Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › lampje handrem brand en remvloeistof lekkage
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2013 om 19:27 #17257145
Hallo mensen,
Ik heb een A zafira uit 2001 een 1.8 16klepper Z18XE
Ik heb vandaag door de rem heen getrapt, en het lampje van de handrem brand.
als ik de rem ingedrukt houdt dan zakt het pedaal langzaam weg.
Onder de auto ligt een plasje remvloeistof.
Nu heb ik gekeken en als je op de rem trapt loopt het er met een straaltje uit.
Dus een remleiding gescheurd.
De lekkage zit midden onder de bestuurders stoel, zit daar een verbindingsstuk of zo?
Ik heb daar blauwe leidingen zien lopen, kan er niet goed onder kijken zonder krik.
Is de leiding uit 1 stuk of kan daar een nieuw stuk tussen gezet worden?
En kan ik dat zelf?Groeten Patrick.
17 april 2013 om 19:34 #18127329Het lampje is niet van je handrem, maar van je niveau van je remvloeistof.(is volgens mij een uitroepteken ipv een P die je handrem aangeeft)
Een stuk leiding kan je vervangen, bij de brezan maken ze dan een nieuwe leiding die je zelf even moet buigen.(oude ff meenemen)
daarna het zooi ontluchten.:)
18 april 2013 om 04:29 #18127330klopt, ik had het verkeerd gezien, is idd het lampje voor niveau van de remvloeistof.
vandaag maar eens er onder kruipen en kijken wat de schade is.
Bedankt voor de tip.18 april 2013 om 07:05 #18127331Lampje voor remsysteem en handrem is toch hetzelfde
18 april 2013 om 11:39 #18127332@ vla Het zou kunnen dat het onder een lampje wordt aangeduid?!
Meestal is de parkeerrem het (O) met een P in het midden, en de remindicators/remvloeistof met een ! in het midden.
18 april 2013 om 12:28 #18127333In mijn astra g is het een (O) met een ! voor: handrem, remvloeistof/systeem en koppeling
Voor de zafira a geldt hetzelfde:http://www.astraownersclub.com/documents/UserGuide/ZafAbook.PDF
Kijk maar in dit pdf bestand.18 april 2013 om 12:33 #18127334Als de auto met de handrem erop een ! teken geeft zit het dus bij elkaar.
Ook prima:)
18 april 2013 om 12:38 #18127335Volgens mij is dat wel bij meerdere auto’s zo, maar een blik in de gebruiksaanwijzing maakt het altijd duidelijk.
20 april 2013 om 18:22 #18127336Zo, vandaag even naar de lekkage laten kijken.
Aan de linkerkant (naar achteren toe) was 1 remleiding totaal verrot en spontaan gesprongen.
Nadat een bevriend monteur de leiding had vervangen heeft hij even een proef noodstop gemaakt en POF! weer een leiding gesprongen.
Maar nu aan de voorkant. De leiding die tegen het schutbord aan loopt naar links en rechts voor allebei totaal verrot!!
Dat was een leuk feest geworden als ik dus op vakantie met het vouwwagentje erachter en vrouw en kinders op de achterbank eens lekker had moeten remmen!
Ik ben er behoorlijk van geschrokken dat het zo verrot was!
Een maandje of 8 geleden gewoon goedgekeurd door een opel specialist hier niet nader te noemen.
Ik weet 1 ding zeker, deze rottigheid zit er langer dan 8 maanden en mijn zafira had hier op afgekeurd moeten worden.
Dat de beste man me hier mee gewoon de weg op heeft gestuurd is gewoon een schande! :wtf :fy1
Alle remleidingen gaan nu vervangen worden, behoorlijke kostenpost maar het moet wel veilig blijven.
Ik heb het hier op het forum net al vaker voorbij zien komen dat het een kwaal is bij de A-Zafira.Mensen wees gewaarschuwd als je een zafira hebt, die van mij is uit 2001.
Laat met een keuring of beurt extra goed naar de remleidingen kijken.
Ze zijn niet echt makkelijk te vinden maar geef het extra aandacht want voor je het weet trap je door de rem heen en dan is het leed niet te overzien!Heeft iemand nog tips over hoe je er het makkelijkst bij komt? misschien weet Wim-V6 raad?
Moet het subframe los om er makkelijk bij te komen?Groeten Patrick.
20 april 2013 om 19:06 #18127337Idd altijd even schrikken ja!
Zo had ik een keer met mijn ibiza zo met 70 de rotonde over!!
Hopelijk zullen de reparatie kosten meevallen(leidingen zelf zijn niet zo duur), maar dan kan je in ieder geval wel weer veilig de weg op!
20 april 2013 om 19:10 #18127338Wat moet je ook met een ibiza? Daar moet je naar toe op vakantie, niet in rond rijden! :jerry :jerry :D ;)
Ik hoop ook dat het mee valt, maar ja dit moet gemaakt worden.
tis helaas niet anders.
Ik zal laten weten wat de schade is als ik afgerekend heb. :(20 april 2013 om 19:16 #18127339:thumb
20 april 2013 om 21:12 #18127340Ik ben vorige voor de apk geweest, en zafira goed gekeurd. Komt er bij afmelden een steekproef.
Gezien de rdw man de leidingen niet vertrouwde hebben ze een druktest gedaan.
En ja hoor daar kwam de remvloeistof je tegemoed.
Gelukkig daar dan op de afrit.
Remleidingen voor weggerot, net boven het subframe.
Meteen de boel laten vervangen.
Kosten € 182,00
Dus dat viel gelukkig weer mee.
Moet er niet aan denken als het onder het rijden was gebeurd.21 april 2013 om 03:43 #18127341@Cobus wrote:
Ik ben vorige voor de apk geweest, en zafira goed gekeurd. Komt er bij afmelden een steekproef.
Gezien de rdw man de leidingen niet vertrouwde hebben ze een druktest gedaan.
En ja hoor daar kwam de remvloeistof je tegemoed.
Gelukkig daar dan op de afrit.
Remleidingen voor weggerot, net boven het subframe.
Meteen de boel laten vervangen.
Kosten € 182,00
Dus dat viel gelukkig weer mee.
Moet er niet aan denken als het onder het rijden was gebeurd.Die van mij dus ook net boven het subframe, kosten vallen idd mee. Hopen dat dat voor mij ook zo gaat zijn.
De leidingen waren 2 keer zo dik als normaal van de roest. De vellen hingen er aan. :shock:
Ik heb gezegd dat ik het hele zooitje nieuw er onder wil hebben. Ik vertrouw die oude leidingen niet meer.
Die steekproef heeft die nog gevolgen gehad voor de garage die hem goedgekeurd had?
De bevriend monteur zei dat ze per direct strafpunten krijgen of bij een defect aan de remmen zelfs hun keuringrechten verliezen?21 april 2013 om 08:49 #18127342Het heeft het apk keuringsstation inderdaad punten gekost.
Ik heb nog wel geprobeerd tegen te gaan, maar de rdw man kon niet anders zei die.
Ze doen hier met veel zorg een autokeuring (en nee ik heb geen belangen bij dit bedrijf) maar een half uur a drie kwartier per keuring ben je daar zo kwijt.
Kleine puntjes worden terplekke meten hersteld, indien hier geen matriaal word gebruikt rekenen ze verder ook geen extra kosten.
Er word dan ook met veel lof over dit keuringsstation gesproken in de buurt.
Deze rdw man was tevens gespecialiseerd in opel, en wist alle zwakke plekken.
Deze heeft hij meten met veel aandacht bekeken en getest.
Voor de rest waren alle punten goed.
De plek waar de leiding gesprongen is zit op een plek die je met het oog niet kan zien.
En met je hand kom je er nauwelijks bij om te voelen.
Ze heben de remleiding meteen omgelegd, zodat deze niet meer over het subframe loopt, en makkelijker te bereiken is, voor als de remleiding over een jaar of tien weer vervangen moet worden.
Tevens stonden ze raar te kijken toen ik de rdw man bedankte voor de steekproef.
Anders was dit probleem ook niet naar boven gekomen, en had ik mogelijk al in de vangrail gehangen o.i.d.
Tuurlijk is het vervelend als hij afgekeurd word met of zonder steekproef, maar in dit geval supper blij.23 april 2013 om 18:41 #18127343Nou, mijn zafira is ook weer veilig.
Alle remleidingen voor en achter zijn vervangen.
Kosten €380,- :(
Valt me overigens nog mee.
Je kunt er heel slecht bij en het zijn er nogal wat!Ik kan weer met een gerust hart op vakantie :D :agent
Groeten
23 april 2013 om 18:51 #18127344valt inderdaad nog mee aangezien het best nog wel aan aardige klus is
23 april 2013 om 19:26 #18127345Het is even slikken, maar iedergeval weer veilig de weg op!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.