Laatste reanimatiepoging X14XE… experts HELP!

Forumindex Forums Modellen Corsa Laatste reanimatiepoging X14XE… experts HELP!

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    burak-dbl

Beste forumleden,

Mijn vriendin en ik zijn eigenaar van een Opel Corsa 1.4 16V sport (X14XE) bj96.
      De corsa reed altijd probleemloos stadsverkeer. (boodschappenritjes).
      Maar op een dag kon het niet anders dan dat ik ermee van Arnhem naar Rotterdam en terug moest.
      Dit was op een zomerdagje met veel files…
      Sindsdien is ALLE vermogen/koppel uit de corsa weggeslurpt.
      Vooral in de lage toeren bijvoorbeeld bij het net wegrijden. (als je 3 man in de auto hebt kom je bijna niet meer weg)

Uiteraard ben ik zsm naar de garage in Duiven gegaan met mijn verhaal.
      Maar na 2 weken hebben ze NIETS gevonden… Zij verklaren het volgende te hebben gecontroleerd.

– bougies
      – bougiekabels
      – katalysator (verstopping)
      – dis bobine
      – temperatuurmeter (lucht en vloeistof)
      – Mapsensor
      – distributie timing
      – EGR
      – En een zogenaamde “computer/brein van de auto??”

Zij hadden toevallig een corsa met hetzelfde type motor die wél prima reed. Daarmee hebben ze de onderdelen vergeleken. (aldus garage)

Door diverse omstandigheden vertrouwde ik de garage niet plus dat ik mij niet kon voorstellen dat ze mij de auto teruggeven met als mededeling..SORRY niets gevonden…
      Hierop ben ik zelf maar wat onderdelen gaan vervangen… namelijk:

– Temperatuur sensor lucht en vloeistof (nieuw)
      – bougies (nieuw)
      – lambdasensor (nieuw)
      – plaatje tussen EGR en inlaat
      En bijna alle soorten middeltjes aan “cleaners”

Ik geef het bijna op maar ik waag nog een laatste poging voordat ik de arme corsa weg doe.
      Ik heb de opelgarage gebeld met mijn verhaal maar zij verklaren dat het over de honderden euros zal gaan kosten zoals zij het inzien…

EIGENLIJK is mijn vraag… weten jullie AUB een BETROUWBAAR adres danwel persoon of hobby sleutelaar waar de arme corsa nog gereanimeerd zou kunnen worden???
      Het liefst in de buurt van Arnhem, maar ZEKER geen must als ik erop kan vertrouwen dat er SERIEUS naar de auto wordt gekeken.

(mochten jullie verder ideeen hebben waarop ik de auto zelf zou kunnen controleren is dat uiteraard nuttige info!)

Ik hoop dat de Corsa geluk zal hebben!

patrickww

Wimv6 hier op het forum, contacteer die beste man maar eens :thumb

Corsa_GSi
        Deelnemer

Het ruikt naar een kapotte koppakking door oververhitting, tenminste als ik je verhaal goed lees.
          Waarschijnlijk ook ergens een temperatuursensor / switch kapot geweest, de thermostaat of de waterpomp.

Dit kunnen ze bij een beetje goede garage prima meten dmv:
          cilinderlektest
          kompressiemeting
          koelsysteemdruktest

Snap niet dat ze dat niet gedaan hebben. :hmmz

Maar WimV6 en CarloAstra zitten in de buurt van Rotterdam en weten alles van Opels.

baboe
          Deelnemer

katalisator verstopt ? geef es een paar grote klappen op de katalisator met grote hamer gr baboe

wim-v6
            Deelnemer

kan je m opzeker weg smijten, je slaat heel het Keramiek aan barrels..

patrickww

@baboe wrote:

katalisator verstopt ? geef es een paar grote klappen op de katalisator met grote hamer gr baboe

:wors

zoals wim zegt, laat dat maar achterwegen…kun je hem net zo goed eronderuit halen en kijken of ie nie verstopt is

miral astra

hmmm een lekker probleem heb jij!
                  ik zal beginnen met compressie meten, dan de laptoperaan om te kijken of je fout codes heb.

eigenlijk is de vraag, komt je motor zonder belasting wel goed in toeren?
                  bij je uitlaat achter moet je is voelen of de tempratuur erg warm is, of er genoeg druk uitkomt, en of hij stinkt naar te veel benzine bijvoorbeeld?
                  heb je rare gekuiden? en loopt hij stationair wel goed?
                  heb je je mm-lampje branden op het dasboard?

als je een stukje wil rijden wil ik hem wel voor je bekijken, kost je helemaal niks.

burak-dbl

@ miral astra: Het viel mij inderdaad op dat de motor ook onbelast slecht in de toeren komt.
                    In jip en janneke taal, als ik een dot gas geef in zn vrij… reageert de motor erg laat en traag.

Uitlaat ga ik nog naar kijken… Maar laatste x vond ik het wel een beetje grijs/wittig roken.
                    Geen rare geluiden… af en toe een licht hikje bij stationair.
                    MM-lampje is 1x heel kort aangeweest tijdens paar km’s 100km/h snelweg… Toen voelde ik lichtjes gestotter maar voelde niet aandacht waardig.

Tevens besef ik mij dat ik de laatste keren inderdaad koelvloeistof bij hem moeten vullen….
                    Ik krijg meerdere malen “compressie” te horen dus daar ga ik zsm achteraan…

(als ik mijn reactie terug lees denk ik inderdaad ook aan koppakking… ik ga erachteraan!)

miral astra

@burak-dbl wrote:

@ miral astra: Het viel mij inderdaad op dat de motor ook onbelast slecht in de toeren komt.
                      In jip en janneke taal, als ik een dot gas geef in zn vrij… reageert de motor erg laat en traag.

Uitlaat ga ik nog naar kijken… Maar laatste x vond ik het wel een beetje grijs/wittig roken.
                      Geen rare geluiden… af en toe een licht hikje bij stationair.
                      MM-lampje is 1x heel kort aangeweest tijdens paar km’s 100km/h snelweg… Toen voelde ik lichtjes gestotter maar voelde niet aandacht waardig.

Tevens besef ik mij dat ik de laatste keren inderdaad koelvloeistof bij hem moeten vullen….
                      Ik krijg meerdere malen “compressie” te horen dus daar ga ik zsm achteraan…

(als ik mijn reactie terug lees denk ik inderdaad ook aan koppakking… ik ga erachteraan!)

je kan heel makelijk testen of je koppaking stuk is.

als je water kanaal lek is moet je gewoon ff vullen en dan warm laten lopen, ff bij blijven en kijken of er belletjes komen of het water als een gek omhoog komt.
                      als een olie kanaal stuk is zou je water in de olie moeten hebben en of katterdruk.

als hij lek is precies tussen de cylinders zal zou je dit met een compressie test kunnen checken.

ik blijf erbij een compressie test doen!!!!!

en nu lees ik dat WIM v6 bij jouw in de buurt woon, dus zal ik bij hem ff aankloppen :jerry

burak-dbl

@ miral bedankt voor je reactie, compressie test wordt idd eerst volgende stap.
                        Ik heb er vandaag gemakshalve een potje bars & leaks in gedaan. Wat mij opviel was dat, vlak voor het aanslaan van de fan, alle koelvloeistof als een raket naar boven kwam bubbelen (ik als een bezetene het dopje erop draaien…) en toen eenmaal fan was aangeslagen ging het net zo snel weer omlaag… (is dit normaal?)

Voor mijn gevoel LIJKT het spul behoorlijk aan te slaan. Na de behandeling leek de motor een stuk stiller te lopen en vermogen onderin weer terug te zijn.
                        Ik laat de auto nu een paar uur rusten. Erna nog een definitieve test. Ik houd jullie op de hoogte!

max
                        Deelnemer

Kijk eens de makkelijkste dingen na:
                          Gaat je Gasklep wel helemaal open?
                          Zit je luchtfilter niet verstopt?
                          Uitlaat verstopt? (voor de kat losschroeven en dan maar eens gas geven).
                          Zit er nog wel voldoende olie in de motor?

Als het je koppakking zou zijn kun je dit zelf zien aan je Bougies, en de zuigers. Normaal zijn die zwart/bruin. ALs er 1 kompleet schoon metaal kelurig is dan ligt daar je pakking eruit. (echter dan zou je ook koelwaterverlies moeten hebben = je zou dan een zakkend koelwaterpeil moeten hebben.).

miral astra

@burak-dbl wrote:

@ miral bedankt voor je reactie, compressie test wordt idd eerst volgende stap.
                            Ik heb er vandaag gemakshalve een potje bars & leaks in gedaan. Wat mij opviel was dat, vlak voor het aanslaan van de fan, alle koelvloeistof als een raket naar boven kwam bubbelen (ik als een bezetene het dopje erop draaien…) en toen eenmaal fan was aangeslagen ging het net zo snel weer omlaag… (is dit normaal?)

Voor mijn gevoel LIJKT het spul behoorlijk aan te slaan. Na de behandeling leek de motor een stuk stiller te lopen en vermogen onderin weer terug te zijn.
                            Ik laat de auto nu een paar uur rusten. Erna nog een definitieve test. Ik houd jullie op de hoogte!

voordat de fan gaat draaien gaat de termostaat open, dus kan het koelsyteem circuleren, als jouw koel water als een gek omhoog komt is dat een slecht teken, zonder gas te geven natuurlijk. die rotzooi wat je erin stopt is ik vindt behoorlijk waardeloos, en wanneer je koppakking eruit is dit niet gaat verhelpen (tussen de 10 en 14 bar zal hij wel hebben), wat het wel kan verhelpen is door door stroming van je radiateur. het is aan ieder zelf, maar ik geef niemand de tip omdat erin te doen.
                            dus.. nu alleen een compresie test op de 2en 3 cylinder (alle 4) maar ik gok dat die daar uit ligt, en witte rook uit je uitlaat en kan je mooi gaan klussen!

burak-dbl

Vandaag merkte ik duidelijk verandering na dat potje bars leaks. En alle berichten van jullie wijzen er ook wel naar. Dus bij deze ga ik er vanuit dat het de koppakking is. Ik ga ermee naar een andere garage en zal daar getest/gerepareerd worden. Ik zal ze iniedergeval erop wijzen dat een “compressiemeting” gewenst is.
                              Allen heel erg bedankt voor het meedenken.

(en een heeeeele slechte zaak dat de garage hier niet op is gekomen maar dat ter zijde)

miral astra

@burak-dbl wrote:

Vandaag merkte ik duidelijk verandering na dat potje bars leaks. En alle berichten van jullie wijzen er ook wel naar. Dus bij deze ga ik er vanuit dat het de koppakking is. Ik ga ermee naar een andere garage en zal daar getest/gerepareerd worden. Ik zal ze iniedergeval erop wijzen dat een “compressiemeting” gewenst is.
                                Allen heel erg bedankt voor het meedenken.

(en een heeeeele slechte zaak dat de garage hier niet op is gekomen maar dat ter zijde)

sucses, en beterschap zal je nodig hebben als je de rekening krijgt te zien.
                                ik begrijp niet dat je naar de garage gaat als er iemand zoals Wim bij jouw in de buurt woont.
                                :afro laat ff weten welke cylinder lek was, ben wel benieuwd

Corsa_GSi
                                Deelnemer

BarsLeaks is voor als je ergens een lek in je koelsysteem hebt, dat heb je dus niet.

En hoeveel km-er heeft die auto gelopen?
                                  Deze motoren willen meestal rond 150 dkm de koppakking erwel uitgooien namelijk.

timbatenburg

@Corsa_GSi wrote:

BarsLeaks is voor als je ergens een lek in je koelsysteem hebt, dat heb je dus niet.

En hoeveel km-er heeft die auto gelopen?
                                    Deze motoren willen meestal rond 150 dkm de koppakking erwel uitgooien namelijk.

Deze motoren willen meestal rond 150 dkm (158.xxx :swear) de koppakking erwel uitgooien namelijk.

burak-dbl

DAFUUUQ??? Mijn kilometerstand: 152686!!!!!!!

Intussen heb ik, na een thuis studie opelforum, zelf een metalen plaat tussen de EGR en inlaat geplaatst (wat een pielewerk bij mijn type motor)
                                      Rijdt nu een stuk beter! Tevens ben ik er nog steeds van overtuigd dat dat potje bars leaks ook heeft geholpen…
                                      Nu valt het mij op dat de auto minder snel op temperatuur komt. Eenmaal warm, blijft het metertje wel netjes in het midden.

MAAR een nieuwe bijkomstigheid… soms ruikt mijn auto (bij het uitstappen vooral) naar verbrande plastic :S (ruikt ongezond…)
                                      Wat koppakking betreft: Ik ga eerst 2 salarisbeurten wachten en het dus helaas ook negeren met alle risico’s van dien.

Eindstand is iniedergeval dat de corsa weer minder slap rijdt!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.