Lambda sensor

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Lambda sensor

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241536
    jaap968
      Lid sinds:
      3 September 2009

      Bij mijn vectra met z2.2se motor is van de week het uitlaatgascontrole lampje gaan branden paar weken nadat deze bij de VOD een onderhouds beurt heeft gehad. Ik merk er verder niets van; auto rijdt goed en verbruik lijkt ook zelfde als altijd. Ik heb gisteren alle stekkers ed nagelopen en daarna de accu er een half uurtje vanaf gehaald. Lampje bleef ongeveer 50km uit. Door dealer laten uitlezen en geeft fout Heated O2 Sensor Bank 1 Sensor 1 Circuit Open. Moet een nieuwe lambda sensor in en zou bijna 300 euro moeten kosten. Is dat een beetje de normale prijs, lijkt me nog al veel? Iemand nog een adres waar ik die wat goedkoper zou kunnen krijgen of iemand zelfde ervaring? Tijdens apk maand geleden waren blijkbaar alle waarden nog binnen de grens.

      Jaap

      #17920726
      dappie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2008

        jaap,

        je kunt even naar een automaterialen zaak gaan, hij zal daar wel wat goed koper zijn,
        en op vertoon van je kenteken kunnen ze zien welke jij nodig heb, want je heb ze
        met 3, 4, aderige draden, en misschien dat je de draden moet solderen, mits je een
        beetje handig bent natuurlijk ;)

        gr, jac.

        #17920727
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          @dappie wrote:

          jaap,

          je kunt even naar een automaterialen zaak gaan, hij zal daar wel wat goed koper zijn,
          en op vertoon van je kenteken kunnen ze zien welke jij nodig heb, want je heb ze
          met 3, 4, aderige draden, en misschien dat je de draden moet solderen, mits je een
          beetje handig bent natuurlijk ;)

          gr, jac.

          Lambda sensor draden NOOIT solderen. maar verbinden met geïsoleerde verbinding stekkertjes. (weet de naam ff niet)
          Mijn tip is ga voor origineel. Heb op mijn werk al een paar keer mee gemaakt, dat een aftermarket niet goed werkte.
          Na vervanging van een originele problemen waren weg.

          Ja lambda sensoren zijn vrij duur. moest die van mij ook vervangen koste bij de dealer net geen 200 euro.
          Heb dan wel een x18xe1 motor.

          #17920728
          dappie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2008

            arjontje, mag ik vragen, waarom niet solderen? ik heb dat zo veel keer gedaan,
            met natuurlijk een krimpkous er over heen.
            ori zal misschien beter zijn maar de prijs ook ;)

            gr, jac.

            #17920729
            jaap968
              Lid sinds:
              3 September 2009

              Bedankt voor de tips. Nadat de dealer de foutcode heeft gelezen en gereset is het lampje tot nu toe uit gebeleven maar zal wel niet zo makkelijk zijn ;) . Ik heb een paar websites gevonden (oa Bosch) met info hoe je kan testen of verwarmings element (wat stuk zou zijn) kan testen. Ga ik van de week nog maar eens doen.

              Jaap

              #17920730
              arjontje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 March 2006

                @dappie wrote:

                arjontje, mag ik vragen, waarom niet solderen? ik heb dat zo veel keer gedaan,
                met natuurlijk een krimpkous er over heen.
                ori zal misschien beter zijn maar de prijs ook ;)

                gr, jac.

                omdat de lambda sensor gebruikt maakt van kleine regel waardes. 0 tot 5000 mv.
                solderen geeft een te grote weerstand. hier door wijkt hij te veel af.

                #17920731
                jaap968
                  Lid sinds:
                  3 September 2009

                  Lampje zoals verwacht weer aan na wat kilometers te hebben gereden. Heb de weerstand van verwarmingselement (2 witte draden) in sensor doorgemeten en inderdaad lijkt er geen verbinding meer te zijn. klopt dus met de gemelde storing. Nu op zoek naar een nieuwe lambdasonde.

                  Jaap

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.