Lekke koppakking

Forumindex Forums Modellen Manta Lekke koppakking

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215688
    Poede
      Lid sinds:
      17 November 2009

      Hallo heren,

      Na lange tijd sleutelen met het ombouwen naar injectie, blijkt nu de koppakking lek te zijn. Deze wou ik zelf gaan vervangen als dat half kan. Heb ik speciaal gereedschap nodig hiervoor? En is dit een beetje te doen of is dit redelijk ingewikkeld? Ik dacht aan: alle punten op tijd zetten, nokkenas en krukas. En dan de kop eraf, nieuwe pakking ertussen en kop er weer op met nieuwe bouten vast maken en klaar. Of is het niet zo simpel? Graag jullie advies hierover.

      Groeten Sjouke

      #17580667
      Black_Commo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 October 2009

        als je het goed wil doen moet je ook je kop laten vlakken

        #17580668
        Poede
          Lid sinds:
          17 November 2009

          ok, anders dicht de nieuwe pakking niet goed af zeker? Maar voor de rest is het wel te doen zoals ik het zie…???

          #17580669
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            Zorgen voor een goede complete koppakkingsset.

            Koelwater gedeeltelijk aftappen.

            Spruitstukken loshalen.

            Je krukas zo draaien dat de uitsparingen in de nokkenas bij de kopbouten zitten.

            De juiste fijne Torx-sleutel / dop gebruiken om kopbouten los te draaien.

            Eerst bouten bovenin distributiehuis loshalen.

            Je distributieketting op twee plaatsen vastzetten aan je nokkenas-tandwiel met tie-wraps (sluiting aan bovenzijde)

            Kunststof boutje uit kopse kant van nokkenas.
            Nokkenastandwiel loshalen van nokkenas met fijne Torx.

            Nu kun je de kop eraf tillen, terwijl je distributieketting en nokkenastandwiel blijft zitten.

            Cilinderkop laten vlakken eventueel inclusief het pasvlak van de spruitstukken (dan doe je het gelijk goed).

            Bij montage denken aan rubber busje uit pakkingsset bij distributiehuis te plaatsen.
            Serieus omgaan met nieuw kuststof boutje om axiale speling in nokkenas op te vangen. Dit moet afgesteld worden.

            #17580670
            mr-turbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              Weet je wel zeker dat het je koppakking is ? Beetje zonde om het hele spul te veranderen om erachter te komen dat het niet de koppakking blijkt te zijn…

              Bij een cih is een koppakking niet zo vaak een probleem op een standaard motor

              #17580671
              eddepet007
                Lid sinds:
                11 February 2005

                effe tip

                staat een werkplaats handboek te koop hier in forum

                staat alles in

                #17580672
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  die is al verkocht toch ed?

                  maaruh een cih kop laten vlakken??

                  moet je m wel erg heet gehad hebben.

                  alu koppen ok, maar zon bonk ijzer trekt je zo niet krom,
                  uiteraard is het misschien wel verstandiger om het wel te doen,
                  maar ik zie het niet als een must…

                  #17580673
                  H-400
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 November 2006

                    Ik heb maar één reden geweten om een CIH kop te vlakken:
                    Om ‘r meer compressie uit te halen!
                    Verder nog nooit in 25 jaar een scheve kop geweten.

                    #17580674
                    Ghanz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 July 2005

                      da bedoel ik.

                      #17580675
                      city77
                        Lid sinds:
                        4 July 2004

                        origineel gepost door H-400
                        Ik heb maar één reden geweten om een CIH kop te vlakken:
                        Om ‘r meer compressie uit te halen!
                        Verder nog nooit in 25 jaar een scheve kop geweten.

                        als je pech hebt is ie al een keer gevlakt en als je em nog een keer laat vlakken dan kan je problemen krijgen met je timing :thumbdown

                        #17580676
                        mr-turbo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          origineel gepost door city77

                          origineel gepost door H-400
                          Ik heb maar één reden geweten om een CIH kop te vlakken:
                          Om ‘r meer compressie uit te halen!
                          Verder nog nooit in 25 jaar een scheve kop geweten.

                          als je pech hebt is ie al een keer gevlakt en als je em nog een keer laat vlakken dan kan je problemen krijgen met je timing :thumbdown

                          mwah,
                          er is een verschil tussen het minimale vlakken van een kop om een mooi pasvlak te krijgen , dat gaat vaak maar om een tiende of wat,
                          Of het vlakken om de compressie te verhogen, dat gaat vaak om 10-20keer zoveel, dan gaat de timing wat meer meespelen..

                          Maar een cih kop hoeft echt niet zomaar gevlakt te worden . :vertag

                          #17580677
                          Poede
                            Lid sinds:
                            17 November 2009

                            Ok, maar hij is ook niet echt heel heet geweest ofzo. Het begon mij op te vallen toen ik de koelvloeistof controleerde. Ik had alles eruitgehaald, en nieuwe ingedaan. Nu heb ik al 2 keer een dikke halve liter bijgevuld. En telkens als ik olie peil, zit er op de stok voor de helft van de breedte olie, en de andere helft zit niks, dus denk dat daar dan water heeft gezeten… En toen ik het kleppendeksel eraf haalde, zat er achter in boven in de hoek wit bruine smurrie, normaal is olie zwart, en wit duid vaak op vocht.

                            #17580678
                            mr-turbo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              draai je bougies er eens uit en vergelijk de onderlinge kleur ..

                              ik acht de kans dat de kop gescheurd is (zeker bij een 1.6/1.9/2.0) minimaal 5 keer zo groot als een kapotte koppakking.

                              er is vast wel een garage te vinden die een lek(druk) test wil doen.

                              de witte aanslag in je klepdeksel kan ook erop duiden dat de olie niet warm genoeg wordt – bv veel kleine stukjes rijden / kapotte thermostaat–

                              #17580679
                              Poede
                                Lid sinds:
                                17 November 2009

                                Ja ok. Hij werd met dit winterweer niet warm, dus die monteur dacht ook dat de thermostaat stuk was. En ik heb inderdaad veel kleine stukjes gereden. Maar waarom zou er dan zoveel koelvloeistof bij moeten? Want ik neem aan als je hem vult, en je gaat een stukje rijden en dan weer bijvullen op niveau moet het goed zijn. Of is dit toch niet zo? Ik gebruik de auto wel goed zeg maar. In de sneeuw van de laatste week ben ik wat aan het spelen geweest, hoog in de toeren, maar voor de rest weinig rare dingen. Niet tegen de toeren begrenzer aan ofzo…

                                #17580680
                                postbusmanta
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 July 2004

                                  Je motor werd niet lekker warm………………en dan toch lekker hoog in de toeren……………

                                  Dan denk ik dat @Mrturbo wel eens gelijk kon hebben met die gescheurde kop.

                                  #17580681
                                  knoll
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 July 2005

                                    ik heb het zelfde probleem met mn oranje manta redelijk rook uit de uitlaat

                                    bij stilstaan aan de lichten ofzo rookt hij redelijk hevig van voor ook

                                    water niveau zakt redelijk snel mag hem ook om de week bijvullen

                                    en als ik mn olie dop afdraai is het al witte cream die eraan hangt en bij olie pijl zie ik dat mijn olie in plaats van zwart grijs is …

                                    heb hem wel al paar keer overhit gehad omdat mn waterpomp defect was nuja gezien het maar een 16N is heb ik besloten er geen kosten meer aan te doen en ben begonnen met revisie van 2.0S voor erin …

                                    zou zeggen laat zeker je compressie eens meten voor je eraan begint want als je 1 cilinder hebt die zeer laag is van compressie …

                                    heb bij mijn revisie motor ook andere nokkenas mogen steken 1 nok bijna helemaal rond dat verklaarde waarom die blok maar compressie had van 6-7 op die cilinder

                                    Greets,
                                    Alex

                                    #17580682
                                    Poede
                                      Lid sinds:
                                      17 November 2009

                                      nou zo is het nou ook weer niet, ik liet hem altijd wel warm draaien, mischien 1 enkele keer niet maar liet de auto altijd goed op temperatuur komen. Maar als de koppakking lek is dan komt er ook water in het carter toch? Dan zou mijn niveau ook moeten stijgen in het carter lijkt mij of toch niet?

                                      #17580683
                                      mr-turbo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 July 2004

                                        Heb je de bougies al bekeken ?

                                        #17580684
                                        Emiel-Manta
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 January 2007

                                          lijkt op de problemen die ik had,

                                          alleen viel er bij mij niet meer te rijden,
                                          radiateur sprong op elke hoek kapot,
                                          thermostaat had het al begeven,
                                          en ik kon om de 2 dagen antivries bijvullen.

                                          kop er af gehad, 2 scheurtjes waarvan 1 tot onder de zitting, en een koppakking die er uit lag.

                                          andere kop klaar gemaakt, en draaien als een zonnetje

                                          (enkele details daargelaten, aangezien er 2 soorten cilinderkoppen & nokkenassen zijn voor cih)

                                          #17580685
                                          Poede
                                            Lid sinds:
                                            17 November 2009

                                            Ik heb nog geen tijd gehad om iets aan de manta te doen. Had hem vanmorgen nog even gestart na 2 weken, het was wel weer zoals het hoort: starten en lopen! Maar na 10 minuten zag ik op de temperatuurmeter en die stond al redelijk dicht tegen het rode aan! Ik heb nu een stuk karton voor de radiateur omdat de auto de laatste tijd niet warm werd. (dit zal dan wel door een kapotte thermostaat komen) Het koelvloeistofpeil is ook te laag, daar word de koeling ook niet beter van… Maar het lijkt mij toch verstandig om de koppakking te vervangen of niet? Is het ook verstandig om er een iets dikkere in te doen?

                                            groeten

                                            #17580686
                                            postbusmanta
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 July 2004

                                              Een dikkere koppakking? Zodat je MINDER compressie krijgt?
                                              (slechter starten, minder koppel).

                                              Of heb je een turbo geplaatst dan?

                                              Nee hoor……….ONZIN. Gewoon de originele dikte gebruiken.

                                              #17580687
                                              Poede
                                                Lid sinds:
                                                17 November 2009

                                                Had er wel eens aan gedacht om een turbo te monteren, maar dat wordt me wat te gek(qua werk en kosten). Eerst maar eens zien of ik de kop eraf krijg en kijken wat er aan de hand is… Als ik een complete pakkingset bestel, zit daar dan alles in wat ik nodig heb? En de zijdelingse speling op de nokkenas moet afgesteld worden las ik, is dit zelf te doen, en zo ja hoe dan?

                                                #17580688
                                                Emiel-Manta
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  23 January 2007

                                                  kopset & bouten.
                                                  daar zit alles bij, inclusief kleprubbers etc.

                                                  even speciale sleutels regelen voor je nokkenastandwiel & kopbouten (tenzij de kopbouten al eens vernieuwd zijn, dan is de kans er dat er gewoon 6kant inbus in zit)

                                                  vergeet het rubbertje van je waterkanaal niet!

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.