Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Led lampjes, miskoop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2015 om 11:21 #18061338
Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Ben je dan niet de voordelen van led kwijt?
Led plaats je immers toch omdat die zuiniger zijn dan de gloeilamp.
Als je er wat tussen doet ?4 december 2015 om 11:55 #18061339Ik wil ze voor vooral voor de kleur van het licht. En achter omdat ze koud blijven.
4 december 2015 om 11:59 #18061340Een condenstaor of supercap is in principe gewoon een buffer over de led heen. Zit dus niet in serie met de led maar parallel er over heen. Een soort mini accu, de puls die dan komt van de canbus wordt dan meteen in de supercap opgenomen en de piek wordt afgevlakt. Het wordt er dus niet minder zuinig van.
4 december 2015 om 12:01 #18061341Blijven ze dan niet een tijdje aan na het uitschakelen? Net als de binnenverlichting
4 december 2015 om 12:07 #18061342Denk niet dat dat merkbaar is. Afhankelijk van de waarde van de cap/supercap natuurlijk.
4 december 2015 om 12:32 #18061343Ben benieuwd naar de uitkomst
4 december 2015 om 12:45 #18061344Ik heb meerdere opties geprobeerd en alleen die van de how2 werkt voor de vectra c
4 december 2015 om 13:18 #18061345Ik heb even lopen simuleren, maar de condensator oplossing werkt niet altijd goed, het is beter om er een LDO oplossing van te maken zodat de uitgang gewoon een strakke gefilterde 12V is.
Bovendien is dit ook beter dan een relais oplossing,want als je een relais gebruikt zonder weerstand overheen, krijg je weer een canbus storing. Helaas vereist een LDO oplossing wel dat dit tussen de bedrading naar de lamp moet komen. Er zijn fixed LDO’s verkrijgbaar met een constante uitgangsspanning onafhankelijk van de ingangsspanning. Uiteindelijk toch wel weer wat moeite dus. Eens in het weekend nogmaals over nadenken hoe het misschien simpeler op te lossen is.Het zou mooi zijn als iemand de spanning over de led kan meten met een scoop, dan kunnen we zien hoe breed de puls is en wat daarvan de spanning is, om iets te verzinnen voor dit eeuwige geflikker van canbus lampjes.
Trouwens, misschien begrijp ik het probleem verkeerd, is het zoals in onderstaande video:
https://www.youtube.com/watch?v=d_JiINAT7V0″ onclick=”window.open(this.href);return false;Dus dat de lampjes alleen knipperen als de verlichting uitstaat?
4 december 2015 om 14:51 #18061346http://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?187539-Get-rid-of-OBD-check-strobing-LED-bulbs-using-common-components-” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hier een howto ( foto’s doen het ook niet, ook niet als je inlogt daar ) met, denk ik, alle info inclusief alle waardes. Het wiel was dus al uitgevonden.
Het is dus gewoon een check die de ecu uitvoert om te kijken of er lampjes kapot zijn of niet, ongeacht of ze aan of uit staan. Een puls die te kort is voor gloeilampen om op te lichten, maar geen probleem is om led op te lichten.
Jammer dat het niet makkelijker is om gewoon die check er uit te programmeren :). Kan men lekker overal leds in drukken zonder zich te storen aan het knipperen. Als een ledje kapot is seint iemand wel met groot licht.
4 december 2015 om 15:08 #18061347Een forum waar je niks kan zien zonder inloggen kom ik niet op, kan je niet de info hier plakken als je toch al een account daar hebt?
4 december 2015 om 15:24 #18061348Oh jou de howto’s daar moet je inloggen. Dacht dat het enkel voor foto’s was.
wall of text inc.
Default Get rid of OBD-check strobing LED bulbs, using common components !
Ok, so everybody knows about the OBD permanently monitoring bulbs in the Veccy (except the ceiling lights, so you can actually use standard LED bulbs for these, and save the battery).
This leads to two different consequences and cures :
1) If the OBD measures a resistance above 52 ohms (yes, I’m afraid it’s that precise ! ), it will warn for a blown filament.
The cure is known : since LEDs have a very high internal resistance, you have to shunt the positive wire to the ground using a low value resistor in parallel.
Typical “anti-error” resistors are about 54 ohms, enough to bring the total under the fatidic value.
Reminder : when adding resistances R1 and R2 in parallel, the resulting resistance R is given by the formula :
1/ R = 1/R1 + 1/R2
Note that such low value resistance mean the current flowing through them is very important. That’s the reason why the heat like hell, and you need high power and aluminium heat sink cooled ones.
2) Even while the lights are turned off, the OBD goes on checking the bulbs.
To do so, it sends a pulse to each one in turn, and measures the current drop, giving the measured resistance (R = U/i)
The problem is this pulse is too short to heat a standard bulb filament (maybe there’s a small burst of infrared you can’t see anyway), but it’s perfectly enough to light up a sensitive and fast responding LED !
This has always been a much more annoying problem.
So, what can be done ?
I made and tested several circuits using transistors and capacitors to create some kind of low pass filter / delay circuit.
They work, but they can’t solve the first problem (OBD error) by themselves (as transistors also have a very high internal resistance), so adding a parallel low value resistance just before the circuit was always necessary.
So, considering the barbarous parallel resistance still has to be present, and also the fact I wanted to use the sidelights for other uses (angel eyes DRLs !), meaning a way to autoswitch off the DRLs, I thought about a way to combine both.
So I dropped the small sized PCB relays, and took ordinary automotive relays instead.
Why ? Because of their inertia.
They have a longer reaction time than electronic or small DIL relays, hopefully not being able to react to the strobing signal…
And it works ! The LED doesn’t strobe anymore, at last.
The sidelights positive wired is used to trigger the relay, and is fed the active input at the same time.
Well, it works, but the relay coil is still too much to cheat the OBD.
Its resistance is about 80 ohms (commonly between 78 and 82 ohms), so it has to be lowered to cheat the OBD, but not too much to deviate too much current and prevent the relay from triggering.
Calculation gave 133 ohms in parallel to get 50 ohms total, but I wanted to use the highest possible value, so I tested 220 ohms, 180 ohms and 150 ohms.
Success was achieved with 150 : no more error displaying on the CID, at last !
This gives a total resistance value of 52 ohms with the Bosch relay I used.
180 ohms gave a total value of 56 ohms and triggered an error !
Of course you can use the usual 50-54 ohms you can find everywhere. It will just drain more current than necessary, but it works perfectly.
However, if you can find high power 150 ohms resistors, you’ll get the perfect value, heat less, and save the battery.
Now what about the DRL part ?
Well, it’s pretty simple : instead of using a single input relay, just use a dual input one.
Wire the DRL voltage you want to the “on when idle” input (87a), so it will be active by default. You can for instance use the cigarette lighter voltage, that’s on only when the ignition key is turned.
The relay coil and load resistor will still cheat on the OBD. When turning the sidelights on, the relay will switch the sidelights voltage to the output instead of the DRL voltage.
Because of the load resistor and the fact the Vectra regulates the lights voltage by pulse modulating it (PWM), the sidelights should show significantly less intensity than the full cigarette lighter voltage, so you can explain the difference to the cops in case they enquire…
If the difference is not visible enough, you can insert a current limiter resistor in series with input n° 87.
Here is the diagram (the DRL voltage and relay with pin n° 87a are completely optional) :
And here is the prototype !
Of course, tiny 1/4 Watts 150 ohms resistor can’t absolutely be used for extended use ! But I didn’t have a high power one handy.
Now where can the circuit be inserted ?
For the front sidelights, you could try to insert it all inside each headlight. The T10 plugs you can see on the picture are part of a 54 ohms resistor, that you can use.
If you want to add DRL lighting, then it would probably be easier to fit the circuit outside of the headlight housing.
You could cut the loom before the plug, but it won’t be very discrete, and probably exposed to the rain.
The best location may be under the fuse box, after the main connector.
Maybe it could even be possible to use some free relays locations in the fusebox !
For the rear number plate lighting, you can wire the circuit between the REC and the X21 connector (white plug under the liner) inside the car, inside the bumper, between the plug and the lights (but you should then protect the circuit from water). Maybe some free relay locations in the REC could be used as well.
Hope this helps !
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.