Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Lekkage koelvloeistof radiateur Astra H/ airco condensor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2014 om 16:17 #17263907
Beste Forummers,
Ik heb even een vraagje. Enkele maanden geleden (kleine 3) heeft er iemand tegen mijn auto aangezeten in de stad. Duidelijke trekhaakbal in mijn kentekenplaat en wat afgebroken plastic van de houder enz. De plastic grill onderin de bumper was ook losgekomen. Uiteraard geen briefje o.i.d. Schoften. Drukke periode toen, dus dat plastic repareren kwam later wel.
Ik heb de laatste tijd ook wat last van minimaal koelvloeistof lekkage. Dat wil zeggen, ik zie zo af en toe het koelvloeistofniveau wat dalen. Laatste 2 weken erg veel korte stukjes gereden en hij zakte ineens wat sneller. Het gaat dan om 1 cm daling op dit moment sinds 3 maanden geleden. Nog niet bijgevuld tot vandaag.
Nu zat mijn bumper los van die botsing, dus vandaag losgemaakt en eraf gehaald om daarna alles weer terug te klikken zoals het hoort. Toen zag ik ineens in de voorste radiateur dat mijn halve onderkant op half zeven hangt; is dit de airco radiateur? Dat is dus de voorste. Kan dit gerelateerd zijn aan het koelvloeistof probleem? Zie de foto’s. Precies op de plek waar die trekhaakbal in mijn kenteken zit. Mooi klaar mee dus.
Koppakking 1,5 jaar geleden vervangen, kop gereviseerd enz. Olie ziet er goed uit en geen olie bij koelvloeistof. Radiateur is 1,5 jaar geleden ook vervangen.
Hoor graag van jullie.
Groet,
Ralph
Opel Astra Z16XEP stationwagen 2005Afbeeldingen ging niet helemaal goed, dus heb het even zo gedaan als jullie het niet erg vinden:
http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324618113/
http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324619883/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324897424/” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 februari 2014 om 20:20 #18215753die voorste is idd van de airco, en gebeurt bij al die condensors dat die onderste strip loslaat, enige wat je kan doen is een nieuwe condensor plaatsen.
wat betreft de koelwater lekkage, laat het systeem eens afpersen, 9 van de 10x kan je daardoor de lekkage vinden
5 februari 2014 om 21:44 #18215754Bedankt voor je reactie. Wordt die airco condensor nou gekoeld met koelvloeistof of ander koelmiddel? Is dat APK afkeur, een airco condensor die lekt i.v.m. giftige troep?
Verdenk sterk dat er ergens een slangetje lekt, aangezien het zo weinig is. Haarscheurtje o.i.d.
5 februari 2014 om 21:49 #18215755Koelvloeistof en condensor staan los van mekaar, door de condensor gaat airco vloeistof.
En idd zoals nick al zei laat hem eens afpersen, zorg wel dat ze hem met warme en koude motor afpersen, dit omdat het kan zijn dat hij bij één van beiden niet lekt, dit i.v.m het uitzetten van het materiaal.
Is geen afkeur.
6 februari 2014 om 18:02 #18215756condensor gaat een aparte vloeistof doorheen genaamd R134A. Dat die lek is is geen apk afkeur
8 februari 2014 om 00:41 #18215757Bedankt voor de reacties.
Is het mogelijk de condensor zelf te vervangen, dus eerst leeglopen van airco vloeistof en vervolgens vervangen. Dan naar garage om te laten vullen. Of mis ik nu iets belangrijks?
Koelvloeistof laat ik binnenkort wel even onder druk zetten. Ben benieuwd.
8 februari 2014 om 08:51 #18215758Condensor is los te vervangen. Als je voor een imitatie gaat wel even goed laten informeren, zit nogal verschil in qua kwaliteit. Als je deze hebt gemonteerd even langs een garage of airco servicepunt om de airco te vullen. Succes!
8 februari 2014 om 09:38 #18215759Het leeghalen van een airco gaat met een speciaal apparaat
8 februari 2014 om 11:33 #18215760Dealerkosten zouden ruim 400 worden.
Condensor zag ik bij GM Tuning voor 140 staan, wellicht het proberen waard als kosten voor leeghalen en vullen meevallen?
Misschien nog ergens een goedkopere condensor te krijgen?
Valt het vervangen mee, zodra het systeem leeg is? Of zitten daar nog moeilijkheden?9 februari 2014 om 07:04 #18215761Je kunt evt deze nemen bij mister-auto:
http://www.mister-auto.nl/fl/condensator/bolk-bol-c0217179_g448_a999BOL-C0217179.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bölk is een eigen merk, wat inhoudt dat je niet weet welk merk je daadwerkelijk krijgt. In het algemeen is dit ook gewoon altijd goed.
Ik heb toevallig laatst zelf daar een waterpomp van ‘Bölk’ besteld, kreeg ik een Klaxcar geleverd (Frans merk).
Of via carpartsdirect.nl. Kan daarvan geen link plaatsen maar het goedkoopste alternatief is daar de Van wezel condensator. Geloof ook gratis verzending.
In principe is het niet heel veel werk. Alleen de voorbumper zal eraf moeten en je moet zorgen dat je nieuwe (airco) o-ringen hebt voor het aansluiten vd leidingen op de condensor.
Suc6
10 februari 2014 om 19:36 #18215762Ik laat hem even keuren over 3 weken, dan heb ik daarna ook wat meer tijd en ga ik aan de slag. Bedankt voor de info!
10 februari 2014 om 20:21 #18215763Bij mij zag de condensor er ongeveer ook zo uit, precies de onderste rij.. schijnt vaker voor te komen bij astra (en in mijn geval zafira b)
Mijn oplossing.. eerst gezocht op dit forum
viewtopic.php?f=187&t=149423&p=2119617&hilit=condensor#p2119617Daarna condensor besteld bij een AD vestiging. (109 euro normaal maar kreeg korting, betaald 81,75 euro)
een condensor van AVA (zie) http://www.ava-cooling.com/nl/home.html?no_cache=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
een o ring (groen metric) 1,38 euro
2x o ring geel 2,75
Ook meteen interieur filter vervangen door een MANN filter (koolstoffilter, de betere dus.. ook met korting van 32,15 voor 22,51
(dashboardkastje eruitschroeven en de “slang” aan “de luchtfilterbox” ook verwijderen, dan past ie er goed in..(anders kan je m er alleen inproppen (harmonica), en zo te zien had de vod dit ook gedaan bij laatste beurt (bij vorige eigenaar, kon ik zien want heb de volledige onderhoudshistorie (uitdraai erbij). (plaatsen + uit en inbouw filter nog geen 20 min)
En vergeet niet de o ringen (en de “ondergrond”) goed in te olien met speciale “pipetjes” olie (deze had ik al gratis gekregen van de airco specialist maar AD heeft dit ongetwijfeld ook op voorraad)
alles samen voor 131,15..
Het vullen.. (eerst reinigen, en testen (fluor) (weet niet of ik het goed zeg of in juiste volgorde.. daarna vullen/afpersen 60 euro. dus dit scheelt je dik zo’n 260 euro, aangezien de VOD voor een actief koolstoffilter/interieurfilter incl. plaatsen 50 euro rekent.
Het verwijderen en plaatsen heeft me 1,5 uur gekost.
(NB er zitten ergens kunsstof doppen op de condensor, op de orginele met GM logo…deze heb ik even omgeruild..net echt (of hopelijk gezegd liever beter).Ga echt liever naar een airco specialist, dit is hun vak, hangen ‘m niet alleen (door een stagier?) aan een airco vul automaat maar doen echt hun werk goed, ook nog voor een betere prijs (zou bij vod 100 euro kosten, wat ik al veel vond want mijn Nissan dealer rekende altijd 75 euro, maar je begrijpt ook de Nissan heb ik bij deze specialist gebracht).
Hiermee moet alles lukken, succes
11 februari 2014 om 00:39 #18215764Ah top, die info zocht ik nog. Ga het eens bekijken. Nogmaals bedankt!
11 februari 2014 om 14:05 #18215765Werk de airco nog?
kan nergens ontdekken van niet.
als de airco lekt heeft hij geen druk meer en zal niet meer werken (druksensors) .11 februari 2014 om 19:53 #18215766Weet ik niet. Wilde hem niet meer aanzetten, omdat ik bang ben dat er iets kapot gaat als hij gaat draaien zonder vloeistof.
12 februari 2014 om 08:42 #18215767Er gaat niets kapot als er geen druk meer opzit ,of niet genoeg gaat gaat hij niet werken.(druksensor)
Ik denk dat het lek bij kvs zit en niet bij de airco want een lek van de airco zie je namelijk niet van.
Airco druk kan je volgens mij uitlezen met op-com of tech II12 februari 2014 om 09:48 #18215768De foto’s geven toch duidelijk aan dat het een lek in de condensor zit. Ik rij nu al weer twee weken zonder verlies van kvs, dus ik wacht dat even af. Ik gebruik mijn airco toch nooit dus laat het wel even zo.
15 februari 2014 om 08:58 #18215769Hallo.
Even over het ‘nooit’ gebruiken van de airco: Dat is niet zo’n goed idee.
De aircopomp moet ook gesmeerd worden, en dat gebeurt met de olie die ook in de R134 zit. Als de pomp te lang stilstaat, verdroogt hij ook, en moet hij na enkele jaren al vervangen worden. Dit is veel duurder dan enkele keren brandstof besparen…
17 februari 2014 om 19:19 #18215770Dat weet ik. Hij staat ondanks dat ik er geen behoefte aan heb regelmatig aan, zodat alles op gang gehouden kan worden.
Nu alleen even niet. Maar als ik het uit bovenstaande dus goed begrijp, kan de airco dus gewoon aanzetten, omdat deze bij te weinig druk zichzelf uitschakelt?
17 februari 2014 om 21:58 #18215771als de airco goed en gevuld is, regelmatig laten draaien , is goed voor de pomp en pomp met het koudemiddel een beetje olie rond in leidingen en slangen, voor de slangen belangrijk want laat een filmlaagje olie achter waardoor koudemiddel niet kan ontsnappen door rubber slang (net als een fietsband na verloop van tijd slap staat omdat moleculen lucht dus ontsnapt zijn)
airco kapot, niet aanzetten je gaat een pomp heel hard laten werken terwijl er geen druk meer voorhanden is..zo gaat deze vanzelf kapot en heb jij straks een nieuwe condensor, en laten vullen blijkt pomp kapot, een keer testen of je m hoort aanslaan voordat je al het nieuwe spul gaat monteren lijkt me wel zo slim.
18 februari 2014 om 20:17 #18215772@Family man wrote:
als de airco goed en gevuld is, regelmatig laten draaien , is goed voor de pomp en pomp met het koudemiddel een beetje olie rond in leidingen en slangen, voor de slangen belangrijk want laat een filmlaagje olie achter waardoor koudemiddel niet kan ontsnappen door rubber slang (net als een fietsband na verloop van tijd slap staat omdat moleculen lucht dus ontsnapt zijn)
airco kapot, niet aanzetten je gaat een pomp heel hard laten werken terwijl er geen druk meer voorhanden is..zo gaat deze vanzelf kapot en heb jij straks een nieuwe condensor, en laten vullen blijkt pomp kapot, een keer testen of je m hoort aanslaan voordat je al het nieuwe spul gaat monteren lijkt me wel zo slim.
Een airco pomp slaat niet aan als er geen druk meer in het systeem zit.
18 februari 2014 om 20:30 #18215773Ok, dat is dan duidelijk. However, 7 maart laat ik hem apk keuren. Week erna heb ik een tentamentje, waarna ik daarna wel tijd heb. Ga er dan is even rustig naar kijken.
19 februari 2014 om 07:37 #18215774@opeltje17, ook weer wat geleerd.. tis toch wel zo dat pomp (te)hard moet werken indien niet voldoende koudemiddel aanwezig? (niet leeg) en je daarom airco ook moet onderhouden/vullen na x periode of als je merkt dat werking minder word.
20 februari 2014 om 15:33 #18215775Dus uiteindelijk verstandig even te wachten, het zekere voor het onzekere te nemen.
19 maart 2014 om 20:06 #18215776Wat denken jullie van de volgende foto’s? De dop heeft een beetje ruimer vervormd rubber.
Daarbij is de schroefdraad van het tankje niet helemaal rond meer. Beetje lastig te zien. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de kleine koelvloeistoflekkage?
Klopt het trouwens ook, dat er een klein beetje koelvloeistof in de motor terecht kan komen bij het vervangen van de koppakking?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.