Lampje lichtschakelaar brandt niet. Opgelost!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Lampje lichtschakelaar brandt niet. Opgelost!

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Navy
    Deelnemer

Betreft: Vectra A.

Heb de schakelaar eruit gehaald. Dat is allemaal prima gelukt. Ook het demonteren van de schakelaar ging vrij eenvoudig. Maar het lampje zag er nog prima uit, dus even met een 9v batterij getest, en het lampje brandt gewoon.
      Nu bedenk ik dat gisteren, toen ik bezig was met de voorste 12 voltaansluiting en een massa zocht, er een zwart kabeltje los hing. Ik dacht nog: hé, makkelijk!
      Nu ben ik bang dat dit het massakabeltje is van de schakelaar verlichting dat dus afgebroken is.
      Dus is mijn vraag: hoe kom ik daar nou bij?

Ik denk dat het hele paneeltje eruit moet, maar heb geen idee hoe dat moet.
      Deze dus:

Of is er een manier om via het doorverbinden van 2 pinnen toch massa op het lampje te versieren?

wim-v6
      Deelnemer

heb je al gecontroleerd of + over het contact (klem 15) de schakelaar bereikt??

Willem

Navy
        Deelnemer

Wim, het probleem is op onverklaarbare wijze vanzelf opgelost.

Ik ben vanmorgen bezig geweest:
          1. Stuurkappen losmaken, zit onder met 3 schroeven vast, en achter het stuur zitten er ook 2 die los moeten, achter 2 kleine dopjes.
          2. Onderste kap instrumentenpaneel voorzichtig losmaken aan beide zijden en uitnemen.
          3. Bovenste kap losmaken door 2 schroeven los te draaien en uitnemen.
          4. Links zit nog een schroef, daarmee maak je het paneel los waar de verlichtingsschakelaars in zitten.

Ik bleek nog een .rar bestand te hebben waar ik deze informatie vandaan heb.

Verder heb ik een electrisch schema van mijn Vectra. Daarin staat bij de verlichtingsschakelaar dat pin 15 12 volt is en pin 31 massa. Maar bij mij blijkt dat precies andersom, dus pin 15 massa en zou pin 31 12 volt moeten zijn. Vreemd, maar het zij zo.

Pin 15, massa, is aangesloten: met een draad waarin een zekering zat opgenomen gechecked en de zekering brandde mooi door. Bij het aanzetten van het licht komt/staat er géén 12 volt op pin 31, en dat zou dus wel zo moeten zijn, tenzij daar altijd 12 volt op moet staan. Overigens is pin 31 bij mij aangesloten op een grijze draad. Niet gecontroleerd of dat ook zo was met contact aan.
          Heb de hele reut maar weer in elkaar gezet en dit getypt.

:swear

Nou moe! :o
          Ga ik even checken of de verlichting achter het verwarmingspaneel het wel doet, en die doet het. Kijk ik naar de lichtschakelaar: brandt het lampje!
          Dus behalve dat ik dik 2 uur bezig ben geweest en feitelijk niks heb gedaan is het resultaat precies dat wat ik wenste.

Nou ja, in ieder geval is er een leuke howto gemaakt hoe het poaneeltje te verwijderen. ;)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.