Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › lager?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2011 om 09:23 #17244022
ik heb een probleempje als ik rijd met de vectra b1 en kom boven de 50 km dan maakt hij een herrie aan de linker voorkant
zat te denken aan wiel lager of homokineet8 december 2011 om 11:12 #17955983Tja, herrie is een wel erg breed begrip. Kun je het duidelijker omschrijven?
8 december 2011 om 11:14 #17955984homokineet kan je testen door op een ruim parkeer terrein je stuur volledig naar links te draaien en op de koppeling weg te rijden. Bij tikken is je homokineet idd kapot.
8 december 2011 om 11:26 #17955985het is net een geluid alsof er wat in je band zit een spijker schroef of zo en het begint bij ongeveer als je 50 km rijd
band al nagekeken maar zit niks in8 december 2011 om 12:07 #17955986Heb je alle banden nagekeken? Ik dacht bij mij ook dat het rechtsvoor was, bleek een grote steen in het profiel rechtsachter te zitten.
8 december 2011 om 12:12 #17955987nog niet naar gekeken maar als dat zo is heb je het toch al bij wegrijden dat je het hoord
8 december 2011 om 12:31 #17955988Klink misschien eenvoudig maar kijk eerst even of je wiel goed vastzit.
Ik had laatst ook geluid linksvoor, voornamelijk bonkend geluid.
Bleken de wielbouten linksvoor niet goed vast te zitten en ik wist zeker dat ik deze gewoon had vastgedraaid en vervolgens met 110 Nm gecontroleerd en aangedriaaid met de momentsleutel. Zo doe ik het altijd dus ik dacht ook dat het niet aan losse wielbouten kon liggen.Ik kwam erachter toen ik de auto stil had gezet en ik het wiel ging bewegen met twee handen, deze had dus speling. Vervolgens wielbouten aangedraaid.
8 december 2011 om 12:34 #17955989Ja, dat is ook weer zo. Dat is tikken vanaf het begin en het ritme wordt sneller naarmate je harder gaat rijden. Een wiellager gaat zoemen/zingen wanneer deze kapot/versleten is. Een homokineet gaat tikken, gaat ook sneller naarmate je harder gaat rijden, maar dat zou volgens mij ook vanaf het wegrijden moeten zijn.
Maar inderdaad, zoek eens een ruim plekje, stuur volledig naar links of rechts en rustig wegrijden. Als je dan tikken/kloppen hoort, is het je homokineet.
Is het wel continu boven de 50? Als je fusee’s erg versleten zijn, willen deze ook nog wel eens een soort ‘plok’-geluidje maken bij in/uitveren (bij hobbels dus ofzo). Dit is het dus waarschijnlijk niet, maar je kunt er even opletten… Je zou dan ook wat speling in het stuur moeten voelen.8 december 2011 om 12:44 #17955990zal straks even kijken de vorrige eigenaar zij wel dat de stabilisator stang aan de linkerkand binnen kort vervangen moet worden
maar wat zijn de symptomen van een versleten stabilisator stang
8 december 2011 om 12:49 #17955991Heel de stabistang? Of alleen de rubbers?
Bij versleten rubbers hoor je bij in/uitveren een soort rammelend of klapperend geluid. Als ze serieus ver versleten zijn, kun je zelfs metaal op metaal horen. Maar dit is een puntje op de apk, dus als de auto recent apk-gekeurd is, mag je er toch wel vanuit gaan dat dit niet de oorzaak van het geluid is.
P.s. bedoel je de stabilisatorstang of de koppelstang? Want de stabilisatorstang loopt van links naar rechts en is aan iedere zijde met een koppelstang verbonden met de veerpoten. Bij het vervangen van de stabistang of een koppelstang moet je volgens mij ook je auto opnieuw laten uitlijnen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
8 december 2011 om 12:54 #17955992hij noemde het een stap stang zo’n klein stangetje
volgens mij deze heb er even een link bij gezocht http://link.marktplaats.nl/502173127″ onclick=”window.open(this.href);return false;8 december 2011 om 13:12 #17955993Nu ben ik niet zeker van wat ik nu ga zeggen, maar ik doe het toch. Ik hoop dat iemand het kan bevestigen of kan ontkrachten.
Volgens mij is dat officieel dus niet de stabilisatorstang, maar de koppelstang.
Volgens mij is dit de stabilisatorstang (deze is niet van een Opel, maar ze hebben ruwweg allemaal dezelfde vorm):
Die tordeert een beetje als er een wiel inveert en zorgt er daarvoor dus dat de andere veer ook onder druk wordt gezet, waardoor de wagen dus wat vlakker blijft in de bocht.
Wat jij in je link weergeeft koppelt volgens mij de stabilisatorstang van hierboven aan de veerpoten.
Maar nogmaals, ik ben er niet zeker van, wacht even met conclusies tot iemand anders dit bevestigd of ontkracht.
8 december 2011 om 14:22 #17955994volgens mij is dat de reactie stang
8 december 2011 om 14:44 #17955995Okay, tja, ik ben niet zo thuis in de ophanging. Als je stabilisatorstang zoekt bij google afbeeldingen, komen er plaatjes zoals die van mij, vandaar dat ik toch die uitspraak gedaan heb, ook al was ik er zelf niet helemaal zeker van.
8 december 2011 om 14:47 #17955996ik ook niet maar als je zoekt op reactiestang of stabilisatorstang kom je ze alle 2 tegen
8 december 2011 om 20:41 #17955997gaat om de stokjes tussen de stang op de foto, en de veerpoten, en de rubbers waarin de stang draait.
maar deze geven geen continu geluid.
Ik vermoed een wiellager.
Willem
8 december 2011 om 21:52 #17955998maar een wiellager hoor je toch meteen als je gaat rijden?
had eerst een rot achterwiel lager nu heb ik die vervangen en nu hoor ik voor geluid gaat goed zo
8 december 2011 om 22:01 #17955999nee hoor, als deze in een beginnende fase is kan het geluid ook pas bij hogere snelhied waarneembaar zijn.
Willem
8 december 2011 om 22:04 #17956000oke ga morgen de auto even op krikken en kijken
wim nog bedankt voor de info over de nokkenas sensor werkt weer perfect
8 december 2011 om 22:05 #17956001Geen dank, altijd fijn te horen dat het weer goed werkt.
Willem
8 december 2011 om 22:33 #17956002AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kijk trouwens goed welk wiellager je kapot hebt. Had bij mijn vorige vectra het rechterwiellager gaar, maar het geluid kwam van links (resoneerde door de bak heen). Draai anders aan het wiel en voel aan je veerpoot, voel je hier een trilling in dan kan je er vanuit gaat dat aan die kant het lager kapot is.
8 december 2011 om 22:36 #17956003oke bedankt
9 december 2011 om 08:19 #17956004Net even gekeken en een beetje rond gereden maar als ik rond de 90 a 100 rijd en ga dan remmen is het net alsof ik pompend rem zat te denken aan een remschijf dik dun of zo iets kan het daar ook door komen dat ik dat gekke geluid heb het is net of er een steen in de band zit vanaf 70 a 80 km
b9 december 2011 om 10:54 #17956005AnoniemLid sinds:
1 January 1970Kromme schijf?
9 december 2011 om 11:35 #17956006zat ik ook aan te denken maar met remmen schud het stuur niet
het is net alsof je over een onderbroken streep rijd beter kan ik het niet uitleggen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.