Lek dichting waterpomp of koppakking?

Forumindex Forums Modellen Corsa Lek dichting waterpomp of koppakking?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Anoniem

Model: Corsa C Z12XE 2003

Lekte olie aan de verticale pakking van de distributiekettingkap.

Alles open gegooid en ook meteen de ketting vervangen.  Ik had geen nieuwe waterpomp of dichting van de waterpomp besteld.  Dichting van de waterpomp zuiver gemaakt en gecontroleerd.  Daarna alles terug geplaatst en krijg ik het volgende probleem.

Ik heb koelvloeistof bijgevuld tot aan het streepje wetende dat deze ook ging zakken omdat er ongeveer een 2 liter uit was gelopen.  Ik heb een kilometer gereden en weer een beetje bijgevuld en toen weer verder gereden totdat ik zag dat het temperatuursmetertje snel boven de 90 naar de 95 ging.  Toen ben ik gestopt, reservoir gecheckt en weer bijgevuld.
      De thermostaat werkt want de slangen van het koelwater begonnen heet worden.

Ik rij een stukje verder naar huis en leg hem stil en vul weer een klein beetje koelvloeistof bij.  Toen zag ik een soort van damp onder aan de auto (geen rook, maar meer damp) en het kwam van onder de versnellingsbak.
      Toen ik de vuldop van de olie opende zat er wat witte smudge aan.

Daarna zakt het koelvloeistofniveau niet echt meer tijdens korte ritjes maar de damp blijft wel.  Waarom aan de onderkant?

Ik heb een vermoeden dat de krukaskeerring aan de versnellingsbak wat lek (druppeltjes motorolie onder versnellingsbak na het rijden) en ik denk dat er mee koelvloeistof via daar naar buiten komt en dat dat die damp veroorzaakt.

Wat is jullie opinie?

– Koppakking kapot?
      – Dichting waterpomp waarlangs die koelvloeistof lekt?

Bedankt alvast

Motormuis
      Deelnemer

ook olie die op de uitlaat komt geeft damp

Anoniem

Het zijn maar druppels olie en aan de onderkant van de versnellingsbak.  Het lijkt erop dat de koelvloeistof als die zich met de olie vermengd heeft verdampt door in contact te komen met de hete oppervlakken van de versnellingsbak.  Khoop niet dat het de koppakking is of een gescheurde cilinderkop.

DD1
          Deelnemer

Als je na het wisselen van de ketting pakking niet ook een olie wissel gedaan hebt zal er onherroepelijk koelvloeistof je olie zitten. Bij het demonteren van de waterpomp krijg je niet alle koelvloeistof uit het blok ondanks dat er helemaal onderin een afdichting zit op de waterpomp om er zoveel mogelijk uit te krijgen.

Ik zou hem goed warm rijden en dan een olie wissel doen, daarmee moet je het mayo probleem kunnen tackelen. de corsa D is echt een draak om te ontluchten ik denk eerder dat het koel systeem een aantal keer vanwege wat overdruk gelekt heeft uit het vaatje en dat dit op hete delen van de motor/uitlaat komt. Zorg dat je kachel goed warm wordt dan heb je de meeste lucht er zeker uit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.