Lege katalysator Astra G 2.2

Forumindex Forums Modellen Astra Lege katalysator Astra G 2.2

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Reniér Smeets
    Deelnemer

Mijne dames en heren,

Ergens een dikke week geleden had ik jullie nog gevraagd om aankooptips aangaande een Astra G coupe, waarvoor dank! Jullie reacties hebben mij goed geholpen en ik ben tot aankoop overgegaan. De vorige eigenaar vermoedde een motorschade omdat de motor op drie cilinders liep. Dit bleek geen motorschade, maar een defecte bobinebrug (op dit forum kwam ik erachter dat deze wel vaker sneuvelt). Daarnaast had een marter de bekabeling van de eerste lambdasonde beschadigd dus heb ik dat ook in orde laten maken. De motor loopt nu goed, het verbruik is ook normaal alleen blijft het motormanagementlampje branden.

Een ex-monteur in het dorp denkt dat dit komt doordat de katalysator leeg is (die is ook daadwerkelijk leeg) waardoor de uitlaatgaswaarden niet aan de norm van de ECU voldoen. Vandaar dat ook het motormanagementlampje brandt.

Mjn vraag aan jullie: stel, de uitlaatgaswaarden van de motor kloppen niet. Zou dan niet een emmissielampje i.p.v. een motormanagementlampje moeten gaan branden? Of heeft een Astra G uit 2002 dat niet?

liviu2004
      Deelnemer

Als cat werkt niet (leeg) dan emmissielampje is aan.

Als cat leeg is, dan je zien lambda 1 en 2 zo:

Reniér Smeets
        Deelnemer

Bedankt voor je snelle reactie! Om even duidelijkheid te verschaffen: in zo’n geval gaat dus een emissielampje branden? En dus niet het motormanagementlampje? De auto staat momenteel bij mijn broer en ik vraag me simpelweg af of zo’n Astra een emissielampje heeft. Alvast bedankt!

mitchelvm
          Deelnemer

Hoe lopen de eerste 2000 toeren? Bij mij liepen die nogal stroef en had wat extra gas nodig om vooruit te komen. Verder liep de motor goed, had ook regelmatig dat motermanagmentlampje ging branden vanwege de uitstoot maar kon verder niks vinden.

Bij de garage bleek er een slangetje lek/los te zijn waardoor de motor valse lucht blies, nieuw slangetje eropgezet en nergens meer last van. Lampje brand niet meer en kan wegrijden zonder gas bij te geven.

Opeltje17
            Deelnemer

Bij een lege kat zal je een P0420 code krijgen en zal hij ook de APK niet halen.

Heb hetzelfde gehad met mijn Z22SE.

Je kan de temperatuur voor en na de kat meten met een infrarood thermometer.

Met warme motor moet ie na de kat ongeveer 30 graden warmer zijn als voor de kat, is dit niet het geval is je kat niet goed.

Reniér Smeets
              Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal een dezer dagen een nieuwe (of een goed tweedehands exemplaar) plaatsen om ook deze storing te verhelpen. Heeft iemand nog tips (behalve Onderdelenlijn) waar ik goede tweedehands onderdelen kan vinden? Origineel kost een kat voor dit model een klein vermogen…

bart-gsi
                Deelnemer

Ik heb een keer bij m’n corsa gsi een universele kat op de originele uitlaat laten lassen.. Was 140 euro inclusief lassen..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.