Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › lampje en afslaan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juli 2012 om 06:14 #17250569
in eerdere topics heb ik van forumleden het advies gekregen om de EGR en gashuis schoon te maken. dat ga ik ook zeker doen (zodra ik tijd heb). want het afslaan is nu enorm verergert. als de motor eenmaal warm is, slaat hij nu om de haverklap af zodra ik de koppeling induw. rijd echt heel vervelend.
nu is er iets bijgekomen. het motor storingslampje gaat ook regelmatig branden. een paar weken geleden is mijn Vectra uitgelezen en daar is niets uitgekomen. wel zou mijn accu aan vervanging toe zijn. weten jullie of het branden van dat storingslampje (een motorblok afbeelding, oranje met een bliksem erin) mogelijk te maken heeft met de accu, vieze EGR of gashuis?
overigens heb ik pas geleden een benzine toevoeging in de tank gegooid. sinds dien is het afslaan behoorlijk erger geworden.
16 juli 2012 om 06:21 #18047738Kan hier inderdaad mee te maken hebben.
Wat voor toevoeging heb je erin gegooid? Als het een cleaner is, kan het zijn dat er vuil uit de tank losgekomen is en daardoor nu je injectoren verstopt zitten.16 juli 2012 om 07:21 #18047739@PyroNiels wrote:
Kan hier inderdaad mee te maken hebben.
Wat voor toevoeging heb je erin gegooid? Als het een cleaner is, kan het zijn dat er vuil uit de tank losgekomen is en daardoor nu je injectoren verstopt zitten.ik heb het flesje gekregen van mijn schoonvader, maar het zou juist mijn injectoren schoon moete maken. kan ik daar nog wat aan doen?
16 juli 2012 om 10:00 #18047740de gasklep schoonmaken en vooral de carterventilatie
staat een hele uitgebreide how-to van wim-v6 in het how-to gedeelte.
begin daar maar eens mee.16 juli 2012 om 10:35 #18047741@sw_reijnders wrote:
de gasklep schoonmaken en vooral de carterventilatie
staat een hele uitgebreide how-to van wim-v6 in het how-to gedeelte.
begin daar maar eens mee.ja, bedankt. die heb ik gezien en ga ik zo ver mogelijk uitvoeren, zoals ik ook in mijn opening aan heb gegeven.
ik vroeg me gewoon af of dat lampje misschien ook iets anders kon betekenen.16 juli 2012 om 10:43 #18047742‘t Lampje kan een hele hoop betekenen, zie ook de enorme waslijst aan mogelijke storingscodes. Wat er precies is, is alleen uit te lezen. Je accu kàn er inderdaad ook wat mee te maken hebben. Als deze oud en ‘op’ is dan is het goed mogelijk dat er geen fatsoenlijk voltage meer uitkomt. Je kunt even kijken wat er over de polen staat met een multimeter. Zodra het al onder de 12 zakt is het grote kans dat die accu gewoon einde oefening is… Normale gangbare accu’s vinden (diep)ontladen namelijk niet leuk. YellowTop Optima accu’s maakt dat niet uit.
De motorelektronica heeft minimaal 12 Volt nodig (vaak zit de boordspanning net even hoger dan 12V), krijgt ‘t dat niet dan krijg je allerlei rare storingen. Het is goed mogelijk dat je ECU dan niet meer helder kan denken en dat andere sensoren ook niet de juiste signalen afgeven. Dat ie dan afslaat is een mogelijk gevolg. Kijk daarnaast ook even wat je dynamo nog levert. Als die op is dan werkt een nieuwe accu ook alleen maar tijdelijk… :)
Als je accu toch al aan vervanging toe is zou ik die gewoon vervangen. Dat valt min of meer bij de slijtage-onderdelen en je zal hem vroeg of laat toch moeten vervangen. Als ie al niet meer zo best is, is de kans groot dat je ‘m dan aankomende winter moet vervangen (of deze zomer nog als ‘t zo door blijft gaan met ‘t weer). ;)
16 juli 2012 om 11:09 #18047743@Lemmens wrote:
‘t Lampje kan een hele hoop betekenen, zie ook de enorme waslijst aan mogelijke storingscodes. Wat er precies is, is alleen uit te lezen. Je accu kàn er inderdaad ook wat mee te maken hebben. Als deze oud en ‘op’ is dan is het goed mogelijk dat er geen fatsoenlijk voltage meer uitkomt. Je kunt even kijken wat er over de polen staat met een multimeter. Zodra het al onder de 12 zakt is het grote kans dat die accu gewoon einde oefening is… Normale gangbare accu’s vinden (diep)ontladen namelijk niet leuk. YellowTop Optima accu’s maakt dat niet uit.
De motorelektronica heeft minimaal 12 Volt nodig (vaak zit de boordspanning net even hoger dan 12V), krijgt ‘t dat niet dan krijg je allerlei rare storingen. Het is goed mogelijk dat je ECU dan niet meer helder kan denken en dat andere sensoren ook niet de juiste signalen afgeven. Dat ie dan afslaat is een mogelijk gevolg. Kijk daarnaast ook even wat je dynamo nog levert. Als die op is dan werkt een nieuwe accu ook alleen maar tijdelijk… :)
Als je accu toch al aan vervanging toe is zou ik die gewoon vervangen. Dat valt min of meer bij de slijtage-onderdelen en je zal hem vroeg of laat toch moeten vervangen. Als ie al niet meer zo best is, is de kans groot dat je ‘m dan aankomende winter moet vervangen (of deze zomer nog als ‘t zo door blijft gaan met ‘t weer). ;)
tja, een slechte accu vervangen is volgens mij altijd een goede investering.
hoe kan je een dynamo meten? ik heb op zich wel een multi meter, maar heb geen idee hoe in te stellen en hoe te meten :(
16 juli 2012 om 12:36 #18047744Met draaiende motor gewoon direct op de accu meten en even kijken wat ie aangeeft. Multimeter instellen op gelijkstroom op standje 20V (of iets vergelijkbaars in die orde van grootte), zwart op de min, rood op de plus en aflezen maar. :)
16 juli 2012 om 15:10 #18047745@Lemmens wrote:
Met draaiende motor gewoon direct op de accu meten en even kijken wat ie aangeeft. Multimeter instellen op gelijkstroom op standje 20V (of iets vergelijkbaars in die orde van grootte), zwart op de min, rood op de plus en aflezen maar. :)
uhm, met draaiende motor wordt wat lastig, want hij slaat steeds af. misschien dat het met een koude motor wel lukt. en het moet ook eerst even wat droger weer worden :D
in ieder geval zit er nu een nieuwe accu in. maar hij slaat nog steeds af, dus dat kan ik afvinken.
16 juli 2012 om 15:42 #18047746Hmm okee. Mocht je nog de mogelijkheid hebben met twee personen (1 persoon in de auto en proberen ‘m aan te houden) en de ander meten. Dit is puur ter controle. Zelf denk ik dat ‘t dan ook niet aan je dynamo zal liggen, toch even testen kan geen kwaad. Met een nieuwe accu zal ie dan eerst de accu leegtrekken en dan in ieder geval tijdelijk goed moeten lopen.
16 juli 2012 om 16:03 #18047747motorstoringslampje moet je gewoon UITLEZEN
bij de garage of zelf met de OP-COM (dingen kosten 30 euro ofzo)doormeten van de dynamo:
spanning moet 12 volt zijn als de motor stil staat en moet ong. 13.5/14 volt zijn bij een draaiende motor stationair en een grootverbruiker aan (lampen/radio/achterruitverwarming)
Maar zeker niet lager dan 13volt en hoger dan 15 volt.maar begin eerst eens te zorgen dat de motor überhaupt blijft draaiend oor de carterventillatie
16 juli 2012 om 17:08 #18047748@sw_reijnders wrote:
motorstoringslampje moet je gewoon UITLEZEN
bij de garage of zelf met de OP-COM (dingen kosten 30 euro ofzo)doormeten van de dynamo:
spanning moet 12 volt zijn als de motor stil staat en moet ong. 13.5/14 volt zijn bij een draaiende motor stationair en een grootverbruiker aan (lampen/radio/achterruitverwarming)
Maar zeker niet lager dan 13volt en hoger dan 15 volt.maar begin eerst eens te zorgen dat de motor überhaupt blijft draaiend oor de carterventillatie
dat uitlezen is net gebeurt en daar is niks uitgekomen.
ik zag op Marktplaats dat iemand zo’n opcom aanbood. dus 30 euro is wel een goede prijs?
dat uitmeten gaan we ook nog doen!
16 juli 2012 om 17:31 #18047749Gasklephuis schoonmaken en stappen motor ook, dat zal het probleem zijn. Zelf ook gehad, inderdaad elke keer als je koppeling intrapt.
16 juli 2012 om 18:05 #18047750 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.