lampje uitlaatgassen brand

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) lampje uitlaatgassen brand

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270845
    ronwijn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 March 2010

      Hoi,

      Lampje van mijn zafira A brand (Lampje uitlaatgassen). Opel heeft hem uitgelezen en het zou de katalysator zijn. Auto rijd verder prima. Ze hebben vooraf wel het deel van de uitlaat vervangen waar het flexibele deel aan zit. Nadat de reparatie was uitgevoerd en ik weg reed begon het genoemde lampje te branden terwijl deze ervoor nooit had gebrand. Volgens opel moet de katalysator vervangen worden. Ik vind het een beetje vreemd. Is een duur grapje. Zag op internet dat er voor mijn zafira a uit 2001 twee soorten zijn: de lange die er uitziet als een gewone uitlaat en een soort spruitstuk met vier ingangen. Die met vier ingangen is aanzienlijk duurder. Welke moet er nu onder en hoeveel kan dit me gaan kosten (richtprijs). De dealer is te duur!

      Dank,

      Remy

      #18276414
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Uitlaatgastest gedaan?

        #18276415
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Om welke motor gaat het. Heb je toevallig een 2.2 16V (Z22se)?

          Bij een 2.2 16V zit namelijk 2 lambdasonde voor en achter de cat. Mogelijk dat ze die niet goed hebben terug gemonteerd.

          #18276416
          ronwijn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 March 2010

            Nee, ik heb een 1.6 16V. Er is een uitlaatgastest gedaan voor de apk en die was volgens hun net binnen de waarden(in ieder geval voldoende om niet af te keuren). Bij de APK kwam naar voren dat het voorste deel van de uitlaat (met het felixibele deel) vervangen moest worden. Dit is gebeurt maar tijdens het vervangen hebben ze de lambda sonde kapot gemaakt. Deze is wel gratis vervangen maar nadat hij was afgemeld voor de apk is de dag daarop het lampje gaan branden. Ze zeggen dat het lastig is om oorzaak en gevolg aan te tonen. Ik denk: het lampje brandde voorheen niet en nu wel. De katalysator is wel een heel duur grapje. Ik kan me niet voorstellen dat deze kapot is. Kunnen onafhankelijke garagebedrijven ook uitlezen?

            Alvast zeer bedankt voor het meedenken.

            #18276417
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Er zijn voldoende onafhankelijke garages die het zouden kunnen uitlezen. Maar misschien is er iemand uit jouw buurt die hier op het Opel forum zit die een op-com heeft dan kunnen ze jouw auto ook helemaal uitlezen. Of je koopt zelf een op-com die dingen kosten gemiddeld rond de €50. Als je een laptop hebt met de Op-com kun je gewoon jouw eigen en andere Opels zelf uitlezen.

              #18276418
              saluma
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 November 2010

                Bij een 1.6 16V zitten er ook twee lambasondes. 1 voor de kat en 1 achter de kat.
                Wij hadden ook continu dat het managmentlampje ging branden.
                Lambdasonde stuk.

                #18276419
                ronwijn
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 March 2010

                  Hoe weet ik dat de lambdasonde stuk is. Zijn zo te zien op internet meer dan 100 euries. Wil wel zeker weten. Als ik de auto laat uitlezen weet je dan precies wat er kapot is of blijft het giswerk. Een onafhankelijk garage bedrijf kon geen problemen met de kat vinden. De motor had voldoende power. Hij dacht mogelijk de tempratuursensor. Klinkt ook een beetje onwaarschijnlijk. Lijkt me niets met het uitlaatgassensymbool te maken te hebben. Maar goed ben een leek!

                  #18276420
                  liviu2004
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 April 2014

                    Ik denk dat ik een lambda-sensor nog steeds goed, de eerste lambda. Ook vervangende gereedschappen. Waar woon je?

                    #18276421
                    ronwijn
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 March 2010

                      In Breda!

                      #18276422
                      liviu2004
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 April 2014

                        Als je me wilt komen zaterdagmiddag, kunnen we mijn lambdasonde zetten in en kijk of het probleem is verdwenen. PM me voor het adres.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.