Lekkage koelvloeistof radiateur Astra H/ airco condensor?

Forumindex Forums Modellen Astra Lekkage koelvloeistof radiateur Astra H/ airco condensor?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263907
    oomens94
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2012

      Beste Forummers,

      Ik heb even een vraagje. Enkele maanden geleden (kleine 3) heeft er iemand tegen mijn auto aangezeten in de stad. Duidelijke trekhaakbal in mijn kentekenplaat en wat afgebroken plastic van de houder enz. De plastic grill onderin de bumper was ook losgekomen. Uiteraard geen briefje o.i.d. Schoften. Drukke periode toen, dus dat plastic repareren kwam later wel.

      Ik heb de laatste tijd ook wat last van minimaal koelvloeistof lekkage. Dat wil zeggen, ik zie zo af en toe het koelvloeistofniveau wat dalen. Laatste 2 weken erg veel korte stukjes gereden en hij zakte ineens wat sneller. Het gaat dan om 1 cm daling op dit moment sinds 3 maanden geleden. Nog niet bijgevuld tot vandaag.

      Nu zat mijn bumper los van die botsing, dus vandaag losgemaakt en eraf gehaald om daarna alles weer terug te klikken zoals het hoort. Toen zag ik ineens in de voorste radiateur dat mijn halve onderkant op half zeven hangt; is dit de airco radiateur? Dat is dus de voorste. Kan dit gerelateerd zijn aan het koelvloeistof probleem? Zie de foto’s. Precies op de plek waar die trekhaakbal in mijn kenteken zit. Mooi klaar mee dus.

      Koppakking 1,5 jaar geleden vervangen, kop gereviseerd enz. Olie ziet er goed uit en geen olie bij koelvloeistof. Radiateur is 1,5 jaar geleden ook vervangen.

      Hoor graag van jullie.

      Groet,

      Ralph
      Opel Astra Z16XEP stationwagen 2005

      Afbeeldingen ging niet helemaal goed, dus heb het even zo gedaan als jullie het niet erg vinden:

      http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324618113/

      http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324619883/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      http://www.flickr.com/photos/116489736@N06/12324897424/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18215753
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        die voorste is idd van de airco, en gebeurt bij al die condensors dat die onderste strip loslaat, enige wat je kan doen is een nieuwe condensor plaatsen.

        wat betreft de koelwater lekkage, laat het systeem eens afpersen, 9 van de 10x kan je daardoor de lekkage vinden

        #18215754
        oomens94
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 April 2012

          Bedankt voor je reactie. Wordt die airco condensor nou gekoeld met koelvloeistof of ander koelmiddel? Is dat APK afkeur, een airco condensor die lekt i.v.m. giftige troep?

          Verdenk sterk dat er ergens een slangetje lekt, aangezien het zo weinig is. Haarscheurtje o.i.d.

          #18215755
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Koelvloeistof en condensor staan los van mekaar, door de condensor gaat airco vloeistof.

            En idd zoals nick al zei laat hem eens afpersen, zorg wel dat ze hem met warme en koude motor afpersen, dit omdat het kan zijn dat hij bij één van beiden niet lekt, dit i.v.m het uitzetten van het materiaal.

            Is geen afkeur.

            #18215756
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              condensor gaat een aparte vloeistof doorheen genaamd R134A. Dat die lek is is geen apk afkeur

              #18215757
              oomens94
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2012

                Bedankt voor de reacties.

                Is het mogelijk de condensor zelf te vervangen, dus eerst leeglopen van airco vloeistof en vervolgens vervangen. Dan naar garage om te laten vullen. Of mis ik nu iets belangrijks?

                Koelvloeistof laat ik binnenkort wel even onder druk zetten. Ben benieuwd.

                #18215758
                Loohuis
                  Lid sinds:
                  12 January 2013

                  Condensor is los te vervangen. Als je voor een imitatie gaat wel even goed laten informeren, zit nogal verschil in qua kwaliteit. Als je deze hebt gemonteerd even langs een garage of airco servicepunt om de airco te vullen. Succes!

                  #18215759
                  Nick-GSI
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    Het leeghalen van een airco gaat met een speciaal apparaat

                    #18215760
                    oomens94
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2012

                      Dealerkosten zouden ruim 400 worden.
                      Condensor zag ik bij GM Tuning voor 140 staan, wellicht het proberen waard als kosten voor leeghalen en vullen meevallen?
                      Misschien nog ergens een goedkopere condensor te krijgen?
                      Valt het vervangen mee, zodra het systeem leeg is? Of zitten daar nog moeilijkheden?

                      #18215761
                      prince
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 May 2012

                        Je kunt evt deze nemen bij mister-auto:

                        http://www.mister-auto.nl/fl/condensator/bolk-bol-c0217179_g448_a999BOL-C0217179.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Bölk is een eigen merk, wat inhoudt dat je niet weet welk merk je daadwerkelijk krijgt. In het algemeen is dit ook gewoon altijd goed.

                        Ik heb toevallig laatst zelf daar een waterpomp van ‘Bölk’ besteld, kreeg ik een Klaxcar geleverd (Frans merk).

                        Of via carpartsdirect.nl. Kan daarvan geen link plaatsen maar het goedkoopste alternatief is daar de Van wezel condensator. Geloof ook gratis verzending.

                        In principe is het niet heel veel werk. Alleen de voorbumper zal eraf moeten en je moet zorgen dat je nieuwe (airco) o-ringen hebt voor het aansluiten vd leidingen op de condensor.

                        Suc6

                        #18215762
                        oomens94
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 April 2012

                          Ik laat hem even keuren over 3 weken, dan heb ik daarna ook wat meer tijd en ga ik aan de slag. Bedankt voor de info!

                          #18215763
                          Family man
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 August 2012

                            Bij mij zag de condensor er ongeveer ook zo uit, precies de onderste rij.. schijnt vaker voor te komen bij astra (en in mijn geval zafira b)

                            Mijn oplossing.. eerst gezocht op dit forum
                            viewtopic.php?f=187&t=149423&p=2119617&hilit=condensor#p2119617

                            Daarna condensor besteld bij een AD vestiging. (109 euro normaal maar kreeg korting, betaald 81,75 euro)
                            een condensor van AVA (zie) http://www.ava-cooling.com/nl/home.html?no_cache=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                            een o ring (groen metric) 1,38 euro
                            2x o ring geel 2,75
                            Ook meteen interieur filter vervangen door een MANN filter (koolstoffilter, de betere dus.. ook met korting van 32,15 voor 22,51
                            (dashboardkastje eruitschroeven en de “slang” aan “de luchtfilterbox” ook verwijderen, dan past ie er goed in..(anders kan je m er alleen inproppen (harmonica), en zo te zien had de vod dit ook gedaan bij laatste beurt (bij vorige eigenaar, kon ik zien want heb de volledige onderhoudshistorie (uitdraai erbij). (plaatsen + uit en inbouw filter nog geen 20 min)
                            En vergeet niet de o ringen (en de “ondergrond”) goed in te olien met speciale “pipetjes” olie (deze had ik al gratis gekregen van de airco specialist maar AD heeft dit ongetwijfeld ook op voorraad)
                            alles samen voor 131,15..
                            Het vullen.. (eerst reinigen, en testen (fluor) (weet niet of ik het goed zeg of in juiste volgorde.. daarna vullen/afpersen 60 euro. dus dit scheelt je dik zo’n 260 euro, aangezien de VOD voor een actief koolstoffilter/interieurfilter incl. plaatsen 50 euro rekent.
                            Het verwijderen en plaatsen heeft me 1,5 uur gekost.
                            (NB er zitten ergens kunsstof doppen op de condensor, op de orginele met GM logo…deze heb ik even omgeruild..net echt (of hopelijk gezegd liever beter).

                            Ga echt liever naar een airco specialist, dit is hun vak, hangen ‘m niet alleen (door een stagier?) aan een airco vul automaat maar doen echt hun werk goed, ook nog voor een betere prijs (zou bij vod 100 euro kosten, wat ik al veel vond want mijn Nissan dealer rekende altijd 75 euro, maar je begrijpt ook de Nissan heb ik bij deze specialist gebracht).

                            Hiermee moet alles lukken, succes

                            #18215764
                            oomens94
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 April 2012

                              Ah top, die info zocht ik nog. Ga het eens bekijken. Nogmaals bedankt!

                              #18215765
                              P. Rutser
                                Lid sinds:
                                2 July 2011

                                Werk de airco nog?
                                kan nergens ontdekken van niet.
                                als de airco lekt heeft hij geen druk meer en zal niet meer werken (druksensors) .

                                #18215766
                                oomens94
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 April 2012

                                  Weet ik niet. Wilde hem niet meer aanzetten, omdat ik bang ben dat er iets kapot gaat als hij gaat draaien zonder vloeistof.

                                  #18215767
                                  P. Rutser
                                    Lid sinds:
                                    2 July 2011

                                    Er gaat niets kapot als er geen druk meer opzit ,of niet genoeg gaat gaat hij niet werken.(druksensor)
                                    Ik denk dat het lek bij kvs zit en niet bij de airco want een lek van de airco zie je namelijk niet van.
                                    Airco druk kan je volgens mij uitlezen met op-com of tech II

                                    #18215768
                                    oomens94
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 April 2012

                                      De foto’s geven toch duidelijk aan dat het een lek in de condensor zit. Ik rij nu al weer twee weken zonder verlies van kvs, dus ik wacht dat even af. Ik gebruik mijn airco toch nooit dus laat het wel even zo.

                                      #18215769
                                      Dave440
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 September 2013

                                        Hallo.

                                        Even over het ‘nooit’ gebruiken van de airco: Dat is niet zo’n goed idee.

                                        De aircopomp moet ook gesmeerd worden, en dat gebeurt met de olie die ook in de R134 zit. Als de pomp te lang stilstaat, verdroogt hij ook, en moet hij na enkele jaren al vervangen worden. Dit is veel duurder dan enkele keren brandstof besparen…

                                        #18215770
                                        oomens94
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 April 2012

                                          Dat weet ik. Hij staat ondanks dat ik er geen behoefte aan heb regelmatig aan, zodat alles op gang gehouden kan worden.

                                          Nu alleen even niet. Maar als ik het uit bovenstaande dus goed begrijp, kan de airco dus gewoon aanzetten, omdat deze bij te weinig druk zichzelf uitschakelt?

                                          #18215771
                                          Family man
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            21 August 2012

                                            als de airco goed en gevuld is, regelmatig laten draaien , is goed voor de pomp en pomp met het koudemiddel een beetje olie rond in leidingen en slangen, voor de slangen belangrijk want laat een filmlaagje olie achter waardoor koudemiddel niet kan ontsnappen door rubber slang (net als een fietsband na verloop van tijd slap staat omdat moleculen lucht dus ontsnapt zijn)

                                            airco kapot, niet aanzetten je gaat een pomp heel hard laten werken terwijl er geen druk meer voorhanden is..zo gaat deze vanzelf kapot en heb jij straks een nieuwe condensor, en laten vullen blijkt pomp kapot, een keer testen of je m hoort aanslaan voordat je al het nieuwe spul gaat monteren lijkt me wel zo slim.

                                            #18215772
                                            Opeltje17
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              18 January 2012

                                              @Family man wrote:

                                              als de airco goed en gevuld is, regelmatig laten draaien , is goed voor de pomp en pomp met het koudemiddel een beetje olie rond in leidingen en slangen, voor de slangen belangrijk want laat een filmlaagje olie achter waardoor koudemiddel niet kan ontsnappen door rubber slang (net als een fietsband na verloop van tijd slap staat omdat moleculen lucht dus ontsnapt zijn)

                                              airco kapot, niet aanzetten je gaat een pomp heel hard laten werken terwijl er geen druk meer voorhanden is..zo gaat deze vanzelf kapot en heb jij straks een nieuwe condensor, en laten vullen blijkt pomp kapot, een keer testen of je m hoort aanslaan voordat je al het nieuwe spul gaat monteren lijkt me wel zo slim.

                                              Een airco pomp slaat niet aan als er geen druk meer in het systeem zit.

                                              #18215773
                                              oomens94
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 April 2012

                                                Ok, dat is dan duidelijk. However, 7 maart laat ik hem apk keuren. Week erna heb ik een tentamentje, waarna ik daarna wel tijd heb. Ga er dan is even rustig naar kijken.

                                                #18215774
                                                Family man
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 August 2012

                                                  @opeltje17, ook weer wat geleerd.. tis toch wel zo dat pomp (te)hard moet werken indien niet voldoende koudemiddel aanwezig? (niet leeg) en je daarom airco ook moet onderhouden/vullen na x periode of als je merkt dat werking minder word.

                                                  #18215775
                                                  oomens94
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 April 2012

                                                    Dus uiteindelijk verstandig even te wachten, het zekere voor het onzekere te nemen.

                                                    #18215776
                                                    oomens94
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 April 2012

                                                      Wat denken jullie van de volgende foto’s? De dop heeft een beetje ruimer vervormd rubber.

                                                      Daarbij is de schroefdraad van het tankje niet helemaal rond meer. Beetje lastig te zien. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de kleine koelvloeistoflekkage?

                                                      Klopt het trouwens ook, dat er een klein beetje koelvloeistof in de motor terecht kan komen bij het vervangen van de koppakking?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.