Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Lampjes mistlichtschakelaars vervangen. Mooi geworden!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2011 om 15:19 #17236222
Hallo allemaal,
Sinds eind 2010 heb ik een Opel Corsa-B.
Nu heb ik vakantie en ben ik bezig in mijn wagentje.
Ik vond op de site steve010.nl een leuke tutorial voor het vervangen van het lampje in de lichtschakelaar. Dat is allemaal prima gelukt.Nu heb ik ook de mistlichtschakelaars even bekeken (voor en achter).
Hier brandt helemaal geen enkel lampje meer, behalve als ik de mistlichten aan de voorzijde aanzet, dan gaat er een lampje branden.Ik vraag me af of ik deze kan vervangen, maar ik durf de schakelaar zelf niet zo goed te openen omdat ik niet weet of dat überhaupt mogelijk is en of ik dan eventueel wat kan slopen.
Hieronder even wat foto’s:
Kan ik deze schakelaars open maken zonder ze te mollen of moet ik het maar zo laten?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Roland.
3 mei 2011 om 15:47 #17863665Je kunt ze open maken zonder te mollen, maar doe het wel met beleid.
Als ik me niet vergis kom je aan solderen als je de lampjes wil vervangen.3 mei 2011 om 19:19 #17863666Zo, na een flinke middag knutselen is het voor elkaar.
Ik had de schakelaars gedemonteerd en als zendamateur/elektronica-man was het niet moeilijk de oude kapotte draadlampjes eruit te solderen. Ik had nog draadlampjes liggen voor 12 Volt, dus die erin gezet en de boel getest. Werkte allemaal prima.Eerder deze middag heb ik de lichtschakelaar voorzien van een blauwe LED. Enige probleem was dat de door mij gebruikte LED niet fel genoeg was, dus ging ik op zoek naar een andere LED, liefst met kleine mini-weerstandjes.
Uiteindelijk vond ik deze LED in een B8.5D-behuizing. Hier zit een hele felle blauwe LED in met twee mini-weerstandjes van elk 280 Ohm. Maakt samen 560 Ohm en dus kan de LED zo op 12 Volt werken.
Die lichtschakelaar was al klaar en toen ik mijn mistlichtschakelaars zo eens bekeek met de normale witte draadlampjes, bedacht ik me dat het mooier zou staan als OOK in de mistlichtschakelaars van die blauwe LED’s zouden komen.
Dus, nog eens twee B8.5D fittingen uit elkaar gehaald, schakelaars open gemaakt en een beetje op goed geluk de LED’s erin gezet, ik wist niet wat de + en de – was op het aansluitblokje. De eerste schakelaar gedaan en wow, precies geluk gehad, de LED zat goed. De andere schakelaar ook nog even onder handen gehad en dit is nu het prachtige resultaat:
Het is best een k*twerk, maar het loont wel, eindelijk eens iets MET SUCCES kunnen afronden in de auto :D
Nu de lichtjes nog vervangen van de elektrische raambediening…Roland.
4 mei 2011 om 05:35 #17863667:thumbup
Ziet er goed uit!
7 mei 2011 om 13:29 #17863668Mooi gelukt hoor!
18 mei 2011 om 20:50 #17863669Hoe heb je ze groen/rode/oranje gekrijgen?
18 mei 2011 om 21:07 #17863670Dat oranje en groen zit er std al in…
Wel mooi zo met die leds :thumbup
13 juni 2011 om 16:33 #17863671Jazzen ken je laten zien hoe je hem open krijgt?
ik krijg het niet voor elkaar :swear
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.