Lekke koppakking?!?

Forumindex Forums Modellen Astra Lekke koppakking?!?

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268796
    rudyboy
      Lid sinds:
      7 May 2014

      Hallo Allemaal,

      Sinds 2 maanden heb ik deze auto nu en voor de verandering zit het weer eens mee..

      Auto is vorige week bij de garage geweest en het koelsysteem is op druk gezet, hieruit heeft de garage de conclusie getrokken dat de kachel radiator lek is.. Hiervoor ga ik van de week even de spullen bestellen en dan maar het hele dashboard eruit halen om hem te vervangen!

      Brengt me op het punt waar het om gaat, de auto verbruikt dus koelvloeistof, eerst half cm op 600km en sinds vorige week was het hele expansievat leeg na een ritje van zon 250km.

      Geen witte rook uit de uitlaat, geen olieverlies, motor loopt wel netjes warm en blijft ook op temperatuur.
      Nu heb ik wel gezien dat de meest rechtse bougie (als je voor de auto staat) is zwart van de olie en hij loopt bij starten en koude motor soms op 3 poten verder met rijden geen problemen.

      Ik moet nog even controleren of er kvs in de olie zit maar wat denken jullie?

      Kost natuurlijk weer vet veel geld, even gezocht en heb een bedrijf in Nuenen gevonden die de koppakking inclusief kvs, olie en distributieset voor 600euro met garantie is dit een beetje een goede prijs?

      Groetjes Ruud

      #18258790
      AstraF23
        Lid sinds:
        10 January 2013

        Welke motor?
        Welke bouwjaar?

        Als je expansievat onder hoge druk staat na een ritje dan duit dit al op een lekke koppaking.
        Als hij steeds slecht start als de motor koud is kan het ook al een lekke koppaking zijn, want als hij later warm is zet het metaal uit en loopt hij weer beter.

        #18258791
        rudyboy
          Lid sinds:
          7 May 2014

          Sorry het gaat om een 1.6 16V motorcode X16XEL bouwjaar 98.
          Het start wel gewoon goed altijd, maar het toerental schommelt wat en af en toe loopt hij op 3 poten, maar zoals ik schreef met rijden/ warm worden heeft hij er verder geen last van.

          #18258792
          AstraF23
            Lid sinds:
            10 January 2013

            Ik had begin dit jaar met mijn X16SZ 1.6 8v ook een lekken koppaking.
            Liep op het begin beroert en als hij warm was had ik geen last er van.
            Deze had wel veel witte/blauwe rook, ook veel druk op het expansievat.
            En een bougie was een andere kleur dan de rest.

            Maar als de kachelradiateur kapot zou zijn moet je een plas in de auto krijgen.
            En als de radiateur kapot zou zijn dan zou het moeten lekken als hij stil staat en kun je dit zien onder de auto.

            #18258793
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              @rudyboy wrote:

              Hallo Allemaal,

              Sinds 2 maanden heb ik deze auto nu en voor de verandering zit het weer eens mee..

              Auto is vorige week bij de garage geweest en het koelsysteem is op druk gezet, hieruit heeft de garage de conclusie getrokken dat de kachel radiator lek is.. Hiervoor ga ik van de week even de spullen bestellen en dan maar het hele dashboard eruit halen om hem te vervangen!

              Brengt me op het punt waar het om gaat, de auto verbruikt dus koelvloeistof, eerst half cm op 600km en sinds vorige week was het hele expansievat leeg na een ritje van zon 250km.

              Geen witte rook uit de uitlaat, geen olieverlies, motor loopt wel netjes warm en blijft ook op temperatuur.
              Nu heb ik wel gezien dat de meest rechtse bougie (als je voor de auto staat) is zwart van de olie en hij loopt bij starten en koude motor soms op 3 poten verder met rijden geen problemen.

              Ik moet nog even controleren of er kvs in de olie zit maar wat denken jullie?

              Kost natuurlijk weer vet veel geld, even gezocht en heb een bedrijf in Nuenen gevonden die de koppakking inclusief kvs, olie en distributieset voor 600euro met garantie is dit een beetje een goede prijs?

              Groetjes Ruud

              waarom wil je de koppakking laten vervangen als uit de druktest is gebleken dat alleen de kachelradiator lek is?

              misschien is die ene bougie gewoon kapot ,waardoor die zwart word

              #18258794
              rudyboy
                Lid sinds:
                7 May 2014

                Ik vraag of het de.koppakking alsnog kan zijn, radiator vervang ik zelf wel al moet het hele dashboard eruit… maar omdat hij nu na op gezet te zijn veeel meer kvs verbruikt vind ik raar!

                #18258795
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Nou das vaak niet zo gek omdat je hierdoor ook soms het lek vergroot. Dat slecht starten / lopen kan duiden op lekke koppakking, dat krijg je ook waneer hij naar binnen lekt en de cylinder volloopt met kvs.

                  Kijk maar of het nat is onder de mat bij de bijreider.

                  #18258796
                  rudyboy
                    Lid sinds:
                    7 May 2014

                    Ik ga het morgen even checken!

                    #18258797
                    rudyboy
                      Lid sinds:
                      7 May 2014

                      Vandaag alles gechecked, geen kvs in de olie, althans geen geknetter of niks toen ik een vlammetje bij de pijlstok hield!!

                      De binnenkant van de auto.is nog droog,, maar het plastic van het kachelhuis is wel erg vochtig en op sommige plekken echt nat! Dus net een nieuwe kachelradiator besteld en als het op tijd binnen is het weekend het dashboard er maar eens uit knutselen…

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.