Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Lambda-sonde stuk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 maart 2014 om 11:49 #17264543
In juli 2012 mijn Lambda-sonde vervangen, een 3-draads NTK.
Hij was stuk. Motor liep onregelmatig en sonde meette nog slechts 0,4-0,5V.
Na vervanging weer zoals het hoort, goed lopen en 0,2 – 0,8V bij 2000 rpm.
Het gaat over een Superseven, dus niet zoveel km’s per jaar, maar nu, na de winterslaap, is ie weer stuk.
Weer stationair onregelmatig lopen, en nu meet ik maar 0,1V bij 1500 rpm (op de dig multimeter).
Sonde zit in de uitlaatcollector, dicht tegen motorblok.
Geen gekke dingen mee gebeurt, motor heeft er altijd goed op gelopen.
Wel ooit een andere ECU geplaatst, ging ineens stuk, en daarom ook drukregelaar van 2,5 naar 3,0 gemonteerd.
Maar das al weer een poosje geleden…
Is toch raar dat zo’n sonde zo kort meegaat??? Hoe zou dat komen? (Kost wel 120 Euri!)6 maart 2014 om 14:30 #18222617Hoe zit de sonde gemonteerd ? Heb je een foto ?
Belangrijk is dat ie niet te dicht op het blok zit, advies is 1 meter vanaf de uitlaatklep die het meest dichtbij is.
Andere punt is dat de sonde in een juiste hoek moet staan.
Als ie telkens zo kort meegaat klinkt het alsof hij te heet of te vochtig wordt door verkeerde plaatsing.
6 maart 2014 om 16:09 #18222618Zit behoorlijk dicht op het blok, maar wel veel rijwind…
Afstand naar de kleppen is naar schatting 60cm, dus een beetje krap?
In de juiste hoek gemonteerd? Dat wist ik niet, nooit van gehoord.
Bij mij zit íe horizontaal ipv tussen 10 en 75º, maar wat maakt dat uit?
Kun je me daar wat over uitleggen lenn0?Hier een plaatje van tijdens de bouw:
7 maart 2014 om 20:49 #18222619Zo ver ik begrijp, helemaal verticaal plaatsen kan ervoor zorgen dat je sensor te heet wordt, samen met te dicht op de motor plaatsen.
Te horizontaal en je sensor kan opdonders krijgen (thermal shock) van aanwezige condens in de pijp bij koude start.
Ik vind de sonde wel een beetje weinig afstand hebben en vooral nogal dicht op cilinder 1 zitten.
Lijkt me dat ie best veel te verduren heeft in deze positie, ik zou hem liever verder plaatsen, ongeveer daar waar je uitlaat de kuip verlaat.Wel heel leuk speelgoed trouwens zo’n Seven met c20xe. :thumb
7 maart 2014 om 20:52 #18222620origineel zitten ze ook gewoon rechtop aan de bovenkant van de uitlaat van een c20xe…
7 maart 2014 om 21:08 #18222621Ik zie het nu ook ja. Het is dan ook vooral geadviseerd door diverse aftermarket lambda leveranciers etc, KAN te heet worden verticaal, maar origineel blijft ie rechtop dus ook wel een tijdje heel.
Alleen de afstand is origineel wel ongeveer dubbel te noemen……..
8 maart 2014 om 00:39 #18222622Ding fikt gewoon op! Lambda sondes zitten meestal zo rond de 200graden max. waarin ze functioneren. Zoals hij bij jou zit krijgt hij een stuk meer warmte te verduren, waardoor ik het niet gek vindt dat hij snel stuk gaat.
8 maart 2014 om 11:30 #18222623De plaatsing welke eerder word aangegeven is eigenlijk alleen voor breedband lambda sensors en heeft geen betrekking tot de sprongsensor.
zoals de jouwe gemonteerd zit mag er niks aan de hand zijn, denk dat het pech en verkeerd imitatie merk is.
Sommige motoren hebben ze nog veel dichter bij de kop zitten dan jij al hebt, kijk bijv. maar eens naar de c20let, onder de zelfde hoek en nog dichterbij gemonteerd ;)
Goed A merk halen, massa’s controleren en kijk eens wat jou laadspanning is.
11 maart 2014 om 19:40 #18222624Ecu een keer stuk, lambda snel stuk, klinktj mij ook zoals hier boven als slechte massa, en dan vooral naar de accu, als die tijeens het rijden slecht contact maakt kan je dynamo spanning opslingeren boven 20 voktven ecu’gaan daar vooral snel dood aan. Doe eens tijdens starten de voltmeter tussen blok en accu minpool, moet absoluut nul volt blijven, als daar ook maar tienden van volts ontstaan heb je rotte massa…
12 maart 2014 om 13:37 #18222625@ sw16v: Ook volgens de leverancier “gewoon domme pech, NTK is een goed merk…”
Heb nu dus voor de 2e keer een NTK gemonteerd, de originele was Bosch, heb ik bewaard.
Als deze nu ook weer stuk gaat neem ik weer Bosch.
@ Vinci: Inderdaad, ooit al ECU stuk, dynamo stuk, lambda nu 2e keer stuk, je zou er wat van denken.
Maar ECU en Dynamo waren oude beestjes, kwamen zó uit een sloopauto, evenals vele andere componenten.
Dat gaat vaak goed, maar als je pech hebt moet het gerepareerd.
(De achteras van m’n Seven is bv van een Taunus uit 78, daar zitten nog steeds de originele wiellagers in).
Maar ik zal zeker m’n massa nog eens goed nalopen, kan geen kwaad.
Bedankt! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.