel-dealer geweest maar die konden niets vinden.
Wat ik mij overigens niet kan voorstellen maar het zou kunnen zijn dat ze niets willen doen aangezien er een “universele” garage mee bezig is.7 oktober 2011 om 11:59 #17832367PVB schreef:
Volgens mijn vader is auto bij de opel-dealer geweest maar die konden niets vinden.
Dan hebben ze niet goed gekeken blijkbaar. Indien alles er bij uitlezen en meten goed uitkomt, moet je wat anders gaan doen.
Als een motor mechanisch juist in elkaar zit (=stap1, bv alles stekkers, massa, compressie, timing nokkenassen etc.), ga je vanaf de andere kant werken door het probleem iedere keer in 2 stukken te knippen. Stap 2 is dan krijgt ie ontsteking (een vonk) en krijgt ie benzine ? Stap 3 is dan weer het ding wat het niet doet in 2 stukken/vragen knippen.
Klink te simpel, maar als je niet weet wat het wel is, moet je uit gaan sluiten wat het niet is.
Gr,
The Duke7 oktober 2011 om 16:22 #17832368Zo juist gehoord dat beide sleutels niet herkend worden. Oftewel de startblokkering.
7 oktober 2011 om 17:27 #17832369Toppie, dat is in ieder geval geen moeilijke om op te lossen voor een garage.. :thumbup
Dan hopelijk snel weer een mooi lopende motor.Gr,
The Duke(wel vreemd trouwens dat ie ineens de sleutels niet meer kent, misschien toevallig ook de ECU vervangen door een andere)
7 oktober 2011 om 20:24 #17832370Vind het ook vreemd dat de sleutels niet meer herkent worden.
1 november 2011 om 06:29 #17832371@PVB wrote:
Vind het ook vreemd dat de sleutels niet meer herkent worden.
De auto doet het weer, het lag in elk geval aan de sleutels.
14 november 2011 om 21:34 #17832372Ah, mooi dat het is opgelost. Bij ons was het de bobine. Nieuwe opgezet en liep weer perfect
14 november 2011 om 21:36 #17832373@Vinci wrote:
Lijkt wel van piepschuim die kop op de bovenste foto, wel slecht trouwens dat hij is gebarsten, zijn we niet echt van opel gewend. Wel eens heel heet geworden soms?
Succes verder met de reparatie!
Haha, heeft idd wel iets weg van piepschuim. De motor is wel een paar keer warm gelopen maar waarschijnlijk nadat er een scheurtje in gekomen is. En misschien daardoor verder gescheurd.
23 december 2011 om 13:37 #17832374Beste Mensen,
Ik heb lichtbruinig “schuim” op de olidop zitten en aan de meetstaaf.. wil dit zeggen dat ik waarschijnlijk het zelfde probleem heb als bovenstaand??
Plz zeg nee :(
23 december 2011 om 16:14 #17832375Kan, maar kan ook te maken hebben met veel korte ritjes. Rijd hem is een keer goed warm en trap hem ff door. Is het vaak gewoon weg.
23 december 2011 om 16:50 #17832376Bij bovenstaand probleem loopt hij heel heet ook, als hij dat niet doet kan het net zo goed wat anders zijn….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.