Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Lampjes Wisselstroomdynamo – Motorelektronica – Oliedruk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2014 om 01:11 #17235682
Hallo,
Even voorstellen, mijn naam is Ola f en ik ben nieuw op dit forum.
Bij het zoeken naar een mogelijke oplossing voor mijn probleem kwam ik dit forum tegen en waar kan ik beter mijn vraag stellen dan hier?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.Vanavond tijdens het rijden schakelde motor uit. Het was gewoon in de stad en ik kon de auto aan de kant krijgen.
Verlichting bleef branden. Lampjes wisselstroomdynamo, motorelektronica en oliedruk gingen alledrie aan (niet knipperen).
Proberen te starten. Startmotor slaat aan, verder gebeurt er niks meer.Met startkabels aangesloten op een andere kwam de motor een heel klein beetje verder. Probleem leek voor mij de accu. Maar: auto aan de sleepkabel, ongeveer 20 minuten opgesleept met normale verlichting aan en accu nog niet leeg. Nu staat de auto op een parkeerplaats en is het volgende natuurlijk een oplossing te vinden. Het probleem blijft namelijk, het is geen tijdelijke storing of eentje die je kunt negeren. De auto rijdt niet meer.
Het betreft een Corsa x1.4 sz uit ´96.
Iemand die weet wat het zou kunnen zijn?
Waarschijnlijk heeft het geen betrekking op dit probleem maar het viel me op dat de brandstofmeter nog maar op 20 liter stond terwijl ik hem net helemaal volgetankt heb.
Bedankt alvast.
8 januari 2014 om 07:08 #17856000Inmiddels heb ik bij andere reacties gelezen dat het is aan te raden om uit te laten lezen. Kan dat ook bij deze Corsa? Het is enorm balen dat de auto niet meer aanslaat, ik lees over andere forum-ers die in ieder geval nog naar de garage konden rijden.
Of kan de drie-eenheid van lampjes per definitie al iets aanduiden?
8 januari 2014 om 08:05 #17856001Als de motor afslaat is het normaal dat die 3 lampjes branden. De auto staat dan in principe op contact en dan branden die lampjes ook.
Kan zijn dat je accu defect is. Andere mogelijkheid is een defecte dynamo waardoor de accu niet meer voldoende bijlaadt. Als je een multimeter hebt kun je de accu even doormeten. Bij motor uit dient de spanning rond de 12,5 Volt of iets hoger te liggen. Onder de 12 Volt is de accu sowieso overleden. Bij draaiende motor moet de multimeter rond de 14 Volt aangeven. Dat is het bewijs dat de dynamo de accu voldoende bijlaadt. Maar helaas kun je dat laatste nu niet meten.
Voor wat betreft de benzinemeter kan de fout zitten in de meter zelf, de vlotter in de tank, de bedrading van deze onderdelen of de spanningsstabilisator achter op je tellerhuis.
8 januari 2014 om 19:51 #17856002Dank je wel voor je reactie, BlackDevil.
Vanavond nog even gekeken. Oliepeil is okay.
Ik denk inderdaad aan een accu- of dynamoprobleem. Ik heb het alleen niet kunnen nameten omdat, zoals je zegt, de accu nog maar halfvol was en de motor niet meer draait.
Nieuwste bevindingen:
– na starten dooft het lampje oliedruk. Motorelektronica en wisselstroomdynamo blijven branden
– accupeil was nog lager dan gisteravond. Accu was zelfs bijna leeg. Interieurverlichting zwak en startmotor kreunt met moeite. Accu is dus in ongeveer 20 uur snel achteruit gelopen
– aan de startkabel gaat de startmotor wel richting normale aanslag maar ook nu gebeurt er vervolgens nietsAls ik het zo opschrijf, klinkt het voor mij als leek toch wel erg naar een slechte accu.
De benzinemeter maak ik me even niet druk om.
8 januari 2014 om 20:44 #17856003klinkt mij meer als een dynamo die kapot is. als je geen accu hebt start de auto normaal wel.
zet de accu is een nacht aan de lader.
zet deze later terug aan de auto en start hem dan. meet even wat de voltmeter aangeeft tijdens het starten8 januari 2014 om 21:07 #17856004Ik ga morgen een acculader kopen. Tja, eerste auto en dan heb je die basisdingen wel nodig.
Dan gaat de accu aan de lader, daarna met de voltmeter meten en zal ik hier verder posten.Top!
9 januari 2014 om 07:59 #17856005@corsaztm wrote:
Motorelektronica en wisselstroomdynamo blijven branden.
Zou nog eens best kunnen zijn dat je 2 problemen hebt. Behalve de accu of dynamo zal ook een sensor kapot zijn, aangezien het motormanagementlampje blijft branden. Ik vermoed de toerentalsensor.
9 januari 2014 om 08:02 #17856006Wel handig….een wisselstroomdynamo trouwens. :sleeping
De 12v is gelijkstroom hoor.
9 januari 2014 om 08:09 #17855999De dynamo is een wisselstroom dynamo, door de spanningsreglaar word het gelijkstroom.
Een gelijkstroomdynamo is smaller en langer.Maar ik denk niet dat het zelfs je dynamo en of accu is.
Hij wil niet meer starten, ik zou eerst eens controleren of je wel een vonk hebt en benzine.
Want met startkabels zou hij gewoon moeten starten.9 januari 2014 om 08:29 #17856007Spanningsregelaar regelt de spanning.
Een gelijkrichter maakt er gelijkstroom van.
Maar inderdaad gelijk! Zag et staan, en klinkt wat raar.
Te snel een reactie neergeploft. :sleeping
9 januari 2014 om 18:21 #17856008Ik raak bijna in de verwarring
Het is trouwens geen smalle lange dynamo.Vandaag weer wat wijzer geworden. Accu geladen. Spanning 13,04 Volt.
Maar starten, ho maar. Startmotor draait maar verder gebeurt er niks.
Dynamo kan ik dus niet controleren.Vonk en benzine kan ik zelf ook niet controleren. Ik weet wel dat de tank net volgetankt is maar dat is een heel andere orde.
Morgen maar naar de garage en eerst weer meten wat de spanning dan is.
10 januari 2014 om 23:43 #17856009Motorregel lampje: Deze is gaan branden omdat de motor niet meer draait.
Mogenlijke oorzaken:
Distributieriem gebroken
toerentalsensor kapot
Bobine kapot
Brandstofpomp relais kapot
Benzinefilter verstopt
Benzinepomp kapot
Injector kapot.Willem
11 januari 2014 om 10:28 #17856010Brandstofpomp is defect. Er wordt nu een nieuwe geplaatst.
Hopen dat daarmee alle problemen verholpen zijn. Om te zien of er nog meer problemen zijn, moet eerst de motor weer draaien.Ik zal de uiteindelijke conclusie nog melden.
Zover heel erg bedankt voor al jullie meedenken, Willem, Sjoerdie, Haasje17, Thereaper en BlackDevil.15 januari 2014 om 10:34 #17856011Het was inderdaad de brandstofpomp. Auto weer opgehaald.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.