Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › lampje benzinemeter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 juni 2009 om 19:09 #17210102
Daarnet met men Monza naar turnhout gereden en merkte bij het snel optrekken dat hij begon te bokken. Bleek de benzine bijna op te zijn (pijl stond nog net voor het rood) en hij begon lucht te pakken. Hoog tijd om te tanken dus! Nu zag ik dat het dashboard van men Monza wel voorzien is van een tanklampje in het dashboard zelf maar het is niet op de vlotter aangesloten. Zijn er eigenlijk Monza versie’s waarin er wel een verklikkerlichtje zit dat bij een laag benzineniveau gaat branden (Monza A2, of Senator). Zou het mogelijk zijn dit in mijn Monza te bouwen?
10 juni 2009 om 15:26 #17487642AnoniemLid sinds:
1 January 1970Jij hebt toch een tankmeter, Bjorn :o
Misschien lukt het je om de volgende keer meer op de tankmeter te letten rechts onder :P :D
PS: ik heb het bewuste lampje nog niet zien branden,
wil het ook niet zover laten komen.
want hoeveel km kunnen we dan nog, as het lampje wel brandt :hmmzgrtz Ron
10 juni 2009 om 18:19 #17487643Ja kijk ook op men tankmeter maar vind het leuk als dat er ook zou bij opzitten :D. Een Monza A2 heeft blijkbaar zo een lichtje dus mss dat op een A is in te bouwen.
Hoeveel kilometer doen jullie eigenlijk met een volle tank? Als ik hem vol doe en volledig leegrijd dan kom ik 550km
11 juni 2009 om 06:42 #17487644Volle tank (plm 71 liter) kan ik ongeveer 700 tot 750 km mee doen(heb ik echt gehaald op een lang traject, tank was nog niet helemaal leeg, en lampje brandde nog niet). Maar meestal rond de 350 km stand de benzniemeter op de helft ongeveer. Daar blijft tie vrij lang staan, en dan zakt tie weer wat sneller naar beneden. Gemeten gebruik (over 3 jaar) ergens tussen de 1 op 9 en 1 op 12.
Als het lampje gat branden, ga je zogenaamd over op je reserve, en dat is plm 5 liter (50 tot 60 km). het lampje gaat ook branden als je start, en gaat uit als de meter boven het rode vlakje is gekomen. Op dat moment start ik de motor pas, want dan is ook het hele electrische systeem gestabiliseerd.
11 juni 2009 om 16:35 #17487645550km op 70L=bijna 1 op 8 met een 30E met aut= knap werk rij je heel erg rustig ik zit eerder rond de 1 op 6 op benzine en op LPG rond de 1 op 5.
En 1 op 9 a 1 op 12=is erg netjes maar dan vloer je het pedaal ook nooit en tobber je maar wat rond.
(Met 1 op 12 met een 2500 dan rij je toch echt 100/110 op de autobaan a 300km op een rij binnendoor in de dorpen met af en toe wat gas zal het ook niet veel meer zijn als de 1 op 8/9)
Maar dan nog is het allemaal veels te veel neem een 24V en je hebt en bijna 50pk meer als een 30E en 70pk meer als een 2500 en ze zijn merkbaar zuiniger 1 op 10 is met af en toe pedaal vloeren of stukken boven de 180km/h geen probleem,het is dat ik op LPG rij anders was het ook al lang een C30NE of C30SE geworden.
11 juni 2009 om 17:04 #17487646heb geen automaat, er steekt een handgeschakelde 5bak (256 getrag) in.
Ik zou er bij mij heel graag een 24V in hebben liggen maar heb het materiaal hier niet echt om het klaar te krijgen. Misschien een projectje als deze motor de geest eens moest geven
11 juni 2009 om 17:22 #17487647AnoniemLid sinds:
1 January 1970hmmm, hier zijn leuke verbruiksgetallen te lezen. :wub
Ga binnenkort ook ff cruisen tot m’n [volle] tank leeg is,
zal wel niet ver komen, ahum, heb ja een heerlijk lopende 3 traps.
Dan kunnen we gaan meten of het verschil echt groot is met een 4 traps in een Monza 3.0.PS: als iemand nog een 4traps weet te liggen……..[hoor zoveel positieve berichten]
Ik vond de Monza aardig zuinig, maar na het plaatsen van een andere teller, haha, die nu wel constant werkt,
ben ik wel eens benieuwd naar het werkelijke verbruik.:hmmzMet 6 liter lak [op de auto] en 10 bussen tectyl
[Holle ruimtes en onderkant auto] + brede bandjes [205] erbij kan dat nog wel eens aardig………..vallen [….vul ik later wel in,haha] :D11 juni 2009 om 17:25 #17487648een 4 traps automaat is op de autoweg ook weer wat zuiniger als een 5 bak, de 4 traps heeft in de laatste versnelling een langere overbrenging, 0,82 voor de 5 bak en 0,7nogwat voor de 4 traps.
GSE wat haal jij voor een verbruik met de 24 klepper als je rustig autoweg rijd ?
11 juni 2009 om 17:30 #17487649Ik vind de mijne toch nog te dorstig naar mijn goesting ;), ik rijd er per week toch 300km mee en dat telt natuurlijk wel op. Gasinstallatie wil ik er niet inleggen want wil hem orgineel houden en heb vroeger ook wat liggen klodden met zo een installatie.
11 juni 2009 om 20:10 #17487650De 2500 kan nooit geen 1 op 12 rijden,dat gaat gewoon niet,zelf niet met een 4-gang aut en een 3.15 as lukt dat niet,als dat zo zou zijn dat die 2500 L6 1 op 12 kan halen dan is Opel dom geweest dat ze die blokken uit de handel hebben genomen 1 op 12 automaat en een auto van rond de 1,5 ton met een CW waarde niet veel beter dan een pakje boter…
De verbruiks waarde die ikzelf gemeten hebt door kots vol te tanken km stand opschrijven en te tanken en dan de liters te delen door de gereden km zijn:
Voor mijn A2 met C30NE en 4-gang automaat:
1 op 9
En de 24V met handbak zit rond de 1 op 10.Beide lopen op euro 95 en tijdens het rijden is ook soms het gas gevloert maar echt zuinig aan moet 1 op 11 bij de C30NE mogelijk zijn maar das geen rijden meer maar meer wat dobberen en bij de 24 zal 1 op 12 mogelijk maar das ook weer wat boemelen.
Wat beterft de brandstof systemen hebben LE en Motronic een soort van brandstof toevoer als je het gas loslaat systeem L-jetronic wat Bjorn heeft heeft dit niet en is daarom nog zuiniger ook heeft de A1 een nog slechtere CW waarde dan de A2,die overigens niet veel beter is.
De 4-gang automaat is sneller en zuiniger als de 3-gang omdat in een A2:
De eerste 3 gangen gelijk zijn maar de achteras is korter waardoor hij feitelijk minder hard loopt in de 3de gang maar wel sneller aan top is,en dan komt de 4de gang nog die 0.69 is in de 4de gang (0.72 zijn de AR bakken uit een Omega A)Met een 3.45 achteras maakt de 3-gang met 120km/h 3700 toeren en een 4-gang automaat rond de 2300 toeren zoveel scheelt het,ook werkt de kickdown een stuk beter bij bv 90 ga je van de 4de gang terug naar de 2de wat een stuk leuker is,ik heb ooit bij 160km/h nog de kickdown gebruikt om van de 4de (3200/3300 toeren) terug naar de 3 te gaan.
12 juni 2009 om 05:48 #17487651Alles hangt af van je rechtervoet. Als je een constante rijstiijl (= snelheid) aanhoudt, dan is 1 op 12 net mogelijk met een 2500 en viertrapsautomaat op een lang traject. Ik hou dan gewoon rond de 110 aan. Dat kan je “boemelen” noemen, maar ik rij gewoon door de bank eigenlijk haast nooit harder (af en toe wel eens 130). Vind ik gewoon een prettige manier van rijden. En ik trek haast nooit op boven de 4000 toeren. Ik hou niet van haasten. Zit ik in de Monza, heb ik alle tijd van de wereld. Ik heb hem 1 keer op de 170 gehad, en dat was voldoende voor mij.
En ik gebruik de Monza niet dagelijks, en eigenlijk alleen maar op lange stukken. Zelfs als ik zo af en toe de auto uit de garage haal om naar mijn werk te tuffen (met mooi weer alleen), is dat al 120 km aan afstand.
Als ik de auto puur voor mijn werk zou gebruiken, kan ik de hele week met 1 tank doen. Dat heb ik toen gedaan, toen het het paar weken geleden zo mooi weer was. Er stond toen 670 KM op de teller, en de tankmeter stond toen op het 1 na laatste streepje (nog boven het rode vlakje dus).
Dus kortom, het is maar hoe je met de auto omgaat.
12 juni 2009 om 10:17 #17487652Ja hehe met 110 op de autobaan in de 5de gang continu zal een 24V ook wel 1 op 13/14 halen.
Ik bedoel dan is 1 op 12 ook niet echt een gemiddeld verbruik.
En zo lang je maar niet boven de 3500 toeren komt is het verbruik nog wel te overzien,alleen heeft de motor dan absoluut geen power,koppel en vermogen komen pas bij hoge toerentallen..
Maar goed dit is een discussie zonder einde,na mijn idee zijn de oude monza/senator motoren maar rommel zonder power de Ommie A/Sennie blokken zijn in verhouding tot de oude blokken.
De 2500 vind ik persoonlijk maar een kut blok,trek nog minder als de 3liter en zuipt bijna net zo veel…
140pk met 1,5 ton auto is niks voor een sportieve auto zoals een Monza,maar als je graag cruised zoals Stinger is dat blokje goed,maar voor mijn rijstijl is het niks.30 juni 2009 om 12:40 #17487653origineel gepost door Goossens Bjorn
Daarnet met men Monza naar turnhout gereden en merkte bij het snel optrekken dat hij begon te bokken. Bleek de benzine bijna op te zijn (pijl stond nog net voor het rood) en hij begon lucht te pakken. Hoog tijd om te tanken dus! Nu zag ik dat het dashboard van men Monza wel voorzien is van een tanklampje in het dashboard zelf maar het is niet op de vlotter aangesloten. Zijn er eigenlijk Monza versie’s waarin er wel een verklikkerlichtje zit dat bij een laag benzineniveau gaat branden (Monza A2, of Senator). Zou het mogelijk zijn dit in mijn Monza te bouwen?Beste Bjorn,
Als het goed is moet het lampje het gewoon doen…bij mij werkt deze namelijk wel.
Al moet ik zeggen dat ik het a 2 dashboard heb.30 juni 2009 om 15:01 #17487654A2 werkt het altijd serie digi of analoog,die doen het wel,A1 heb ik er nog nooit 1 zien werken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.