Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › L jetronic aansluting
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2013 om 18:44 #17262988
Zit te vechten met een 30LE waar L-jetronic op is geschroefd. Blok liep perfect op motronic maar dat systeem gaat naar de monza (ivm nieuwe belasting geneuzel).
Afijn:
deze stekker:
rood is constante + voor de brandstofpomp
zwart geschakelde + (contactslot)
groen is een signaal vanaf de bobineDat klopt toch zo’n beetje?
Daarnaast nog zwart rood naar de startmotor relais
en een dikke rode kabel en deze komt ook op de start motor.Klopt dit?
1 januari 2014 om 08:54 #18203769rood is niet constante +
Rood is de plus van het relais naar de brandstofpomp (op deze kabel wordt dus de pomp aangesloten, geen B+ )
Rest klopt.Zwart/rood komt op zwart/rood startmotor en dik rood komt op dik rood startmotor (of accu, wat makkelijker is)
1 januari 2014 om 11:25 #18203770We hebben het probleem dat als je we de motor starten dat hij dan wel aanstoot maakt om te starten maar als we dan de contact sleutel los laten om hem te laten lopen dat hij dan uit valt.
Als we de computer er van af halen is het het zelfde liedje.
We hebben als twee verschillende computer geprobeerd.
Is het correct dat de computer massa pakt als deze tegen de carrosserie bevestig wordt?
1 januari 2014 om 12:22 #18203771nop, de computer neemt de massa via de massa kabel op het blok.
Als hij massa maakt via het huis, mis je een isolatie plaatje in de computer zelf.Doe eens iets geks, en zet eens rechtstreekse stroom op de pomp, en kijk wat die dan doet.
1 januari 2014 om 18:18 #18203772Heb er al een controle lampje tussen om te controleren of je brandstofpomp stroom krijgt.
Deze brand naar behoren.1 januari 2014 om 18:35 #18203773Rood= + brandstofpomp gaat via een zekering naar je pomp.
zwart= + 12V af contactslot om je systeem te bekrachtigen
Groen=Toerental signaal gaan je toerentellen en computer
Zo hebben de allereerste 30E,s de aansluitingen
De latere L-jetronic systemen op bv een 25E hebben nog een zwart/rode kabel en een 4 kante stekker ipv die piramide achtige 3 polige stekker die zwart/rode kabel komt op de startmotor op dezelfde aansluiting als het startsignaal komt van je contactslot.
Heb precies dezelfde systeem op mijn 30E zitten maar dan met 4 kante stekker en 3 polige aan de auto heb me een verloopje gemaakt rij der al jaren probleemloos mee.
1 januari 2014 om 18:39 #18203774Als ik zo lees zou ik verwachten dat er wat verkeerd zit Bij contactslot. Of kabelboom. Want hij loopt wel als je contact vasthoud of loopt die dan op startmotor?
1 januari 2014 om 22:36 #18203775Zit er wel de goede temperatuursensor in voor de computer er zijn namelijk 2 verschillende en dan kan hij verzuipen.
Heb je de bougie’s al gecontroleerd of deze nat worden.
Kijk eventueel even op onderstaande link:
http://www.senator-monza.de/?z0DRJRUTmMTM9QUSNNVTmQzN9QUSF10UmUjM8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;Suczeven, Groeten Erik
2 januari 2014 om 18:17 #18203776Poeh, begin wat raar te worden van dat ding.
Ontsteking staat nu op tijd, dus die kan worden afgevinkt.
Temp sensor is passend bij de set, komt van lopende wagen af
Hij krijgt vonk, alle massa punten zijn ook in orde (doorgemeten)
Als hij op contact staat hoor je het brandstof relais klikken, en als je naast het blok staat klikken de injectoren ook
Benzine krijgt ie ook, bougies zijn aardig nat (aanvoer/retour zit goed)
Contact stroom (de zwarte aansluiting op die 3 polige stekker van de foto) werkt, zowel tijdens starten als sleutel los (bobine en compu krijgen dus 12V)
Groene pulsdraad zit gewoon goed aangesloten.blijft over de 3 polige stekker. Hier heb ik bij de monza nooit mee hoeven klooien want dit zit daar gewoon voorbereid in.
Blijft over de rode draad (voor de pomp)
Komt er vanaf de stekker nou 12 volt VANAF en gaat dat via de zekeringen kast naar de pomp? Dit omdat de aansluiting van de pomp bij de grote stekker van de computer zit.
dus moet ie zo:
of zo
2 januari 2014 om 19:19 #182037772 januari 2014 om 19:57 #18203778Okay gaan we dat zaterdag even proberen.
Dat verklaard dan ook waarom hij niet op lpg loopt.
Heb de gas instalatie via de benzine pomp 12v lopen.
2 januari 2014 om 20:50 #18203779@kywieman wrote:
Okay gaan we dat zaterdag even proberen.
Dat verklaard dan ook waarom hij niet op lpg loopt.
Heb de gas instalatie via de benzine pomp 12v lopen.
Komt ie nou mee :afro
Zaterdag 1 draadje om batterijen en dan zou er dus leven moeten zijn :)
2 januari 2014 om 22:32 #18203780Voor het slapen gaan toch nog even schema bekeken:
88Y zou dan de rode draad moeten zijn (hangt de zekering tussen nummer 7) en op 88D komt dan de brandstof pomp. Nummer 50 is massa, 30 en 15 hangen dan aan de computer?
Probeer iig de pomp eens rechtstreeks aan te sluiten kijken wat dan het resultaat is.
2 januari 2014 om 23:20 #18203781Als ik op mijn schema kijk is het toch de blaauwe draad die naar de brandstof pomp gaat.
En de rooie van de 3 die loopt naar het brandstofpomp relais.Maar goed we blijven proberen.
2 januari 2014 om 23:24 #182037822 januari 2014 om 23:54 #18203783@kywieman wrote:
Met de kleuromschrijving er bij geloof ik toch dat je gelijk hebt. Rot 1,5 gaat gezekerd naar het relais, en zodra dat ding inschakelt gaat ie via blauw naar de pomp. Rot 4 is de hoofdstroom voor het hele systeem en volgens het schema pakt rot 1,5 zijn prik van dezelfde lijn. Maarrr kan het mis hebben…
3 januari 2014 om 16:03 #18203784Eureka! Het was de weerstandsdraad van de bobine! Admiral heeft zo’n ding voor punten ontsteking maar er zit nu modern spul op dus tijdens starten viel hij terug naar 5 volt. Na de boel nog beter op tijd zetten en dan lpg weer aan de loop brengen :)
4 januari 2014 om 01:33 #18203785Ontsteking op tijd gezet met de probe, en hij loopt op benzine beetje rauw. 1 cilinder werkt niet helemaal mee, maar op LPG zo zacht als een babybilletje. Helemaal perfect! Loopt volgens de kywieman nu zelfs beter onderin dan met de motronic. Misschien dat de “ouderwetse” onsteking met vacuumvervroeging daar wat mee te maken heeft. Hoe dan ook, motronic ligt klaar voor de monza en de admiral loopt goed op het oude spul. We zijn op de helft :)
4 januari 2014 om 16:32 #18203786En zo komt alles weer tot een goed einde. Bekabeling netjes gemaakt, injectorafsluiters weer aangesloten (relaitjes) en hij loopt weer mooi op LPG en redelijk op benzine. CO moet nog worden afgesteld maar dat mag de pret niet drukken. BDP sensor nog van de admiral afgehaald, en de motronic kit voor de monza ligt klaar voor de inbouw :)
4 januari 2014 om 21:54 #18203787Joah dat ging mooi vandaag.
Ik wou vandaag de ontsteking via de geschakelde plus voor de carburatie verwarming laten lopen.
Dit gaf de zelfde fout als de ontsteking van de weerstandskabel loopt voor ontsteking met contactpunten.
Ook deze kabel kakt bij het starten in naar de 5 volt.Maar goed hij doet het nu in ieder geval weer.
Binnenkort maar een paar extra massa kabels trekken.
Kijken of het dan beter wordt.In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties. :wors :wors :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.